Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 lataus huojuu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Behex
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 31
    • Espoo

    e46 lataus huojuu?

    Eli onkohan tää nyt vika vai kiusallinen ominaisuus? Autona e46 328i -99 ajettu 78tkm(oikeasti). Valojen kirkkaudesta päätellen laturi reagoi todella hitaasti kuormituksen muutoksiin. Etenkin peffalämmittimen ollessa pidempään päällä huomaa selvästi, kun ilmeisesti katkoo lämppärin virtaa ja valot himmenee/kirkastuu vähän väliä. Muitakin enemmän virtaa vaativia laitteita kytkettäessä huomaa himmenemisen yllättävän selvästi.

    Vika vaiko ominaisuus? Latausjännitettä en ole mitannut, mutta siinä tuskin mitään ihmeellistä on. Akkukin on vielä alkuperäinen ja ihan iskussaan vaikuttaa olevan. Eli ei lataus ainakaan akkua ole pilannut.
  • Bmw 523i -97
    Newbiemmer
    • Aug 2005
    • 27

    #2
    Itellä kanssa sama ongelma. E39 530 dieselissä mittariston valot seilaa edestakaisin himmenee/kirkastuu.. Onko vika laturissa vai akun puolella?

    Comment

    • tmth
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 2194
      • Kangasala

      #3
      No kannattaa nyt kumminkin mitata se latausjännite. Helpoin siitä on aloittaa.

      F10 & R55
      ex:
      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

      Comment

      • Tyggis
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 415

        #4
        Ainakin 328 E36:ssa noi valot kirkastu ja himmeni ihan tarkoituksella.

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3446
          • Janakkala

          #5
          Originally posted by Tyggis View Post
          Ainakin 328 E36:ssa noi valot kirkastu ja himmeni ihan tarkoituksella.
          Ja paskan marjat!
          Ei kyllä kuulu huojua eikä välkkyä millään tavoin. Kyllä on latauksessa vikaa jos noin tekee.

          Ei muuta kuin yleismittari kiini akun napoihin ja auto joutokäynnille ja sähkölaitteita reilusti päälle ja katsomaan, että paljonko tulee jännitettä.
          jos on vehkeet kunnossa niin 13.5-14.5v pitäisi olla jännite joutokäynnillä reilummallakin kuormituksella
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • Tyggis
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 415

            #6
            Siis itse kyllä tarkoitan sisävaloja tuolla himmenemisellä, mielestäni tuo on kyllä ominaisuus.

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Tyggis View Post
              Ainakin 328 E36:ssa noi valot kirkastu ja himmeni ihan tarkoituksella.
              Kerroppa nyt ihan oikeesti mitä tarkoitat tuolla?

              Siis tarkoitatko sisävalon viivettä, jolloin valo "hiipuu" pois, tämä on ainoa valojen himmenemiseen mielestäni liittyvä ominaisuus.

              Ja jos et niin mikä sen valojen himmenemisen tarkoitus siis on?

              Tämä ärsyttävä vaiva tuntuu nykyään olevan jo melkein joka toisessa arviolta 2000 vm tai uudemmassa autossa, pienet korjaamot usein kertovat sen liittyvän latureissa käytettävän teknologiaan, jolla pystytään "hienosäätämään" latausjännitettä hieman isommaksi, mikäli auto käyttää jatkuvasti paljon sähköä. Mielestäni tuo lausunto taitaa olla täyttä hevonP:tä.

              Mikä sitten aiheuttaa sen että yhä useampi auto "välkyttelee" valojaan virrankulutuksen tai jopa pahimmillaan kierrosten mukaan? Jotain kai niissä latureissa on muuttunut, ennen ne olivat rikki kun valot himmenivät, nykyään ne "pyrkivät mukautumaan pitkällä käyttövalillä tapahtuvaanvirrankulutukseen.
              Olli.

              Comment

              • TFV
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 3080
                • Nurmijärvi

                #8
                Minä luulen,että kyse on mittarin näyttöjen kirkkauden "huojumisesta".
                Panee lisää rykiä kun kirkastuu. Koita vaikka taskarilla tai sytkällä.
                Siis pikselit(ne jotka näkyy) "huojuu" valoisuuden mukaan.
                Tomi
                E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                Comment

                • Tyggis
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 415

                  #9
                  Originally posted by TFV View Post
                  Minä luulen,että kyse on mittarin näyttöjen kirkkauden "huojumisesta".
                  Panee lisää rykiä kun kirkastuu. Koita vaikka taskarilla tai sytkällä.
                  Siis pikselit(ne jotka näkyy) "huojuu" valoisuuden mukaan.
                  Tomi
                  Juuri tätä tarkoitin.

                  Comment

                  • Behex
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2005
                    • 31
                    • Espoo

                    #10
                    Joo mittariston valojen kirkkauden säätöä varten on siinä keskikonsolissa tosiaan hämärätunnistimet, eli nehän säätyy tietenkin ihan tarkoituksella. Mutta se himmeneminen jota tarkoitin, näkyy siis ihan ajovaloissa. Kun pistää jonkin kuormittavan sähkölaitteen, valot himmenevät hetkeksi. Se hetki on vaan paljon pidempi, mihin olen aiemmin tottunut ja siksi se epäilyttää.

                    Mittailin latausjännitteitä ja se on noin 14,1V reilummin kuormitettunakin(lämpimänä), se siis ok. Kun lisäsi kuormitusta(esim. takalasin lämmittimen), jännite laski vähän yli voltilla ja palasi niin hitaasti, että mun superhitaalla yleismittarillakin(digitaalinen) pystyi seuraamaan, miten se sieltä sitten kohosi. Kesti palaaminen noin parin-kolmen sekunnin luokkaa. Mun mielestä toi ei ole normaalia. Vai onko näissä tuollainen ominaisuus? Eipä siitä haittaa sinänsä ole, paitsi että ärsyttää.

                    Comment

                    • UPI
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2006
                      • 115
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Behex View Post
                      Joo mittariston valojen kirkkauden säätöä varten on siinä keskikonsolissa tosiaan hämärätunnistimet, eli nehän säätyy tietenkin ihan tarkoituksella. Mutta se himmeneminen jota tarkoitin, näkyy siis ihan ajovaloissa. Kun pistää jonkin kuormittavan sähkölaitteen, valot himmenevät hetkeksi. Se hetki on vaan paljon pidempi, mihin olen aiemmin tottunut ja siksi se epäilyttää.

                      Mittailin latausjännitteitä ja se on noin 14,1V reilummin kuormitettunakin(lämpimänä), se siis ok. Kun lisäsi kuormitusta(esim. takalasin lämmittimen), jännite laski vähän yli voltilla ja palasi niin hitaasti, että mun superhitaalla yleismittarillakin(digitaalinen) pystyi seuraamaan, miten se sieltä sitten kohosi. Kesti palaaminen noin parin-kolmen sekunnin luokkaa. Mun mielestä toi ei ole normaalia. Vai onko näissä tuollainen ominaisuus? Eipä siitä haittaa sinänsä ole, paitsi että ärsyttää.
                      No sama ominaisuus omassa -99 pirssissä. Pitää odotella sopivaa inspiraatiota, että jaksaisi tutkia asiaa tarkemmin (onko akku hyvä ja riittävästi amppeeritunteja, pitikö olla jopa 80 Ah akku?). Parhaiten tuon huomaa pimeällä tiellä, kun auton pysäyttää, ajovalot siis himmenee hiukan. Eipä tuosta ainakaan vielä stressiä kannata ottaa...

                      Comment

                      • bemari320mies
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 788
                        • Suodenniemi

                        #12
                        Jännitteensäädin vaihtoon. Ei ole kallis osa ja helppo vaihtaa jos laturi on käsiksi päästävässä paikassa.
                        Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                        EX: BMW E34 525i -90
                        EX: BMW E28 528iA -85
                        EX: BMW 320i Taxi -86

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎