Originally posted by expertti
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e46 takapään puslien vaihto?
Collapse
X
-
Originally posted by Ha2 View PostVaihdoin tuohon omaan nuo puslat tuossa 1,5 viikkoa sitten. Homma eteni näin (uusiksi pusliksi tuli Powerflexit, joten ei ole neuvoa huippukonsteja, jos uusiksi pusliksi tulee kumiset):
1. Koko auton perä ilmaan tunkilla takaa keskeltä autoa ja renkaat pois.
2. Iskarin alapultti irti ja jarruletku muoviklipsustaan tukivarresta irti.
3. ABS-anturin ja jarrupalojen kuluneisuusanturin johdot pois klipsuistaan tukivarresta päätimmäisestä klipsusta ja korista tukivarren pään vierestä irti roikkumaan vapaasti.
4. Tuuliohjain tms. muovilärpykkä pohjasta/helmasta irti.
5. Avataan tukivarren päätä korissa pitävät 3 pulttia ja tukivarren pää tipahtaa alas. Tässä vaiheessa takanapakin tipahtaa alas, joten pitää varmistaa, että poikittainen alatukivarsi ei paina jarruletkua. Siihen auttaa, kun tunkkaa napaa toisella tunkilla sen verran ylöspäin, että jarruletku ei ole painatuksessa.
6. Vanha pusla pois särkemällä. Painoin normaalilla 2-leukaisella ulosvetäjällä vanhaa puslaa ulos auton koria kohti ja käytin puukkoa, rautasahaa yms. apuna.
7. Kun vanhat puslat on poistettu, puhdistetaan tukivarren reikien sisäpinnat hiomapaperilla tai vaikka porakoneeseen käyvällä teräsharjalla. Itse puhdistin myös sivupinnat, koska asensin Powerflexin puslat. Ei tarvinnut painia uusien kumisten asentamisen kanssa, kunhan painoin vain käsin paikalleen.
8. Kasataan kaikki päinvastaisessa järjestyksessä kun purettiin.
Poralla kumiosaan reikiä niin paljon että keskiosa tippuu pois, sitten saa sahattua esim. rautasahan terällä puslan halki, talttapää meisselillä lyö sitten irti. Ei tarvii ulosvetäjien kanssa kikkailla...
Comment
-
-
Olen minäkin niitä poraillut, viimeksi muutama päivä sitten yhden E39:in reaktiotangon puslat. Ja sahasin sitten ulkokehän poikki jne. Mutta tuo ulosvetäjähomma on ihan kätevä ja melkeen nopeampi kuin porailu. Ajoin ulosvetäjää pulttikoneella niin, että puslan kumiosa on jo tosi pinkeänä, se keskiosan metalli varmaan 3 cm toiselta puolelta ulkona. Sitten kun tökkii ja viiltelee pari kertaa terävällä puukolla, niin se pamahtaa itsekseen rikki. Tai on se kyllä joskus tullu tehtyä niinkin, että ulosvetäjällä pusla jännitykseen ja sitte näyttää vähän poraa, niin rapsahtaa äkkiä rikki se kumiosa.E61 525d LCI
Comment
-
-
Originally posted by expertti View PostKellään innostusta ja osaamista? Ilman ei tarvitse tehdä tietenkään.
Jos paineilmavasara on käytössä niin Ha2 ohjeista voi kohdan 3 jättää pois sekä iskarin irroituksen. Tukea vaan alle kun tilan tarve on olematon.BMW - korjaamisen iloa...sitäpä juuri prkl..
Comment
-
Comment