Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 takapään puslien vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 847
    • Kainuu

    #16
    Originally posted by expertti View Post
    Kajaanissa tai lähialueella kokenutta asennusapua joka tekisi autooni 330d -01 takapuslien vaihtoremontin?

    Strongflexit olisi tarkoitus asennuttaa....
    Kellään innostusta ja osaamista? Ilman ei tarvitse tehdä tietenkään.

    Comment

    • Nuke
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1266
      • Janakkala

      #17
      Originally posted by Ha2 View Post
      Vaihdoin tuohon omaan nuo puslat tuossa 1,5 viikkoa sitten. Homma eteni näin (uusiksi pusliksi tuli Powerflexit, joten ei ole neuvoa huippukonsteja, jos uusiksi pusliksi tulee kumiset):

      1. Koko auton perä ilmaan tunkilla takaa keskeltä autoa ja renkaat pois.
      2. Iskarin alapultti irti ja jarruletku muoviklipsustaan tukivarresta irti.
      3. ABS-anturin ja jarrupalojen kuluneisuusanturin johdot pois klipsuistaan tukivarresta päätimmäisestä klipsusta ja korista tukivarren pään vierestä irti roikkumaan vapaasti.
      4. Tuuliohjain tms. muovilärpykkä pohjasta/helmasta irti.
      5. Avataan tukivarren päätä korissa pitävät 3 pulttia ja tukivarren pää tipahtaa alas. Tässä vaiheessa takanapakin tipahtaa alas, joten pitää varmistaa, että poikittainen alatukivarsi ei paina jarruletkua. Siihen auttaa, kun tunkkaa napaa toisella tunkilla sen verran ylöspäin, että jarruletku ei ole painatuksessa.
      6. Vanha pusla pois särkemällä. Painoin normaalilla 2-leukaisella ulosvetäjällä vanhaa puslaa ulos auton koria kohti ja käytin puukkoa, rautasahaa yms. apuna.
      7. Kun vanhat puslat on poistettu, puhdistetaan tukivarren reikien sisäpinnat hiomapaperilla tai vaikka porakoneeseen käyvällä teräsharjalla. Itse puhdistin myös sivupinnat, koska asensin Powerflexin puslat. Ei tarvinnut painia uusien kumisten asentamisen kanssa, kunhan painoin vain käsin paikalleen.
      8. Kasataan kaikki päinvastaisessa järjestyksessä kun purettiin.
      Itse suosittelen juuri tätä tapaa, mutta vanhan kumipuslan pois otossa teen näin:
      Poralla kumiosaan reikiä niin paljon että keskiosa tippuu pois, sitten saa sahattua esim. rautasahan terällä puslan halki, talttapää meisselillä lyö sitten irti. Ei tarvii ulosvetäjien kanssa kikkailla...
      E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        #18
        Olen minäkin niitä poraillut, viimeksi muutama päivä sitten yhden E39:in reaktiotangon puslat. Ja sahasin sitten ulkokehän poikki jne. Mutta tuo ulosvetäjähomma on ihan kätevä ja melkeen nopeampi kuin porailu. Ajoin ulosvetäjää pulttikoneella niin, että puslan kumiosa on jo tosi pinkeänä, se keskiosan metalli varmaan 3 cm toiselta puolelta ulkona. Sitten kun tökkii ja viiltelee pari kertaa terävällä puukolla, niin se pamahtaa itsekseen rikki. Tai on se kyllä joskus tullu tehtyä niinkin, että ulosvetäjällä pusla jännitykseen ja sitte näyttää vähän poraa, niin rapsahtaa äkkiä rikki se kumiosa.
        E61 525d LCI

        Comment

        • niinjoo
          Bimmer Rookie
          • Feb 2012
          • 36
          • Itä-Suomi

          #19
          Originally posted by expertti View Post
          Kellään innostusta ja osaamista? Ilman ei tarvitse tehdä tietenkään.
          Käytät vaan jotain peruspajaa joka edes suurinpiirtein tietää miten vaihdetaan, aikaa menee tunnin luokkaa PowerFlexien kanssa.

          Jos paineilmavasara on käytössä niin Ha2 ohjeista voi kohdan 3 jättää pois sekä iskarin irroituksen. Tukea vaan alle kun tilan tarve on olematon.
          BMW - korjaamisen iloa...sitäpä juuri prkl..

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎