Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Ohjaustehostimen pumppu - Paineen/virtauksen säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balle
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3413
    • UKI, Suomen New York

    E46 Ohjaustehostimen pumppu - Paineen/virtauksen säätö

    Onkos kellään tietoa tuon LUK:n LF-20:n paineen/virtauksen säädöstä?
    Siis ainakin tossa meikäläisen avossa on kyseinen pumppu ohjaustehostimen sydämenä. Tarkoitus olisi laskea ohjaustehostimen sylintereille virtaavan nesteen painetta ja sitä kautta "heikentää tehostusta". Heikompi tehostus=parempi ohjaustunto. E46:a ajamattomille tiedoksi että E46:n ohjaustunto on kaukana siitä mitä se on mm. E36:ssa...

    BMW:n osaluettelon mukaan erillistä paineensäätöyksikköä ei ohjaustehostimen hydraulijärjestelmässä ole ja toisaalta pumpun valmistaja ilmoittaa että pumpussa on integroitu paineen/virtauksen säätö. Uskoisin että kyseessä on jousikuormitteinen ohivuotoventtiili, josta paluulinja on vedetty takaisin pumpun imupuolelle. Voisikohan jousen vaihtaa "heikompaan" ja siten laskea painetta vai olisiko parempi lisätä erillinen paineensäädin pumpun ja hammastangon väliin...?

    Kaikki tiedot kullanarvoisia!!

    Nimimerkillä: nyt on tosi kyseessä, isot modaukset edessä ja jos ei POIKA ala tottelemaan niin myydään pois ja haetaan se perhanan 996 Carrera...
    Possuja ja Bemareita
  • vleivo
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 708
    • Zürich Switzerland

    #2
    Laita UUC underdrive pulleys setti paikalle niin laskee samassa hieman ohjaustehostus. Jos ei oo jo. :roll:
    1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
    1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
    1991 Ford Mustang GT 5.0
    1994 BMW M5 3.8
    2011 H-D Fatboy Special
    2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

    Comment

    • Balle
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3413
      • UKI, Suomen New York

      #3
      Originally posted by vleivo
      Laita UUC underdrive pulleys setti paikalle niin laskee samassa hieman ohjaustehostus. Jos ei oo jo. :roll:
      Ton pumpun tuottohan on verrannollinen pyörimisnopeuteen, eli jo tyhjäkäyntikierroksilla pumpun pitää pystyä tuottamaan tarvittava työpaine. Kun kierrokset nousee niin kyseinen paineensäädin pitää huolen siitä ettei paine nouse kierrosten mukana. Toisin sanoen jos "aliajaa" sitä pumppua, niin vaikutus näkyy todennäköisesti vain tyhjäkäynti kierroksilla. Jos sielläkään. = ei ratkaisu mun pulmaan... Korjatkaa jos olen väärässä.

      Muuten kiitos hyvästä ehdotuksesta!!

      Edit: Lisäksi muuten joutuu aliajamaan laturia ja vesipumppua jos ostaa moisen setin. Tuunattu moottori ja jäähdytysvesien kanssa pelaaminen ei mun mielestä sovi yhteen... Muuten olis kyllä noi kikkulat varmaan jo asennettu aika päivää sitten
      Possuja ja Bemareita

      Comment

      • juster
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 624

        #4
        Kaikissa hydrauliikkajärjestelmissä on paineenrajoitin pumpun jälkeen. Tällä suojataan järjestelmän komponentteja ja saadaan laitteisto toimimaan halutulla tavalla. Säätö tapahtuu tavallisesti jousen avulla, joka päästää sen paineen, joka voittaa jousen jännityksen takaisin paluulinjaan (tankkiin).

        Virtauksensäätö tapahtuu periaatteessa samalla tavalla, kuin vesihanssa. Eli nesteen kulkemaa kanavaa kuristetaan, ja näin saadaan haluttu virtaus.

        Jos haluat todellakin säätää tehostimenpumpun painetta sellaiseksi kuin haluat tarvitset paineensäätöventtiilin. Sähköisesti tai manuaalisesti ohjattu paineensäätöventtiili asennetaan paine- ja paluulinjan väliin. Tällöin voit säätää painetta vaikka ohjaamosta!

        Toisaalta, jos autosi on ennen faceliftiä voisi ratkaisu löytyä tästä linkistä: http://www.bmwnation.com/articles/e4...ng.html#lilpic

        Comment

        • juster
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 624

          #5
          Kaikissa hydrauliikkajärjestelmissä on paineenrajoitin pumpun jälkeen. Tällä suojataan järjestelmän komponentteja ja saadaan laitteisto toimimaan halutulla tavalla. Säätö tapahtuu tavallisesti jousen avulla, joka päästää sen paineen, joka voittaa jousen jännityksen takaisin paluulinjaan (tankkiin).

          Virtauksensäätö tapahtuu periaatteessa samalla tavalla, kuin vesihanssa. Eli nesteen kulkemaa kanavaa kuristetaan, ja näin saadaan haluttu virtaus.

          Jos haluat todellakin säätää tehostimenpumpun painetta sellaiseksi kuin haluat tarvitset paineensäätöventtiilin. Sähköisesti tai manuaalisesti ohjattu paineensäätöventtiili asennetaan paine- ja paluulinjan väliin. Tällöin voit säätää painetta vaikka ohjaamosta!

          Toisaalta, jos autosi on ennen faceliftiä voisi ratkaisu löytyä tästä linkistä: http://www.bmwnation.com/articles/e4...ng.html#lilpic

          Comment

          • Balle
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3413
            • UKI, Suomen New York

            #6
            Originally posted by juster
            Kaikissa hydrauliikkajärjestelmissä on paineenrajoitin pumpun jälkeen. Tällä suojataan järjestelmän komponentteja ja saadaan laitteisto toimimaan halutulla tavalla. Säätö tapahtuu tavallisesti jousen avulla, joka päästää sen paineen, joka voittaa jousen jännityksen takaisin paluulinjaan (tankkiin).

            Virtauksensäätö tapahtuu periaatteessa samalla tavalla, kuin vesihanssa. Eli nesteen kulkemaa kanavaa kuristetaan, ja näin saadaan haluttu virtaus.

            Jos haluat todellakin säätää tehostimenpumpun painetta sellaiseksi kuin haluat tarvitset paineensäätöventtiilin. Sähköisesti tai manuaalisesti ohjattu paineensäätöventtiili asennetaan paine- ja paluulinjan väliin. Tällöin voit säätää painetta vaikka ohjaamosta!

            Toisaalta, jos autosi on ennen faceliftiä voisi ratkaisu löytyä tästä linkistä: http://www.bmwnation.com/articles/e4...ng.html#lilpic

            Lueskelin jostain että tuo Steering rack retrofit tehtäisiin vain auton alkuperäiselle omistajalle. Itse olen autoni toinen omistaja, joten en tiedä onnistuisiko. :roll: Toisaalta haluaisin ohjauksen vieläkin jäykemmäksi kuin mitä se on 2002- malleissa. Tässä kohtaa täytyykin varmaan alkaa selvittelemään lisää tuota erillisen paineensäätimen asennusta. Säätö kabiinista käsin, hmm... 8)

            Pitäisi varmaankin vähintään tietää järjestelmän tunnusarvot kuten tämänhetkinen työpaine, putkikoko, käytettävä neste jne...

            Vaikka kuinka asiaa mietin, niin en keksi mitään downsidea siinä että paineita siellä laskee, varsinkin jos sen tekee vielä ohjaamosta käsin säädettävällä venttiilillä.
            Possuja ja Bemareita

            Comment

            • mikko
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1755
              • kotona

              #7
              onko sulla 3.5 kiekkaa laidasta laitaan ohjaus vai 3 kieppinen tanko?

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎