Minäkin olen harkinnut dieseliin siirtymistä ja 320d / 330d tuntuisivat oikeilta vaihtoehdoilta tarpeita ajatellen. Tuo pienempi olisi hintansa puolesta ehkä houkuttelevampi, toisaalta 330d kulkisi riittävämmin. 320d olen katsellut faceliftinä ja 330d on siinä rajoilla että riittääkö lompakko faceliftin hankintaan. Kuitenkin joku 150tkm ajettu yksilö olisi kiikarissa.
Onko tuota vaihteisto-ongelmaa vain tietyissä vuosimalleissa, vai kaikissa 320d:issä? Onko automaattivaihteiston toiminta näissä miten luotettavaa? Onko 320d ja 330d eri vaihteistot sekä manuaalissa että automaatissa? Onko 2 litran koneessa minkälaista virityspotentiaalia kestävyyden kärsimättä lastulla?
Tuollaiset jakopumppujutut on kyllä tosi perseestä, voiko ne ennakoida jotenkin? Mites jos turbo laukeaa niin meneekö siinä muuta kuin ahdin uusiksi? Siinähän olisi hyvä sauma laittaa isompaa puhallinta, mutta mites katsastus onnistuu?
uskoisin että tuota turbo-ongelmaa on ollut myös uudemmissa kuin -02 vuosimallissa myös.
autokohtaisia eroja toki löytyy.
nimim. turbo kajahti 160tkm
moottorin ominaisuuksista sen verran että OMA mielipiteeni bmw dieseleistä on purukumimainen veto eli varsinaista teho/vääntöpiikkiä ei ole. esim vw 2,0tdi tuntui kyllä omasta mielestäni paljon miellyttävämmältä kuin oma 150hv versio.
moottori on kylläkin todella paljon äänettömämpi kuin vag-konsernin vehkeet
Tähän kohtaan oma kommentti. Itsellä -02 facelift 320d ja turbo kajahtanut jo takuuaikana edellisellä omistajalla kun mittarissa oli 90tkm. Sain sellaisen käsityksen edelliseltä omistajalta että turbo oli vaihdettu maahantuojan toimesta johonkin korvaavaan, kuitenkin muuttuvasiipiseen niinkuin vakionakin näissä. Nyt on mittarissa 248tkm ja ilman ongelmia.
Sitten tuo purukumimainen veto:think? Läppä lattiassa kun lähtee kiihdyttämään paikaltaan 1.vaihteella menee ilman mitään repimistä aina punarajalle. 2vaihteelle kun pykältää heti kytkimen noston jälkeen alkaa meno maistua paljon paremmin verrattuna 1."kiihtyvyyteen". 3,4. ja 5. vaihteella kun kierrokset on jossain 2500-2700 niin tuntuu selkeä "tehopiikki" ja tuosta piikistä vetää tasaisen hyvin 4000rpm paikkeille. säälittävän lyhyt tuo tehoalue?
Jotenkin tuntuu kuitenkin kummalle että missä tämän dieselin alavääntö on? verrattuna tuohon +2500rpm alueeseen. Taas jotain kuvauksen tynkää:
Kun ajelee vaikka 2. vaihteella tasaisesti 1500rpm-kierroksilla ja siitä painaa kaasun pohjaan niin vauhti lähtee toki ihanhyvin kiihtymään mutta tuon 2500-2700rpm alueelta lähtee vetämään tosissaan, jonkinlaista penkkiin painumistakin huomattavissa ja jälleen tuttu ujellus kuuluu konehuoneesta..
Tiedä sitten onko eri ahtimen ominaisuuksia tuo käytös...
Mites teillä muilla onko purukumia vai tehopiikkiä??
Kyllä mie kuvailisin omassa autossa kiihtyvyyttä purukumimaiseksi. Kakkosella ja kolmosella tulee kyllä tehopiikki vähän ennen 2500rpm, mutta nelosella ja vitosella terävin piikki hukkuu ilmeisesti välityksiin. Kaverilla on Jetta 2,0l tdi koneella ja siinä tuntuisi tuo tehopiikki olevan isommillakin vaihteilla. Tosin vääntö loppuu ehkä vähän aiemmin.
Näkisin myös, että omassa autossa alakierrosten kunnollinen vääntö alkaa kyllä vähän aiemmin, kuin 2500-2700rpm. Kumma kyllä mie en ole onnistunut kabiinissa oikein minkäänlaista turbon ujellusta kuulemaan.
ainakin omassani on vielä tuo 5.vaihteinen loota ja kyllä tuo 5. on oikein aavikkovälitys...
6.vaihteinen varmasti olisi miellyttävämpi,koska uskoisin eri vaihteiden välit lyhyempiä.
Mielestäni vielä helpommin tunnistaa sumuvaloista. Faceliftissä huomattavasti pienemmät pyöreät, pre-faceliftissä suuremmat ja suorakaiteen muotoiset.
Tosin m-sport puskuri sekoittaa pakkaa .
Näillä mennään: - BMW E81 118i since 2017 - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Mitäs jos katsoo "uudempaa", 2004-2005 mallia, automaattilootalla? Onko jotain erityistä huomioitavaa, edellämainittujen ongelmien lisäksi? Saksasta olisi tarkoitus autoa katsella.
Kukkaron sisältö ei riitä e91:seen :(
330tda himottaisi mutta vakuutukset ja kulutus puoltavat pienempää konetta...
Joo, hanki 320d vaan!
Itselläni alla 320d manuaali 2002. Ostin käytettynä ja ajanut sen jälkeen vajaat 60tkm. Auto myytiin minulle "vakiokuntoisena", mutta jo koeajolla kävi ilmi että potkua löytyy kyllä vähän enemmän. Sen mitä nyt kadulla on kokeillut (eli kisaillut), niin 204 hv 330d menee aika tasoissa. Ja pers-dyno kertoi 330cd 2004 koeajolla aikalailla samaa.
En edelleenkään tiedä, mitä edellinen omistaja / edelliset omistajat on autolle tehnyt (huoltokirjassa lukee jotain turbon vaihdosta), mutta mikään voimansiirtoon liittyvä partsi ei ole kuitenkaan prakannut ja auto kulkee "kuin isompi". Eli tosiaan: kutosen suoritusarvot nelosen kuluilla..!!!!!
itellä reilu puol vuotta ollu e46 320d -99 ja kilometrejä yli 50tkm. Yhteensä 340tkm. Öljyt vaihdellu ja dieseliä laittanu, ei oikeestaan muuta oo tarvinu tehä.. Paitsi että talvisaikaan tuntuu nuo abs-anturit olevan herkkiä särkymään
Comment