Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 jouset poikki - kuka maksaa (artisti maksaa)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fastandfurious
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1731
    • Tampesteri

    #16
    Hmm.. En ainakaan minä löytänyt Motonetin listoilta jousia muihin kuin vakioalustaan :think ?
    ---------------------------------------------------
    E91 325d M-Sport
    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

    Comment

    • polkuauto
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 168

      #17
      Yks jousivammanen ilmottautuu.. Vaihdoin pari viikkoa sitten alkup. sporttialustalla varustettuun sedaniin H&R -35/20 jouset. Toinen takajousi oli poikki ja toinen menossa. Näyttäis siltä että jouset katkee juuri siitä kohtaa missä ne irtoo joustoliikkeen aikana alatukivarresta. Jousen alle kertyvä hiekka/paska hioo jousen pinnotteen veke, korroosio iskee ja Pam, jousi poikki :think

      H&R:t oli ainevahvuudeltaan ja rakenteeltaan huomattavasti järeemmät kuin alkuperäset jouset, eli vois kuvitella niiden myös kestävän hieman kauemmin. Ajettavuudeltaan jouset on hyvin paljon samanlaiset kuin alkup. sportit, ehkä kuitenkin alkujoustoltaan jopa hivenen pehmeämmät.

      Madallus on aika tarkkaan se minkä lukemat lupaavat. Eli ainakin silmämääräisesti hyvin lähellä alkuperäistä, mutta ilman keulimisefektiä. Salaa toivoin hivenen suurempaa pudotusta, mutta käyttöautoon toi on ihan jees

      Tossa muuten coupe noilla H&R:n -35/10 jousilla: http://www.garaget.org/?car=5257

      Comment

      • KoPe
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 251
        • Helsinki

        #18
        Motonetin sivulla taisi jousiriveillä olla 318 sedan/coupe, mutta en usko että ovat vastaavat kuin matalemmat sportit.

        H&R 35/10 on aika vahvoilla, jos en saa tehdasvastuukysymykseen ratkaisua. Vituttaa kyllä maksaa tavallaan turhasta. Vanhassa e30:ssä jouset kesti 330 tkm..
        Last edited by KoPe; 26-10-2006, 15:03.
        KoPe
        --------
        Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

        Comment

        • Lallevihtinen
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 690
          • Tampere

          #19
          Originally posted by Hemi View Post
          Siis....tämä nyt taas kaipaisi pikkuisen muutakin kuin pelkkää mutua/markkinointiuskovaisuutta?


          Motonet myy jousensa Lesjöforsin omalla tuotemerkillä, joista varmasti hra Vihtisen mielestä puuttuu katu-uskottavuus kun tuotemerkistä ei löydy yhtään X-kirjainta. Oikeasti kuitenkin yksi laadukkaimpia jousia valmistavista eurooppalaisista yrityksistä ja ihan samaa tavaraa mutta eri laatikossa kuin ne katu-uskottaviksi markkinoidutkin vieterit.
          Mutta sanoinkin että merkki pitää olla tunnettu jotta osan ostoa kannattaa motonetistä miettiä, täytyy myöntää että lesjöfors merkki oli minulle tuntematon ennenkuin valasit asiaa. Mutta olen ostanut motonetistä joskun jousia jotka eivät olleet ainakaan kyseisen valmistajan nimellä varustetussa paketissa.
          Last edited by Lallevihtinen; 27-10-2006, 00:16.
          sigpic
          BMW E93 335i & BMW M550Dx
          EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
          XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #20
            Originally posted by KoPe View Post
            Valmistajalla on elinikäinen vastuu tuotteestaan, jos siinä on jotain valmistukseen liittyvää virhettä.
            ??? mmmikä? kenen elinikä, naapurin??

            Comment

            • KoPe
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 251
              • Helsinki

              #21
              Jaa. Lainataas vähän:

              Suomalainen tuotevastuulaki noudattelee pääpiirteissään EU:n tuotevastuudirektiiviä.

              Lain periaatteet ovat

              * Ankaran vastuun periaate.
              Vastuussa tuotteen aiheuttamasta vahingosta ovat tuotteen valmistaja ja maahantuoja sekä jokainen, joka asettamalla nimensä tai tavaramerkkinsä tuotteeseen, ilmoittaa olevansa tuotteen valmistaja. Korvausvelvollisuus syntyy riippumatta siitä, onko tuotteen valmistaja tai muu korvausvelvollinen ollut huolimaton.

              * Tuotteessa katsotaan olevan virhe, jos se ei ole niin turvallinen kuin kuluttajalla on aihetta edellyttää.
              Tässä tapauksessa huomio kiinnitetään markkinoinnissa annettaviin tietoihin, tuotteen oletettuun käyttöön sekä liikkeelle laskemisen ajankohtaan.

              *Kehitysriskiin vetoaminen ei ole mahdollista.
              Valmistaja ei voi vapautua vastuusta edes sen perusteella, että vahinko on aiheutunut sellaisesta tuotteen ominaisuudesta tai vaikutuksesta, jota ei markkinointia aloitettaessa kyetty ennakoimaan tuon ajankohdan tietämyksenkään avulla.

              Tuotevastuulaki koskee kuluttajan oikeuksia - ei yritysten välisiä suhteita. Lain mukaan vahinkotilanteesta vastaavat vahingoittuneelle yhteisvastuullisesti alihankkija ja lopputuotten valmistaja, joiden keskinäinen korvausosuus ratkeaa yritysten välisen sopimuksen mukaisesti.

              Tuotevastuukanne voi tulla esiin vasta vuosien kuluttua siitä, kun tuote lähti markkinoille tai sarjavalmisteisen tuotteen viimeinen erä valmistui.

              --> Käytönnössä siis virhevastuu tulee esiin silloin kun jotain sattuu.

              Joka tapauksessa valmistajan/maahantuojan/myyjän vastuu ei lakkaa, mikäli tavarassa on virhe.



              Muutama pointti:

              Tavarassa on virhe esimerkiksi
              silloin, jos:
              * tavara ei vastaa kestävyydeltään tai muuten sitä, mitä kuluttaja
              yleensä perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa
              * tavara ei vastaa lain tai viranomaisen vaatimuksia esimerkiksi
              tuoteturvallisuudesta

              Takuu ei rajoita tässä kuluttajansuojalaissa säädettyä virhevastuuta.Yleisesti kannattaa vaalia oikeuksiaan eikä niellä paskaa.
              KoPe
              --------
              Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1400
                • Kuopio

                #22
                Mullois e46 325Ci jouset joutavana, ajettu kokonaista 14tkm. Tartteetko? Ota yhteyttä privalla jos kiinnostaa, jonkun kympin noista voisi ottaa...
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #23
                  Multa löytyy myös E46:n 330Ci alkuperäiset jouset jos tarvetta mitkä on siis hieman matalammat jo valmiiksi kuin muiden coupe mallien.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • Balle
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3413
                    • UKI, Suomen New York

                    #24
                    Originally posted by KoPe View Post
                    Jaa. Lainataas vähän:

                    Suomalainen tuotevastuulaki noudattelee pääpiirteissään EU:n tuotevastuudirektiiviä.

                    Lain periaatteet ovat

                    * Ankaran vastuun periaate.
                    Vastuussa tuotteen aiheuttamasta vahingosta ovat tuotteen valmistaja ja maahantuoja sekä jokainen, joka asettamalla nimensä tai tavaramerkkinsä tuotteeseen, ilmoittaa olevansa tuotteen valmistaja. Korvausvelvollisuus syntyy riippumatta siitä, onko tuotteen valmistaja tai muu korvausvelvollinen ollut huolimaton.

                    * Tuotteessa katsotaan olevan virhe, jos se ei ole niin turvallinen kuin kuluttajalla on aihetta edellyttää.
                    Tässä tapauksessa huomio kiinnitetään markkinoinnissa annettaviin tietoihin, tuotteen oletettuun käyttöön sekä liikkeelle laskemisen ajankohtaan.

                    *Kehitysriskiin vetoaminen ei ole mahdollista.
                    Valmistaja ei voi vapautua vastuusta edes sen perusteella, että vahinko on aiheutunut sellaisesta tuotteen ominaisuudesta tai vaikutuksesta, jota ei markkinointia aloitettaessa kyetty ennakoimaan tuon ajankohdan tietämyksenkään avulla.

                    Tuotevastuulaki koskee kuluttajan oikeuksia - ei yritysten välisiä suhteita. Lain mukaan vahinkotilanteesta vastaavat vahingoittuneelle yhteisvastuullisesti alihankkija ja lopputuotten valmistaja, joiden keskinäinen korvausosuus ratkeaa yritysten välisen sopimuksen mukaisesti.

                    Tuotevastuukanne voi tulla esiin vasta vuosien kuluttua siitä, kun tuote lähti markkinoille tai sarjavalmisteisen tuotteen viimeinen erä valmistui.

                    --> Käytönnössä siis virhevastuu tulee esiin silloin kun jotain sattuu.

                    Joka tapauksessa valmistajan/maahantuojan/myyjän vastuu ei lakkaa, mikäli tavarassa on virhe.



                    Muutama pointti:

                    Tavarassa on virhe esimerkiksi
                    silloin, jos:
                    * tavara ei vastaa kestävyydeltään tai muuten sitä, mitä kuluttaja
                    yleensä perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa
                    * tavara ei vastaa lain tai viranomaisen vaatimuksia esimerkiksi
                    tuoteturvallisuudesta

                    Takuu ei rajoita tässä kuluttajansuojalaissa säädettyä virhevastuuta.Yleisesti kannattaa vaalia oikeuksiaan eikä niellä paskaa.
                    Mä luulen kuule että se on parempi että myyt bemarin pois ja haet kaupasta uuden tojotan. Siinä tulee takuut mukana, ei tarvi vedota mihinkään tuotevastuu lakeihin...

                    Siis oikeesti, pihtaillaan 150 euron jousista...ja auto on kuitenkin yli 6 vuotta vanha 72tkm ajettu...

                    Ymmärtäisin jos olis kelkka revenny rungosta ja kolmen neljän tonnin korjauslasku tiskissä...mutta 150 euron jouset...öööö
                    Possuja ja Bemareita

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      #25
                      Virhevastuu laki todella ulottuu pidemmälle kuin tuotteen varsinainen takuuaika. Yleisenä periaatteena pidetään tässä laissa, että tuotteen on kestettävä vähintään saman verran mitä on kuluttajan syytä olettaa vastaavan tuotteen kestävän. Esim. jos autostasi olisi vaihteisto mennyt rikki näillä vastaavilla kilometreillä, olisit vahvoilla valituksessasi. Koska on syytä odottaa että vaihteisto kestää pidempään kuin 70 tkm.

                      Sen sijaan jouset ovat kulutustavaraa, vaikkakin tässä autossa on ílmeinen tyyppivika. En usko että kuluttajanvalituslautakunta tässä tapauksessa tekisi asiasta sinulle myönteisen päätöksen. Tosin jos on asiallisesti vittumainen ja näyttää olevansa valmis vaatimaan oikeuksiaan loppuun asti. Saattaa saada autoonsa uudet jouset, vain sen takia että pääsevät eroon kiusankappaleesta.

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #26
                        Originally posted by KoPe View Post
                        Jaa. Lainataas vähän:

                        Suomalainen tuotevastuulaki noudattelee pääpiirteissään EU:n tuotevastuudirektiiviä.
                        Muuten hyvä, mutta millä ilveellä voit soveltaa tuotevastuulakia katkenneeseen jouseen?

                        "Tämä laki koskee tuotteesta henkilölle taikka yksityiseen käyttöön tai kulutukseen tarkoitetulle ja vahinkoa kärsineen pääasiassa sellaiseen tarkoitukseen käyttämälle omaisuudelle aiheutuneen vahingon korvaamista"

                        "Laki ei koske: 1) tuotteesta tuotteelle itselleen aiheutunutta vahinkoa;"



                        Vahingonkorvausta on suoritettava vahingosta, joka on johtunut siitä, että tuote ei ole ollut niin turvallinen kuin on ollut aihetta odottaa."



                        Virhevastuu on ainoa millä voit yrittää rimpuloida itselleen uudet jouset. Autosi on jo 5 vuotta vanha ja ajettu jonnin verran. Itse en antaisi mitään hyvitystä jos olisin automyyjä.

                        Comment

                        • KoPe
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 251
                          • Helsinki

                          #27
                          Noh, sanotaan näin että kyllä jokainen lähtisi omia oikeuksiaan vaatimaan, eikä jauhaisi paskaa siitä että auto on 5 v vanha ja jopa pari kilsaa ajettu. Hölmöhän sellanen on, joka ei vaadi samaa kuin muut vaan nielee valmistajien mokat omasta pussistaan.

                          Haluan jouset takuuseen jos tehdas on jollekin vastaavalle tapaukselle tai vastaavaksi katsottavassa tapauksessa jouset antanut, sillä selvä. Jos näin ei ole, kyseenalaistan kuitenkin jousien keston, voidaanka katsoa että jouset ovat kestäneet sen mitä niiden tulisi kestää. Joka vitun taneli tietää että auton jouset kestää 200 tkm, vaikka olis kuinka löysät sen jälkeen.

                          En ole niin köyhä, etteikö minulla olisi varaa ostaa ko. jousia. Jos autovalmistaja on oikein itse vaihtanut omasta ehdotuksestaan viime vuonna 58 tkm ajettusta autosta (5 v. ikää) etutukivarren, niin millähän perusteella autosta tulee 5 tkm myöhemmin niin vanha ettei toista tyyppivikaa voida korjata.

                          Jos en saa jousia takuuseen, ostan sitten jotkut sopivat, joista laitoin vähän jo vaihtoehtoja.

                          Tuotevastuulaki tulee vasta sitten voimaan kun vaikka nelipäällä auto lähtee peräluistoon selittömästi ja vedetään metsään kunnolla ja syyksi paljastuu jouset. Valmistaja maksaa sitten hoidot hautaan asti.
                          Last edited by KoPe; 29-10-2006, 17:18.
                          KoPe
                          --------
                          Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                          Comment

                          • KoPe
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 251
                            • Helsinki

                            #28
                            Originally posted by Balle View Post
                            Mä luulen kuule että se on parempi että myyt bemarin pois ja haet kaupasta uuden tojotan. Siinä tulee takuut mukana, ei tarvi vedota mihinkään tuotevastuu lakeihin...

                            Siis oikeesti, pihtaillaan 150 euron jousista...ja auto on kuitenkin yli 6 vuotta vanha 72tkm ajettu...

                            Ymmärtäisin jos olis kelkka revenny rungosta ja kolmen neljän tonnin korjauslasku tiskissä...mutta 150 euron jouset...öööö
                            --> Kuule öööö siis oikeesti, jos sulla on jokaisesta aika selvästä valmistajan/alihankkijan mokasta rahaa heittää 150 e tiskiin niin anna mennä tai sitten jätä kommentoimatta jos sanottavasi on ylläolevan tasoista. Yleisesti sanottuna luotettavuus on kyllä e46 sarjassa heikentynyt aika paljon verrattuna e36.

                            Jos vaikka ajaakin bemarilla, ei tarvi olla niin tyhmänylpee että maksaa aina kaikesta enemmän kuin normaalina kuluttajana voidaan olettaa. Korjausarvio oli muuten 350 e mikä on aika vitusti jos rupee ajattelemaan parin mutkalangan vaihtoa. Lisäksi auton puute haittaa normaalia elämää.
                            Last edited by KoPe; 29-10-2006, 17:18.
                            KoPe
                            --------
                            Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Tulet kuitenkin huomaamaan että valitsemasi linja tulee osoittautumaan tuon ikäisen BMW:n/auton kohdalla mahdottomaksi. Nimittäin mikään laite ei yllättävää kyllä ole rakennettu ikiliikkujaksi, vaan aika ja kilometrit väsyttävät ja tulevat väsyttämään paljon muitakin kohteita kuin jousia.
                              e46:n kohdalla pikkumurheita voi tulla eteen sen verran tiiviisti että helposti menee tappeluksi koko auton omistaminen. esim.Toyotalla varmasti pääset vähän vähemmällä riitelyllä, mutta suosittelen voimakkaasti uutta 1-3-vuoden takuulla olevaa autoa.

                              Comment

                              • KoPe
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2004
                                • 251
                                • Helsinki

                                #30
                                Minulla ei ole valittuna mitään "linjaa". Hyväksyn autossa tietyt ongelmat, osien kulumiset ja jopa säheltävät autonasentajat. Olen jo 13 vuotta ajanut 3-sarjan bemareilla, enkä ole ajatellut vaihtoa kuin korkeintaan vitos- tai seiskasarjaan. Joskus on jopa Audikin käynyt mielessä.

                                Joten TOJOTA KOMMENTIT VOI JÄTTÄÄ POIS.

                                Perään tässä vaan nyt a) vieläkö valmistaja katsoo olevansa vastuussa suhteellisen vähän ajetun auton osasta, jossa voidaan tietyllä tasolla katsoa olevan valmistusvika; tai se ei kestä niin kauan kuin vastaavalta osalta oletettavaa on; tai vastaavia vikoja on esiintynyt mallisarjassa sekä b) mitä kannattaisi laittaa tilalle, jos valmistaja ei "osallistu" jousenvaihtoon.

                                Olen muuten erittäin tyytyväinen nykyiseen autooni, kone vaan saisi olla tehokkaampi
                                KoPe
                                --------
                                Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎