Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 manuaalivaihteiston toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • heijani
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 220
    • Turku

    E46 manuaalivaihteiston toiminta

    Äsken ajaessani töistä himaan alkoi vaihteisto toimimaan hivenen oudosti. Vitosella vaihdettaessa keppi menee oikealla kuin tyhjää vaan. Aikaisemmin tuntui selvä vastus kepissä jopa pykälä. Ykköselle päin on edelleen vastusta, mutta oikealle menee jotenkin oudon kevyesti. Vaihteisto kyllä toimii täysin normaalisti eikä kytkimessäkään tunnu mitään vikaa. Eli hajosko tosta nyt jotain ja mahdollisesti mitä?

    Auto on siis e46 316i 1.9 (M43B19) 2000 ja rullattu tuollaiset 187tkm. Eikä ole tietoa onko öljyjä joskus vaihdettu, huoltokirja kyllä löytyy, auto kun on mulla vasta parisen viikkoa ollut.
    BMW e61 525dA 2006
    ex BMW e39 530dT 2000
    ex Volvo V70 2.4T AWD :think
    ex BMW e39 540iA sedan 1999
    ex BMW e28 520i Bavaria 1987
    ex BMW e46 316i sedan 2000
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #2
    Tuosta kuvasta kaikki pikkunippelit voi olla syynä siihen. Jokin sokka tai klipsi voi olla irti. Printtaa tuo kuva ja käy auton alla tarkistaan, että sieltä löytyy ensinnäkin kaikki osat ja että ne on paikallaan.

    Kuva

    Nuiden pikkuosien ja puslien (# 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11) kuluminen aiheuttaa pitemmän päälle epämääräisen tuntoisen vaihdekepin mutta jos muutos tapahtui yhtäkkiä, niin vois epäillä, että jotain on päässy irti/löysälle.
    Last edited by Ha2; 15-12-2006, 09:32.
    E61 525d LCI

    Comment

    • Ceeray
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1399
      • Kuopio

      #3
      Eipä tuo E46 vaihteisto muutenkaan mikään kummoinen ole.. Pitkät liikkeet ja jäykkä.

      Kumma kun nuo japskit osaa tehdä näppäriä laatikoita joissa vaihto on lyhyt ja todella kevyt.
      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

      Comment

      • heijani
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 220
        • Turku

        #4
        Täytyy tarkstaa noiden nippeleiden olemassaolo. Vähän löysähkö tai epämääräisen tuntuinen se on aikaisemminkin ollut. Tuo oli vaan ihan uutta. Aamulla tuntui taas "normaalilta". Varmaan jotain kulumaa siellä tosiaan on. Kiitoksia linkistä!
        BMW e61 525dA 2006
        ex BMW e39 530dT 2000
        ex Volvo V70 2.4T AWD :think
        ex BMW e39 540iA sedan 1999
        ex BMW e28 520i Bavaria 1987
        ex BMW e46 316i sedan 2000

        Comment

        • Behex
          Bimmer Rookie
          • Jun 2005
          • 31
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Ceeray View Post
          Eipä tuo E46 vaihteisto muutenkaan mikään kummoinen ole.. Pitkät liikkeet ja jäykkä.

          Kumma kun nuo japskit osaa tehdä näppäriä laatikoita joissa vaihto on lyhyt ja todella kevyt.
          En nyt tiedä mihin japskiin vertaat, mutta oletin perus perheautoihin, jollaisista Bemuista tässäkin on kyse. Kyllä ne kieltämättä kevyempiä ja sujuvampia on japskit käyttää rauhallisessa ajossa, mitä ainakin e46:n loota, mutta vähän kun yrittää päästellä, ei niillä nipponin tekeleillä tee mitään. Reippaammassa ajossa pesee Bemarin aski kyllä 6-0. Ja nipponin vaihto voi olla lyhyt, mutta sitä ei välttämättä tiedä, kun on niin epämääräinen vaihteensiirto.

          Comment

          • henri
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 5752
            • Kiuruvesi/Iisalmi

            #6
            laittaa vaihdevälinlyhentimen, niin sillä saa lyhyemmät liikkeet (jos jonkun mielestä on liian pitkät) ja ita ainakin tykkään bemarin laatikosta, tarpeeks kevyt ja silleen ja selkeet liikkeet
            Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
            Ex. E30 320i 2d GTS -88


            E46 330Cd (projekti V.2)


            ----------------------------

            Comment

            • hoge
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 172
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by heijani View Post
              Äsken ajaessani töistä himaan alkoi vaihteisto toimimaan hivenen oudosti. Vitosella vaihdettaessa keppi menee oikealla kuin tyhjää vaan. Aikaisemmin tuntui selvä vastus kepissä jopa pykälä. Ykköselle päin on edelleen vastusta, mutta oikealle menee jotenkin oudon kevyesti. Vaihteisto kyllä toimii täysin normaalisti eikä kytkimessäkään tunnu mitään vikaa. Eli hajosko tosta nyt jotain ja mahdollisesti mitä?

              Auto on siis e46 316i 1.9 (M43B19) 2000 ja rullattu tuollaiset 187tkm. Eikä ole tietoa onko öljyjä joskus vaihdettu, huoltokirja kyllä löytyy, auto kun on mulla vasta parisen viikkoa ollut.

              Samaa oiretta täälläkin ollu auton hankinnasta lähtien, pistähän tietoa jos jotain vikaa löytyy.

              Comment

              • heijani
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 220
                • Turku

                #8
                Tuota kuvaamaani ongelmaa ei ole enää esiintynyt, vaan vaihteisto toimii taas "normaalisti". Ajattelin kuitenkin jossain vaiheessa vaihtaa vaihteiston ja perän oljyt, koska niiden vaihdot eivät huolto-ohjelmaan taida kuulua. Katsotaan mihin suuntaan menee.
                BMW e61 525dA 2006
                ex BMW e39 530dT 2000
                ex Volvo V70 2.4T AWD :think
                ex BMW e39 540iA sedan 1999
                ex BMW e28 520i Bavaria 1987
                ex BMW e46 316i sedan 2000

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎