Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 airbag ja muuta sähköongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2093
    • *

    E46 airbag ja muuta sähköongelmaa

    Tuntuu nyt kyllä kovasti vastustavan tuon auton kanssa. Eli kaikenlaista ihmeellistä pikkuhäikkää tuntuu jatkuvasti olevan. Laitan tänne vikakoodit heti kunhan saan ne. Autohan on 5/98 318i sedan...

    1. Airbag valo palaa. Koodit luettiin ja nollattiin valo. Herjasi jotain vänkärin puolen turvaverhosta. Pari päivää kesti ja taas valo palaa.

    2. Öljyvalo palaa sillointällöin, vaikka koneessa on öljyä tikun mitta-asteikolla puoleen väliin? Voiko se öljypohjan anturi olla viallinen? Ihmetyttää kun se välillä syttyy ja jää sitten palamaan kun sammuttaa auton :think Ja kyseessähän on tuo keltainen kannu mittariston ylälaidassa... ei siis se punainen joka palaa kun käynnistää auton.

    3. Joskus käynnistettäessä näyttää että vasen etuvalo olisi palanut...? On tehnyt tätä sillointällöin etuvilkkujen vaihdon jälkeen. Entä voiko nuo jälkiasennetut kylmäkatodi angeleyesit vaikuttaa asiaan?

    4. Ja nyt viimeisimpänä paloi oikean etuvilkun polttimo. Kyseessä on sellainen pirun kallis krominvärinen polttimo... mikä lie oikea nimi. Onko nämä herkempiä palamaan vai onkohan vikaa autossa ehti olla varmaan 200km/pari viikkoa paikoillaan ennen kuin paloi.

    Tässäpä sitä alkuun. En nyt muista oliko muuta vikaa. Laitan ne vikakoodit esille heti kun saan.
    F31 330D Xdrive M-Sport
  • Tozi
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2056
    • Epsoo

    #2
    Originally posted by Driver22 View Post
    1. Airbag valo palaa. Koodit luettiin ja nollattiin valo. Herjasi jotain vänkärin puolen turvaverhosta. Pari päivää kesti ja taas valo palaa.
    Kyseessä on todennäköisesti vänkärin penkin tunnistematto, tyyppivika -> uusi about 140€
    Saattaa pysyä nollaamalla pois kauankin tai sitten ei.

    Originally posted by Driver22 View Post
    2. Öljyvalo palaa sillointällöin, vaikka koneessa on öljyä tikun mitta-asteikolla puoleen väliin? Voiko se öljypohjan anturi olla viallinen? Ihmetyttää kun se välillä syttyy ja jää sitten palamaan kun sammuttaa auton :think Ja kyseessähän on tuo keltainen kannu mittariston ylälaidassa... ei siis se punainen joka palaa kun käynnistää auton.
    Todennäköisesti öljyntasoanturi rikki -> vaihtoon -> uusi about 100€

    Originally posted by Driver22 View Post
    3. Joskus käynnistettäessä näyttää että vasen etuvalo olisi palanut...? On tehnyt tätä sillointällöin etuvilkkujen vaihdon jälkeen. Entä voiko nuo jälkiasennetut kylmäkatodi angeleyesit vaikuttaa asiaan?
    Mistä niillle enkeleille tulee virta? Onko ryöstetty valojen piuhoista?
    Oletko käynyt katsomassa että valot kuitenkin toimii oikein?

    Originally posted by Driver22 View Post
    4. Ja nyt viimeisimpänä paloi oikean etuvilkun polttimo. Kyseessä on sellainen pirun kallis krominvärinen polttimo... mikä lie oikea nimi. Onko nämä herkempiä palamaan vai onkohan vikaa autossa ehti olla varmaan 200km/pari viikkoa paikoillaan ennen kuin paloi.
    Polttimoiden palamis herkkyydestä en tiedä, mutta edelleen, mistä virta tulee enkeleille?
    Last edited by Tozi; 22-10-2007, 06:18.

    BMW varaosat, tuning & styling!

    E92 335i -06
    ex E46 330Ci -02
    ex E46 328i Coupe -99
    ex E36 325i Coupe -92

    Comment

    • Driver22
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2093
      • *

      #3
      Originally posted by Tozi View Post
      Kyseessä on todennäköisesti vänkärin penkin tunnistematto, tyyppivika -> uusi about 140€
      Saattaa pysyä nollaamalla pois kauankin tai sitten ei.


      Todennäköisesti öljyntasoanturi rikki -> vaihtoon -> uusi about 100€


      Mistä niillle enkeleille tulee virta? Onko ryöstetty valojen piuhoista?
      Oletko käynyt katsomassa että valot kuitenkin toimii oikein?


      Polttimoiden palamis herkkyydestä en tiedä, mutta edelleen, mistä virta tulee enkeleille?
      Enkeleiden virta on otettu parkkien virroista, ja parkit ei ole enää käytössä siis. Maadoitus on tehty suoraan akkuun. Mutta ensimmäisen kerran mittaristo näytti tuota palanutta vasenta etuvaloa kirkkaiden vilkkujen asennuksen jälkeen. (enkeleitä ei siis vielä oltu asennettu.)

      Ja kyllä valot toimii oikein myös silloin, kun mittaristo näyttää että polttimo olisi palanut. Tuo mittaristo ei kuitenkaan esim. näytä sitä että oikean etuvilkun polttimo on palanut, eli ei kai siis näytä sitäkään jos parkkien valo on palanut, ainoastaan ajovalojen kunnon näyttää...?
      Last edited by Driver22; 22-10-2007, 16:35.
      F31 330D Xdrive M-Sport

      Comment

      • 535SD
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 1068
        • Lahti

        #4
        Originally posted by Driver22 View Post
        Enkeleiden virta on otettu parkkien virroista, ja parkit ei ole enää käytössä siis. Maadoitus on tehty suoraan akkuun. Mutta ensimmäisen kerran mittaristo näytti tuota palanutta vasenta etuvaloa kirkkaiden vilkkujen asennuksen jälkeen. (enkeleitä ei siis vielä oltu asennettu.)

        Ja kyllä valot toimii oikein myös silloin, kun mittaristo näyttää että polttimo olisi palanut. Tuo mittaristo ei kuitenkaan esim. näytä sitä että oikean etuvilkun polttimo on palanut, eli ei kai siis näytä sitäkään jos parkkien valo on palanut, ainoastaan ajovalojen kunnon näyttää...?
        näyttää myös jos parkki on pimeänä
        Olleita ja menneitä
        1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

        Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2093
          • *

          #5
          Originally posted by ammattimies View Post
          näyttää myös jos parkki on pimeänä

          Ok, mutta enkelit kyllä palaa ihan normaalisti vaikka näyttää että jotain on palanut. Ja teki tätä siis jo ennen enkeleiden asennusta, vaikka parkin ja ajovalojen polttimot oli kunnossa ja toimivat normaalisti.

          Niin ja tulihan muutakin pientä vielä mieleen. Nyt huomasin että tyhjäkäynti huopaa. Eli käy välillä erittäin alhaalla jossain 500rpm (värinä ja ääni kasvaa ja tuntuu kuin kone sammuisi) ja nousee sitten taas tuonne tonnin paikkeille. Mikä on oikea tyhjäyntikierrosluku? Auto lähtee hyvin käyntiin ja tuntuu normaalisti kulkevan, eli ei tuo kait haittaakkaan...

          Jos jotain positiivista haetaan niin mikään vika ei vielä ole tienpäälle jättänyt...
          Last edited by Driver22; 22-10-2007, 18:35.
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • Driver22
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2093
            • *

            #6
            Tässä nyt ne vikakoodit, jos vain saatte selvää.


            Single diagnosis AIRBAG - Status: ERROR !
            Module info : AIRBAG 3 Version : Airbag BAE (Driver + Passenger AB ) !
            Part Nr. : 8 372 521 !
            Hardware Nr. : 3 !
            Software Nr. : 5 !
            Diagnose index: 7 !
            Release Date : 18/98 !
            Supplier :Temic !
            Code index : 4
            airbag4.dxt 3 Voltage supply
            J 24 Left sattellit (sensor for sidebag) - or pressure sensor passenger
            19 Battery Connection
            - Single diagnosis completed !



            Single diagnosis Inst. Cluster - Status: ERROR !
            % Module Info : Instrument Cluster
            * Version: Instrument Cluster Combination !
            BMW Part Nr. : 838144 !
            Hardware Nr. : 4 !
            Software Nr. : 7 !
            Diagnose index: 50 !
            Modification index: 3 !
            Bus index : 8 !
            Code index : 2 !
            Production Date: 19/98
            Kombi_fe.dxt 87 Body-Bus (K-Bus)
            BE LCM internal error
            F0 CAN-Bus off
            ( F5 CAN Identification missing (ASC) ( F6 CAN Identification missing (DME)
            - Single diagnosis completed !




            Single diagnosis ZKE / ZVM - Status: ERROR !
            " Module Info : ZKE / ZVM ZKE 5 " Supplier : Elektromatik Suedafrika !
            Part Nr. : 6 923 960 !
            Software Nr. : 30 !
            Hardware Nr. : 10 !
            Code index : 4 !
            Diagnose index: 41 !
            Bus index : 13 !
            Production Date: 45/02
            zke4.dxt 6 32 Relay for passenger's door FH does not pick up ' 13 Door-lock heater, short circuit
            . 61 Fuse for passenger- compartment sensor
            2 Fuse for ZV
            1 Fuse for IB and TSH
            - Single diagnosis completed !



            Single diagnosis ABS / ASC - Status: ERROR !
            Module info : ABS / ASC / DSC Version : ABS Teves !
            BMW Part Nr. : 1 16 48 96 !
            Hardware Nr. : 4 !
            Software Nr. : 20 !
            Diagnose index: 69 !
            Code index : 3 !
            Bus index : 96 !
            Production Date: 25/04/98
            abs1.dxt ( 149 CAN ERROR : DME/DDE connection 146 CAN ERROR - Single diagnosis completed !

            c c c c c c c c c c c c ‡ ¾ •
            Last edited by Driver22; 24-10-2007, 11:42. Reason: Yritetty editoida vähän järkevämpään muotoon...
            F31 330D Xdrive M-Sport

            Comment

            • Tozi
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2056
              • Epsoo

              #7
              Originally posted by Driver22 View Post
              Ok, mutta enkelit kyllä palaa ihan normaalisti vaikka näyttää että jotain on palanut. Ja teki tätä siis jo ennen enkeleiden asennusta, vaikka parkin ja ajovalojen polttimot oli kunnossa ja toimivat normaalisti.

              Niin ja tulihan muutakin pientä vielä mieleen. Nyt huomasin että tyhjäkäynti huopaa. Eli käy välillä erittäin alhaalla jossain 500rpm (värinä ja ääni kasvaa ja tuntuu kuin kone sammuisi) ja nousee sitten taas tuonne tonnin paikkeille. Mikä on oikea tyhjäyntikierrosluku? Auto lähtee hyvin käyntiin ja tuntuu normaalisti kulkevan, eli ei tuo kait haittaakkaan...

              Jos jotain positiivista haetaan niin mikään vika ei vielä ole tienpäälle jättänyt...
              Valo ongelmiin, suosittelen tutkimaan ne liitokset vielä kunnolla kahteen kertaan ettei siellä ole varmasti mitään, myös ne original liittimet.

              Mitä tuohon huopaamiseen tulee niin sille voi olla montakin eri syytä, mutta yleisimmät taitaa olla lambda/nokka-akselin tunnistin/ilmamassamittari.
              Itselläni on juuri menossa vaihtoon nokka-akselin imutunnistin.

              Noista vikakoodeista mitä laitoit... millä noi on luettu?
              On meinaan aika sekava listaus, sekä en ainakaan itse löytänyt varsinaista koodia tuosta (BMW DTC Code on kolminumeroinen tai ODB-II koodi on 5 digittiä).

              BMW varaosat, tuning & styling!

              E92 335i -06
              ex E46 330Ci -02
              ex E46 328i Coupe -99
              ex E36 325i Coupe -92

              Comment

              • Driver22
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2093
                • *

                #8
                Originally posted by Tozi View Post
                Valo ongelmiin, suosittelen tutkimaan ne liitokset vielä kunnolla kahteen kertaan ettei siellä ole varmasti mitään, myös ne original liittimet.

                Mitä tuohon huopaamiseen tulee niin sille voi olla montakin eri syytä, mutta yleisimmät taitaa olla lambda/nokka-akselin tunnistin/ilmamassamittari.
                Itselläni on juuri menossa vaihtoon nokka-akselin imutunnistin.

                Noista vikakoodeista mitä laitoit... millä noi on luettu?
                On meinaan aika sekava listaus, sekä en ainakaan itse löytänyt varsinaista koodia tuosta (BMW DTC Code on kolminumeroinen tai ODB-II koodi on 5 digittiä).
                Juu pitää vielä aukoa ja puhdistaa nuo liitokset, tuskinpa siellä nyt sen vakavampaa on.

                Ne on ihan carsoft:lla luettu, versio numerosta en tiedä. Laitoin vain ihan suoran copypasten tuohon kun en tiennyt mitkä noista tosiaan ovat ne varsinaiset koodit. Mutta tuossa on ilmeisesti kaikki mitä autosta tuli ulos.

                Edelliseen e39 vaihdettiin nokka-akselin asentotunnistin, mutta se aiheutti auton yhtäkkisiä sammumisia sekä huonoa käyntiinlähtöä ja tehottomuutta. Tässä autossa taas vain huopaa tuo tyhjäkäynti...

                Tozi, paljon sulla on normaali tyhjäkäynti kierrosluku?
                Last edited by Driver22; 24-10-2007, 11:39.
                F31 330D Xdrive M-Sport

                Comment

                • Tozi
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2056
                  • Epsoo

                  #9
                  Originally posted by Driver22 View Post
                  Ne on ihan carsoft:lla luettu, versio numerosta en tiedä. Laitoin vain ihan suoran copypasten tuohon kun en tiennyt mitkä noista tosiaan ovat ne varsinaiset koodit. Mutta tuossa on ilmeisesti kaikki mitä autosta tuli ulos.

                  Edelliseen e39 vaihdettiin nokka-akselin asentotunnistin, mutta se aiheutti auton yhtäkkisiä sammumisia sekä huonoa käyntiinlähtöä ja tehottomuutta. Tässä autossa taas vain huopaa tuo tyhjäkäynti...

                  Tozi, paljon sulla on normaali tyhjäkäynti kierrosluku?
                  Kylmänä noin 900, lämpimänä noin 700.

                  Itsellä rikkonainen imupuolen nokka-akselin asentotunnistin ei näkynyt aiemmin vikakoodeissa ollenkaan, nyt kylläkin näkyy jo.
                  Mutta oireetkin on sitten sitä luokkaa
                  -> tyhjäkäynti, etenkin kylmällä, tippuu välillä alle 500 sitten äkkiä ylös ja toimii taas, ainakin hetken
                  -> tehottomuutta välillä
                  -> tasaisella kaasulla välillä tuntee selvästi kun auto hyytyy, ja lähtee taas normisti

                  Käyntiin lähdössä taas ei ole mitään vikaa ollut.

                  Tuosta Carsoftista ei ole itsellä kokemusta, omalla lukulaitteella saan selvän koodin minkä voi sitten käydä katsomas vaikka täältä -> http://www.my330i.com/odb2.php

                  BMW varaosat, tuning & styling!

                  E92 335i -06
                  ex E46 330Ci -02
                  ex E46 328i Coupe -99
                  ex E36 325i Coupe -92

                  Comment

                  • mika68
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2004
                    • 1966
                    • ......

                    #10
                    Viitaten ongelmaan nro 1.:
                    Todennäköisesti pelkääjänpuolen tunnistematon liitin antaa virheilmoituksen.
                    Liitin pois tunnistematon ja johtosarjan välistä. Liität piuhat tinaamalla ja päälle kutistesukka eristeeksi. Näin toimitaan myös Laakkosella vastaavassa tapauksessa, jos kyseessä liitinvika. Vaihtoehtona ostaa kallis tunnistematto ja piuhasarja

                    Comment

                    • Driver22
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2093
                      • *

                      #11
                      Pitääpä kokeilla tuota tinausta, viittaako tuo virheilmoitus mielestäsi liitinongelmaan?

                      Niin ja itseasiassa tuossahan on vikakoodien selitteet jo valmiina, eli se ohjelma antoi suoraan nuo...
                      F31 330D Xdrive M-Sport

                      Comment

                      • Tozi
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 2056
                        • Epsoo

                        #12
                        Originally posted by Driver22
                        J 24 Left sattellit (sensor for sidebag) - or pressure sensor passenger
                        19 Battery Connection
                        Tämä tarkoittaa ainakin meikän englannin kielellä suoraan suomennettuna:
                        sivubagin sensori - tai paine anturi matkustajan

                        Eli tuon perusteella ongelma on siinä matossa.
                        Mutta tiedän kyllä senkin että vaikka mattoa vikakoodi näyttääkin ei välttämättä syy ole siinä. Kokeilemalla näkee

                        Originally posted by Driver22
                        zke4.dxt 6 32 Relay for passenger's door FH does not pick up ' 13 Door-lock heater, short circuit
                        . 61 Fuse for passenger- compartment sensor
                        Tämä taas viittaa johonkin matkustajan oven lukkoon ja sen esilämmityksen ongelmaan. tai sen sulakkeeseen.

                        Muista en ottanut selvää.

                        BMW varaosat, tuning & styling!

                        E92 335i -06
                        ex E46 330Ci -02
                        ex E46 328i Coupe -99
                        ex E36 325i Coupe -92

                        Comment

                        • Driver22
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2093
                          • *

                          #13
                          Aloin nyt tinaamaan noita liitoksia, mutta nyt on epäselvää mitkä liitokset oikein pitää tinata?

                          Tässä penkkiin tuleva liitin:



                          Tähän liittimeen tulee seuraavat johdot:
                          -Ruskea paksu jotho jossa punainen raita
                          -Paksu ruskea johto
                          -Sininen johto jossa ruskea raita
                          -Sininen johto jossa punainen raita
                          -Ruskea johto jossa musta raita
                          -Valkoinen johto jossa punainen raita
                          -Violetti - sininen johto



                          Tässä penkin pohja ja liittimet:



                          Eli mitkä ovat airbagin johdot jotka tulisi kolvata?
                          Autossahan on siis sähköinen ristiselän säätö.

                          Ja kun jotain sulake ongelmaakin oli joten, tässä sulakekaaviot:



                          F31 330D Xdrive M-Sport

                          Comment

                          • hj325hml
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 729
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Voiko tosiaan maton "ohittaa" vaan tinaamalla ettei vaihda edes mattoa? Kuinka varmasti toimii? Säästääkö rahassa vaan vai ihmishengissä pahimmassa tapauksessa myös?
                            F16 M-Sport

                            Comment

                            • Driver22
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 2093
                              • *

                              #15
                              Kyseessä ei ole maton ohitus vaan ihan vain liitinvian poissulkeminen...

                              Johtoja tuossa penkin alla olevasta rasiasta lähtee siis neljä.
                              Tuo suoraan alas menevä johto menee ilmeisesti tuen sähkömoottorille selkänojaan. Vasemmalle ylös taas tuen säätönapille. Harmaa oikealle menee turvavyön lukkoon.

                              Eli ilmeisesti tunnistinmatolle menevä johto on tuo vasemmalle alas menevä johto.


                              Minkä väriset sieltä pitää tinata joihinkin näistä:

                              -Ruskea paksu johto jossa punainen raita
                              -Paksu ruskea johto
                              -Sininen johto jossa ruskea raita
                              -Sininen johto jossa punainen raita
                              -Ruskea johto jossa musta raita
                              -Valkoinen johto jossa punainen raita
                              -Violetti - sininen johto

                              Nuo paksut ovat ilmeisesti tuen moottorin virtakaapeleita eli ne voi sulkea pois laskuista? Muistaako kukaan joka on tinannut että minkäväriset johdot tuli yhdistettyä??



                              Niin ja mikä noista sulakkeista nyt on se ovien lukkojen vastusten sulake?
                              Last edited by Driver22; 04-11-2007, 01:29.
                              F31 330D Xdrive M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎