Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW M3 E46 tehot hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mas53
    Newbiemmer
    • Mar 2005
    • 8

    BMW M3 E46 tehot hukassa

    Elikkä otsakkeen mukaisessa M3:ssa on ollut teho-ongelmia oikeastaan koko sen vajaa puoli vuotta mitä se on ollut itsellä käytössä.

    Tuntuu, että auto lähtee liikkeelle ihan mukavasti vain silloin, jos ei ole kostea ilma. Kostean ilman vaikutus on dramaattinen, tehoista täytyy puuttua ainakin 30%? Vähän sellainen "Civic Type-R" -fiilis . Vaikka ilma ei olisi kostea, niin silti tuntuu että reippaasti satasen yläpuolella (Suomessa alle 120 km/h tietysti ), meno hyytyy tällöin "kuminauhamaiseksi". Tuntumaverrokkina esim. chipatut Volvo V70R & Audi S4, jotka _tuntuvat_ kiihtyvän paremmin (ei testattu yhdessä tosin).

    Autoon vaihdettiin koko kaasuzydeemi (tämä ns. "sticky pedal fix"), jopa itse kaasupoljin on näköjään vaihdettu (ilmeisesti "yhtä pakettia" kaikki). Kaasussa ilmeni sellainen vika, että kaasun liikeradan loppuvaiheessa kuului naksuvaa ääntä ja loppuosa oli myöskin jäykempi. Tämä on nyt täysin kunnossa kun vaihto on tehty. Tuntuu myöskin, että auto reagoi kaasuun selvästi paremmin.

    Penkissä tätä ei ole käytetty, se voisi antaa vähän tarkempaa tietoa asiasta. Voisi varmaankin yrittää mitata GPS:llä kiihtyvyyden. Vikakoodit on varmaan luettu, kun BMW vaihtoi tuon kaasusysteemin.

    Yhdessä kaverin Audi S4:ssa vaihdettiin joku potentiometri, kun hänen Audinsa kiihtyi erittäin huonosti. Auto jäi ennen tuota korjausta vanhalle V70R:lle satoja metrejä parin kilometrin matkalla; korjauksen jälkeen osat vaihtuivat . Voisiko olla tämäntyyppinen vika?

    Moottorin ääni kuulostaa täysin normaalilta ja auto tuntuu kaikin puolin täysin ehjältä. Kilometrejä on taulussa reilut 90 tonnia, vuosimalli on 2002. Vaihteisto on SMG II (joka muuten toimii todella hienostil, suosittelen!).

    Voi tietty olla, että aiemmat kokemukset turbolla varustetuista autoista vaikuttavat asiaan, onhan niissä meno huomattavasti "repivämpää", pitää varmaan lähteä sopivan auton kanssa viivalle.
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    #2
    Ilmamassamittari varmasti ehjä?
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Mas53
      Newbiemmer
      • Mar 2005
      • 8

      #3
      Audi

      Hei, siihen kaverin audiin vaihdettiin muuten nimenomaan ilmamassamittari, ei potentiometri. Oiskohan vika tuossa? Se olisi halpa ratkaisu. Erinomainen vinkki, kiitos.

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #4
        M3:n vapari tuottaa tehoa hyvin lineaarisesti, ei samaan tyyliin piikkinä tai möykkynä kuin turbot. Siitä voi saada kuvan siitä että auto on hengetön kun mitään selvää turbopotkua tai tehopiikkiä ei tule.

        Kannattaa ainakin heti aluksi selvittää onko tehoja oikeasti hukassa vai tuntuuko vain sille Vetäiset vaikka kolmosvaihteella 20 -120 kmh kiihdytyksen ja otat tarkan ajan, voisin kokeilla samaa omalla kunhan saan sen ensi viikolla taas ajoon talvisäilytyksestä. Tai sitten viet sen dynoon.

        SMG for teh win!

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • Mas53
          Newbiemmer
          • Mar 2005
          • 8

          #5
          Mittauksia.. ja uusi ongelma

          Nyt taitaa toimia ok. Elikkä myös ilmamassamittari on nyt vaihdettu. Käytin penkissä AMW:llä, mittaukset tosin saatiin tällä kertaa vain 6000rpm:aan asti, katkaisee ilmeisesti ABS-vikakoodin takia pelin siinä vaiheessa. Antoi 4813rpm:ssa 363.1nm väännön ja 5986rpm:ssä tehoa 297.7hv. Näyttäisi olevan linjassa esim Supersprintin sivuilla olevien käyrien kanssa (huomasin vasta penkityksen jälkeen, että "Sport"-tila ei ollut päällä, en tiedä olisiko tälle ollut vielä arvoja nostava vaikutus). Tuon ABS-vikakoodijutun voi kuulemma ohitaa, mutta nyt se ei jostain syystä ollut mahdollista; tuo vikakoodi ilmestyy tauluun heti kun dynotesti aloitetaan.

          Mutta... jännä, aivan muu ongelma ilmestynyt aivan äskettäin mielestäni: vaihdettaessa korkeilla kierroksilla vaihdetta ylöspäin (SMG II siis), esim. kakkoselta kolmoselle jossain 6-7krpm tienoilla auto tuntuu heilahtavan peräosasta sivulle vähän holtittomasti, tuntuu että joutuu jopa korjaamaan ohjauksella. Tarkistin, että rengaspaineet ovat ainakin ok. Voisikohan olla iskunvaimennukseen yms liittyvä juttu. Tai sitten jotain muuta . En tarkoita "tavallista" eteenpäin suuntautuvaa kivalta tuntuvaa "potkua" joka on toki tyypillinen tälle vaihteistolle. Pitänee käyttää bemarilla ihmeteltävänä.
          Last edited by Mas53; 24-05-2007, 19:57. Reason: Lisäyksiä

          Comment

          • Ileee
            BTCF Member
            • Oct 2005
            • 1025
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Mas53 View Post
            Näyttäisi olevan linjassa esim Supersprintin sivuilla olevien käyrien kanssa (huomasin vasta penkityksen jälkeen, että "Sport"-tila ei ollut päällä, en tiedä olisiko tälle ollut vielä arvoja nostava vaikutus).
            En mikään varsinainen Motorsport tuotteiden asiantuntija ole kun en ole edes sellaisella koskaan ajanut, mutta asiaani:

            Sport asento ei vaikuta M autoissa tehoihin vaikuttavasti poislukien uudet M5 ja M6. Muissa, Sport napin painaminen herkentää ohjausta ja kaasupolkimen herkkyyttä. Joissakin muistaakseni vielä tiukentaa alustaakin.
            __________
            E92 BMW 335i M-Sport -12

            "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

            Comment

            • Jochen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1229
              • Valkeakoski & Trondheim

              #7
              Originally posted by Mas53 View Post
              Mutta... jännä, aivan muu ongelma ilmestynyt aivan äskettäin mielestäni: vaihdettaessa korkeilla kierroksilla vaihdetta ylöspäin (SMG II siis), esim. kakkoselta kolmoselle jossain 6-7krpm tienoilla auto tuntuu heilahtavan peräosasta sivulle vähän holtittomasti, tuntuu että joutuu jopa korjaamaan ohjauksella. Tarkistin, että rengaspaineet ovat ainakin ok. Voisikohan olla iskunvaimennukseen yms liittyvä juttu. Tai sitten jotain muuta . En tarkoita "tavallista" eteenpäin suuntautuvaa kivalta tuntuvaa "potkua" joka on toki tyypillinen tälle vaihteistolle. Pitänee käyttää bemarilla ihmeteltävänä.
              Samalla tavalla nuljuaa mullakin eli taitaa olla yleinen ominaisuus. Tai sitten meillä molemmilla on takapäässä vikaa, iskarit tai alustan puslat tms

              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

              Comment

              • Tami
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 69
                • sastamala

                #8
                ettei olisi vuotoa missään? pakosarjas? imutiivistees? jos besan sekaan pääsee kosteutta varsinkin ylemmillä kierroksilla ?:think
                vain köyhillä on kiire

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎