Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulutus / Ajo-ominaisuudet E46 328i isoilla vanteilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nameless
    Newbiemmer
    • Oct 2006
    • 20
    • Turku

    Kulutus / Ajo-ominaisuudet E46 328i isoilla vanteilla

    Elikkäs nyt olis semmosta kysyttävää kun pitäis autoon (-98 E46 328i Sedan) hommata kesävanteet ja jotai suht isoja 18"-21" meinasin matalalla profiililla, joten minkäs kokoiset autoon mahtuu pyörimään? Entäs kulutus? Ja mites ajo-ominaisuudet muuttuu kun jossain arvosteluissa on moitittu E46:sta isommilla vanteilla..? Millaisias palloja muuten suosittelette? Joko alua tai jotain perus-tyylikästä kromia, ei mitään pokemon-hässäkkää ;D Ps. Onko oikealla alueella?
    sigpicBMW E60 M5 2006 individual
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Ensinnäkään renkaan ulkohalkaisija ei muutu mihinkään vaikka vannekoko kasvaisikin. Eli 15":n vanteen renkaan ulkohalkaisija on periaatteessa sama kuin 20":kin. E46 on yhtä krittinen oikeille alustakulmille kuin e36:kin. Tämä taas tarkoittaa sitä että jos/kun vannehalkaisijan kasvatuksen yhteydessä kiesi myös madalletaan, on erityisesti CAMBERKULMAT SAATAVA uudelleen tehdasarvoihin ja mielummin toleranssialueen maksimipositiiviseksi.
    Tämä taas tarkoittaa etupäässä iskaritornien tai perssonien yläpäiden muuttamista säädettäviksi tai kiinnityksen muuttamista. Takapäässä säädöt juuri ja juuri löytyät.
    e46:ssa kuin myös e36:ssa erittäin jäykkärunkoinen/runflat tyyppinen rengasrakenne on vetelyn suhteen myrkkyä, mikäli vannekoko alkaa menemään 16":n ylitse. Hiljaiset ja vetelemättömät 18"-19" kumit e46:een löytyy ainakin Kumholta ja Nankang:lta.
    Itsellä on e46 farkussa alla käyttörenkaina 19" Nankang-NS2:t ja niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaakkin niin jotkin 16":n contisportit tai P6 Pirellit ovat kovemmat ja selvästi vetelevämmät kuin nämä. Samoin on laita Kumhojen kanssa emännän e39:ssä. Pojalle pistetään ensi kesäksi e46 coupeen leveät 20" pyörät joten katsotaan ollaanko silloin löydetty raja jossa epämukavuutta(ääntä, vetelyä) alkaisi e46:kin löytymään?

    Comment

    • henri
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 5752
      • Kiuruvesi/Iisalmi

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      Hiljaiset ja vetelemättömät 18"-19" kumit e46:een löytyy ainakin Kumholta ja Nankang:lta.
      Itsellä on e46 farkussa alla käyttörenkaina 19" Nankang-NS2:t ja niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaakkin niin jotkin 16":n contisportit tai P6 Pirellit ovat kovemmat ja selvästi vetelevämmät kuin nämä. Samoin on laita Kumhojen kanssa emännän e39:ssä. Pojalle pistetään ensi kesäksi e46 coupeen leveät 20" pyörät joten katsotaan ollaanko silloin löydetty raja jossa epämukavuutta(ääntä, vetelyä) alkaisi e46:kin löytymään?
      Arskalla varmaan kokemusta miten E46 käyttäytyy 20" leveillä renkailla ja pienillä ET lukemilla
      Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
      Ex. E30 320i 2d GTS -88


      E46 330Cd (projekti V.2)


      ----------------------------

      Comment

      • reddewil
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 3015
        • West Coast

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        ASIAA...
        Mites on kulutus, kuten alussa kysyttiin? Onko hatusta temmattu jos sanon vajaamoottoristen puolestapuhujana että normi (e36 195/65/15") suhteen 225/40/17 = +1-2L /100km normaalia? Kyllä se ainakin gps:n mukaan kovempaa kulkee näillä talvipalloilla
        ...

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          #5
          Originally posted by reddewil View Post
          Mites on kulutus, kuten alussa kysyttiin? Onko hatusta temmattu jos sanon vajaamoottoristen puolestapuhujana että normi (e36 195/65/15") suhteen 225/40/17 = +1-2L /100km normaalia? Kyllä se ainakin gps:n mukaan kovempaa kulkee näillä talvipalloilla
          ei nyt sentään ihan noin paljon vielä 17" vanteet lisää kulutusta... olisko 0,5-1L lähempänä todellisuutta.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • nameless
            Newbiemmer
            • Oct 2006
            • 20
            • Turku

            #6
            Jeps, 16" on 328i:ssä vakionakin, niin ei muutos kovin suuri tulisi olemaan.. Vaikuttaako liikkuvuuteen eli kiihtyvyyteen lähinnä millään tavalla?
            sigpicBMW E60 M5 2006 individual

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7387
              • Oulu

              #7
              Originally posted by nameless View Post
              Vaikuttaako liikkuvuuteen eli kiihtyvyyteen lähinnä millään tavalla?
              Eikös se mennyt niin että renkaissa lisääntynyt massa vastaa kaksinkertaista massan lisäystä ei-pyörivissä osissa. Eli siitähän sitä voi laskeskella kun punnitsee eri rengas-vannepaketit.

              Oma näkemys on että erot kiihtyvyydessä on aika mitättömiä, mutta varmasti jossain tilanteessa voi mitattavaa eroa saada aikaan. Asiantuntevammat varmaan korjaa tätä mielipidettä jos aihetta on.

              Mitä Tempesillä kellottelin 523i:n kiihtyvyyksiä viimekesänä niin enpä jaksa uskoa että 15-16" vanteilla juurikaan parempaan pääsisin kun nuo lukemat oli nytkin epäuskottavan hyviä.

              Mun 225/50-17 nastarenkaat orggisvanteilla painoi 22-23kg/kpl. Kesärenkaat on sitten vähän kevyempiä. Lisää juttua vanteiden/renkaiden painoista löytyy http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=23134
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Niin no, tässä kulutuksen lisääntymisessä on helposti niin paljon muuttujia, että mikä tahansa arvaus voi olla yhtä oikea, tai väärä.
                Renkaan leveys, pyörän paino, renkaan rullaaminen, rullaaminen eri lämpötiloissa, rullaaminen uutena/kuluneena, rullaaminen eri nopeuksissa, rullaaminen eri rengaspaineilla, rullaaminen eri akselistopainoilla,jne.
                Lisäksi on niin että kulutuksen nousu on myös auto/tekniikka riippuvaista niin että esim.tuossa muuttuvakanavaisessa(=vääntävässä) m52TU/M54 moottorisessa e46:ssa kulutuksen nousu voi olla todella vähäistä verrattuna esim.vanoksettomaan e36/325:een.
                Nyt taas pitää huomioida se mihin verrataan, koska jokin Kiinassa valmistettu 195/65-15" kesäkumi voi kuluttaa selkeästi enemmän kuin 235/35-19" Kumho.
                En kuitenkaan usko että tässä kohtaa kulutuksen lisääntyminen on merkittävä. Maksimissaan 0.5-1.0L keskikulutuksessa?

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Niin no, tässä kulutuksen lisääntymisessä on helposti niin paljon muuttujia, että mikä tahansa arvaus voi olla yhtä oikea, tai väärä.
                  Renkaan leveys, pyörän paino, renkaan rullaaminen, rullaaminen eri lämpötiloissa, rullaaminen uutena/kuluneena, rullaaminen eri nopeuksissa, rullaaminen eri rengaspaineilla, rullaaminen eri akselistopainoilla,jne.
                  Lisäksi on niin että kulutuksen nousu on myös auto/tekniikka riippuvaista niin että esim.tuossa muuttuvakanavaisessa(=vääntävässä) m52TU/M54 moottorisessa e46:ssa kulutuksen nousu voi olla todella vähäistä verrattuna esim.vanoksettomaan e36/325:een.
                  Nyt taas pitää huomioida se mihin verrataan, koska jokin Kiinassa valmistettu 195/65-15" kesäkumi voi kuluttaa selkeästi enemmän kuin 235/35-19" Kumho.
                  En kuitenkaan usko että tässä kohtaa kulutuksen lisääntyminen on merkittävä. Maksimissaan 0.5-1.0L keskikulutuksessa?
                  no minkäs maalainen se kumho sitten on
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7387
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    no minkäs maalainen se kumho sitten on
                    Korealainen.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Korealainen.
                      joo, tiedossa oli että itäkumi myös... sillä kirjoitinkin. tuleehan tuolta idästä tosin hyviäkin kumeja nykyään.
                      mulla vaikutti E39 528i:ssä noin litran kulutukseen. kevyet alkuperäiset 225/50/15 verrattuna raskaaseen 235/40/18 yhdistelmään...
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7387
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        kevyet alkuperäiset 225/50/15...
                        Jos nyt vielä pilkkua viilaan niin varmaan 225/60-15?
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #13
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Jos nyt vielä pilkkua viilaan niin varmaan 225/60-15?
                          niin oli...
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • SledgeHammer82
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1651
                            • Pk-seutu

                            #14
                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            tuleehan tuolta idästä tosin hyviäkin kumeja nykyään.
                            Onko niissä jotain muutakin hyvää ostohinnan lisäksi? En tiedä johtuuko kuskista vai mistä, mutta ainakin omassa e30:ssä Michelinit toimivat hyvin, olivat hiljaiset, ohjautuivat tarkasti ja kuluivat puolet hitaammin kun vastaavassa autossa olleet kiinarenkaat, joilla ei myöskään sadekelillä tehnyt mitään.

                            Mikään tieteellinen totuus tämä ei ole, sillä renkaita ei kokeiltu ristiin, joten esimerkiksi mahdolliset alustan kulumat tai pyörien suuntavirheet saattoivat vaikuttaa asiaan. Tosin omassa e30:ssä auraus oli säädetty maksimiin ja silti misukat kuluivat paljon hitaammin kuin kiinarenkaat toisessa samanlaisessa kipottimessa.

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 9977
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Niin no, tässä kulutuksen lisääntymisessä on helposti niin paljon muuttujia, että mikä tahansa arvaus voi olla yhtä oikea, tai väärä.
                              Renkaan leveys, pyörän paino, renkaan rullaaminen, rullaaminen eri lämpötiloissa, rullaaminen uutena/kuluneena, rullaaminen eri nopeuksissa, rullaaminen eri rengaspaineilla, rullaaminen eri akselistopainoilla,jne.
                              Lisäksi on niin että kulutuksen nousu on myös auto/tekniikka riippuvaista niin että esim.tuossa muuttuvakanavaisessa(=vääntävässä) m52TU/M54 moottorisessa e46:ssa kulutuksen nousu voi olla todella vähäistä verrattuna esim.vanoksettomaan e36/325:een.
                              Nyt taas pitää huomioida se mihin verrataan, koska jokin Kiinassa valmistettu 195/65-15" kesäkumi voi kuluttaa selkeästi enemmän kuin 235/35-19" Kumho.
                              En kuitenkaan usko että tässä kohtaa kulutuksen lisääntyminen on merkittävä. Maksimissaan 0.5-1.0L keskikulutuksessa?
                              Huomiotavaa myös tuo ilmastoinnin käyttö.Talvikeleillähän kompuraa ei pyöritetä,mutta kesämittauksia tehdessä tuo ilmastointi on usein kuitenkin (virheellisesti) päällä.Tuolloin virheellisellä mittaustavalla tuo kulutusero helposti kasvaa paljonkin.Muutuvia tekijöitä tuokin mielestäni.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎