Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330i koneen sivuääni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rami
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2002
    • 707
    • Raahe

    #16
    Tällä konstilla on löytynyt konehuoneen vuodot kotikonstein.: haet 5-6mm letkua sopivan mittaisen pätkän ja tukit toisen pään tiukasti toiseen korvaasi.Muista tukkia toinen korva earilla..ja sitten haet letkun päällä vuotavia paikkoja..kuuluu kyllä hyvin "säpsätys"letkun päästä jos pienikin vuoto on. sivullisista hauskan näköistä kyllä..=)mut so what?
    Mutta varmaan tuossa edellisessä linkissä oli syyt siihen ääneen.
    bmw kuskit nyt vain ovat vähän parempia ihmisiä...

    Comment

    • otto
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 51

      #17
      Originally posted by rami View Post
      Tällä konstilla on löytynyt konehuoneen vuodot kotikonstein.: haet 5-6mm letkua sopivan mittaisen pätkän ja tukit toisen pään tiukasti toiseen korvaasi.Muista tukkia toinen korva earilla..ja sitten haet letkun päällä vuotavia paikkoja..kuuluu kyllä hyvin "säpsätys"letkun päästä jos pienikin vuoto on. sivullisista hauskan näköistä kyllä..=)mut so what?
      Mutta varmaan tuossa edellisessä linkissä oli syyt siihen ääneen.
      pitääpä kokeilla.

      koitin juuri nauhoittaa tuota ääntä mp3 soittimella mutta sehän on niin paska että ei siitä enää erottanut sitä ääntä kun kuunteli koneelta.

      niin, ja mitä tarkoittaa "vena kantaa" ? imu/pakoventtiilissä jotain vikaa?

      Comment

      • f1zz
        GTi:stä tuttu
        • Sep 2003
        • 1469
        • Veikkola

        #18
        Kyllähän noihin on nostimia vaihdettu mutta useimmiten nostimien ääni häipyy kun kone lämpiää. Miten on? Jos ääni ei ole häiritsevä niin turhaan vielä nostimia vaihtamaan. Arviolta 1300€ saat uhrata nykyhinnoilla nostimiin merkkiliikkeessä ja jos ne on EHKÄ rikki niin ei varmaan kannata

        Hyvä keino etsiä mekaanista ääntä sopivan pitkä metallitanko, toinen pää korvaan ja toisella kokeilee paikasta toiseen koskemalla. Ja koska metallitanko korvassa kuullostaa hieman oudolta käytä pitkää (~50cm) ruuvimeisseliä (kahvapää korvassa).

        Varo vaan ettet laita hihnanväliin käydessä.

        Comment

        • rami
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 707
          • Raahe

          #19
          esim.jos jonkun venttiilin välykset olisivat menneet ns.nollille ettei välystä enään olisi,venttiilin ja nostimen välillä.Venttiilin lautaspinta ei silloin tiivistäisi kunnolla.ja ohivuoto tapahtuisi.
          Mutta eikös venttiiilisi oltu jo testattu?En kylläkään tunne 330 pataa olisikos se kyseisessä mallissa edes mahdollista?Mutta vanhemmissa enemmän mekaanissa versioissa mahdollinen. Ja ääni oli sellainen vittumainen maiskutus...
          bmw kuskit nyt vain ovat vähän parempia ihmisiä...

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by otto View Post
            kiitos vinkistä todellakin, vaikeaa on paikallistaa....

            mites osaan tee-se-itse-miehenä tarkistaa onko vuoto pakosarjan alussa? Tällaisia ongelmia en ole ennen juuri tehnyt joten on vähän homma hakusessa....

            Entä tuo "vena kantaa", mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Miten tuon voi tarkistaa? Pitääkö konetta purkaa?
            Siis käytä se nyt hyvä mies ihan ensimmäiseksi päästöillä, jossa kyllä selviää kaikki pakopuolen vuodot+venttiilien kantamiset/viat (mistä tuskin on kuitenkaan kyse).
            Veikkaan kuitenkin äänilähteeksi imusarjaa....

            Comment

            • otto
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 51

              #21
              Originally posted by Hemi View Post
              Siis käytä se nyt hyvä mies ihan ensimmäiseksi päästöillä, jossa kyllä selviää kaikki pakopuolen vuodot+venttiilien kantamiset/viat (mistä tuskin on kuitenkaan kyse).
              Veikkaan kuitenkin äänilähteeksi imusarjaa....
              merkkiliikkeessä mittasivat viime viikolla venttiilit samalla kun käyttivät konetta eri kierroksilla, katsoivat tietokoneelta venttiilien virtauksia ym. parametreja.
              kaikki oli normaalia.

              onko tuon lisäksi sitten tarpeen käyttää erikseen päästömittauksessa?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Siis mistään sähköisistä parametreista ne ei suoraan näe pakopuolen mekaanisia ongelmia(paitsi jossain määrin lambdan volteista), vaan käytä se nyt vaan päästöillä ennen minkäänlaisia muita toimenpiteitä. M52TU/M54 kone pitäisi kunnossa ollessaan ja putkeltaan vuotamattomana tuottaa AINA ns.nollapäästöt. Eli venttiiliviat ja vuodot näkyvät kyllä välittömästi tästä.

                Comment

                • otto
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 51

                  #23
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Siis mistään sähköisistä parametreista ne ei suoraan näe pakopuolen mekaanisia ongelmia(paitsi jossain määrin lambdan volteista), vaan käytä se nyt vaan päästöillä ennen minkäänlaisia muita toimenpiteitä. M52TU/M54 kone pitäisi kunnossa ollessaan ja putkeltaan vuotamattomana tuottaa AINA ns.nollapäästöt. Eli venttiiliviat ja vuodot näkyvät kyllä välittömästi tästä.

                  pakokaasutestissä käytin, happeahan sieltä löytyi. muut arvot oli kohdallaan.

                  tyhjäkäynnillä happea n. 1.2 - 1.5 %
                  kierrokset 3000 rpm -> happea n. 1.3
                  -> kun tästä tiputti kierrokset happiarvot hyppeli välillä 2.0 % - 5.0 %

                  eli tasakäynnillä arvot pysyi koko ajan normaalina, mutta sitten kun kierrätti ja tiputti kierrokset tyhjäkäynnille -> happiarvot hyppeli.

                  - pakosarja vuotaa?
                  - pakoventtiilissä vikaa?

                  voiko tuossa itse enää tehdä mitään, vai auto suoraan huoltoon uudestaan...?

                  Comment

                  • otto
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 51

                    #24
                    päivitystä...

                    huollossa löytyi haljennut tyhjäkäyntiventtiilin tms. alueen jokin kumiputki / -letku, eli tuosta näytti aiheutuvan 3000 - 4000 rpm seuduilla kuuluva terävämpi resonoiva (?) sivuääni imupuolelta + tuon korjaus näytti selittävän myös oudon lisäyksen öljynkulutuksessa?

                    mutta tyhjäkäynnillä kuuluu vielä tuo hiljaisempi häpsätys / säpsätys?

                    voikohan tällä olla mitään osuutta asiaan?

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎