Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 öljyistä ja tulpista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Behex
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 31
    • Espoo

    E46 öljyistä ja tulpista

    Eli seuraavia ihmetyksen aiheita, kun tuohon suht uuteen tuttavuuteen (e46 328i -99) ensimmäistä isompaa TI-huoltoa suunnittelen:

    Tarvitsenko nyt peräöljyksi VS 500:aa, kun tuossa tietenkin on ASC, kuten kait kaikissa e46:issa on? Eli onko tuo laitos siinä mielessä 'lukkoperällinen'?

    Mitähän litkua noissa käytetään ohjaustehostimessa? Alfamerin opas kun tyrkyttää ATF:iä, mutta esim. Motonetin sivuilla jotain Bemarin erikoisöljyjä pelkästään. Vai onko nekin kuitenkin ATF:ää?

    Ja se sama Alfamerin opas kertoo, että sytytystulppien kärkiväli olisi(kaikissa E46:issa) 1.6mm. Melko paljon... Onko tosiaan niin?

    Vaihteistoöljyksikin oli ihmeen paljon vaihtoehtoja. Oppaan mukaan keltaisella kilvellä varustettuun tulisi Esso ATF LT 71141. Onko se 'kilpi' sellainen keltainen tarra lätkästynä laatikon kylkeen? Mistään muusta sitä öljytyyppiä ei kait voi päätellä?

    Täytyy myöntää, ettei minkään aiemman auton kohdalla ole öljyjen valinta ollut yhtä hankalaa.
    Last edited by Behex; 02-03-2006, 17:21.
  • 535SD
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1068
    • Lahti

    #2
    Ohjaustehostimen öljysäiliön korkissa lukee et mitä oljyä sinne laitetaan.
    Itellä ainakin lukee CHF.
    Et kyl ne bemun erikoisöljyt on varmaan jotain muuta kuin atffää.
    Ja se kilpi kyllä löytyy sieltä laatikosta oli muistaakseni aika ylhäällä ainakin mulla ja helvetin paskanen et ei meinannu heti nähä sitä.
    Itse ainakin laittaisin vs 500 perään ihan vaan varmuudenvuoks. ei se ainakaan pahaa luulis tekevän.
    Last edited by 535SD; 02-03-2006, 17:43.
    Olleita ja menneitä
    1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

    Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

    Comment

    • Blitz
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 260
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Behex
      Tarvitsenko nyt peräöljyksi VS 500:aa, kun tuossa tietenkin on ASC, kuten kait kaikissa e46:issa on? Eli onko tuo laitos siinä mielessä 'lukkoperällinen'?
      Perä on normaali lukoton perä, joten VS 600 on siihen tarkoitettu öljy. Lukkotoiminta hoidetaan jarruilla. Lukottomaan perään voi toki laittaa lukollisen öljyä, mutta ei toisin päin.

      Originally posted by Behex
      Ja se sama Alfamerin opas kertoo, että sytytystulppien kärkiväli olisi(kaikissa E46:issa) 1.6mm. Melko paljon... Onko tosiaan niin?
      328:ssa kärkiväli on 0,8mm = 0.032".

      Originally posted by Behex
      Vaihteistoöljyksikin oli ihmeen paljon vaihtoehtoja. Oppaan mukaan keltaisella kilvellä varustettuun tulisi Esso ATF LT 71141. Onko se 'kilpi' sellainen keltainen tarra lätkästynä laatikon kylkeen? Mistään muusta sitä öljytyyppiä ei kait voi päätellä?
      E46:n vaihteistoöljyjä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi, kuten ei perän oljyjäkään. Asiasta on monta näkemystä, että kannattaako niitä vaihtaa, jos autolla on ajettu reilusti yli 100tkm. Syy on siinä, että uudet öljyt saattavat liuottaa vanhaa likaa, joka voi liikkeelle lähtiessään tukkia voitelukanavia. Mutta jos vaihdat, niin itse suosittelen Red Linen D4 ATF öljyjä vaihteistoon. Esson öljyistä ei ole kokemusta.
      Last edited by Blitz; 02-03-2006, 18:47.
      X35i N54 imuventtiilien pähkinäpuhallukset
      YV:llä lisätietoja

      Ex. E92 335i MOTIV 900 Single turbo
      996 Turbo X50
      500whp.net

      Comment

      • Behex
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 31
        • Espoo

        #4
        Ok, kiitti tiedoista. Meinaan nuo öljyt vaihtaa, mulla aski siis manuaali, siellä tuskin haittaa mitään likojen liikkumiset. Autolla ajettu vasta noin 65tkm. Ilmoitan, jos aski tipahtaa tms. noilla litkuilla

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎