Todella hyvä keino sen sisäkoolin irrottamiseen pyörän navasta on että rälläkällä katkaisulaikalla hiot siihen kooliin VIISTOON viillon ja sitten taltalla ja vasaralla pari iskua niin ne kooli halkeaa sen navan ympäriltä tai muuten vain kiertyy auki. Rälläköidessä sitä vekkiä on syytä olla tarkkana ettei sahaa liian syvälle (napaan asti) tällä keinolla olen niitä lukemattomia irrottanut sillä puolet laakerista on aina jäänyt mulla napaan kiinni prässätessä prkl
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 takarenkaan laakerin vaihto
Collapse
X
-
Meniskö se yhtään samaan tapaan ku E36:n kans? Tuo bilteman laakerin asennussarja on kyllä ainaki minusta tosi kätevä ja toimiva, vaikka se onki biltemasta. http://www.btcf.fi/forum/showthread....58#post2530558.Honda accord 2.4 -08
Suzuki gsx-r 1000 -03
Comment
-
-
E36:een vaihdoin takalaakerin irrottamatta tukivarsia. Vetoakselin iso mutteri auki, työnnetään ulos ja ripustetaan rautalangalla pohjaan. Ei tarvitse irroittaa perästä.
Otin sopivan kokoisen voimahylsyn jolla vasaroin perän puolelta vanhan laakerin ulos - vaatii kyllä painavan vasaran ja monta lyöntiä. Ennen vasarointia pitää muistaa irroittaa laakerin O-rengas urajousi. Uutta laakeria ei tietenkään saa vasaroida. Tein sisääntyöntimen kahdesta paksusta metallilevystä joiden keskelle tehdään reikä jonka läpi kierretanko ja mutterilla kiristäen uusi laakeri menee sisään. Lopputyönnössä käytetään apuna vanhan laakerin ulkokehää jota voi hiomalla hieman pienentää ettei juutu kiinni.
Comment
-
-
E36:een vaihdoin takalaakerin irrottamatta tukivarsia. Vetoakselin iso mutteri auki, työnnetään ulos ja ripustetaan rautalangalla pohjaan. Ei tarvitse irroittaa perästä.
Otin sopivan kokoisen voimahylsyn jolla vasaroin perän puolelta vanhan laakerin ulos - vaatii kyllä painavan vasaran ja monta lyöntiä. Ennen vasarointia pitää muistaa irroittaa laakerin O-rengas urajousi. Uutta laakeria ei tietenkään saa vasaroida. Tein sisääntyöntimen kahdesta paksusta metallilevystä joiden keskelle tehdään reikä jonka läpi kierretanko ja mutterilla kiristäen uusi laakeri menee sisään. Lopputyönnössä käytetään apuna vanhan laakerin ulkokehää jota voi hiomalla hieman pienentää ettei juutu kiinni.
Comment
-
-
Vaihdettu molemmat laakerit, kaikki käsijarruhilut, jarrulevyt ja -palat. Meni koko päivä, vaikka vähän aloitin jo edellisen päivän puolella. Tosin, oli siinä muutama pidempi pakollinen tauko.
Yllättävän työläs. Varsinkin kallistuksenvakaajan kanssa meni aikaa, toinen kiinnityspiste runkoon on hiton hyvin kaiken takana. Otin koko kangen lattialle. Takaisin meni ankaran taistelun jälkeen. Pakoputki on myös varsin veemäinen laittaa takaisin takakannakkeisiin, meikäläiseltä ainakin tahtoi loppua voima.
Liukuvarasalla ei ollut mitään vaikutusta navan irroituksessa, liian kauan tuhrasin sen kanssa. Laakerinirrotussatsissa olikin pyöränpulttien kierteisiin sopivat pitkät pultit, joilla sai navan puskettua ulos. Niveliä säästääkseni olin sitä ennen jo nyhtänyt vetarin irti, tiukassa oli nekin navassa kiinni. Itse laakeri tuli kierretanko-laippa-kuppi -yhdistelmällä kivutta ulos ja pakasteessa olleet uudet laakerit menivät sovinnolla sisään.
Varsinainen laakerinvaihto oli helpoin osuus, kaikki muu laittoi hanttiin kybällä. Vetarin torxit irrotin pulttikoneella käyttäen kaikki talosta löytyneet jatkot. Totesin, että osa impulssista katoaa jatkojen liitoksiin. Mitä lähempää pääsee paukuttamaan, niin aina helpommin lähtee.
Onpahan tehty, eikä hetkeäkään liian aikaisin. Molemmissa laakereissa väljää sekä käsijarrujen linkut jumissa ja kengät murusina. Järkytys, kun piti kaivaa 16mm lenkkiavain esiin, eikö enää kaikki olekaan 17-, 13- tai 10-millisiä
Miten käsijarrukengät oikeaoppisesti säädetään? Ihan irti vai hiukan koskettamaan rumpua?
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
Comment