Niin... autossani (e46 325 Ci Cabrio -02 manuaali-ilmastoinnilla) on uskomaton vika/ominaisuus eli auton tuuletus/ilmastointi-järjestelmä puskee "suurempien" G-voimien vaikuttaessa ? autoon aina jääkylmää ilmaa (mielestäni joka suuttimesta) vaikka lämpösäätö olisi kuumimmalla !
Eli oli sitten manuaali-ilmastointi päällä tai ei (ja puhallusilma muuten säädettynä esim. suunnilleen 20-asteiseksi ja autolla ajettu moottori lämpimäksi), tulee autolla kaarteessa ajaessa (ei tarvitse mitenkään kovaa edes ajaa) ja kovempaa kiihdytettäessä aina kylmintä mahdollista ilmaa järjestelmästä. Ilmiö toimii vieläpä niin nopeasti, että selvästi tuntee kaarteen alussa, että kylmää tulee ja puhallusilman lämpötila palaa taas lämpösäädinasetuksen mukaiseksi heti suoran alkaessa tai kiihdytyksen loppuessa.
Esim. nyt nollakeleillä ilmiö on todella ärsyttävä, koska auton ikkunat menevät pidemmässä kaarteessa lähes umpihuuruun ja taas suoralle palattaessa lämmin ilma alkaa hiljalleen aukoa laseja. Ilmiö on siis noin vahva ja äkkinäinen.
Ihan maaginen vika -ja kyseessä ei ole luulosairaus. Huollossa HVAC-systeemi softattiin uudestaan mutta se ei auttanut. Mikä ihme voi aiheuttaa tuollaisen, voisikos jokin läppä jossain olla irti ?
Muutenkin koko e46:sen HVAC-systeemi on mielestäni tosi onneton. Nollakeleillä ja talvella sivuikkunat ei pysy auki, ellei puhallus ole kakkosella ja suuntana tuulilasi/kojelautasuuttimet. Talvella on jalat täysin jäässä, koska puhallusta ei voi ohjata jalkatilaan ollenkaan (siis sivuikkunat jäätyvät muuten heti) ellei puhallus sitten ole nelosella. Kaverin e46 320d -00 farmari automaatti-ilmastoinnilla on vielä kaameampi. Nollakeleillä ja talvella lämppäriä ei voi haaveillakaan pitävänsä AUTO-asennossa. Kaikki ikkunat pysyvät umpihuurussa tällöin ikuisesti ja kojetta joutuu ajamaan käsin vaihtamalla tuuletussuuntaa ylös alas muutaman minuutin välein... Aargh ...ja toisen kaverin uusimman korimallin 320d -05 automaatti-ilmastoinnilla on aivan samanlainen ! Ei BMW oppinut e46:sen virheistä -ei oikein sovi tuollaiseen hintaluokkaan tällaiset ominaisuudet...
Eli oli sitten manuaali-ilmastointi päällä tai ei (ja puhallusilma muuten säädettynä esim. suunnilleen 20-asteiseksi ja autolla ajettu moottori lämpimäksi), tulee autolla kaarteessa ajaessa (ei tarvitse mitenkään kovaa edes ajaa) ja kovempaa kiihdytettäessä aina kylmintä mahdollista ilmaa järjestelmästä. Ilmiö toimii vieläpä niin nopeasti, että selvästi tuntee kaarteen alussa, että kylmää tulee ja puhallusilman lämpötila palaa taas lämpösäädinasetuksen mukaiseksi heti suoran alkaessa tai kiihdytyksen loppuessa.
Esim. nyt nollakeleillä ilmiö on todella ärsyttävä, koska auton ikkunat menevät pidemmässä kaarteessa lähes umpihuuruun ja taas suoralle palattaessa lämmin ilma alkaa hiljalleen aukoa laseja. Ilmiö on siis noin vahva ja äkkinäinen.
Ihan maaginen vika -ja kyseessä ei ole luulosairaus. Huollossa HVAC-systeemi softattiin uudestaan mutta se ei auttanut. Mikä ihme voi aiheuttaa tuollaisen, voisikos jokin läppä jossain olla irti ?
Muutenkin koko e46:sen HVAC-systeemi on mielestäni tosi onneton. Nollakeleillä ja talvella sivuikkunat ei pysy auki, ellei puhallus ole kakkosella ja suuntana tuulilasi/kojelautasuuttimet. Talvella on jalat täysin jäässä, koska puhallusta ei voi ohjata jalkatilaan ollenkaan (siis sivuikkunat jäätyvät muuten heti) ellei puhallus sitten ole nelosella. Kaverin e46 320d -00 farmari automaatti-ilmastoinnilla on vielä kaameampi. Nollakeleillä ja talvella lämppäriä ei voi haaveillakaan pitävänsä AUTO-asennossa. Kaikki ikkunat pysyvät umpihuurussa tällöin ikuisesti ja kojetta joutuu ajamaan käsin vaihtamalla tuuletussuuntaa ylös alas muutaman minuutin välein... Aargh ...ja toisen kaverin uusimman korimallin 320d -05 automaatti-ilmastoinnilla on aivan samanlainen ! Ei BMW oppinut e46:sen virheistä -ei oikein sovi tuollaiseen hintaluokkaan tällaiset ominaisuudet...
Comment