Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katin tyhjennys E46 330d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marz
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 33

    Katin tyhjennys E46 330d

    Mikä todellinen hyöty katin tyhjennyksestä saadaan? Käsittääkseni ei pitäisi vaikutta päästöihin eikä katsastuksen tulokseen, mutta onko siitä oikeesti mitään suurempaa hyötyä? Pakoputkiston uusiminen kun on kuulemma iso/kallis urakka tälle autolle. Miten muuten katti kannattaa tyhjentää, ettei tule viranomaisongelmia? (:
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Minkä ihmeen idioottimaisuuden takia ehjä katalysaattori pitäisi "tyhjentää"? Taitaa olla kysyjällä tyhjennys jo käynyt pääkopassa.

    Comment

    • MakeH
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1170
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Lanttu View Post
      Minkä ihmeen idioottimaisuuden takia ehjä katalysaattori pitäisi "tyhjentää"? Taitaa olla kysyjällä tyhjennys jo käynyt pääkopassa.
      Voisiko modet bannata tämän tason vastaajat pysyvästi? Keskustelun taso alkaa olla ala-asteen ja suomi24:n välimaastossa. Vittuako se muille kuuluu arvioida jonkun homman järkevyyttä?

      Comment

      • marz
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 33

        #4
        No jo on kumma kun olen saanut sen käsityksen että katti on juuri se kapein kohta/osa joka tukkii pakokaasujen virtauksen kaikesta eniten!? Näin ainakin eräs alan ammattilainen minulle selitti. Mutta kun en täysin ymmärtänyt asiaa yritän saada selvennystä asiaan täältä...

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by marz View Post
          Mikä todellinen hyöty katin tyhjennyksestä saadaan? Käsittääkseni ei pitäisi vaikutta päästöihin eikä katsastuksen tulokseen, mutta onko siitä oikeesti mitään suurempaa hyötyä? Pakoputkiston uusiminen kun on kuulemma iso/kallis urakka tälle autolle. Miten muuten katti kannattaa tyhjentää, ettei tule viranomaisongelmia? (:
          Minun mielestä suomessa ei diesel autoista mitata niitä päästöjä mitä katalysaattori polttaa. Ei kannata kuitenkaan ehkä sitä tyhjentää vaan tekee siihen korvausputken laipoilla.
          Jos joskus katsastuksessa tökkää niin voit laittaa katin takaisin.
          En tosin tiedä onko tuossa samanlainen putkisto missä katalysaattoreita on heti downpipen jälkeen ja mahan alla lisää niin kuin mulla on 530d:ssä.
          Jos on heti downpipen jälkeen kannattaa tehdä uusi downpipe niin on helppo vaihtaa ehjä entinen tilalle jos joskus tarvii ja samalla löylyllä tekee ne mahdolliset mahanalus katit pois uudella putkella.
          Jos ei itse/kaveri/tuttu voi tehdä tuota putkistoa on varmaan raha/teho suhteen järkevämpää tehdä jotain muuta...
          Kattien poisto auttaa paljon tehoihin ja auton moottorin herkkyyteen varsinkin jos autosi on lastutettu.

          Comment

          • pmv
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2032
            • tornio

            #6
            Eiköhän se ole turbo joka tässä tapauksessa ahdistaa eniten pakokaasujen ulosvirtausta koneesta.

            Mutta tosissaan puhuen:Miksi sitä Katalysaattoria niin kamalasti pitää pelätä? Jos se ei ole rikki, niin älä korjaa sitä. Eikä katti ole näissä M57D29 koneissa ainakaan minun havaintojen mukaan mikään murheenkryyni.

            Periaatteessahan diesel-autoista katsotaan vain k-arvo päästömittauksessa eikä katti ota minun käsityksen mukaan pois sitä savutusta. Katalysaattoriinhan ei jää yhtikäs mitään, vaan se on vain kiihdyttää kemiallisia reaktioita.

            Tokkopa katti tässä M57 koneessa on mikään ahdistava tekijä, onhan 535d:ssä katti ja siitä on taijottu liki 300 hv.

            Comment

            • Rubu
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 809
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by pmv View Post
              Tokkopa katti tässä M57 koneessa on mikään ahdistava tekijä, onhan 535d:ssä katti ja siitä on taijottu liki 300 hv.
              Meinaatkos että jos tuosta 535d:stä ottaa katit pois että voimaa ja herkkyyttä ei tulisi lisää?

              Comment

              • MakeJ
                BTCF Member
                • Jun 2005
                • 323
                • Hml

                #8
                Kattien tyhjennys ainkain 530D:ssä onnistuu melko siististi näin. Etuputki pitää ensin ottaa alta pois. Kattien kylkeen rälläkällä noin kämmenen kokoinen nelikulmainen reikä. Ei kannata kokonaan irroittaa leikattua palaa vaan jättää se kiinni jostain kohtaan ja taivuttaa pala sivuun. On helpompi hitsata pala takaisin. Sisuskalut on aika kovaa tavaraa eli vasaralla hakkaamalla ne joutuu rikkomaan palasiksi. Lopuksi hitsataan aukko kiinni. Operaation siisteys riippuu aika paljon hitsaajan taidoista

                Omassa kiesissä on vaihtui myös turbo tässä operaatiossa eli kattien vaikutusta menoon ei pysty sanomaan. Auto kulkee kyllä paremmin nyt, mutta sitä ei pysty sanomaan kumpi vaikutti asiaan.

                Yhden ikävän puolen huomasin kattien poiston tuovan mukanaan eli auto haisee välillä lievästi perinteiselle dieselille

                Enpä oikein tiedä kannattaako muuten vakiosta autosta mennä rikkomaan kalliita ehjiä katteja :think
                E60 535dA LCI -07 M-sport
                E39 530dAT -99 "M-sport"

                Comment

                • Jölli
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2005
                  • 116
                  • kiuruvesi

                  #9
                  itse mietin kans tuota katin poistoa ku äänet kuulostaa niiku putki ahistas!?onko kukaan huomannu hyötyjä.auto on 530d lastutettu

                  Comment

                  • Samppae39
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 1584
                    • Vähäkyrö

                    #10
                    Tyhjäsin entisestä Passatista katin, ku se alko rämiseen. Ei se ainakaan menohaluja huonontanut se operaatio. Plussina muutaman desin pienempi kulutus vaunu perässä sekä mukavemmat vihellykset turbosta. Ja lisäks auto alko haisemaan aidolta dieseliltä!

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎