elikkäs oli tarkoitus laittaa ahtopainemittari mahdollisten kulkupuolen vikojen havainnoimiseksi. Auto o E46 320D 136hp ilman lastua. Paljos tollasessa kuuluis kaiken toimiessa oikein olla paineita? Kaikenlaiset linkit, kokemukset ja tiedot ois tarpeen
Announcement
Collapse
No announcement yet.
320D ahtopaineongelmia. Mistä johtuu??
Collapse
X
-
Originally posted by CamoPappa View Postelikkäs oli tarkoitus laittaa ahtopainemittari mahdollisten kulkupuolen vikojen havainnoimiseksi. Auto o E46 320D 136hp ilman lastua. Paljos tollasessa kuuluis kaiken toimiessa oikein olla paineita? Kaikenlaiset linkit, kokemukset ja tiedot ois tarpeen"Meidän isä tekee teidän äitien lapset "
Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
E21 M50B20
E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
E34 10/1990 520i
Honda Prelude EX vm.-83 1.8
-
-
No nii. Testi suoritettu. Ahtaa kyllä maksimissaan noin 1.1 baaria. Miten ton ahtopaineen tulis oikein käyttäytyä täyskaasukiihdytyksessä?
Kuvitteellinen tilanne: 3 vaihde, 2000 rmp. Kaasu pohjaan. Miten käyttäytyy ahdot/kulutus?
Mulla tapahtuu seuraavaa: Kaasu pohjaan-> täydet ahdot. 2200 rpm->ahdot tippuu johonkin 0.5-0.6 baariin ja kulutusmittari putoaa maksimista. 2200 - 3000 rpm kiihtyy jotenkin ahtojen noustessa pikkuhiljaa kohti maksimia. Yli 3000 rpm->taas ahtaa maksimin ja toimii muutenkin mormaalisti.
Mites muilla toi kulutus. 4 vaihteella maksimissaan 18 litraa ja 5 vaihteella vaan joku 13. Tuntuu pieniltä...:think
Edelleen kaikenlaista vinkkiä kaivataan ja otetaan vastaan.
Comment
-
-
Kyllä 530D:ssä pysyy täydellä kaasulla maksimi paineet. Toi kertomasi ahtopaineen käytös ei kuulosta hyvältä. Mulla nousee paineet 0,5-0,6 barriin ihan kevyellä kiihdytyksellä.
Kulutuksesta olen samaa mieltä... liian vähän vie."Meidän isä tekee teidän äitien lapset "
Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
E21 M50B20
E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
E34 10/1990 520i
Honda Prelude EX vm.-83 1.8
Comment
-
-
Sitähän mäkin. Kyllähän paineiden kaikenjärjen mukaan pitäs pysytellä tapissaan. Mikähän tollasta vois aiheuttaa? Onko noissa jonkunsortin hukkaportti-systeemi? Voisko sellanen päästää liikaa läpi eli laskea paineet alas?
Luultavasti kuitenkin vähäinen polttoaineen kulutus kaasu pohjassa johtuu tosta ahtojen käyttäytymisestä eikä toisinpäin?
Comment
-
-
Originally posted by CamoPappa View PostSitähän mäkin. Kyllähän paineiden kaikenjärjen mukaan pitäs pysytellä tapissaan. Mikähän tollasta vois aiheuttaa? Onko noissa jonkunsortin hukkaportti-systeemi? Voisko sellanen päästää liikaa läpi eli laskea paineet alas?
Luultavasti kuitenkin vähäinen polttoaineen kulutus kaasu pohjassa johtuu tosta ahtojen käyttäytymisestä eikä toisinpäin?
Näissä ei oo hukkaporttia vaan VNT-ahdin. Eli: turbiinin siipiä säädetään, että saadaan myös pienellä pakokaasun virtausella enemmän ahtopainetta. Ylipaine taasen vältetään säätämällä turbiinia siten, että paine ei kasva liiaksi. Ahtimen tuottoa säätelee moottorinohjaus. Konkreettisesti siipiä kääntää alipaine erillisen solenoidiventtiilin säätämänä. Moottorin ohjaus käskee siis solenoidia... jne...
Vaihtoehtoja näihin tehohäviöihin on monia, kuten varmaan foorumilta olet huomannut. Kannattaa lukee noi 330D/530D jutut kans, sillä toimintatapa on niissä sama kuten monet anturitkin. Suosittelen koodien lukua ja siitä sitten eteen päin..."Meidän isä tekee teidän äitien lapset "
Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
E21 M50B20
E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
E34 10/1990 520i
Honda Prelude EX vm.-83 1.8
Comment
-
-
Originally posted by CamoPappa View PostSitähän mäkin. Kyllähän paineiden kaikenjärjen mukaan pitäs pysytellä tapissaan. Mikähän tollasta vois aiheuttaa? Onko noissa jonkunsortin hukkaportti-systeemi? Voisko sellanen päästää liikaa läpi eli laskea paineet alas?
Luultavasti kuitenkin vähäinen polttoaineen kulutus kaasu pohjassa johtuu tosta ahtojen käyttäytymisestä eikä toisinpäin?
Kunnossa olevana n.80 kmh vauhdista pedaali pohjassa näytti muistaakseni jotain 18l/100km.e36 M3 -97 "katukilpuri"
e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448
Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140
Comment
-
-
Originally posted by CamoPappa View PostNo nii. Testi suoritettu. Ahtaa kyllä maksimissaan noin 1.1 baaria. Miten ton ahtopaineen tulis oikein käyttäytyä täyskaasukiihdytyksessä?
Kuvitteellinen tilanne: 3 vaihde, 2000 rmp. Kaasu pohjaan. Miten käyttäytyy ahdot/kulutus?
Mulla tapahtuu seuraavaa: Kaasu pohjaan-> täydet ahdot. 2200 rpm->ahdot tippuu johonkin 0.5-0.6 baariin ja kulutusmittari putoaa maksimista. 2200 - 3000 rpm kiihtyy jotenkin ahtojen noustessa pikkuhiljaa kohti maksimia. Yli 3000 rpm->taas ahtaa maksimin ja toimii muutenkin mormaalisti.
Mites muilla toi kulutus. 4 vaihteella maksimissaan 18 litraa ja 5 vaihteella vaan joku 13. Tuntuu pieniltä...:think
Edelleen kaikenlaista vinkkiä kaivataan ja otetaan vastaan.
Nouseeko sulla kierrosluku mittari tasasesti koko ajan kiihdytyksessä?sigpic
BMW E93 335i & BMW M550Dx
EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.
Comment
-
-
Oletko sä mitannut nyt noi kiihtyvyydet mitä se auto pitäisi normaalisti kulkea?
(90-120kmh 4 vaihteella 6,3s ja 5 vaihteella 8,1s. 60-120kmh 4 vaihteella 12,2s ja 5 vaihteella 17s).
Paljonko se noista jää?e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster
Comment
-
-
Keskustelua! LOISTAVAA!!!!!
Mittailin tossa töihin tullessani vähän kiihtyvyyksiä:
90-120 kmh, 4 vaihde: 8.3 sek.
90-120 kmh, 5 vaihde: 10 sek.
60-120 kmh, 4 vaihde: 16 sek.
60-120 kmh, 5 vaihde: 23 sek.
Aika nykivää kiihtymistä varsinkin 60-120 kmh. Tuntuu et ahdot tippuu monta kertaa kiihdytyksen aikana. Kierroslukumittari nousee aika tasaisesti, tosin käytös o sen verran rauhallista et ei tosta paljoa pysty sanomaan.
Auto on ollu piuhan päässä viimeksi marraskuussa, sillon ei vikakoodeja ollu lainkaan. Käytös ei tolla ajalla ole muuttunu mihinkään. Ilmamassamittari vaihdettu Metroautossa ja ohjelmoinnit tehty samalla. Jotenkin tuntuu et käytös vaihtelee päivittäin, tuntuu et välillä kiihtyy paljon paremmin ja taas välillä tahmaa oikein kunnolla.
Jotenkin o sellanen fiilis et toi paineensäädin (osa1) vois olla syypää.. Loppupeleissä ei oo mitään käsitystä. Lukenu oon varmaan kaikki treadit mitkä liittyyy diiseleihin.
Comment
-
-
Originally posted by CamoPappa View PostKeskustelua! LOISTAVAA!!!!!
Mittailin tossa töihin tullessani vähän kiihtyvyyksiä:
90-120 kmh, 4 vaihde: 8.3 sek.
90-120 kmh, 5 vaihde: 10 sek.
60-120 kmh, 4 vaihde: 16 sek.
60-120 kmh, 5 vaihde: 23 sek.
Aika nykivää kiihtymistä varsinkin 60-120 kmh. Tuntuu et ahdot tippuu monta kertaa kiihdytyksen aikana. Kierroslukumittari nousee aika tasaisesti, tosin käytös o sen verran rauhallista et ei tosta paljoa pysty sanomaan.
Auto on ollu piuhan päässä viimeksi marraskuussa, sillon ei vikakoodeja ollu lainkaan. Käytös ei tolla ajalla ole muuttunu mihinkään. Ilmamassamittari vaihdettu Metroautossa ja ohjelmoinnit tehty samalla. Jotenkin tuntuu et käytös vaihtelee päivittäin, tuntuu et välillä kiihtyy paljon paremmin ja taas välillä tahmaa oikein kunnolla.
Jotenkin o sellanen fiilis et toi paineensäädin (osa1) vois olla syypää.. Loppupeleissä ei oo mitään käsitystä. Lukenu oon varmaan kaikki treadit mitkä liittyyy diiseleihin.
Yksi vaihtoehto on sitten vielä imusarjan takareunassa oleva paine anturi. Karstaahan noi imusarjaan kerää kovasti ja anturin reikä on aika pieni, voipi olla siellä myös vika.e36 M3 -97 "katukilpuri"
e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448
Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140
Comment
-
Comment