Täällä ilmennyt jo viime syksynä apukuskin ovessa sellainen vaiva että kahvaa pitää nykäistä aika reippaasti ja pitää hetki vedettynä että ovi aukeaa. Normaali kevyt nyppäisy ei tee mitään.
Perussetti - joku tulossa kyytiin. Nykäisee kahvasta ja huutaa että "sulla on ovet lukossa!" sit nyit sisäkahvasta oven auki normaalisti ja selittelet että on tässä keskuslukko ja kyllä se toimiikin mutta kun... BMW.
Täällä ilmennyt jo viime syksynä apukuskin ovessa sellainen vaiva että kahvaa pitää nykäistä aika reippaasti ja pitää hetki vedettynä että ovi aukeaa. Normaali kevyt nyppäisy ei tee mitään.
Perussetti - joku tulossa kyytiin. Nykäisee kahvasta ja huutaa että "sulla on ovet lukossa!" sit nyit sisäkahvasta oven auki normaalisti ja selittelet että on tässä keskuslukko ja kyllä se toimiikin mutta kun... BMW.
Sama ongelma vänkärin takaovessa. Eli aina toimii, mutta pitää vaan vetää kovaa. Onko kukaan löytänyt tähän ratkaisua? Onko siellä esim. joku vaijeri venynyt. Ja voiko sitä kiristää?
BMW E39 ///M5 -99
BMW G21 330e M-sport individual -21
Sama ongelma vänkärin takaovessa. Eli aina toimii, mutta pitää vaan vetää kovaa. Onko kukaan löytänyt tähän ratkaisua? Onko siellä esim. joku vaijeri venynyt. Ja voiko sitä kiristää?
En usko että olisi vaijeri venynyt eikä sitä voi kiristää eli luultavasti on tuo vaijeri lähtemässä pois omasta kolostaan. Mutta kuten noissa aiemmissa postauksissa on mainittu oli itsellä coupessa sama vika apparin ovessa ja homma hoitui tuolla linkin ohjeella:
Eli vittumaisen purun jälkeen nippusiteellä varmistaa että vaijeri pysyy varmasti paikallaan...
Voihan olla ettei sinun tapauksessa vika ole tuossa mutta kannattaa tsekata ja samallahan näkee onko jossain muualla häikkää:think
G30 530e, E61 523ia
ex e60 525da
ex e90 320Si
ex e91 320d
ex e46 330 Ci
ex e46 330D touring
ex e46 323 sedan
ex e36 320 Coupe
Yms lajiin kuulumattomia...
Eipä ollut tuollaista vaijerivälitteistä systeemiä itsellä vaan kunnon metallitankokeksintö josta tolkun ottamiseen väsyneenä meni muutama hetki. Säätö tapissa joten uutta lukkoa vaihtamaan
BMW E36 318iS '93
Audi TT 3.2 quattro '07
Audi A6 2.7 biturbo quattro '02
Peugeot 306 S16 2.0 16v '94
Peugeot 605 SV24 3.0 24v V6 '91
VW CaravelleT3 1.9 TD '87
nyt joutuu nostamaan 8vuotta vanhan threadin ylös kun painiskelen saman ongelman kanssa (:
Elikäs, nyt ois hyvät neuvot kalliitta, nelisen tuntia säätäny 2001 325Ci suomiauton apukuskin oven lukonmekanismin parissa. Ovi aukeaa sisäkahvasta mutta ei ulkokahvasta.
Löysin kuvan lukkomekanismista kaverilta joka paini tismalleen saman ongelman kanssa ja jota foorumilaisetkin olivat käyttäneet tästä threadista, mukana myös ohjeet korjaamiseen http://forum.e46fanatics.com/showpos...4&postcount=11
otin kuvan omasta mekanismistani
Mielestäni oma mekanismini ei kuitenkaan ole täysin identtinen tuon ylemmän mekanismin kanssa. Edellämainittua "clippiä" ei omastani löydy lainkaan tai se on hajonnut. Letku/Vaijeri ei myöskään pysy uralla jolla pitäisi olla noin vain. Nippusidettä ei myöskään mielestäni saa kiinni mistään.
Ennen ongelman alkamista ikkunaa oli käytetty alaspäin ja kun ikkuna liukui alaspäin kuului mielestäni pieni "pamaus" ihankuin oven sisällä olisi joku mennyt rikki ikkunan voimasta mutta en yhtään osaa arvioida mikä.
Osaisiko kukaan neuvoa eteenpäin?
Siis ulkokahvasta ei toimi mutta sisäkahvasta aukeaa? Tällöin sisäkahvan vaijerin pitäisi olla oikein paikallaan.
Jos tuli ajatuskatkos ja ulkokahva toimii mutta sisäkahva ei, niin sisäkahvan vaijeri vaihtoon, osa 5 täältä: KLIK. Katso kuvasta onko nykyisestä vaijerista lentänyt lukitusmuovi veke: KLIK.
Jos ulkokahvasta ei pysty avamaan, voi ehkä päästä pelkällä lukon säätämisellä. Katso youtube-linkki pari postausta ylempänä. Ohjeet myös täällä: KLIK. Bentleystä: KLIK.
Nouseeko ikkuna normaalisti? Putoaako ikkuna oven avauksen yhteydessä tarpeelliset puolitoista senttiä? Jos ei, ikkunan nostinmekanismi vaihtoon. Riippuen tarvikeosasta maksaa 25...80€. Halvin Ebayn tarvike meni itsellä vaihtoon 18 kk kohdalla, sitten otin kalliimman tarvikkeen KL-Varaosista. Ei jaksanut etsiä kelvollista halpista.
Ovipahvin avaaminen, ikkunannostimen vaihto ja kasaaminen kesti ekalla kertaa rapiat nelisen tuntia, tosin osia oli ns. riittävästi varattuna. Vaihdoin suosiolla kosteussulun uuden butyylinauhan kera. Samoin ikkunannostimen kiinnikkeet lasiin, pienet muoviosat ja mutterit + ruuvit siihen.
Detaljeja ja linkkejä vaikka tästä postista: KLIK.
Kaverilla katkesi ulkokahvan avausvaijeri, auton vuosimalli 2003, joten oli uudemmalla kahvamallilla jossa itse kahvasta ei enää murru kieleke. Uutta vaijeria ei saa, vaan pitäisi koko kahvamekanismi vaihtaa elikkäs n. satkun hilpe halvimmillaan.
Tein uuden vaijerin polkupyörän vaihdevaijerista, toinen nippa oli sopiva ja toisen juottelin irti auton omasta vaijerista ja juotin kiinni. On toiminut n. vuodenpäivät. Mitoittaminen on todella tarkkaa ja melko typerä väli irroitella tota vaijeria, mutta onnistuu.
E:eäääh en lukenut kunnolla. Onhan tuo just samanlainen, ainakin nippusiteen kiinnityksen osalta.
Piirtelin tommosen painttöherryksen mihin se nippuside olis tarkoitus laittaa. Voihan sulla olla siinä vaijerissakin oleva kynsi rikki?
täällä myös vikaa vänkärin puoleisessa takaovessa ei saa auki ulkopuolelta. kahva kyllä liikkuu normaalisti mutta on jotenkin "kevyen " tuntoinen
sisältäkään ei aukene kun on lapsilukko päällä helkkari viete!
jos joku tietää mikä sieltä on rikki ja kuinka ton oven sais auki niin vinkkejä otetaan vastaan
Täällä samassa ovessa ongelma. Revin ovipahvin irti, mutta en keksi miten oven saisi aukeamaan. Ihmetelty pariinkin otteeseen useamman kaverin kanssa. Oven nuppi nousee keskuslukossa, lapsilukko ei ole päälle, kahva ei ole ihan tunnoton. Vaikka vetää kahvasta sisä tai ulkopuolelta, niin ovi ei vain aukea. Ideoita? Rälläköin kohta lukon pois
Täällä samassa ovessa ongelma. Revin ovipahvin irti, mutta en keksi miten oven saisi aukeamaan. Ihmetelty pariinkin otteeseen useamman kaverin kanssa. Oven nuppi nousee keskuslukossa, lapsilukko ei ole päälle, kahva ei ole ihan tunnoton. Vaikka vetää kahvasta sisä tai ulkopuolelta, niin ovi ei vain aukea. Ideoita? Rälläköin kohta lukon pois
Toimiiko keskuslukituksen kauko-ohjaus, ilmeisesti ei? Entäs keskikonsolin lukitusnappi?
Jos pahvi on jo revitty irti, vetäise käsin vaijerista 5: KLIK. Jos sen toinen pää on irronnut lukkomekanismista, osa 1 samassa kuvassa, sitten on syytä ehkä purkaa oikeasta ovesta pahvi pois ja katsoa mistä kohtaa tarkalleen lukkomekanismista pitää nykäistä. Siihen ehkä joutuu taivuttamaan rautalangasta työkalun tai sitten lainata vaijeria oikean puolen ovesta, ne kun on samalla osanumerolla.
Täällä samassa ovessa ongelma. Revin ovipahvin irti, mutta en keksi miten oven saisi aukeamaan. Ihmetelty pariinkin otteeseen useamman kaverin kanssa. Oven nuppi nousee keskuslukossa, lapsilukko ei ole päälle, kahva ei ole ihan tunnoton. Vaikka vetää kahvasta sisä tai ulkopuolelta, niin ovi ei vain aukea. Ideoita? Rälläköin kohta lukon pois
sigpic
Originally Posted by jari kihlman "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
Nostellaan vanhaa topiccia ja potilaana 330d -01 Touring.
Apukuskin etuovi ei aukea ulkoa eikä sisältä. Kun avaan ovet lukosta niin nuppi nousee normaalisti ylös, mutta kahvasta ei tapahdu mitään kummaltakaan puolelta. Kahvat käyttäytyvät juuri samalla tavalla kuin ovet olisivat lukossa eli kahvasta vetäessä ei tunnu "pykälää". Kahvan liikerata kuten lukitussa ovessa.
Millähän konstilla tuon nyt saisi purettua, että saisi oven auki ja pääsisi ihmettelemään?
Nostellaan vanhaa topiccia ja potilaana 330d -01 Touring.
Apukuskin etuovi ei aukea ulkoa eikä sisältä. Kun avaan ovet lukosta niin nuppi nousee normaalisti ylös, mutta kahvasta ei tapahdu mitään kummaltakaan puolelta. Kahvat käyttäytyvät juuri samalla tavalla kuin ovet olisivat lukossa eli kahvasta vetäessä ei tunnu "pykälää". Kahvan liikerata kuten lukitussa ovessa.
Millähän konstilla tuon nyt saisi purettua, että saisi oven auki ja pääsisi ihmettelemään?
Ettei olis jäässä vaan ?
Itsellä jääty kuskin ovi monta kertää kun pakkaset saapui, oireilu juurikin samalla tavalla. Sulatin (auto lämpimään) ja otin ovipahvin irti ja rasvasin vaijerit. Jonka jälkeen on toiminut.
Jäätynyt melkovarmasti se on. itsellä oli sama homma ja sulatin auton kunnolla ja suihkuttelin mekanismiin joka vastaa auton karmissa olevaan "lenkkiin" öljyä, sen jälkeen taas pelaa.
Aikanaan oli samankaltaista oiretta tossa mun sedanissa, siitä ovipahvi irti, sitten se vaijeri sieltä vaihtoon ja atf:ää luisteeksi. Ei ole sen jälkeen oikutellut.
Comment