Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330D lohkolämmitin, mitä maksaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cojootti
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 155

    #46
    Originally posted by Blacksatin View Post
    Itellä on myös hankinta listalla joka säteilylämmitin/sisätilanlämmitin paketti tai sitten Webasto/Eberi. Enemmän kiinnostaisi kyllä tuollainen polttoaine lämmitin mutta hinnat taitaa olla aika kovat? Alle tonniin ei varmaan irtoa edes pelkkää lämmitintä? Saksasta varmaan halvemmalla mutta kun ei noi kielet oikein taivu niin vähän hankalaa. Jollain on varmaan kokemusta webaston tai eberin asennuksesta??

    Niin auto vm 02 330d
    Itse tilasin saksasta. En ymmärrä saksaa pätkääkään. Käytin netin freetranslation.comia ja ihan tarpeeksi sai käännettyä. Ja kyllä ne siellä enklantia ymmärtää kun meilaa. Tuote oli webasto 5kw ja kaikki tykötarpeet. Rahteineen jotain 430 euroa. Ja itse asensin. E46 328 -98.

    Comment

    • Blacksatin
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2007
      • 954
      • Mäntsälä

      #47
      Jaahas tässä on kohta vuodenpäivät pähkäilty että hommaanko Webaston vai sitten Defan lohkolämppärin ja sisätilalämmittimen. Tilaukseen meni sitten toi Defan paketti ja v-lopun aikana pitäisi asentaa. Olen vähän lueskellu topicceja läpi tuollaisen asennuksesta, mutta muutama asia jäänyt vähän epäselväksi.

      Eli siis tulossa on tuo sisätilanhaaroitusjohto niin mistä se on kaikkein paras viedä kabiinin puolelle? Kyllähän se selvisi kun pääsee tallille asentelee, mutta olisi kiva saada vähän faktaa kehiin ennen kuin alkaa asentelee niin ei mene puolet ajasta siihen ihmettelyyn

      Ja mites tämä vastus nyt sitten tulee kiinni? Olin lukevinani että lohkon ja öljypohjan väliin? Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon kun alkaa tähän projektiin.

      Ps anteeksi tämähän ei nyt liittynyt aiheeseen " mitä lohkolämmitin maksaa", mutta en viitsinyt aloittaa uutta theardia.

      Comment

      • Smistik
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1130
        • Kanta-Häme

        #48
        Originally posted by Blacksatin View Post
        Jaahas tässä on kohta vuodenpäivät pähkäilty että hommaanko Webaston vai sitten Defan lohkolämppärin ja sisätilalämmittimen. Tilaukseen meni sitten toi Defan paketti ja v-lopun aikana pitäisi asentaa. Olen vähän lueskellu topicceja läpi tuollaisen asennuksesta, mutta muutama asia jäänyt vähän epäselväksi.

        Eli siis tulossa on tuo sisätilanhaaroitusjohto niin mistä se on kaikkein paras viedä kabiinin puolelle? Kyllähän se selvisi kun pääsee tallille asentelee, mutta olisi kiva saada vähän faktaa kehiin ennen kuin alkaa asentelee niin ei mene puolet ajasta siihen ihmettelyyn

        Ja mites tämä vastus nyt sitten tulee kiinni? Olin lukevinani että lohkon ja öljypohjan väliin? Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon kun alkaa tähän projektiin.

        Ps anteeksi tämähän ei nyt liittynyt aiheeseen " mitä lohkolämmitin maksaa", mutta en viitsinyt aloittaa uutta theardia.

        Samaa projektia itekkin suunnitellu. Onko helppo tehä jossain TI-hallin nosturilla, eli kauan siihen saa aikaa palamaan?
        ex E91 320d käsiaskilla
        ex E46 330dat
        japski
        ranu

        ex E30 316i 4d

        Comment

        • jopeh
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2003
          • 694
          • Tampere

          #49
          Originally posted by Blacksatin View Post
          Jaahas tässä on kohta vuodenpäivät pähkäilty että hommaanko Webaston vai sitten Defan lohkolämppärin ja sisätilalämmittimen. Tilaukseen meni sitten toi Defan paketti ja v-lopun aikana pitäisi asentaa. Olen vähän lueskellu topicceja läpi tuollaisen asennuksesta, mutta muutama asia jäänyt vähän epäselväksi.

          Eli siis tulossa on tuo sisätilanhaaroitusjohto niin mistä se on kaikkein paras viedä kabiinin puolelle? Kyllähän se selvisi kun pääsee tallille asentelee, mutta olisi kiva saada vähän faktaa kehiin ennen kuin alkaa asentelee niin ei mene puolet ajasta siihen ihmettelyyn

          Ja mites tämä vastus nyt sitten tulee kiinni? Olin lukevinani että lohkon ja öljypohjan väliin? Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon kun alkaa tähän projektiin.

          Ps anteeksi tämähän ei nyt liittynyt aiheeseen " mitä lohkolämmitin maksaa", mutta en viitsinyt aloittaa uutta theardia.
          Auttaisi, jos tietäisi mikä auto on kyseessä. Onko kyseessä sama 330D E46?
          "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

          Comment

          • Blacksatin
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2007
            • 954
            • Mäntsälä

            #50
            Originally posted by jopeh View Post
            Auttaisi, jos tietäisi mikä auto on kyseessä. Onko kyseessä sama 330D E46?

            Oho unohtui mainita, juu on e46 330d.

            Comment

            • surface
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 257

              #51
              Originally posted by Blacksatin View Post
              Jaahas tässä on kohta vuodenpäivät pähkäilty että hommaanko Webaston vai sitten Defan lohkolämppärin ja sisätilalämmittimen. Tilaukseen meni sitten toi Defan paketti ja v-lopun aikana pitäisi asentaa. Olen vähän lueskellu topicceja läpi tuollaisen asennuksesta, mutta muutama asia jäänyt vähän epäselväksi.

              Eli siis tulossa on tuo sisätilanhaaroitusjohto niin mistä se on kaikkein paras viedä kabiinin puolelle? Kyllähän se selvisi kun pääsee tallille asentelee, mutta olisi kiva saada vähän faktaa kehiin ennen kuin alkaa asentelee niin ei mene puolet ajasta siihen ihmettelyyn

              Ja mites tämä vastus nyt sitten tulee kiinni? Olin lukevinani että lohkon ja öljypohjan väliin? Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon kun alkaa tähän projektiin.

              Ps anteeksi tämähän ei nyt liittynyt aiheeseen " mitä lohkolämmitin maksaa", mutta en viitsinyt aloittaa uutta theardia.
              Haaroitusjohto menee erittäin kätevästi kabiinin puolelle sieltä hanttarin puolen läpivienneistä, sieltä missä on se tyhjä tila konehuoneessa. Sinne saa sisäpistokkeen ja puhaltimen (mini termini) pultattua kätevästi hansikaslokeron alle pois näkyvistä. Se vastus, tai sen kiinnikkeet tulee suoraan öljypohjaan muutamalla öljypohjan pultilla kiinni. Erittäin helppo asentaa. Ensiksi vaan pohjapanssarit pois edestä, se se suurin juttu tuossa onki, eikä sekään iso homma ole. Muistaa laittaa vaan sitä lämpöäjohtavaatahnaa sinne vastuksen ja öljypohjan väliin (tulee mukana).
              E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

              Comment

              • Blacksatin
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2007
                • 954
                • Mäntsälä

                #52
                Onkos muut joutunut poraamaan tuollaiseen Defan vastukseen reijät niille kiinnitys rautojen pulteille? Tuossa omassa Defan vastuksessa ei ollut reikiä/kierteitä valmiina...Jos ei itse tee niin sittenhän noita kiinnikkeitä on vähän hankala saada kiinni:think

                Comment

                • surface
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 257

                  #53
                  Originally posted by Blacksatin View Post
                  Onkos muut joutunut poraamaan tuollaiseen Defan vastukseen reijät niille kiinnitys rautojen pulteille? Tuossa omassa Defan vastuksessa ei ollut reikiä/kierteitä valmiina...Jos ei itse tee niin sittenhän noita kiinnikkeitä on vähän hankala saada kiinni:think
                  Itse en kyllä muistaakseni joutunu.
                  E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                  Comment

                  • Blacksatin
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2007
                    • 954
                    • Mäntsälä

                    #54
                    Originally posted by Blacksatin View Post
                    Onkos muut joutunut poraamaan tuollaiseen Defan vastukseen reijät niille kiinnitys rautojen pulteille? Tuossa omassa Defan vastuksessa ei ollut reikiä/kierteitä valmiina...Jos ei itse tee niin sittenhän noita kiinnikkeitä on vähän hankala saada kiinni:think
                    Juu ei enään mitään tähän asiaan liittyen...

                    Comment

                    • 324tdic2d
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 136
                      • Kemi, Oulu, Vaala

                      #55
                      330d 150kW

                      Nyt on kokemuksia Defan säteilylämmittimestä -25 pakkasella.

                      Maanantai aamuna (-22) lämmitysaika jäi vain 1 tuntiin, lähtee kyllä käyntiin ilman pidempiä starttauksia, mutta kone kävi 30sek vajailla pytyillä. Kuulosti, että hajoaa siihen paikkaan.

                      Maanantai aamupäivä - Perjantai on ollut lämmityksessä melkein 24h vuorokaudessa. Alkuviikosta oli -25 aamuisin.

                      Kokemuksia: säteilylämmitin EI riitä lämmittämään yli -20 pakkasella moottoria, lämmitysaika yli 10 tuntia. -10..-15 pakkasta alkaa konepellillä lumi ja jää hieman sulamaan, eli pienemmillä pakkasilla on riittävä.

                      Kovalla pakkasella ölypohja tuntuu olevan lievästi lämmin, eli öljy on kyllä lämmennyt, mutta kansi jää todella kylmäksi. Käynnistettäessä on riski, että kansi vioittuu.

                      Olen puntaroinut kahden välillä, investoisiko vielä Webastoon vai olisiko mahdollista asentaa Calixin letkulämppäri säteilijän kaveriksi. Luulisi tuolloin lämmittävän tehokkaasti.

                      Lueskelin, että näissä letkulämppäri asennetaan öljyputkeen ennen öljynlauhduttajaa..? Miten tämä reakoi säteilylämmittimeen?

                      Kuinka paljon tuota letkulämmitintä on käytetty näissä 330d:ssä?
                      325iA Cabriolet 3/1987
                      330d 6/2003

                      Comment

                      • sassi
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2008
                        • 412
                        • Nivala

                        #56
                        Originally posted by 324tdic2d View Post
                        Kokemuksia: säteilylämmitin EI riitä lämmittämään yli -20 pakkasella moottoria, lämmitysaika yli 10 tuntia. -10..-15 pakkasta alkaa konepellillä lumi ja jää hieman sulamaan, eli pienemmillä pakkasilla on riittävä.

                        Kovalla pakkasella ölypohja tuntuu olevan lievästi lämmin, eli öljy on kyllä lämmennyt, mutta kansi jää todella kylmäksi. Käynnistettäessä on riski, että kansi vioittuu.

                        Olen puntaroinut kahden välillä, investoisiko vielä Webastoon vai olisiko mahdollista asentaa Calixin letkulämppäri säteilijän kaveriksi. Luulisi tuolloin lämmittävän tehokkaasti.

                        Lueskelin, että näissä letkulämppäri asennetaan öljyputkeen ennen öljynlauhduttajaa..? Miten tämä reakoi säteilylämmittimeen?

                        Kuinka paljon tuota letkulämmitintä on käytetty näissä 330d:ssä?
                        Tässä samassa viestiketjussa Cell teki mielestäni kattavan yhteenvedon säteilylämmitin vs. letkulämmitin:


                        Säteilylämmittimellä täälläkin mennään, kaverina Defan ylläpitolaturi, sisäpistoke ja Defa Termini
                        Lähtee kyllä kakomatta käyntiin -30 pakkasillakin, vaikka säteilylämmitin ei itse lohkoa juuri lämmitäkään. Ensimmäisen 5 sekunnin ajan käy vähän karusti, mutta tasoittuu heti.
                        --
                        Sassi
                        - F10 530d
                        - KTM 690 Enduro
                        Ex. E90 330d, E46 330d

                        Comment

                        • gösta
                          Newbiemmer
                          • Oct 2016
                          • 7
                          • Evijärvi

                          #57
                          nestettä kierrättävä lämmitin.

                          Uppista tälle threadille joka alkaa ajankohtainen olla.

                          Elikkäs, perseen alla vm 01 330xda. Tällä hetkellä asennettuna öljypohjaan säteilylämmitin.

                          Mielisin korvata sen nestettä kierrättävällä letkulämmittimellä, koska epäilen hivenen tuon 300w säteilylämmittäjän lämmitystehoa kovalla pakkasella. Käymään pitäisi kuitenkin saada säällä kuin säällä.

                          esimerkiksi tälläisellä: http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-10...ensopiva-malli

                          Onko kukaan asentanut tuollaista autoonsa?

                          Kiinnostavalta keksinnöltä vaikuttaa mielestäni.
                          Suomen takapajainen kansa, joka traktorin turboilla autojansa virittää.

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            #58
                            Tuossa juttua X-mallien puolelta tt-thermosta:

                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • Nupe68
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2012
                              • 105
                              • Häme

                              #59
                              Miksi pähkäillä säteily- ja letkulämppärin välillä, kun voi laittaa molemmat? Defan lämppärihaku http://www.defa.com/fi/automotive/wa...engine_heater/ antaa e46 330d:lle elementiksi 411870 (sekä M57 että M57TU) eli öljypohjan säteilylämmittimen, mutta samaiselle koneelle X5 mallissa 700-sarjan letkulämppärin; malli 702 eli 19mm letkulle molemmat lähdöt. http://www.defa.com/file/123673c20007/411702.pdf

                              Itselläni on ollut sigun toukassa nyt 4 vuotta Defan koko systeemi, jossa Futura kello, 3A akkulaturi joka toimii samalla releenä sisälämppärille ja moottorinlämmitimelle. Akku edelleen sama Banner jolla toukka tuli Saksasta alkuvuonna 2012 ja laturin ansiosta se on täydessä tikissä. Moottorilämppärin lähtöjohtoon laturilta ekstrana Defan haaroitin ja lämppäreinä siis sekä säteily- että 702 -mallin letkulämppäri (550W).

                              -20 pakkasella yön yli kylmässä eristämättömässä tallissa (pelkkä lautaverhous) seisomisen jälkeen 2 tunnin lämmitys on ok. Lämmöt näyttää piilomenusta katsoen jotain +7 kun kääntää virrat päälle. Kone hyrähtää pehmeästi kuin kesähelteillä. Lukema nousee koneen käynnistyttyä saman tien n. sekunnissa +15-20 välille ja alkaa siitä nousemaan kun lähtee ajoon. Ei tuo Defan perus letkulämppäri, vaikka kiertovesipumppua ei olekaan, oman kokemukseni perusteella sotke mitään antureita mitenkään. Ja olen käyttänyt sitä nyt 4 talvea päivittäin heti kun mennään pakkasille sekä kotona että työpaikalla. -5 keleissä tunnin lämmitys on passeli.

                              Toisessa kärryssä (pikkulohko Fiat 1,2) on ollut samanlainen Defan paketti (tosin pelkällä letkulämppärillä) nyt 13 vuotta, hienosti pelaa sekin edelleen eikä ole esim. letkuissa mitään ongelmaa. Vk-loppuna jos kärry seisoo, johto on silti koko ajan kiinni jolloin ylläpitolaturi pitää akun koko ajan täynnä ja kaiketi pieni ylläpitolataus myös hieman lämmittää akkua, jolloin ottaa ajossakin virtaa vastaan.

                              Tuolla paketilla ei ole itselleni tullut kertaakaan Webastoa ikävä. No, kylmässä mutta umpinaisessa tallissa en tietenkään voisi webastoa/eberiä käyttääkään.

                              Letkulämppärin asennuksen haaste 330d:ssä tulee asennuspaikasta, joka on pirullisen ahdas ja vaatii jonglöörin sormet. Samasta syystä sitä ei vissiin Defakaan listallaan 330d:hen ehdota. Itselläni on sormet kuin nippu kikkeleitä, joten ei tullut mieleenkään yrittää. Eräs tällä palstalla vaikuttava bemuekspertti tuon koko Defan paketin mulle muinoin asensi ja ehkä osin siksi se onkin toiminut yli 4 vuotta säännöllisestä käytöstä huolimatta ilman murheita.

                              Joskus on ollut lämppäri päällä yli parikin tuntia -5 keleissä. Mitään se ei ole haitannut, nesteen lämmöt vaan on ollut liki +40 kun lähtenyt ajoon.
                              Last edited by Nupe68; 14-01-2017, 16:22.
                              e46 330d touring -04
                              Ex: 1502 -75 Pastellblau

                              Comment

                              • Latvis
                                Newbiemmer
                                • Sep 2012
                                • 8
                                • Pyhtää

                                #60
                                Originally posted by Nupe68 View Post
                                Miksi pähkäillä säteily- ja letkulämppärin välillä, kun voi laittaa molemmat? Defan lämppärihaku http://www.defa.com/fi/automotive/wa...engine_heater/ antaa e46 330d:lle elementiksi 411870 (sekä M57 että M57TU) eli öljypohjan säteilylämmittimen, mutta samaiselle koneelle X5 mallissa 700-sarjan letkulämppärin; malli 702 eli 19mm letkulle molemmat lähdöt. http://www.defa.com/file/123673c20007/411702.pdf

                                Itselläni on ollut sigun toukassa nyt 4 vuotta Defan koko systeemi, jossa Futura kello, 3A akkulaturi joka toimii samalla releenä sisälämppärille ja moottorinlämmitimelle. Akku edelleen sama Banner jolla toukka tuli Saksasta alkuvuonna 2012 ja laturin ansiosta se on täydessä tikissä. Moottorilämppärin lähtöjohtoon laturilta ekstrana Defan haaroitin ja lämppäreinä siis sekä säteily- että 702 -mallin letkulämppäri (550W).

                                -20 pakkasella yön yli kylmässä eristämättömässä tallissa (pelkkä lautaverhous) seisomisen jälkeen 2 tunnin lämmitys on ok. Lämmöt näyttää piilomenusta katsoen jotain +7 kun kääntää virrat päälle. Kone hyrähtää pehmeästi kuin kesähelteillä. Lukema nousee koneen käynnistyttyä saman tien n. sekunnissa +15-20 välille ja alkaa siitä nousemaan kun lähtee ajoon. Ei tuo Defan perus letkulämppäri, vaikka kiertovesipumppua ei olekaan, oman kokemukseni perusteella sotke mitään antureita mitenkään. Ja olen käyttänyt sitä nyt 4 talvea päivittäin heti kun mennään pakkasille sekä kotona että työpaikalla. -5 keleissä tunnin lämmitys on passeli.

                                Toisessa kärryssä (pikkulohko Fiat 1,2) on ollut samanlainen Defan paketti (tosin pelkällä letkulämppärillä) nyt 13 vuotta, hienosti pelaa sekin edelleen eikä ole esim. letkuissa mitään ongelmaa. Vk-loppuna jos kärry seisoo, johto on silti koko ajan kiinni jolloin ylläpitolaturi pitää akun koko ajan täynnä ja kaiketi pieni ylläpitolataus myös hieman lämmittää akkua, jolloin ottaa ajossakin virtaa vastaan.

                                Tuolla paketilla ei ole itselleni tullut kertaakaan Webastoa ikävä. No, kylmässä mutta umpinaisessa tallissa en tietenkään voisi webastoa/eberiä käyttääkään.

                                Letkulämppärin asennuksen haaste 330d:ssä tulee asennuspaikasta, joka on pirullisen ahdas ja vaatii jonglöörin sormet. Samasta syystä sitä ei vissiin Defakaan listallaan 330d:hen ehdota. Itselläni on sormet kuin nippu kikkeleitä, joten ei tullut mieleenkään yrittää. Eräs tällä palstalla vaikuttava bemuekspertti tuon koko Defan paketin mulle muinoin asensi ja ehkä osin siksi se onkin toiminut yli 4 vuotta säännöllisestä käytöstä huolimatta ilman murheita.

                                Joskus on ollut lämppäri päällä yli parikin tuntia -5 keleissä. Mitään se ei ole haitannut, nesteen lämmöt vaan on ollut liki +40 kun lähtenyt ajoon.
                                Itseä kiinnostaa tämä, kun on tällä hetkellä säteilylämmitin ja sen teho on aivan onneton. Olisiko mahdollista saada jonkunlaista kuvaa asennuksesta? Ilmeisesti johonkin ennen lisälämmitintä asennettu?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎