Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 alustan vaihto ongelmia ja vinkkiä muille!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dandy
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 1438
    • ....

    E46 alustan vaihto ongelmia ja vinkkiä muille!

    Autona -99 e46 320 sedan.Vanha alusta lopussa ja M-alustaa alettiin asentamaan. No eikun auto isän kanssa tunkilla ylös ja hommiin. Hommahan sinällään varsin yksinkertainen: jarrunesteputki, kallistuksenvakaaja, pari pulttia irti, iskarit&jouset pois ja uudet puristimilla kasaan ja tilalle. Yksinkertaiset asiat osaavat välillä muuttua hyvin hankaliksi. Paljon laiteltu autoja isänkin kanssa, mutta ensimmäinen&viimeinen kerta kun alustaa vaihdetaan itse!

    Ongelmat alkavat kun yrittää irrottaa pulttia, jolla iskari erotetaan jarru/laakeripaketista. Katkesivat molemmilta puolilta edestä, vaikka voitte uskoa, että yritettiin kuumennusta, crc:tä ym. "vanhoja" kikkoja. Tässä vaiheessa homma alkaa hankaloitua kummasti ja tunnin juttu muuttuu huomattavasti pidemmäksi jutuksi. Ei muuta kuin alapallonivelestä irti iskarit&jouset kaikkine jarruineen. Toisella puolella menimme yrittämään abs-anturin irrottamista. Jumittunut myöskin kiinni ja hajosi. Siitä reilun sadan euron bonuskulut. Pikku vinkkinä kannattaa irrottaa vastaavassa tilanteessa piuhan toisesta päästä, kuten toisella puolella teimme...

    Seuraavaksi lähdimme etsimään pajaa, jossa voisi yrittää pultin irrottamista. Pillillä yritetty kuumentaa, ei auttanut. Jatkopätkä yritetty hitsata ja avata sillä, ei mihinkään. Lopulta ainoaksi vaihtoehdoksi jäi poraaminen. Se onneksi onnistui hyvin kierteitä enemmälti vahingoittamatta ja kierretapilla kierteet puhdistuivat.

    Nyt molemmat etupuolet kunnossa, mutta reilun päivän homma! Ei tiedä itkisikö vai nauraisiko. Balle taisi mainita, että e46 alustan vaihto on 1,5 tunnin homma. Näin voi olla, JOS auto on joku vm. -04, mutta vanhemmissa osat niin jumissa, että ainakaan nopeasti tuskin onnistuu. Sami taisi jossakin topicissa tuosta kommentoidakin.

    Ei enää varsinaisesti sen kummempia ongelmia kun takapää kuitenkin helppo juttu, mutta arvelin kirjoittaa vinkkinä muille kun moni kuitenkin vaihtaa alustaa itse ja vaihdosta aika vähän kirjoitettu. Toivotaan, että ajo-ominaisuudet edes paranevat vanhoista loppuun kuluneista iskareista!
  • random hero
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 160
    • 014 area

    #2
    Coupeen heitin jouset n 1.5 tuntiin ja ei yhtään vittuperkelettä tarvinnu heitellä!Ja edes pultinkannat eivät ole ruosteessa!
    Ja auto tosiaan 99vm mutta Saksantuontipaska

    Comment

    • Cunttory
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1772
      • Kuopio

      #3
      Eikä varmaan tee pahaa aloittaa projektia muutamaa päivää ennen crc purkilla.
      Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

      Comment

      • Dandy
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 1438
        • ....

        #4
        Originally posted by Cunttory
        Eikä varmaan tee pahaa aloittaa projektia muutamaa päivää ennen crc purkilla.
        Juu...Aloitettiin kyllä noin. Uskomattoman tiukassa osasivat kyllä olla.

        Comment

        • Puuhis
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 77
          • Turku

          #5
          Tein saman operaation viimeviikolla -00 malliseen touringiin. Oikein piti ihmetellä miten kaikki pultit lähti niin helposti auki. Aikaa meni n.tunti/nurkka.
          Sama juttu kun äsken vaihdoin jarrulevyt eteen. ne jarrusatulan tuen pultit, naps vaan auki. Käsipelillä.
          BMW E87 120d -04

          Ex-
          E46 320d Touring M-sport II -01
          E36 316ti compact -94
          E46 320 DAT -00
          E39 530 dAT -03
          E46 318i AT -01

          Comment

          • |makke
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 847
            • Vaasa

            #6
            Itsehän tässä onnistuin hajottamaan koiranluun eilen, kun asensin konin korkeus- ja vaimennussäädettävää alustasarjaa.

            Kysymys kuuluukin, meneekö alkuperäinen koiranluu madallussarjaan, vai pitääkö sen olla lyhyempi?
            Meinaan se on aika pitkä, mutta luulis että se on aika kovilla kun joutuu alatukivartta vääntämään kangella alaspäin, että saa sen edes kiinni.

            Niin, alkuperäinen, vai onko noita lyhyempiäkin?

            EDIT: Täällä olikin jo aiheesta.
            Ilmeisesti pitäs jotain saada lyhyemmät koiranluut :/
            Last edited by |makke; 23-04-2008, 13:30.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎