Announcement

Collapse
No announcement yet.

Täristää hurjana paikalta lähdettäessä E46

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alweissi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 106
    • Etelä-Pohjanmaa

    Täristää hurjana paikalta lähdettäessä E46

    Pakko hieman kysäistä, josko joku viisaampi kertoisi mitä tehdä, en hetikään vastaavaa löytänyt searchillä, tärinöistä juttua kylläkin.
    Eli. kylmällä autolla lähdin liikenteeseen, ykkönen ja kytkintä ylös, kaamea tärytys ja potkinta kun auto lähtee liikkeelle, kytkin rohkeasti ylös ja lakkaa. Sama toistui joka valossa kun kaupungin läpi ajoin, kytkin ei luista, eikä isolla vaihteella ajaessa tärytä. n. 70km reissun jälkeen takasi kotopihassa, ovi auki ja ajattelin kuullostella ongelmaa, niin kaikki olikin ok. Eli kylmänä hakkaa persuuksille, mutta vähän kun autolla porhaltelee se lakkaa.
    Auto 330D -00. noin 140t mittarissa.
    F10 525D M-sport sedan -10, e46 330d sedan -00
    "think wise, think geek, be a engineer"
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Toi on ehkä oire jostakin, mutta en tiedä onko se vaarallista. Omassa 525TDS (E34) ilmenee tuota samaa kostealla ilmalla, tosin ei kovin pahasti täryytä. Edellisessä autossani(Escort) ravisti kytkin aina, mutta sillekään en mitään jaksanut tehdä kun ajoin lähes aina matka-ajoa. Tärinä kyllä mielestäni väheni ajamani 40000km aikana, joten siinä oli varmaan levy mutkalla.
    Mielestäni tämä Bemarin "ominaisuus" ei välttämättä johdu levystä, ehkä jostakin kitkamateriaalin ominaisuudesta.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • Alweissi
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 106
      • Etelä-Pohjanmaa

      #3
      Ei se oikeen "ominaisuus" ole, kun se sitä on noin viikon vasta tehnyt, nyt kun ollu näitä sade kelejäkin, ei edes pakkasta. ja perästäpäin se tuntus lähtevän. Ihmetyttää että hetken ajon jälkeen se lakkaa.
      F10 525D M-sport sedan -10, e46 330d sedan -00
      "think wise, think geek, be a engineer"

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #4
        Täristääkö auto siis kytkimen luistattamisen aikana? Se voi johtua esim. vuotavasta kampiakselin stefasta --> kytkimen kitkapinnat aavistuksen öljyiset, joka aiheuttaa täristämisen. Omassa tiettävästi juurikin tuo ongelmana, ja ensiapuna voi kytkintä luistattaa tavallista ronskimmin ja kovemmilla kierroksilla, eli periaatteessa kuluttaa kytkinlevyä tahallaan. Järkeväähän tuo ei ole, eikä varsinkaan pysyvä lääkitys, mutta kyllä sillä tärinän saa pois muutamaksi päiväksi. Korjatahan tuo silti kannattaa.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • Alweissi
          Bimmer Rookie
          • Oct 2006
          • 106
          • Etelä-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by O-Peksi View Post
          Täristääkö auto siis kytkimen luistattamisen aikana? S
          Joo kyllä, eli ku alan nostamaan kytkintä, auto lähtee liikkeelle niin alkaa tutajamaan niin että tekee mieli laittaa kytkin takaisin pohjaan, tämä tosiaan vaan liikkeelle lähtiessä.
          Nyt tuli yks kaks tämmöinen mieleen, millaisten kumien tai joustimien päällä tuo kone on, kun auto on joskus saattanut olla yön yli vähän vinossa (ihan vähän), niin tälläin se puistaa, ja kun ajaa hetken niin se ikään kuin suoristuisi (ei pääse ottamaan kontaktia). nyt kun 15min sitten sen tallista ajoin pihalle, toimi kuin kello. pistää vihaksi kun autokaan ei osaa päättää. Pitää seurata tuota, jos ei muuta, niin ajella autokaareen
          F10 525D M-sport sedan -10, e46 330d sedan -00
          "think wise, think geek, be a engineer"

          Comment

          • MasaTDS
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1606
            • Tampere

            #6
            kytkin vika taitaa olla,kaverilla oli e36:ssa monta vuotta sellasta että täristi kun lähti liikkeelle,mutta muut vaihdot onnistui normaalisti,kytkin ei luistanut vaan oli jostain muaalta loppu,sekään ei tehnyt tota aina,voipi olla jostain öljyä päässyt kytkinlevylle ja pinta lasittunut,niin alkaa tehdä tollasta
            E24 635csi
            M-B W140
            Citroen c4 coupe
            H-D sportster chopper

            Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
            Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
            Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
            www.mpanet.fi

            Comment

            • Will_E39
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 920
              • Seinäjoki

              #7
              meillä oli samaa ongelmaa transitissa mut se teki sitä aina eikä siinä mitään samaa tekee tuo peugeot boxeriki kylmänä kostealla kelillä
              e39 520ia-96

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #8
                Höh, meilläki Sprintteri ravistaa joskus tuollee, viisaammat sanoneet et kaksoismassapyörän jouset vaan ois väsyny... Mut sitte tuntuis et joskus tuo "kytkimen polttaminen" auttaa, joskus ei... Vittu mä tiiä, se on perseest sellanen nylkytys kumminkin!
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • Touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1310
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by Alweissi View Post
                  Joo kyllä, eli ku alan nostamaan kytkintä, auto lähtee liikkeelle niin alkaa tutajamaan niin että tekee mieli laittaa kytkin takaisin pohjaan, tämä tosiaan vaan liikkeelle lähtiessä.
                  Nyt tuli yks kaks tämmöinen mieleen, millaisten kumien tai joustimien päällä tuo kone on, kun auto on joskus saattanut olla yön yli vähän vinossa (ihan vähän), niin tälläin se puistaa, ja kun ajaa hetken niin se ikään kuin suoristuisi (ei pääse ottamaan kontaktia). nyt kun 15min sitten sen tallista ajoin pihalle, toimi kuin kello. pistää vihaksi kun autokaan ei osaa päättää. Pitää seurata tuota, jos ei muuta, niin ajella autokaareen
                  Itse vaihdoin nuo moottorin kumityynyt tuollaiseen 320d -99:siin. Pirunmoinen nytkytys tuntui kun lähti liikkeelle mutta ei kai tuo voi lämmetessä hävitä?!

                  Mikäli kyseessä on moottorin kumityyny pitäisi se tuntua jollain lailla vaihdelaatikossakin (tai ainakin vaihdekepissä).
                  Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                  Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                  Comment

                  • Tuike
                    Newbiemmer
                    • Nov 2006
                    • 7

                    #10
                    mul oli joskus vanhassa tojotassa sama vika...

                    ..ja inhottavana ensiapuna luistatin kytkintä auto paikoillaan niin paljon että alkoi mädäntynyt kananmuna haiseen ja sen jälkeen ei ollut ongelmia tärinän kanssa...toki jos esim stefa vuotaa niin tämä konsti ei auta yhtään

                    Comment

                    • jannel
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 283

                      #11
                      Saattaapa tuo olla kosteuden tuomaa pintaruostetta kytkinakselillaki! Kokemusta on. Täristää satunnaisesti kosteilla keleillä kylmänä, lämmetessä loppuu.

                      Comment

                      • Alweissi
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2006
                        • 106
                        • Etelä-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by jannel View Post
                        Saattaapa tuo olla kosteuden tuomaa pintaruostetta kytkinakselillaki! Kokemusta on. Täristää satunnaisesti kosteilla keleillä kylmänä, lämmetessä loppuu.
                        Kyllä. Tuo tukee kaikkea tapahtunutta. Nimittäin nyt on tullut tarkkailtua enemmänkin olosuhteita, kun oire niin oudokseeltaan ilmaantuu. Kosteutta on ollut joka aamu kun se on tuota tehnyt. Muutenkin huomannut tallista autoa peruuttaessa, että jarrulevytkin pitää niin karmeaa kirskuntaa näillä kosteilla nolla joulukuu keleillä ja niissä on mukavan ruma hailakan ruskea peite, joka tosin sormella pyyhkäisten lähtee pois. eli näin. kytkin toimii, olosuhteet ei. asia loppuun käsitelty.

                        Kiitoksia vaan kauhian paljon =)
                        F10 525D M-sport sedan -10, e46 330d sedan -00
                        "think wise, think geek, be a engineer"

                        Comment

                        • Janza182
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4988
                          • 013

                          #13
                          Omassa zetorissa oli kesällä havaittavissa parin päivän seisomisen jälkeen samanlaista tärinää vesikelien jälkeen/vesikelillä. Hävisi aina kun ajoi pari kilometriä mut se eka peruutus täristi. Pistin kosteuden piikkiin. Minne lie kerty. Talvella ja nyt näillä plus miinus keleillä ole ollu tota ongelmaa

                          Comment

                          • Top-1
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2007
                            • 50
                            • Kuopio

                            #14
                            Dieseleissä käytetään kytkimessä kaksoismassavauhtipyörää, jonka tarkoituksena on estää moottorin tärinän välittymistä liikkeelle lähtiessä. Paljonko bemulla nyt ajettu ja onko vauhtipyörää/kytkinremppaa tehty milloin?

                            Bemuista ei paljoa kokemusta, mutta ainakin VAG-konsernin manuaali-dieseleissä saa kaksoismassavauhtipyörän uusia n. 150tkm kohdalla jos on ollut paljon kaupunkiajoa. Eli toistuvia kytkimen luistatuksia.
                            F10 M-Sport

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7418
                              • Oulu

                              #15
                              Ja mullakin edellinen Carina teki juuri samaa. Ja lähinnä kostealla ilmalla. Epäiltiin öljyistä kytkinlevyä, ei koskaan tullut korjattua. Levyn lämpeneminen ajossa tai tahallaan luistattamalla poisti ongelman aina täysin siihen asti kun taas ehti jäähtyä ja kerätä kosteutta.

                              Originally posted by Alweissi View Post
                              kytkin toimii, olosuhteet ei. asia loppuun käsitelty.
                              Tuskin se uutena on tuota tehnyt missään olosuhteissa.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎