Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Aut.Ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lallevihtinen
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 690
    • Tampere

    E46 Aut.Ilmastointi

    Mites muilla pelaa aut.ilmastoinnin sisä lämpötila, mulla on niin että nyt näillä keleillä täytyy pitää lämpötila 17 asteessa ettei tuu liian kuuma. Ja kylmemmilläkin keleillä joutu käyttään alle 20 asteen lämpötiloja, oli sitten ilmastointi päällä tai ei.

    Edellisessä autossa pidin talvella 21 ja kesällä 19, nyt on turha semmosia koittaakaan. Mikähän mahtas moista aiheuttaa? Koitin toista ilmastoinnin ohjainlaitetta, sama juttu, molemmista putsattu pölyt pois sisältä ja varmistettu että se pieni tuuletin pyörii. Jotenki tuntus että ei olis ihan normaalia tämmöne, voiko se kuuluisa siili vaikuttaa lämpötilaan?
    sigpic
    BMW E93 335i & BMW M550Dx
    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #2
    19 pidän, sillon on ihan sopiva kun ulkona on 24 ja yli
    Esim. tänään kun on viileetä niin mittariin 21
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • tac
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 154

      #3
      20,5 ollut viime elokuusta lähtien.
      Rahaa on niin paljon ettei paskalle taivu

      Comment

      • arska84
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1356
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Lallevihtinen View Post
        Mites muilla pelaa aut.ilmastoinnin sisä lämpötila, mulla on niin että nyt näillä keleillä täytyy pitää lämpötila 17 asteessa ettei tuu liian kuuma. Ja kylmemmilläkin keleillä joutu käyttään alle 20 asteen lämpötiloja, oli sitten ilmastointi päällä tai ei.

        Edellisessä autossa pidin talvella 21 ja kesällä 19, nyt on turha semmosia koittaakaan. Mikähän mahtas moista aiheuttaa? Koitin toista ilmastoinnin ohjainlaitetta, sama juttu, molemmista putsattu pölyt pois sisältä ja varmistettu että se pieni tuuletin pyörii. Jotenki tuntus että ei olis ihan normaalia tämmöne, voiko se kuuluisa siili vaikuttaa lämpötilaan?
        Itellä nyt kesällä 19 astetta ja talvella 22 astetta

        koita laittaa joku lämpömittari sinne ja kato mitä se näyttää jos säädät lämmön vaikka 20 asteeseen.
        BMW PREMIUM

        BMW E46 318

        Comment

        • Aksu|
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1063

          #5
          Itse säätelin pallukat enemmän siniselle räppänistä kuumalla kelillä ja kun oli viileempää niin säädin takasin keskelle. Aurinkotunnistimen kanssa olisi varmaan pelannut just niinkun pitääkin.
          EX:
          328CiA -99
          525tdsA -98
          525i -93
          316i -95
          Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

          Comment

          • them
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 32
            • Pori

            #6
            omat kokemukset

            Muutaman vuoden käytön jälkeen olen tullut siihen tulokseen että se säätörulla täytyy olla täysin punaisella kesät ja talvet että automatiikka toimisi edes jotenkin järkevällä tavalla.

            Omat arvot; talvella noin +18 ja kesällä noin +21, näinpäin se homma käy jotenkin järkeen, onhan teillä autossa sisällä vaatettakin enemmän talvella, niin ei kai silloin voi sisällä kuumempi olla.

            Mutta eihän tuo bemun automatiikka fiksummastä päästä ole.
            EX e46 316 sedan -03

            Comment

            • Kompakti
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 232
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by them View Post
              Muutaman vuoden käytön jälkeen olen tullut siihen tulokseen että se säätörulla täytyy olla täysin punaisella kesät ja talvet että automatiikka toimisi edes jotenkin järkevällä tavalla.
              Öööh...siis pidätkö ne kojelaudan suuttimet suunnattuina suoraan itseesi/matkustajaan vai mihin tämä kokemus perustuu?
              Ilman pitäisi kiertää autossa mahdollisimman tehokkaasti jotta sisätilat saataisiin viilennettyä auringon lämmitettyä verhoilu kuumaksi.

              Omat asetukset: Talvella 19 astetta (takki päällä ajon aikana) ja kesällä 20 astetta. Omasta mielestäni sisäänpuhallusilma muuttuu aika arktiseksi jos säädän kesällä alle 20 lukemia. Säätörullaa säätelen täysin kelien ja oman mukavuuden mukaan.
              Tutkimustyötä olen tehnyt kahden E46:sen voimin vuodesta 2003 asti, mutta jokainenhan sen asettelun päättää itse (tai sitten se matkustaja).
              E46 330Ci Cab M-Sport -03
              I01 i3s 120Ah "Voll" -19
              Ex:
              E87 120dA M-Sport -08
              E90 318i -06
              E46 320i M-Sport -02

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17509
                • Turku

                #8
                Mulla talvella muistaakseni n. 21 astetta säädetty ja säätörulla "kakkospunasella". Kesällä ollu helteellä 19 ja säätörulla "kakkossinisellä". Nyt kun ei hellettä, ilmastointi ei ole päällä, säätörulla täyssinisellä, 20,5 astetta säädetty ja kattoluukku auki .
                Puhallusnopeus ja ylä-/alasäätö aina automaatilla .

                Mulla tosin talvella vaikuttanee se, että ei ole lisälämmitintä autossa, joten olis aika kylmä, ellei pääsis himasta lähteen lämpimästä tallista :think.
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • Lallevihtinen
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 690
                  • Tampere

                  #9
                  Joo eli kyllä mulla on jotain pahasti pielessä... Mikäs siihen voi viä ohjainlaitteen lisäks vaikuttaa? Aurinko tunnistin, siili?
                  sigpic
                  BMW E93 335i & BMW M550Dx
                  EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                  XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                  Comment

                  • Kompakti
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 232
                    • Tuusula

                    #10
                    Ilmeisesti olet jo tarkastanut onko kanavissa tukoksia esim. oravan pesä tai jotain muuta. Muuttuuko puhallin nopeus kun käsin säädät pykälä kerrallaan tehoa ylöspäin ?
                    E46 330Ci Cab M-Sport -03
                    I01 i3s 120Ah "Voll" -19
                    Ex:
                    E87 120dA M-Sport -08
                    E90 318i -06
                    E46 320i M-Sport -02

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9142
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Lallevihtinen View Post
                      Joo eli kyllä mulla on jotain pahasti pielessä... Mikäs siihen voi viä ohjainlaitteen lisäks vaikuttaa? Aurinko tunnistin, siili?
                      Vesiventtiili(t), ilmansekoitusläppä. Ymmärsinkö oikein, että muuten toimii normaalisti ja lineaarisesti lämpötilasäädön mukaan; säädetty lämpötila vain poikkeuksellisen alhainen? Jos muuten toimii loogisesti, miksi hirveästi vaivata asialla päätään?
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Retze
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 422
                        • Keski-Suomi

                        #12
                        Eikös säätörullan väripallot meinaa sitä että jos täysin punaisella niin tulee säädeltyä ilmaa ja mitä enemmän sinistä sitä enemmän keskisuuttimista tulee ulkoilmaa
                        nyk. jalkapelillä
                        ex BMW 320i

                        Comment

                        • Lallevihtinen
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 690
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Kompakti View Post
                          Ilmeisesti olet jo tarkastanut onko kanavissa tukoksia esim. oravan pesä tai jotain muuta. Muuttuuko puhallin nopeus kun käsin säädät pykälä kerrallaan tehoa ylöspäin ?
                          Kyllä puhallin nopeus nousee manuaalisesti säädettynä. Ja tosiaan kyllä se muuten tuntus toimivan mutta lämpötila tosiaan liian alhanen, näytössä.
                          sigpic
                          BMW E93 335i & BMW M550Dx
                          EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                          XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                          Comment

                          • Kompakti
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 232
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by Retze View Post
                            Eikös säätörullan väripallot meinaa sitä että jos täysin punaisella niin tulee säädeltyä ilmaa ja mitä enemmän sinistä sitä enemmän keskisuuttimista tulee ulkoilmaa
                            Tavallaan joo. Mutta jos ilmastointi on päällä, siniset pallot määrää kuinka kylmää se suuttimista tuleva ilma on . Punaisilla saadaan sekoitettua lämmintä ilmaa mukaan.
                            Ja talvella punaiset pallot tuo vastaavasti kuumempaa ja tuolloin sekoitetaan niillä sinisillä sitä ulkoilmaa mukaan.

                            Oliko Lallevihtisen ilmastointilaite huollettu viimeaikoina? Kylmäaineella on tapana karata pikkuhiljaa letkujen ja liitosten läpi.
                            E46 330Ci Cab M-Sport -03
                            I01 i3s 120Ah "Voll" -19
                            Ex:
                            E87 120dA M-Sport -08
                            E90 318i -06
                            E46 320i M-Sport -02

                            Comment

                            • Kompakti
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 232
                              • Tuusula

                              #15
                              Eilen laitoin CRC:n valmistamaa puhdistusvaahtoa ilmanottokanavaan ja tulos oli loistava. Ilma virtaa sisällä aivan eri tavalla kuin ennen ja tänä aamuna huomasin auton sisustan jäähtyvän nopeammin sekä puhallin pudotti nopeuttaan jo minuutin päästä starttauksesta. Auton parkkiruutuun paistaa siis aurinko koko aamupäivän.

                              Ilmeisesti vuosien aikana kennoihin jämähtää töhnää, joka tukkii raot eikä ilma pääse enään läpi niinkuin olisi tarkoitus.

                              Suosittelen toimenpidettä ! Fünf punkte
                              E46 330Ci Cab M-Sport -03
                              I01 i3s 120Ah "Voll" -19
                              Ex:
                              E87 120dA M-Sport -08
                              E90 318i -06
                              E46 320i M-Sport -02

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎