Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 320d "vikatilaan" *Vika löytynyt, maksajaa ei* Apua kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kris
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 69
    • Nurmo

    #16
    Vein sen vikatilanlukuun, no "lukivat" pari tuntia, eli paikallistivat ilmeisesti vian muuten kuin testerillä. En tiedä tarkemmin mikä pultti tai tanko, mutta jokin mikä vaikuttaa ilm. sitten ahtoihin ja sen pitäisi liikkua. En osaa tarkemmin selittää.

    Comment

    • Kris
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 69
      • Nurmo

      #17
      Olin kokoajan yhteydessä myyjäliikkeeseen kun sitä autoa oltiin huoltoon viemässä. Sieltä heti oltiin sitä mieltä ettei kannata lähteä helsinkiin asti viemään täältä Nurmosta huoltoon. Käskivät viedä paikalliseen ja olin kokoajan yhteydessä heidän takuukaveriin ja ilmoittelin väliaikatietoja. 1700 euroa ei ole paljon kun ottaa huomioon viallisen suutinanturin 650e, ilmamäärmittari 350e, muiden suuttimien irroitus ja puhdistus, katkenneen suutinpultin kaivaminen pois. tiivisteitä yms muuta työtä. Ja tämän laskun he ovat jo suostuneet maksamaan ja lasku siitä heille on mennytkin.
      Last edited by Kris; 28-11-2007, 16:58.

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #18
        Originally posted by Kris View Post
        Olin kokoajan yhteydessä myyjäliikkeeseen kun sitä autoa oltiin huoltoon viemässä. Sieltä heti oltiin sitä mieltä ettei kannata lähteä helsinkiin asti viemään täältä Nurmosta huoltoon. Käskivät viedä paikalliseen ja olin kokoajan yhteydessä heidän takuukaveriin ja ilmoittelin väliaikatietoja. 1700 euroa ei ole paljon kun ottaa huomioon viallisen suutinanturin 650e, ilmamäärmittari 350e, muiden suuttimien irroitus ja puhdistus, katkenneen suutinpultin kaivaminen pois. tiivisteitä yms muuta työtä. Ja tämän laskun he ovat jo suostuneet maksamaan ja lasku siitä heille on mennytkin.
        No silloinhan homma on ok. Ei tuo kovin huonolta toiminnalta liikkeen kannalta vaikuta jos homma on noinkin järkevästi edennyt.

        Comment

        • Kris
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 69
          • Nurmo

          #19
          Juu ei ja kiitos heille tuosta, mutta mielestäni heille olisi kuulunut vielä tämäkin lasku, koska kuului saman vikaselosteen piiriin millä se ensikertaa huoltoon vietiin ja mistä heille 2 viikkoa auton ostosta ilmoitin. Autosta oli tyhjätty katalysaattori ja loppupää pakoputkesta ja en pyytänyt heitä tätä maksamaan vaikka olisin voinutkin, siinä on jo kylliksi kädenojennusta meikäläiseltä. En vaatinut hyvitystä korjausajalta autosta, enkä myöskään sijaisautoa.

          Seuraava ote suoraan kuluttajaviraston sivuilta :

          "11. Ostajan oikeudet virhetilanteessa ja reklamaatio

          Jos luovutetussa ajoneuvossa ilmenee virhe, ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen. Myyjällä on oikeus ensisijaisesti korjata virhe, jos tämä voi tapahtua kohtuullisessa ajassa ja siten, että ostajalle ei aiheudu korjaamisesta kustannuksia tai olennaista haittaa. Jollei tämä ole mahdollista, ostaja voi vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai virheetöntä ajoneuvoa. Jos virhe ei kuluttajakaupassa ole vähäinen, ostaja saa purkaa kaupan ja vaatia vahingonkorvausta.

          Jos virhe ilmenee kuuden (6) kuukauden kuluessa ajoneuvon luovutuksesta, virheen oletetaan olleen ajoneuvossa jo luovutushetkellä. Olettamaa ei sovelleta, jos myyjä osoittaa, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen tai jos olettama on virheen tai tavaran luonteen vastainen.

          Ostajan pitää ilmoittaa virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Kuluttajakaupassa virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Ostajan pitää toimia niin, etteivät vahingot aiheettomasti lisäänny.

          Kuluttajakaupassa virheilmoitus voidaan tehdä myös elinkeinonharjoittajalle, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut ajoneuvon jälleenmyyntiä varten tai joka on välittänyt kaupan myyjän lukuun taikka sitoutunut muutoin vastaamaan ajoneuvon ominaisuuksista.

          Takuu tai muu myyjän antama sitoumus ei rajoita ostajan lakiin perustuvaa oikeutta vedota kaupan kohteessa olevaan virheeseen.

          Myyjä ei ole muussa kuin kuluttajakaupassa vastuussa ajoneuvon virheestä tai luovutuksen viivästymisestä johtuneesta välillisestä vahingosta. Myyjä ei vastaa tällaisessa kaupassa virheen tai viivästymisen aiheuttamasta välittömästäkään vahingosta, jos virhe tai viivästyminen on johtunut myyjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota myyjän ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka seuraamuksia myyjä ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa."
          Last edited by Kris; 28-11-2007, 17:27.

          Comment

          • bmwci
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 58

            #20
            Originally posted by Kris View Post
            Juu ei ja kiitos heille tuosta, mutta mielestäni heille olisi kuulunut vielä tämäkin lasku, koska kuului saman vikaselosteen piiriin millä se ensikertaa huoltoon vietiin ja mistä heille 2 viikkoa auton ostosta ilmoitin. Autosta oli tyhjätty katalysaattori ja loppupää pakoputkesta ja en pyytänyt heitä tätä maksamaan vaikka olisin voinutkin, siinä on jo kylliksi kädenojennusta meikäläiseltä. En vaatinut hyvitystä korjausajalta autosta, enkä myöskään sijaisautoa.

            Seuraava ote suoraan kuluttajaviraston sivuilta :

            "11. Ostajan oikeudet virhetilanteessa ja reklamaatio

            Jos luovutetussa ajoneuvossa ilmenee virhe, ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen. Myyjällä on oikeus ensisijaisesti korjata virhe, jos tämä voi tapahtua kohtuullisessa ajassa ja siten, että ostajalle ei aiheudu korjaamisesta kustannuksia tai olennaista haittaa. Jollei tämä ole mahdollista, ostaja voi vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai virheetöntä ajoneuvoa. Jos virhe ei kuluttajakaupassa ole vähäinen, ostaja saa purkaa kaupan ja vaatia vahingonkorvausta.

            Jos virhe ilmenee kuuden (6) kuukauden kuluessa ajoneuvon luovutuksesta, virheen oletetaan olleen ajoneuvossa jo luovutushetkellä. Olettamaa ei sovelleta, jos myyjä osoittaa, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen tai jos olettama on virheen tai tavaran luonteen vastainen.

            Ostajan pitää ilmoittaa virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Kuluttajakaupassa virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Ostajan pitää toimia niin, etteivät vahingot aiheettomasti lisäänny.

            Kuluttajakaupassa virheilmoitus voidaan tehdä myös elinkeinonharjoittajalle, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut ajoneuvon jälleenmyyntiä varten tai joka on välittänyt kaupan myyjän lukuun taikka sitoutunut muutoin vastaamaan ajoneuvon ominaisuuksista.

            Takuu tai muu myyjän antama sitoumus ei rajoita ostajan lakiin perustuvaa oikeutta vedota kaupan kohteessa olevaan virheeseen.

            Myyjä ei ole muussa kuin kuluttajakaupassa vastuussa ajoneuvon virheestä tai luovutuksen viivästymisestä johtuneesta välillisestä vahingosta. Myyjä ei vastaa tällaisessa kaupassa virheen tai viivästymisen aiheuttamasta välittömästäkään vahingosta, jos virhe tai viivästyminen on johtunut myyjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota myyjän ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka seuraamuksia myyjä ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa."
            Lainaten eräästä kirjasta "Kun velkoja ottaa vastaan velallisen tekemän suorituksen, velkojan on yleensä tarkastettava suoritus olosuhteet huomioon ottaen kohtuullisella tavalla. Tarkastuksen laiminlyönti johtaa siihen, että velkoja ei voi enää myöhemmin esittää vaatimuksia sellaisen puutteen perusteella, joka hänen olisi tullut havaita asianmukaisessa tarkastuksessa." Ja tässä tapauksessa voi todeta ettei sinun asianmukaisessa tarkistuksessa autoa ostaessa ole kyseistä vikaa tarvinnut huomata, koska kyseessä vika, jota ei ihan heti ulospäin näe. Lisäksi reklamoitava siitä kohtuullisessa ajassa tai menettää oikeuden vedota virheeseen. Kohtuullinen aika on häilyvä käsite ja riippuen tapauksesta menee suuntaan tai toiseen.

            Ups, en sitten tiedä menikö viimesistä postauksista ohi pienessä sievässä
            Last edited by bmwci; 28-11-2007, 19:19.

            Comment

            • jani1632
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 2243
              • Etelä-pohjanmaa

              #21
              Originally posted by Clavurion View Post
              Miten vika diagnosoitiin? Yliahdolle menevä 530d ei ainakaan antanut ahtopaineeseen viittaavaa vikakoodia, vaikka menikin vikatilaan. Ajon aikana live-datalla tuon näki.

              Miten totesivat, että säätöä oli rukattu? Kyseessä on mitä ilmeisimmin turbon alipainekellolta johdesiiville menevä ohjaustanko. Valitettavasti myös jumittavat johdesiivet voivat aiheuttaa samantyyppisen vian. Testattiinko, että säätö kuitenkin toimii, eli käynnistäessä tanko liikkuu? Ilmeisesti jo aiemmassa huollossa oli vaihdettu tuo kuvassa näkyvä alipainetta ohjaava solenoidi.

              Joka tapauksessa vian korjaus kuuluu edelleen liikkeen vastuulle.
              Tässäkin tapauksessa ko.asentajan olisi pitänyt tuo live-data heti lukea ja todeta jonkin olevan vialla.
              En tiedä mutta taitaa BMW:kin käyttää plommia(maalilla tehty) turbon johdesiipien ohjaustangossa,näin ainakin "meidän" merkeissä...liekkö siitä huomanneet jonkun sepän "viritykset"...
              Last edited by jani1632; 28-11-2007, 20:14.
              Tallin täytteet:
              E70 3.0d -09
              E34 540ia -94
              E39 520d -00
              E39 528i M-sport -00
              E60 520i -04
              E30 -86
              E61 520da -09

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #22
                Originally posted by jani1632 View Post
                Tässäkin tapauksessa ko.asentajan olisi pitänyt tuo live-data heti lukea ja todeta jonkin olevan vialla.
                En tiedä mutta taitaa BMW:kin käyttää plommia(maalilla tehty) turbon johdesiipien ohjaustangossa,näin ainakin "meidän" merkeissä...liekkö siitä huomanneet jonkun sepän "viritykset"...
                Aivan, tuosta blommitäpästähän sen näkee suoraan. Säätö on todennäköisesti tehty pakettina jo Garrettin tehtaalla. Tässä tapauksessa kannattaisi melkein konsultoida VNT-turboja huoltavaa pajaa säädöstä. Eikä jättää korjaamon yritys-erehdys -menetelmällä tehtäväksi, koska tuo säätäminen ei millään tavalla kuulu heidän päivittäisiin rutiineihin. Ohjainsiipien optimaalinen asento on kuitenkin melkoisen pienestä kiinni. Asiasta lisää mm. projekti-osion kilometrin mittaisen turbon vaihto -keskustelun seassa. Jos ilman mittareiden asennusta turbo halutaan pöydälle säätöä varten, niin samoilla tulilla sen sitten huoltaakin.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #23
                  No jopa on fiksu järjestelmä, tunnistaa liian ahtopaineen muttei kerro siitä. Ja niin boschin insinöörit jälleen taputtivat pieniä karvaisia käsiään.

                  Säätö on herkkä homma juu, "vain" millin tarkkuus riittää. Perskeles jos vaihtoehtona on tonnin turbo niin tuollaisen teettää jo melkein mittatilaustyönä kullasta Mutta jos aiheessa pysytään, niin hätätilanteessa mitat tuosta osasta löytyy aivan varmasti kun hieman selvittelee, joko uudesta tai romusta.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9138
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by Cell View Post
                    Mutta jos aiheessa pysytään, niin hätätilanteessa mitat tuosta osasta löytyy aivan varmasti kun hieman selvittelee, joko uudesta tai romusta.
                    Mutta takaako "vastaavasta" turbosta otettu mitta sen, että myös itse siivet ovat samassa/optimaalisessa asennossa?
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #25
                      Uskallan väittää, että massatuotannosta kun puhutaan, noita turboja ei ajeta missään testipenkissä. Kylmällä ilmalla ajettu sama ilmamäärä ei korreloi kuitenkaan kuuman ilman kanssa, joten eiköhän ne säädetä samaan mittaan. Massatuotantona nuo osatkin tulevat, joten millin heittokin on jo todella paljon osien välillä.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Kris
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2006
                        • 69
                        • Nurmo

                        #26
                        Olin yhteydessä helsingin kuluttajaneuvojaan (koska seinäjoen kuluttajaneuvoja oli virkavapaalla). Sieltä tuli tuomio, että myyjäliike on velvollinen korjaamaan autoni. Seuraavaksi odotellaan että sjoen asiamies tulee vapaaltaan 10.12. ja hän ottaa yhteyttä sitten tähän automyyjään. Asia riitautetaan sit asiamiehen avustuksella.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎