Elikkäs nyt olis semmosta kysyttävää kun pitäis autoon (-98 E46 328i Sedan) hommata kesävanteet ja jotai suht isoja 18"-21" meinasin matalalla profiililla, joten minkäs kokoiset autoon mahtuu pyörimään? Entäs kulutus? Ja mites ajo-ominaisuudet muuttuu kun jossain arvosteluissa on moitittu E46:sta isommilla vanteilla..? Millaisias palloja muuten suosittelette? Joko alua tai jotain perus-tyylikästä kromia, ei mitään pokemon-hässäkkää ;D Ps. Onko oikealla alueella?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kulutus / Ajo-ominaisuudet E46 328i isoilla vanteilla
Collapse
X
-
Ensinnäkään renkaan ulkohalkaisija ei muutu mihinkään vaikka vannekoko kasvaisikin. Eli 15":n vanteen renkaan ulkohalkaisija on periaatteessa sama kuin 20":kin. E46 on yhtä krittinen oikeille alustakulmille kuin e36:kin. Tämä taas tarkoittaa sitä että jos/kun vannehalkaisijan kasvatuksen yhteydessä kiesi myös madalletaan, on erityisesti CAMBERKULMAT SAATAVA uudelleen tehdasarvoihin ja mielummin toleranssialueen maksimipositiiviseksi.
Tämä taas tarkoittaa etupäässä iskaritornien tai perssonien yläpäiden muuttamista säädettäviksi tai kiinnityksen muuttamista. Takapäässä säädöt juuri ja juuri löytyät.
e46:ssa kuin myös e36:ssa erittäin jäykkärunkoinen/runflat tyyppinen rengasrakenne on vetelyn suhteen myrkkyä, mikäli vannekoko alkaa menemään 16":n ylitse. Hiljaiset ja vetelemättömät 18"-19" kumit e46:een löytyy ainakin Kumholta ja Nankang:lta.
Itsellä on e46 farkussa alla käyttörenkaina 19" Nankang-NS2:t ja niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaakkin niin jotkin 16":n contisportit tai P6 Pirellit ovat kovemmat ja selvästi vetelevämmät kuin nämä. Samoin on laita Kumhojen kanssa emännän e39:ssä. Pojalle pistetään ensi kesäksi e46 coupeen leveät 20" pyörät joten katsotaan ollaanko silloin löydetty raja jossa epämukavuutta(ääntä, vetelyä) alkaisi e46:kin löytymään?
-
-
Originally posted by Hemi View PostHiljaiset ja vetelemättömät 18"-19" kumit e46:een löytyy ainakin Kumholta ja Nankang:lta.
Itsellä on e46 farkussa alla käyttörenkaina 19" Nankang-NS2:t ja niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaakkin niin jotkin 16":n contisportit tai P6 Pirellit ovat kovemmat ja selvästi vetelevämmät kuin nämä. Samoin on laita Kumhojen kanssa emännän e39:ssä. Pojalle pistetään ensi kesäksi e46 coupeen leveät 20" pyörät joten katsotaan ollaanko silloin löydetty raja jossa epämukavuutta(ääntä, vetelyä) alkaisi e46:kin löytymään?Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostASIAA......
Comment
-
-
Originally posted by reddewil View PostMites on kulutus, kuten alussa kysyttiin? Onko hatusta temmattu jos sanon vajaamoottoristen puolestapuhujana että normi (e36 195/65/15") suhteen 225/40/17 = +1-2L /100km normaalia? Kyllä se ainakin gps:n mukaan kovempaa kulkee näillä talvipalloilla
Comment
-
-
Originally posted by nameless View PostVaikuttaako liikkuvuuteen eli kiihtyvyyteen lähinnä millään tavalla?
Oma näkemys on että erot kiihtyvyydessä on aika mitättömiä, mutta varmasti jossain tilanteessa voi mitattavaa eroa saada aikaan. Asiantuntevammat varmaan korjaa tätä mielipidettä jos aihetta on.
Mitä Tempesillä kellottelin 523i:n kiihtyvyyksiä viimekesänä niin enpä jaksa uskoa että 15-16" vanteilla juurikaan parempaan pääsisin kun nuo lukemat oli nytkin epäuskottavan hyviä.
Mun 225/50-17 nastarenkaat orggisvanteilla painoi 22-23kg/kpl. Kesärenkaat on sitten vähän kevyempiä. Lisää juttua vanteiden/renkaiden painoista löytyy http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=23134E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Niin no, tässä kulutuksen lisääntymisessä on helposti niin paljon muuttujia, että mikä tahansa arvaus voi olla yhtä oikea, tai väärä.
Renkaan leveys, pyörän paino, renkaan rullaaminen, rullaaminen eri lämpötiloissa, rullaaminen uutena/kuluneena, rullaaminen eri nopeuksissa, rullaaminen eri rengaspaineilla, rullaaminen eri akselistopainoilla,jne.
Lisäksi on niin että kulutuksen nousu on myös auto/tekniikka riippuvaista niin että esim.tuossa muuttuvakanavaisessa(=vääntävässä) m52TU/M54 moottorisessa e46:ssa kulutuksen nousu voi olla todella vähäistä verrattuna esim.vanoksettomaan e36/325:een.
Nyt taas pitää huomioida se mihin verrataan, koska jokin Kiinassa valmistettu 195/65-15" kesäkumi voi kuluttaa selkeästi enemmän kuin 235/35-19" Kumho.
En kuitenkaan usko että tässä kohtaa kulutuksen lisääntyminen on merkittävä. Maksimissaan 0.5-1.0L keskikulutuksessa?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNiin no, tässä kulutuksen lisääntymisessä on helposti niin paljon muuttujia, että mikä tahansa arvaus voi olla yhtä oikea, tai väärä.
Renkaan leveys, pyörän paino, renkaan rullaaminen, rullaaminen eri lämpötiloissa, rullaaminen uutena/kuluneena, rullaaminen eri nopeuksissa, rullaaminen eri rengaspaineilla, rullaaminen eri akselistopainoilla,jne.
Lisäksi on niin että kulutuksen nousu on myös auto/tekniikka riippuvaista niin että esim.tuossa muuttuvakanavaisessa(=vääntävässä) m52TU/M54 moottorisessa e46:ssa kulutuksen nousu voi olla todella vähäistä verrattuna esim.vanoksettomaan e36/325:een.
Nyt taas pitää huomioida se mihin verrataan, koska jokin Kiinassa valmistettu 195/65-15" kesäkumi voi kuluttaa selkeästi enemmän kuin 235/35-19" Kumho.
En kuitenkaan usko että tässä kohtaa kulutuksen lisääntyminen on merkittävä. Maksimissaan 0.5-1.0L keskikulutuksessa?
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postno minkäs maalainen se kumho sitten onE92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostKorealainen.
mulla vaikutti E39 528i:ssä noin litran kulutukseen. kevyet alkuperäiset 225/50/15 verrattuna raskaaseen 235/40/18 yhdistelmään...
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postkevyet alkuperäiset 225/50/15...E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostJos nyt vielä pilkkua viilaan niin varmaan 225/60-15?
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Posttuleehan tuolta idästä tosin hyviäkin kumeja nykyään.
Mikään tieteellinen totuus tämä ei ole, sillä renkaita ei kokeiltu ristiin, joten esimerkiksi mahdolliset alustan kulumat tai pyörien suuntavirheet saattoivat vaikuttaa asiaan. Tosin omassa e30:ssä auraus oli säädetty maksimiin ja silti misukat kuluivat paljon hitaammin kuin kiinarenkaat toisessa samanlaisessa kipottimessa.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNiin no, tässä kulutuksen lisääntymisessä on helposti niin paljon muuttujia, että mikä tahansa arvaus voi olla yhtä oikea, tai väärä.
Renkaan leveys, pyörän paino, renkaan rullaaminen, rullaaminen eri lämpötiloissa, rullaaminen uutena/kuluneena, rullaaminen eri nopeuksissa, rullaaminen eri rengaspaineilla, rullaaminen eri akselistopainoilla,jne.
Lisäksi on niin että kulutuksen nousu on myös auto/tekniikka riippuvaista niin että esim.tuossa muuttuvakanavaisessa(=vääntävässä) m52TU/M54 moottorisessa e46:ssa kulutuksen nousu voi olla todella vähäistä verrattuna esim.vanoksettomaan e36/325:een.
Nyt taas pitää huomioida se mihin verrataan, koska jokin Kiinassa valmistettu 195/65-15" kesäkumi voi kuluttaa selkeästi enemmän kuin 235/35-19" Kumho.
En kuitenkaan usko että tässä kohtaa kulutuksen lisääntyminen on merkittävä. Maksimissaan 0.5-1.0L keskikulutuksessa?
Comment
-
Comment