Mitkä talvirenkaat sulla on..nimittäin tietyt renkaat aiheuttaa juuri tuollaista ulinaa..mm kaikki nokialaiset. Kokeile muilla renkailla (erimerkkisillä) niin saattaa ulinatkin kadota.
Talvirenkaina on Nokian hkpl 4-set... Meinaatko, että tuo ulina voi johtua niistä, vaikka katoo täysin kun veto loppuu? :think Eli ulina on päällä vain sillon kun vedatetään ja vajaalla kaasulla. Reagoi siis mielestäni tiettyyn kuormaan. Onko noissa Nokialaisissa moista ominaisuutta? Takarenkaat on aika lopussa muutenkin...
Joo nokiat vaihtoon ja ekoturbot alle, jos ulina paheni -vika oli renkaissa!
Tuo butyyliteippi on melkolailla raskasta sekä elastista ja näin ollen absorboiva, niin hyvinkin voi vaimentaa värähtelystä johtuvaa "ulinaa". Huollossa varmaan vaihtamassa koko laakerin jossa teippi valmiina, jos hinnaksi tulee noin paljon.
No niin,
- Kysyin myös että mites jos laitttas uuden perän kokonaan? Onko 100%:n varmuus että sillä autossa olisi hiljaista kuin huopatossutehtaalla? Kuulemma sekään ei ole aivan varmaa?? Siis tä? Ääni tulee perästä, mutta edes uusi perä ei ole varma korjauskeino?:think Todella hämmentävää...
Ja muuten, vieläkin häiritsee se että tämä ääni ilmestyi vasta talvirenkailla....
Niin no mulle tosiaan vaihtoivat merkkiliikkeessä kaksi perää ja ääni pysyi koko ajan ennallaan. Että ei ole tosiaan 100%:n varmaa, että sillä vajaan 2ke rempalla siitä tokenee... En lähtis.
Kauan sulla auto on ollu ja ovatko kesärenkaat kovin äänekkäät? Meinaan sillä, että sen verran vaimea se ulina ainakin mulla kuitenkin on, että ihan heti en sitä itse edes huomannut. Talvirenkaat on mulla äänekkäämmät ja niillä sen huomaa vain sopivan vaimealla pinnalla. Kuitenkin molemmilla renkailla se kuuluu. Vain kesärenkailla ja sileällä, uudella asfaltilla sen huomaa niin selvästi, että se ärsyttää, vaikka yrittäiskin unohtaa.
Tuo butyyliteippi on melkolailla raskasta sekä elastista ja näin ollen absorboiva, niin hyvinkin voi vaimentaa värähtelystä johtuvaa "ulinaa". Huollossa varmaan vaihtamassa koko laakerin jossa teippi valmiina, jos hinnaksi tulee noin paljon.
Kyllä tuo valitettavasti koski vaan sitä teippiä. On kuulemma otettava koko putkisto alas pakosarjasta asti ja sitten siellä on vielä vino pino suojapeltejä edessä odottomassa irroitusta. Arviolta 3-4 h, saavat kyseiseen operaatioon kulumaan. Itse teippihän maksaa alle pari kymppiä .
Niin no mulle tosiaan vaihtoivat merkkiliikkeessä kaksi perää ja ääni pysyi koko ajan ennallaan. Että ei ole tosiaan 100%:n varmaa, että sillä vajaan 2ke rempalla siitä tokenee... En lähtis.
Juuri, tämä mielestäni kyseenalaistaa sen että vika on suoraan perässä! Miten voi olla, niin että muka rikkinäinen osa kun vaihdetaan kokonaan uuteen, niin asia ei sillä vättämättä korjaannukkaa. En todellakaan aio lähteä siihen ralliin noilla perusteilla. Ääni kuitenkin ärsyttää, ja siitä haluais eroon... Siksi toi teippi homma houkuttelisi.
Kauan sulla auto on ollu ja ovatko kesärenkaat kovin äänekkäät? Meinaan sillä, että sen verran vaimea se ulina ainakin mulla kuitenkin on, että ihan heti en sitä itse edes huomannut. Talvirenkaat on mulla äänekkäämmät ja niillä sen huomaa vain sopivan vaimealla pinnalla. Kuitenkin molemmilla renkailla se kuuluu. Vain kesärenkailla ja sileällä, uudella asfaltilla sen huomaa niin selvästi, että se ärsyttää, vaikka yrittäiskin unohtaa.
Ostin auton keväällä, kun siinä oli kesärenkaat jo alla. Kesärenkaat ei tosiaankaan oo hiljaisemmasta päästä, mutta on ne silti hiljasemmat kuin nää nastarenkaat. Koko kesän ajoin kesärenkailla huomaamatta moista ääntä. Itseasiassa fiilistelin juuri sillä, että ompa hiljainen "kovasta" rengastuksesta huolimatta. Talvirenkaiden kanssa se ääni sitten jossain vaiheessa iski tajuntaan, ja nythän sen kuulee sitten aina...
Mulla kuulu pahaenteinen jurina myös tietyllä nopeudella tietyllä taajuudella, erityisesti nokialaisilla taannoin.
Sitten tuli perän puslien vaihdon aika, ja kas, se jurina lakkas!
"Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007
Täälläkin samanlaista ongelmaa eli ulinaa kuuluu juuri 100- 105km/h vauhdissa ja sen jälkeen se loppuu kun seinään.
Teippiä on laitettu kardaanin kannattimen päälle ja se jopa auttoi muutaman kuukauden ajan mutta nyt on alkanut tulla ulinat takaisin. Vaihdelaatikon ja perän öljyt tarkastettu ja hyvät olivat.
Ainakaan omalla kohdalla ei tarvinnut 300 eskoa pulittaa siitä teipin laitosta ja sai laitettua sen ilman pakoputken irroittamista pakosarjalta asti. Muistaakseni tunnin verran se kaveri paiski töitä teipin laiton kanssa. Takavaimentimen pultit auki ja sit sai sen suojapellin pois siitä edestä ja pääsi käsiksi kardaaniin ja kannattimeen.
Mutta ei siitä kovin kauan tosiaan sitä iloa ollut mutta auttoi aikansa.
Seuraavaksi kai ne nuo puslat olis katsottava ja vaihdettava jos auttaisi asiaan.
Teetin tuon butyylinauha (="teippi") -korjauksen viime vuonna E39 528:iin. Osa maksoi muutaman hassun rahan ja asennus muistaakseni 110€. Tämä oli Turun Metro-Autossa. Ulina ei poistunut kokonaan, mutta siitä hävisi ehkä noin 80%, jonka jälkeen ei häirinnyt omia kultakorviani enää.
Comment