Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 316i moottorin häiriövalo palaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Emppu27
    Newbiemmer
    • Jul 2005
    • 4

    E46 316i moottorin häiriövalo palaa

    316i E46 vm. -01
    Moottorin häiriövalo palaa. Autoa on tutkittu monessa korjaamossa eikä mitään vikaa löydy mistään. Moottorissa kaikki toimii moitteettomasti,pakokaasut on kunnossa, mutta valo vain palaa. Jos valon nollaa testerillä menee muutama päivä ja valo syttyy uudestaan. Viimeinen diagnoosi oli että vika voisi olla mittaristossa. Pitkien merkkivalo ei toimi,huoltonäyttöä ei saa nollattua ja keltainen öljykannu palaa n.5sek käynnistyksestä ja sitten sammuu (öljyä on). Löytysköhän täältä apua kyseiseen probleemaan, ei viittis turhaan ostaa uutta mittaristoa, jos vika ei ole siinä. Vian pelkkään tutkimiseen on mennyt jo yli 600eur rahaa.
  • Kale79
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 150

    #2
    Mulla oli sama homma, vikaa ei löytyny mistään ja turhaan vaideltiin kalliita osia. Syyksi paljastui vahingossa venttiilikopalta lähtevän huohotinletkun juuressa oleva halkeama. Eli kannattaa katella noi letkut ja tarkkaan, ei uskos niitten vaikuttavan mitenkään, mut ronkeleita vehkeitä näyttävät olevan.

    Comment

    • heijani
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 220
      • Turku

      #3
      Mullakin palaa toi öljyvalo keltasena aina käynnistyksen jälkeen n.5-10 sek. Tuo johtuu todennäköisesti viallisesta öljynmääräanturista, joka sijaitsee öljypohjassa. Jos vika ei pahene niin ajattelin vaihtaa ton seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
      BMW e61 525dA 2006
      ex BMW e39 530dT 2000
      ex Volvo V70 2.4T AWD :think
      ex BMW e39 540iA sedan 1999
      ex BMW e28 520i Bavaria 1987
      ex BMW e46 316i sedan 2000

      Comment

      • jmke46
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 46

        #4
        Mulla oli sama vika kuin Kalella. Venttilikopan huohotusletku siis halki samaisesta paikasta.

        Comment

        • GTO
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 50

          #5
          Käytä merkkiliikkeen testerissä, saat ainakin selville laskun loppusumman ja saattavat osata nollata huoltovalon

          Comment

          • Tuotanur
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 275
            • 03

            #6
            Originally posted by GTO View Post
            Käytä merkkiliikkeen testerissä, saat ainakin selville laskun loppusumman ja saattavat osata nollata huoltovalon
            Näyttäs käyttäneen ja nollanneen.

            Originally posted by Emppu27 View Post
            Jos valon nollaa testerillä menee muutama päivä ja valo syttyy uudestaan. Vian pelkkään tutkimiseen on mennyt jo yli 600eur rahaa.
            Sinuna sulkisin silmäni tuolta valolta jos ei mitään löydy ja olet jo tärvännyt 600 euroa. Voithan vaihtaa kaikki anturit ja mittariston ja katsoa josko auttaa.
            Auttaa ainakin akuuttiin lompakon pullisteluun.

            Comment

            • molotow
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 450
              • pohjanlahden rannoilla

              #7
              itsellä -02 316 teki samaa hommaa ja viaksi paljastui lopulta toinen lambda anturi.
              sigpic
              F11 520d 2014

              Comment

              • Mr. Kennedy
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 47
                • Kajaani

                #8
                Minullakin talvella teki sitä, että sytytti vaan yhtäkkiä moottorin valon. Huoltamolla arvelivat, että kyseessä on joku häiriö katalysaattorissa, mutta päästöt olivat erinomaiset. Lämpötilojen muutokset tuntuivat vaikuttavan siihen, ainakin omasta mielestäni. Nollaamalla se hävisi, eikä ole sen koommin näkynyt.

                Pari viikkoa sitten valo vilkkui hillittömästi ja auto tutisi ja vapisi... 2 kpl puolia meni tilaukseen ja pienen korjausoperaation jälkeen vika hävisi.
                ex: E46 316i -03, A6 2.0 TDI -07, E90 330xdA -08
                nyx: E61 530xiA -08

                KARJALA CONNECTION

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Hetkellinen sytytyshäiriö(tulpat/lämpöarvot) tai ilmavuoto jossain.
                  Eli kun lambda syystä tai toisesta haistaa että pakoseos ei pysy annetussa toimintaikkunassa, syttyy koneen vikavalo ja päälle kytkeytyy ns."nilkutusmoodi"/vakio-ohjelma. Toki viallinen lambda voi aiheuttaa myös tätä.

                  Comment

                  • heijani
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 220
                    • Turku

                    #10
                    Dodiin, nyt tuli sitten vaihdettua koneeseen öljyt + suodatin ja samalla tuo öljynmääräanturi ja se valo toimii taas normaalisti. Mutta, mutta, mutta... alle 100km kerkesin ajeleen ja nyt mullakin palaa tuo moottorivalo keltasena, jonka pitäisi kertoa jostain pakokaasuarvojen huonontumisesta. Auto toimii kuitenkin täysin normaalisti. :think Itseasiassa tuntuisi liikkuvan jopa iloisemmin kuin ennen.

                    Tyhjäkäynti tossa nyt vaeltelee jonkun aikaa käynnistyksen jälkeen. Toi vika on ollut koko mulla olo ajan ja ei ole ollut vikakoodeja muistissa eikä näkyviä imuvuotokohtia. En ole sillä sitten sen enempää enää päätäni vaivannut. Nyt kuitenkin tyhjäkäynti jäi kerran seilaamaan 1300-1700 kierroksen välille ja se jo vähän häiritsi, mutta buuttaus auttoi tuohon.

                    Täytyy varmaan viedä vikakoodilukuun taas. *ketuttaa*
                    BMW e61 525dA 2006
                    ex BMW e39 530dT 2000
                    ex Volvo V70 2.4T AWD :think
                    ex BMW e39 540iA sedan 1999
                    ex BMW e28 520i Bavaria 1987
                    ex BMW e46 316i sedan 2000

                    Comment

                    • arska84
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1356
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by heijani View Post
                      Dodiin, nyt tuli sitten vaihdettua koneeseen öljyt + suodatin ja samalla tuo öljynmääräanturi ja se valo toimii taas normaalisti. Mutta, mutta, mutta... alle 100km kerkesin ajeleen ja nyt mullakin palaa tuo moottorivalo keltasena, jonka pitäisi kertoa jostain pakokaasuarvojen huonontumisesta. Auto toimii kuitenkin täysin normaalisti. :think Itseasiassa tuntuisi liikkuvan jopa iloisemmin kuin ennen.

                      Tyhjäkäynti tossa nyt vaeltelee jonkun aikaa käynnistyksen jälkeen. Toi vika on ollut koko mulla olo ajan ja ei ole ollut vikakoodeja muistissa eikä näkyviä imuvuotokohtia. En ole sillä sitten sen enempää enää päätäni vaivannut. Nyt kuitenkin tyhjäkäynti jäi kerran seilaamaan 1300-1700 kierroksen välille ja se jo vähän häiritsi, mutta buuttaus auttoi tuohon.

                      Täytyy varmaan viedä vikakoodilukuun taas. *ketuttaa*

                      Kato ne kaikki letkut ensimmäisenä läpi että ei murtumia/halkeamia löydy..
                      BMW PREMIUM

                      BMW E46 318

                      Comment

                      • Northstar
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 745
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by heijani View Post
                        Mullakin palaa toi öljyvalo keltasena aina käynnistyksen jälkeen n.5-10 sek. Tuo johtuu todennäköisesti viallisesta öljynmääräanturista, joka sijaitsee öljypohjassa. Jos vika ei pahene niin ajattelin vaihtaa ton seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
                        Paljonko sitä öljyä on mittatikun mukaan koneessa?
                        sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                        Comment

                        • heijani
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 220
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by Northstar View Post
                          Paljonko sitä öljyä on mittatikun mukaan koneessa?
                          Oli ihan tikun ylämerkissä ja tosiaan toi anturin vaihto poisti tuon ongelman.

                          Ja siihen toiseen päällä olevaan ongelmaan. Tänään yritin noita huohotinletkuja katsella, mutta en ainakaan mitään selvää vuotokohtaa löytänyt. Auto tosiaan toimii edelleen mielestäni normaalisti, mutta se pirun moottorivalo vaan palaa. Täytyy varmaan nollata akku irroittamalla ja katsoa syttyykö uudestaan.
                          BMW e61 525dA 2006
                          ex BMW e39 530dT 2000
                          ex Volvo V70 2.4T AWD :think
                          ex BMW e39 540iA sedan 1999
                          ex BMW e28 520i Bavaria 1987
                          ex BMW e46 316i sedan 2000

                          Comment

                          • Northstar
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 745
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by heijani View Post
                            Oli ihan tikun ylämerkissä ja tosiaan toi anturin vaihto poisti tuon ongelman.
                            Enempi taisi vaikuttaa se, että öljytaso laski hiukan, kun anturia on vaihdettu. Yksi hyvin todennäköinen syy keltaisen öljynmerkkivalon palamiseen heti käynnistyksen jälkeen on öljyn ylitäyttö, eli öljyä on yli ylätason (tähän toisinaan vaikuttaa auton asentokin miten anturi(t) tunnistaa sen). Ylitäyttöhän saattaa myös rikkoa moottoria.
                            sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                            Comment

                            • heijani
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 220
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Northstar View Post
                              Enempi taisi vaikuttaa se, että öljytaso laski hiukan, kun anturia on vaihdettu. Yksi hyvin todennäköinen syy keltaisen öljynmerkkivalon palamiseen heti käynnistyksen jälkeen on öljyn ylitäyttö, eli öljyä on yli ylätason (tähän toisinaan vaikuttaa auton asentokin miten anturi(t) tunnistaa sen). Ylitäyttöhän saattaa myös rikkoa moottoria.
                              Tuo anturin viallisuus oli siis tiedossa vikakoodien luvun perusteella ja vaihdoin samalla myös ne öljyt. Saman verran siellä tikun mukaan on nyttenkin.
                              BMW e61 525dA 2006
                              ex BMW e39 530dT 2000
                              ex Volvo V70 2.4T AWD :think
                              ex BMW e39 540iA sedan 1999
                              ex BMW e28 520i Bavaria 1987
                              ex BMW e46 316i sedan 2000

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎