Mikä todellinen hyöty katin tyhjennyksestä saadaan? Käsittääkseni ei pitäisi vaikutta päästöihin eikä katsastuksen tulokseen, mutta onko siitä oikeesti mitään suurempaa hyötyä? Pakoputkiston uusiminen kun on kuulemma iso/kallis urakka tälle autolle. Miten muuten katti kannattaa tyhjentää, ettei tule viranomaisongelmia? (:
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Katin tyhjennys E46 330d
Collapse
X
-
Originally posted by Lanttu View PostMinkä ihmeen idioottimaisuuden takia ehjä katalysaattori pitäisi "tyhjentää"? Taitaa olla kysyjällä tyhjennys jo käynyt pääkopassa.
Comment
-
-
Originally posted by marz View PostMikä todellinen hyöty katin tyhjennyksestä saadaan? Käsittääkseni ei pitäisi vaikutta päästöihin eikä katsastuksen tulokseen, mutta onko siitä oikeesti mitään suurempaa hyötyä? Pakoputkiston uusiminen kun on kuulemma iso/kallis urakka tälle autolle. Miten muuten katti kannattaa tyhjentää, ettei tule viranomaisongelmia? (:
Jos joskus katsastuksessa tökkää niin voit laittaa katin takaisin.
En tosin tiedä onko tuossa samanlainen putkisto missä katalysaattoreita on heti downpipen jälkeen ja mahan alla lisää niin kuin mulla on 530d:ssä.
Jos on heti downpipen jälkeen kannattaa tehdä uusi downpipe niin on helppo vaihtaa ehjä entinen tilalle jos joskus tarvii ja samalla löylyllä tekee ne mahdolliset mahanalus katit pois uudella putkella.
Jos ei itse/kaveri/tuttu voi tehdä tuota putkistoa on varmaan raha/teho suhteen järkevämpää tehdä jotain muuta...
Kattien poisto auttaa paljon tehoihin ja auton moottorin herkkyyteen varsinkin jos autosi on lastutettu.
Comment
-
-
Eiköhän se ole turbo joka tässä tapauksessa ahdistaa eniten pakokaasujen ulosvirtausta koneesta.
Mutta tosissaan puhuen:Miksi sitä Katalysaattoria niin kamalasti pitää pelätä? Jos se ei ole rikki, niin älä korjaa sitä. Eikä katti ole näissä M57D29 koneissa ainakaan minun havaintojen mukaan mikään murheenkryyni.
Periaatteessahan diesel-autoista katsotaan vain k-arvo päästömittauksessa eikä katti ota minun käsityksen mukaan pois sitä savutusta. Katalysaattoriinhan ei jää yhtikäs mitään, vaan se on vain kiihdyttää kemiallisia reaktioita.
Tokkopa katti tässä M57 koneessa on mikään ahdistava tekijä, onhan 535d:ssä katti ja siitä on taijottu liki 300 hv.
Comment
-
-
Kattien tyhjennys ainkain 530D:ssä onnistuu melko siististi näin. Etuputki pitää ensin ottaa alta pois. Kattien kylkeen rälläkällä noin kämmenen kokoinen nelikulmainen reikä. Ei kannata kokonaan irroittaa leikattua palaa vaan jättää se kiinni jostain kohtaan ja taivuttaa pala sivuun. On helpompi hitsata pala takaisin. Sisuskalut on aika kovaa tavaraa eli vasaralla hakkaamalla ne joutuu rikkomaan palasiksi. Lopuksi hitsataan aukko kiinni. Operaation siisteys riippuu aika paljon hitsaajan taidoista
Omassa kiesissä on vaihtui myös turbo tässä operaatiossa eli kattien vaikutusta menoon ei pysty sanomaan. Auto kulkee kyllä paremmin nyt, mutta sitä ei pysty sanomaan kumpi vaikutti asiaan.
Yhden ikävän puolen huomasin kattien poiston tuovan mukanaan eli auto haisee välillä lievästi perinteiselle dieselille
Enpä oikein tiedä kannattaako muuten vakiosta autosta mennä rikkomaan kalliita ehjiä katteja :thinkE60 535dA LCI -07 M-sport
E39 530dAT -99 "M-sport"
Comment
-
Comment