Announcement

Collapse
No announcement yet.

320D ahtopaineongelmia. Mistä johtuu??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CamoPappa
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 77
    • Tampere

    320D ahtopaineongelmia. Mistä johtuu??

    elikkäs oli tarkoitus laittaa ahtopainemittari mahdollisten kulkupuolen vikojen havainnoimiseksi. Auto o E46 320D 136hp ilman lastua. Paljos tollasessa kuuluis kaiken toimiessa oikein olla paineita? Kaikenlaiset linkit, kokemukset ja tiedot ois tarpeen
    Last edited by CamoPappa; 23-04-2007, 18:00.
  • Aksa P
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 394
    • Sawo

    #2
    Originally posted by CamoPappa View Post
    elikkäs oli tarkoitus laittaa ahtopainemittari mahdollisten kulkupuolen vikojen havainnoimiseksi. Auto o E46 320D 136hp ilman lastua. Paljos tollasessa kuuluis kaiken toimiessa oikein olla paineita? Kaikenlaiset linkit, kokemukset ja tiedot ois tarpeen
    Sieltä pitäis löytyä 1,1 baaria (vallitsevan ilmakehän paineen lisäksi), eli samat ku 2,5l ja 3l turbodieseleissä. Johtuen turboa ohjaavasta solenoidiventtiilistä (ja ahtomittarin laadusta), paine käytännössä heiluu ehkä 1,0-1,3 bar välillä maksimi kuormituksella.
    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
    E21 M50B20
    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
    E34 10/1990 520i
    Honda Prelude EX vm.-83 1.8

    Comment

    • CamoPappa
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 77
      • Tampere

      #3
      Kiitokset

      Tänään se sit nähdään...:think

      Comment

      • CamoPappa
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 77
        • Tampere

        #4
        No nii. Testi suoritettu. Ahtaa kyllä maksimissaan noin 1.1 baaria. Miten ton ahtopaineen tulis oikein käyttäytyä täyskaasukiihdytyksessä?

        Kuvitteellinen tilanne: 3 vaihde, 2000 rmp. Kaasu pohjaan. Miten käyttäytyy ahdot/kulutus?

        Mulla tapahtuu seuraavaa: Kaasu pohjaan-> täydet ahdot. 2200 rpm->ahdot tippuu johonkin 0.5-0.6 baariin ja kulutusmittari putoaa maksimista. 2200 - 3000 rpm kiihtyy jotenkin ahtojen noustessa pikkuhiljaa kohti maksimia. Yli 3000 rpm->taas ahtaa maksimin ja toimii muutenkin mormaalisti.

        Mites muilla toi kulutus. 4 vaihteella maksimissaan 18 litraa ja 5 vaihteella vaan joku 13. Tuntuu pieniltä...:think

        Edelleen kaikenlaista vinkkiä kaivataan ja otetaan vastaan.

        Comment

        • Aksa P
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 394
          • Sawo

          #5
          Kyllä 530D:ssä pysyy täydellä kaasulla maksimi paineet. Toi kertomasi ahtopaineen käytös ei kuulosta hyvältä. Mulla nousee paineet 0,5-0,6 barriin ihan kevyellä kiihdytyksellä.

          Kulutuksesta olen samaa mieltä... liian vähän vie.
          "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

          Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
          E21 M50B20
          E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
          E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
          E34 10/1990 520i
          Honda Prelude EX vm.-83 1.8

          Comment

          • CamoPappa
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 77
            • Tampere

            #6
            Sitähän mäkin. Kyllähän paineiden kaikenjärjen mukaan pitäs pysytellä tapissaan. Mikähän tollasta vois aiheuttaa? Onko noissa jonkunsortin hukkaportti-systeemi? Voisko sellanen päästää liikaa läpi eli laskea paineet alas?

            Luultavasti kuitenkin vähäinen polttoaineen kulutus kaasu pohjassa johtuu tosta ahtojen käyttäytymisestä eikä toisinpäin?

            Comment

            • Aksa P
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 394
              • Sawo

              #7
              Originally posted by CamoPappa View Post
              Sitähän mäkin. Kyllähän paineiden kaikenjärjen mukaan pitäs pysytellä tapissaan. Mikähän tollasta vois aiheuttaa? Onko noissa jonkunsortin hukkaportti-systeemi? Voisko sellanen päästää liikaa läpi eli laskea paineet alas?

              Luultavasti kuitenkin vähäinen polttoaineen kulutus kaasu pohjassa johtuu tosta ahtojen käyttäytymisestä eikä toisinpäin?
              Ootko käyttänyt piuhan päässä? Siellä varmaan selviäis, mikä maksaa (tai sitten ei).

              Näissä ei oo hukkaporttia vaan VNT-ahdin. Eli: turbiinin siipiä säädetään, että saadaan myös pienellä pakokaasun virtausella enemmän ahtopainetta. Ylipaine taasen vältetään säätämällä turbiinia siten, että paine ei kasva liiaksi. Ahtimen tuottoa säätelee moottorinohjaus. Konkreettisesti siipiä kääntää alipaine erillisen solenoidiventtiilin säätämänä. Moottorin ohjaus käskee siis solenoidia... jne...

              Vaihtoehtoja näihin tehohäviöihin on monia, kuten varmaan foorumilta olet huomannut. Kannattaa lukee noi 330D/530D jutut kans, sillä toimintatapa on niissä sama kuten monet anturitkin. Suosittelen koodien lukua ja siitä sitten eteen päin...
              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
              E21 M50B20
              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
              E34 10/1990 520i
              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

              Comment

              • Mica
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 688
                • Häme

                #8
                Originally posted by CamoPappa View Post
                Sitähän mäkin. Kyllähän paineiden kaikenjärjen mukaan pitäs pysytellä tapissaan. Mikähän tollasta vois aiheuttaa? Onko noissa jonkunsortin hukkaportti-systeemi? Voisko sellanen päästää liikaa läpi eli laskea paineet alas?

                Luultavasti kuitenkin vähäinen polttoaineen kulutus kaasu pohjassa johtuu tosta ahtojen käyttäytymisestä eikä toisinpäin?
                Mulla oli joskus samanlaisessa autossa samoja oireita ahtopaineiden kanssa. Ilmamassamittari on tiensä päässä.
                Kunnossa olevana n.80 kmh vauhdista pedaali pohjassa näytti muistaakseni jotain 18l/100km.
                e36 M3 -97 "katukilpuri"
                e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

                Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

                Comment

                • Lallevihtinen
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 690
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by CamoPappa View Post
                  No nii. Testi suoritettu. Ahtaa kyllä maksimissaan noin 1.1 baaria. Miten ton ahtopaineen tulis oikein käyttäytyä täyskaasukiihdytyksessä?

                  Kuvitteellinen tilanne: 3 vaihde, 2000 rmp. Kaasu pohjaan. Miten käyttäytyy ahdot/kulutus?

                  Mulla tapahtuu seuraavaa: Kaasu pohjaan-> täydet ahdot. 2200 rpm->ahdot tippuu johonkin 0.5-0.6 baariin ja kulutusmittari putoaa maksimista. 2200 - 3000 rpm kiihtyy jotenkin ahtojen noustessa pikkuhiljaa kohti maksimia. Yli 3000 rpm->taas ahtaa maksimin ja toimii muutenkin mormaalisti.

                  Mites muilla toi kulutus. 4 vaihteella maksimissaan 18 litraa ja 5 vaihteella vaan joku 13. Tuntuu pieniltä...:think

                  Edelleen kaikenlaista vinkkiä kaivataan ja otetaan vastaan.
                  Eli siis ensin ahtaa täysillä ja sit tipahtaa puoleen ja siitä taas lähtee ahtaan? Ei kyllä kuulosta hyvälle eikä toi kulutuskaan ole tarpeeks iso. Perhana ku oltas saatu se piuha kiinni....
                  Nouseeko sulla kierrosluku mittari tasasesti koko ajan kiihdytyksessä?
                  sigpic
                  BMW E93 335i & BMW M550Dx
                  EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                  XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                  Comment

                  • theelekrep
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1653
                    • Vantaa

                    #10
                    Oletko sä mitannut nyt noi kiihtyvyydet mitä se auto pitäisi normaalisti kulkea?
                    (90-120kmh 4 vaihteella 6,3s ja 5 vaihteella 8,1s. 60-120kmh 4 vaihteella 12,2s ja 5 vaihteella 17s).

                    Paljonko se noista jää?
                    e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                    Comment

                    • CamoPappa
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 77
                      • Tampere

                      #11
                      Keskustelua! LOISTAVAA!!!!!

                      Mittailin tossa töihin tullessani vähän kiihtyvyyksiä:
                      90-120 kmh, 4 vaihde: 8.3 sek.
                      90-120 kmh, 5 vaihde: 10 sek.
                      60-120 kmh, 4 vaihde: 16 sek.
                      60-120 kmh, 5 vaihde: 23 sek.
                      Aika nykivää kiihtymistä varsinkin 60-120 kmh. Tuntuu et ahdot tippuu monta kertaa kiihdytyksen aikana. Kierroslukumittari nousee aika tasaisesti, tosin käytös o sen verran rauhallista et ei tosta paljoa pysty sanomaan.

                      Auto on ollu piuhan päässä viimeksi marraskuussa, sillon ei vikakoodeja ollu lainkaan. Käytös ei tolla ajalla ole muuttunu mihinkään. Ilmamassamittari vaihdettu Metroautossa ja ohjelmoinnit tehty samalla. Jotenkin tuntuu et käytös vaihtelee päivittäin, tuntuu et välillä kiihtyy paljon paremmin ja taas välillä tahmaa oikein kunnolla.



                      Jotenkin o sellanen fiilis et toi paineensäädin (osa1) vois olla syypää.. Loppupeleissä ei oo mitään käsitystä. Lukenu oon varmaan kaikki treadit mitkä liittyyy diiseleihin.

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6324
                        • P-Pohjanmaa

                        #12
                        Joo noita painesäätimiä on vaihdeltu näihin 3.0 d koneisiin ainakin jonkinverran, myös omaani se on vaihdettu viime kesänä.
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • CamoPappa
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 77
                          • Tampere

                          #13
                          Veku, mites se sulla oireili ennen vaihtoa? Oliko ees mitään samansuuntaista?

                          Comment

                          • Mica
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 688
                            • Häme

                            #14
                            Originally posted by CamoPappa View Post
                            Keskustelua! LOISTAVAA!!!!!

                            Mittailin tossa töihin tullessani vähän kiihtyvyyksiä:
                            90-120 kmh, 4 vaihde: 8.3 sek.
                            90-120 kmh, 5 vaihde: 10 sek.
                            60-120 kmh, 4 vaihde: 16 sek.
                            60-120 kmh, 5 vaihde: 23 sek.
                            Aika nykivää kiihtymistä varsinkin 60-120 kmh. Tuntuu et ahdot tippuu monta kertaa kiihdytyksen aikana. Kierroslukumittari nousee aika tasaisesti, tosin käytös o sen verran rauhallista et ei tosta paljoa pysty sanomaan.

                            Auto on ollu piuhan päässä viimeksi marraskuussa, sillon ei vikakoodeja ollu lainkaan. Käytös ei tolla ajalla ole muuttunu mihinkään. Ilmamassamittari vaihdettu Metroautossa ja ohjelmoinnit tehty samalla. Jotenkin tuntuu et käytös vaihtelee päivittäin, tuntuu et välillä kiihtyy paljon paremmin ja taas välillä tahmaa oikein kunnolla.



                            Jotenkin o sellanen fiilis et toi paineensäädin (osa1) vois olla syypää.. Loppupeleissä ei oo mitään käsitystä. Lukenu oon varmaan kaikki treadit mitkä liittyyy diiseleihin.
                            Mulla olis tommonen pari kilsaa ajettu paineensäädin jossain kaapissa tallessa, tuli joskus koitettua sitä omiin ongelmiin.
                            Yksi vaihtoehto on sitten vielä imusarjan takareunassa oleva paine anturi. Karstaahan noi imusarjaan kerää kovasti ja anturin reikä on aika pieni, voipi olla siellä myös vika.
                            e36 M3 -97 "katukilpuri"
                            e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

                            Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

                            Comment

                            • CamoPappa
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 77
                              • Tampere

                              #15
                              Mä oon sen paineanturin kyl putsannu pariinkin kertaan, mut voihan se siltiki olla paskana. Just siks koitan kovin kysellä muilta kokemuksia/mielipiteitä ettei tarvis turhaan vaihdella kunnossaolevia osia. Mut se sun paineensäädin kiinnostaa, laita privaa ni tehään kaupat.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎