Autona -99 e46 320 sedan.Vanha alusta lopussa ja M-alustaa alettiin asentamaan. No eikun auto isän kanssa tunkilla ylös ja hommiin. Hommahan sinällään varsin yksinkertainen: jarrunesteputki, kallistuksenvakaaja, pari pulttia irti, iskarit&jouset pois ja uudet puristimilla kasaan ja tilalle. Yksinkertaiset asiat osaavat välillä muuttua hyvin hankaliksi. Paljon laiteltu autoja isänkin kanssa, mutta ensimmäinen&viimeinen kerta kun alustaa vaihdetaan itse!
Ongelmat alkavat kun yrittää irrottaa pulttia, jolla iskari erotetaan jarru/laakeripaketista. Katkesivat molemmilta puolilta edestä, vaikka voitte uskoa, että yritettiin kuumennusta, crc:tä ym. "vanhoja" kikkoja. Tässä vaiheessa homma alkaa hankaloitua kummasti ja tunnin juttu muuttuu huomattavasti pidemmäksi jutuksi. Ei muuta kuin alapallonivelestä irti iskarit&jouset kaikkine jarruineen. Toisella puolella menimme yrittämään abs-anturin irrottamista. Jumittunut myöskin kiinni ja hajosi. Siitä reilun sadan euron bonuskulut. Pikku vinkkinä kannattaa irrottaa vastaavassa tilanteessa piuhan toisesta päästä, kuten toisella puolella teimme...
Seuraavaksi lähdimme etsimään pajaa, jossa voisi yrittää pultin irrottamista. Pillillä yritetty kuumentaa, ei auttanut. Jatkopätkä yritetty hitsata ja avata sillä, ei mihinkään. Lopulta ainoaksi vaihtoehdoksi jäi poraaminen. Se onneksi onnistui hyvin kierteitä enemmälti vahingoittamatta ja kierretapilla kierteet puhdistuivat.
Nyt molemmat etupuolet kunnossa, mutta reilun päivän homma! Ei tiedä itkisikö vai nauraisiko. Balle taisi mainita, että e46 alustan vaihto on 1,5 tunnin homma. Näin voi olla, JOS auto on joku vm. -04, mutta vanhemmissa osat niin jumissa, että ainakaan nopeasti tuskin onnistuu. Sami taisi jossakin topicissa tuosta kommentoidakin.
Ei enää varsinaisesti sen kummempia ongelmia kun takapää kuitenkin helppo juttu, mutta arvelin kirjoittaa vinkkinä muille kun moni kuitenkin vaihtaa alustaa itse ja vaihdosta aika vähän kirjoitettu. Toivotaan, että ajo-ominaisuudet edes paranevat vanhoista loppuun kuluneista iskareista!
Ongelmat alkavat kun yrittää irrottaa pulttia, jolla iskari erotetaan jarru/laakeripaketista. Katkesivat molemmilta puolilta edestä, vaikka voitte uskoa, että yritettiin kuumennusta, crc:tä ym. "vanhoja" kikkoja. Tässä vaiheessa homma alkaa hankaloitua kummasti ja tunnin juttu muuttuu huomattavasti pidemmäksi jutuksi. Ei muuta kuin alapallonivelestä irti iskarit&jouset kaikkine jarruineen. Toisella puolella menimme yrittämään abs-anturin irrottamista. Jumittunut myöskin kiinni ja hajosi. Siitä reilun sadan euron bonuskulut. Pikku vinkkinä kannattaa irrottaa vastaavassa tilanteessa piuhan toisesta päästä, kuten toisella puolella teimme...
Seuraavaksi lähdimme etsimään pajaa, jossa voisi yrittää pultin irrottamista. Pillillä yritetty kuumentaa, ei auttanut. Jatkopätkä yritetty hitsata ja avata sillä, ei mihinkään. Lopulta ainoaksi vaihtoehdoksi jäi poraaminen. Se onneksi onnistui hyvin kierteitä enemmälti vahingoittamatta ja kierretapilla kierteet puhdistuivat.
Nyt molemmat etupuolet kunnossa, mutta reilun päivän homma! Ei tiedä itkisikö vai nauraisiko. Balle taisi mainita, että e46 alustan vaihto on 1,5 tunnin homma. Näin voi olla, JOS auto on joku vm. -04, mutta vanhemmissa osat niin jumissa, että ainakaan nopeasti tuskin onnistuu. Sami taisi jossakin topicissa tuosta kommentoidakin.
Ei enää varsinaisesti sen kummempia ongelmia kun takapää kuitenkin helppo juttu, mutta arvelin kirjoittaa vinkkinä muille kun moni kuitenkin vaihtaa alustaa itse ja vaihdosta aika vähän kirjoitettu. Toivotaan, että ajo-ominaisuudet edes paranevat vanhoista loppuun kuluneista iskareista!
Comment