Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 2.2 vs. 2.5 vs 2.8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TailG
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 145

    E46 2.2 vs. 2.5 vs 2.8

    Ei löytynyt searchilla ihan vastaavaa topikkia joten aloitan uuden, jos asiaa on jo käsitelty niin kohteliaasti pyydän linkkiä.

    Eli asiaan...Tarkoituksena on hankkia siis E46 coupe, nyt vaan moottorin koko pitäisi valita.

    Pyytäisin ihmisiltä kokemuksia näiden kolmen (neljän) eri moottirin väliltä eli 2.2L, 2.5 (170hp ja 192hp) sekä 2.8 versiot.

    Minkälaisia käytännön suorituskyvyn eroja on havaittavissa; tällä tarkoitan nyt siis käytännön ajoa enkä mitään ratafiiliksiä, kiihtyyvksiä 200+ vauhdeissa tai kuminpolttovääntöä. Onko 2.2L aivan mopo isompiin verrattuna? Minkälaisia eroja kahden eri 2.5L version välillä on?

    -Miten 2.5 192hp ja 2.8 193hp eroaa käytännössä?
    -Ohituskiihtyvyydet käytännössä?
    -Onko kulutuksessa suuria eroja? Vakuutukset ovat Nordealla samanhintaiset muissa paitsi 2.8 on kalliimpi.
    -Vaihteistojen välitykset, onko eroja (tai jopa eri vaihteistot)?
    -Ilmeisesti peruskonstruktio on aika sama, sylintereiden halkaisija taitaa vaan vaihdella (+softat)?
    -Onko ihmiset vaihtaneet softia 2.8 koneeseen eli saadaanko siitä paremmat lukemat (ja jatkokysymyksenä vaikutus kulutukseen)?
    -Alavääntö, onko 2.2L vääntö selkeästi köykäsempi pienillä kierroksilla?

    Kiitokset vastauksista etukäteen.
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19172
    • -

    #2
    Ei ole valitettavasti kokemuksia pienemmistä bensamalleista kuin 2,8 litraisista E46 korissa ja kyllä se on mielestäni pienin moottori mitä kyseiseen koriin kannattaa edes harkita. Siinä on hyvä yhdistelmä suorityskykyä ja kohtuullista kulutusta. Mutta tuo uudempi 192hv 2,5 litrainenkin varmaan on ihan ookoo. Luulisin sen eroavan 2,8 litraiseen malliin lähinnä sillä että 2,5 litraisessa on heikompi alavääntö.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      Töissä tullut ajeltua paljon 320i -03 autolla ja se kone on ihan soppeli siihen. Ko. auto on automaatti mutta silti se menee ihan nautittavasti ja vaivattomasti. Ei mikään ohjus, mutta ei sillä korolloiden jalkoihin jää. Paras veto alkaa 4000r jälkeen. Kaiketi moottorinohjaus ja konekkin ovat kehittyneet jonkinverran sitten e46 328 mallien. Ihan hienon koneen ovat tehneet. Voin suositella. Luultavasti polttoainetalouskin on em. porukan paras.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7337
        • Oulu

        #4
        Originally posted by TailG
        -Alavääntö, onko 2.2L vääntö selkeästi köykäsempi pienillä kierroksilla?
        Eipä juuri kokemusta 2.2L koneesta, mutta tässä TM:n julkaisemat käppyrät M52B25 (170 hv) ja M54B22 (170 hv). E46:ssahan on kuitenkin aina uudempi M52B25TU, jossa pitäisi olla tuo vääntöhuippu alempana, eli 3500rpm. Ero siis on oikeasti suurempi kuin tuossa kuvassa näkyy.
        Attached Files
        Last edited by Petri.Kekkonen; 10-09-2006, 19:57.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Tomi T
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 3813
          • Nokia

          #5
          Isälläni on E46 320CiA, juuri tuolla 2.2 koneella. Tuntuu kyllä todella mopolta verrattuna tuohon omaan 328i Coupeen. N. 4000rpm tarvii että alkaa tapahtua jotain.

          Kolmosta tarvii vähänkin kiireisemmässä ohituksessa. Manuaalina varmaankin vähän ripeämpi, mutta en kyllä edes miettisi tuon kokoista moottoria E46:n, mikäli on yhtään kiinnostusta auton kulkupuolta kohtaan.
          ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
          ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
          BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

          ex. 53*BMW

          Comment

          • culli
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 378
            • Helsinki

            #6
            Itsellä on tuo "170" hp m52b25:n e46 ci:ssä. Alhaalla <- 4500 rpm tuntee eron 328ci:n verrattuna, mutta yläkierroksilla ei mielestäni suurta eroa ole. 2.2 litrasesta ei ole kokemuksia. 323 v 325 ei mielestäni tehoissa ole mitään huomattavaa eroa.

            Oman kokemukseni perusteella on mielestäni aika sama minkä noista 323, 325, 328 valitset. Mikään niistä ei ole ohjus, mutta kaikilla kerkiää normaali liikenteessä. kulutus on kaikilla suht sama.
            G20 320i M-sport
            Alfa GTV 1750

            Comment

            • TailG
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 145

              #7
              Vähän mietityttää tuo kulutus, teoriassa "alavääntö pienentää käytännön kulutusta" -mantra vaikuttaa ihan uskottavalta mutta siltikin pikkaisen epäilyttää.

              Comment

              • Gonzalez
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 2632
                • Seinäjoki

                #8
                Tehoja ei oo koskaan liikaa eikä sillä ole mitään väliä viekö auto desin enemmän tai vähemmän sadalla. Osta se 2.8 niin ei tarvii olla jälkiviisas...
                530d GT F07 2010
                325i E30 Cabriolet 1987

                Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                Comment

                • nuhis
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2005
                  • 196

                  #9
                  e46 tehoista

                  itellä oli ennen e36 328 ja nyt on e46 325 coupe sillä uudemmalla tekniikalla mikä lieneekään malliltaan..ei juurikaan eroa huomaa paitsi kulutus melkoisesti pienempi nyt ja dynossakin irtosi mukavat 208 hevosta 270 väännöllä lievästi vääntävämpi 2,8 on mutta eipä ole kaduttanu tuokaan..
                  F06 650ix 2014sigpic

                  ex:
                  F16 x6
                  F11 530xd
                  E91 320d
                  E70 x5
                  E53 x5
                  2009 e60 530i xdrive
                  2006 e53 x5 3.0d
                  2003 e46 m3
                  2007 lci e61 525 dat
                  1995 e36 m3
                  2005 e63 645cia
                  e90 330i sedan "racing red"
                  e46 325ci 2000
                  e36 328 1996
                  e36 316 1996
                  compact 1994
                  e30 316 1989

                  Comment

                  • TailG
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 145

                    #10
                    Jos on 120K+ ajettu 2.2L täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla, onko missä kohdassa odotettavissa ongelmia? Onko siis tässä koneessa jokin akilleen kantapää (tyyliin Volkkarin VR6:n ketjut yms) joka pitää varmuudella korjata jossain kohtaa.

                    Mikä on yleensä 300-sarjan kutoskoneiden (01->) ja voimansiirron 'elinikä', onko syytä varoa 120K+ ajon jälkeen jotain erityistä?

                    Comment

                    • iikka
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 2597
                      • Oulu

                      #11
                      328 ehdottomasti.. 325 ja 328 on tuntuva ero väännössä!! pienempiä motteja ei kannata edes harkita!! itellä seuraava hankinta on tuo 330
                      Speed costs, how fast you wanna go?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎