Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M43 moottorin lämpötilan lasku (105->88) tehojen lisäämiseksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsl Bimmer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 358

    E46 M43 moottorin lämpötilan lasku (105->88) tehojen lisäämiseksi

    E46 M43 moottorin lämpötilan on normaalisti 105 astetta. Sen jos tipauttaisi vaikka 88 asteeseen, niin tehoja tulee kenties lisää? Prosenteissä pienikin tehon lisäys tuntuu ja on tervetullut, kun ei alun perinkään niitä ole paljoa. Minkä verran tehoa mahtaisi tulla lisää?

    Kesällä eron ainakin huomasi, kun ajeli puoli lämpöisellä moottorilla. Onko kukaan kokeillut moista? Web-linkkejä?

    Pystyn tekemään elektroniikassa mikrokontrollerilla ohjauksen tohon tai toinen vaihtoehto on laittaa E36 perinteinen termostaatti.

    Kannattaako homma?
  • Tomppa123
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1980
    • Salo

    #2
    kuullostaa älyttömältä, hajoo viel joku paikka

    Comment

    • dsl Bimmer
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 358

      #3
      Originally posted by Tomppa123 View Post
      kuullostaa älyttömältä, hajoo viel joku paikka
      Kyllä 105 lämpötilassa tuntuu moni paikka normaalistikin hajoovan. Esim. muoviosia saavat kaikki vaihtaa.

      Comment

      • Tuiske
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1441
        • Lempäälä

        #4
        kyllähän se niin on että tehoa on enemmän kuumassa moottorissa koska polttoaneesta saatavasta energiasta menee silloin pienempi osa moottorin lämmittämiseen jos kone on kuumempi. Eli kuumassa koneessa hyötysuhde on parempi.
        Corvette C4 LT4 TURBO
        Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

        Comment

        • dsl Bimmer
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 358

          #5
          Originally posted by Tuiske View Post
          kyllähän se niin on että tehoa on enemmän kuumassa moottorissa koska polttoaneesta saatavasta energiasta menee silloin pienempi osa moottorin lämmittämiseen jos kone on kuumempi. Eli kuumassa koneessa hyötysuhde on parempi.
          Oliskohan se tehon hävikki lämpösenä kiinni imuilman lämpötilasta?

          Comment

          • Enska325i
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 333
            • Masku

            #6
            Originally posted by Tuiske View Post
            kyllähän se niin on että tehoa on enemmän kuumassa moottorissa koska polttoaneesta saatavasta energiasta menee silloin pienempi osa moottorin lämmittämiseen jos kone on kuumempi. Eli kuumassa koneessa hyötysuhde on parempi.

            Eiköhän siitä polttoaineesta mene aina palaessa määrätty määrä energiaa hukkaan lämpönä, kunhan palaminen on täydellistä. Siihen ei moottorinlämpö vaikuta.
            Moottorin lämpö vaikuttaa konehuoneen lämpöön, joka taas vaikuttaa imuilman lämpötilaan. Kylmeempään ilmaan taas mahtuu enemmän happea.
            E46 330i M-sport touring

            ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
            sigpic

            Comment

            • eeki
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 1966
              • HKI

              #7
              Laskeehan tuo viritys toki hieman lämpötilaa pellin alla, mutta lopullinen vaikutus imuilman lämpötilaan taitaa olla melkoisen marginaalinen?
              Ducati 998 -02 //

              Comment

              • Tuiske
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1441
                • Lempäälä

                #8
                Originally posted by Enska325i View Post
                Eiköhän siitä polttoaineesta mene aina palaessa määrätty määrä energiaa hukkaan lämpönä, kunhan palaminen on täydellistä. Siihen ei moottorinlämpö vaikuta.
                Moottorin lämpö vaikuttaa konehuoneen lämpöön, joka taas vaikuttaa imuilman lämpötilaan. Kylmeempään ilmaan taas mahtuu enemmän happea.
                Menee mutta kylmänä menee enempi hukkaan. Viileämpi imuilma on tietty tehoo nostava juttu, mutta tuskin se juurikaan viilenee koneen lämpöjä pudottamalla. Moottorit suunniteltaisiin käyviksi kuumempina jos väähdytysnesteet sen mahdollistaisivat. Kiehuva neste ei ole hyvä juttu
                Corvette C4 LT4 TURBO
                Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2978
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by dsl Bimmer View Post
                  E46 M43 moottorin lämpötilan on normaalisti 105 astetta. Sen jos tipauttaisi vaikka 88 asteeseen, niin tehoja tulee kenties lisää? Prosenteissä pienikin tehon lisäys tuntuu ja on tervetullut, kun ei alun perinkään niitä ole paljoa. Minkä verran tehoa mahtaisi tulla lisää?

                  Kesällä eron ainakin huomasi, kun ajeli puoli lämpöisellä moottorilla. Onko kukaan kokeillut moista? Web-linkkejä?

                  Pystyn tekemään elektroniikassa mikrokontrollerilla ohjauksen tohon tai toinen vaihtoehto on laittaa E36 perinteinen termostaatti.

                  Kannattaako homma?
                  Ootkohan ihan tosissasi, vai onko jo pullo korkattu?'

                  Auton moottori on rakennettu juuri tietylle lämpötila-alueelle: tällöin kaikki välykset (mukaanlukien sylinterin) ovat optimaaliset, siis kuten se on suunniteltu. Luulin itsekin joskus junnuna, että kuta kylmenpänä moottori toimisi, sitä parempi. Ei pidä paikkansa. Samalla logiikallahan kannataisi rakentaa mielettömät syylarit kilpureihin: johan kulkis
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • dsl Bimmer
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 358

                    #10
                    Originally posted by jaki View Post
                    Ootkohan ihan tosissasi, vai onko jo pullo korkattu?'
                    Joo kaada vaan ittelles

                    Samaa moottorilohkoa käytetään E46:ssa ja E36:ssa, mutta lämpötila on erilainen. Käsittääkseni E46 vie vähempi bensaa.

                    Täytyy miettiä imuilman ohjaus kanavat uusiksi ensikesäksi. Ainakin kesällä ilmastoinnin kanssa kone saa aika lämmintä imuilmaa.

                    Comment

                    • Enska325i
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 333
                      • Masku

                      #11
                      Originally posted by Tuiske View Post
                      Menee mutta kylmänä menee enempi hukkaan. Viileämpi imuilma on tietty tehoo nostava juttu, mutta tuskin se juurikaan viilenee koneen lämpöjä pudottamalla. Moottorit suunniteltaisiin käyviksi kuumempina jos väähdytysnesteet sen mahdollistaisivat. Kiehuva neste ei ole hyvä juttu


                      Polttoaineiden lämpöarvothan ovat vakioita, eli sama lämpönergia lähtee samasta määrästä polttoainetta riippumatta oliko moottori lämmin tai ei.

                      Tuohon tehojen suureen lisääntymiseen en itsekkää usko. Saksan insinöörit ovat varmasti tämän tarkkaan miettineet, ottaen monta asiaa huomioon.
                      E46 330i M-sport touring

                      ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
                      sigpic

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎