Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Ei starttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • racingred
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 256

    E46 Ei starttaa

    Onkohan akku paskana kun ei auto starttaa? Mittariston valot kyllä syttyy kun avaimesta kääntää. Kun laittaa kaapeleilla käyntiin, toimii päivän mutta seuraavana aamuna ei taaskaan käynnisty. Tyhjää ilmeisesti akun yön aikana. Laturin valokaan ei pala tms.

    Kerran huomasin että vasemman takavalon ylempi ylempi ajovalo jäi palamaan ajon jälkeen, enkä saanut sammumaan ennen kuin ajoi ja sammutti taas. Mikähän hitto siinä oli? Tämä vika tuli sen jälkeen kun vaihdoin kojetaulun listat, silloin mittaristo ja kaikki valot sekoilivat ihmeellisesti, mutta kun sain listat paikalleen niin sitten ei enää ole ollut ongelmia.

    Ja auto on 318i.
  • arska84
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1356
    • Seinäjoki

    #2
    Kysytäänpäs tässä. Tuli nyt tilaisuus testata tota akun kuntoa kun ei autolla ole ajettu 2 päivään ja yleismittari näytti 11,97 V. Kannattaako vaihtaa akku? On vissiin alkuperäinen kun on BMW:n tarra akussa eli noin 9V vanha Joskus pakkasaamuna vähän vaivaisesti meinaa startata..
    BMW PREMIUM

    BMW E46 318

    Comment

    • Driver22
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2093
      • *

      #3
      Originally posted by arska84 View Post
      Kysytäänpäs tässä. Tuli nyt tilaisuus testata tota akun kuntoa kun ei autolla ole ajettu 2 päivään ja yleismittari näytti 11,97 V. Kannattaako vaihtaa akku? On vissiin alkuperäinen kun on BMW:n tarra akussa eli noin 9V vanha Joskus pakkasaamuna vähän vaivaisesti meinaa startata..
      Käsittääkseni jännitteen pitäisi olla n. 14V... Mutta ei kai siinä jos vielä starttaa tuollakin jännitteellä. Eikö näissä vehkeissä pitäisi olla jokin suoja joka estää starttaamisen mikäli jännite putoaa liikaa? Omassa autossa akku teki niin että kesti aina pari käynnistystä ja sitten jännite romahti eikä enää startannut ollenkaan. Eli ns. sitkeys puuttui kokonaan. Energien 62Ah akku maksoi 90€ asennettuna, isompaa ei mahtunut paikoilleen.
      F31 330D Xdrive M-Sport

      Comment

      • arska84
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1356
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Driver22 View Post
        Käsittääkseni jännitteen pitäisi olla n. 14V... Mutta ei kai siinä jos vielä starttaa tuollakin jännitteellä. Eikö näissä vehkeissä pitäisi olla jokin suoja joka estää starttaamisen mikäli jännite putoaa liikaa? Omassa autossa akku teki niin että kesti aina pari käynnistystä ja sitten jännite romahti eikä enää startannut ollenkaan. Eli ns. sitkeys puuttui kokonaan. Energien 62Ah akku maksoi 90€ asennettuna, isompaa ei mahtunut paikoilleen.
        Muistaakseni lataus on jotain 14V ja akun jännitteen pitäis olla jotain 13V pintaan.. En oo kokeillu että starttaako vielä tuolla virralla,mutta luulisin että vielä jaksaa pyörittää..
        BMW PREMIUM

        BMW E46 318

        Comment

        • Kaimann
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 1214
          • Karigasniemi

          #5
          Itelläni värkkäsi pakkasilla viime talvena. Piti laturiin laittaa et sai käyntiin, mutta parin kerran jälkeen ei lataaminenkaan auttanu. Tilalle uus akku ja ongelmat oli poissa.
          "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

          Comment

          • Driver22
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2093
            • *

            #6
            Originally posted by arska84 View Post
            Muistaakseni lataus on jotain 14V ja akun jännitteen pitäis olla jotain 13V pintaan.. En oo kokeillu että starttaako vielä tuolla virralla,mutta luulisin että vielä jaksaa pyörittää..
            Mulle kauppiasasentaja meinasi että se jännite pitäisi olla se 14V... Mun vanha sökö akkukin antoi sen 13,95V auto sammuksissa.

            Mutta mitäs sitä vaihtaa jos kerran toimii ongelmitta vielä?
            F31 330D Xdrive M-Sport

            Comment

            • arska84
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1356
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by Driver22 View Post
              Mulle kauppiasasentaja meinasi että se jännite pitäisi olla se 14V... Mun vanha sökö akkukin antoi sen 13,95V auto sammuksissa.

              Mutta mitäs sitä vaihtaa jos kerran toimii ongelmitta vielä?
              Siksi kun ei oo kiva ylläri esim töistä lähtiessä jos startti ei enää pyöri Huono akku hajottaa startinkin...
              BMW PREMIUM

              BMW E46 318

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Jos akun napajännite mitataan heti latauksen päättymisen jälkeen, on se todennäköisesti hyvin lähellä latausjännitettä mikäli purkava kuormaa ei ole.
                Jännite laskee akun varauksn purkautussa, mitä pidempään auto seisoo sitä enemmän, koska nykyaikaisissa ja vähän vanhemmissakin autoissa seisoessakin kuormittavat mm kello, soittimen muistit, hälytin jne.
                Itse akkujännitteen suuruus kuormittamattomana ei kerro mitään akun kunnosta,
                kuormitettuna mitatu jännite antaa osviittaa kunnosta paremmin.
                Tietysti jos jännite on selvästi alle nimellisjännitteen on akku lähes tyhjä, ja mikäli varauskaan ei meinaa onnistua niin silloin myös vaihto-tai ainakin elvytyskunnossa.
                Latausjännite moottorin käydessä tulisi olla 13,8-14,4 välillä säätimen tyypistä ja lämpötilasta riippuen, lyhytaikaiset 0,2 V poikkeamat tästä ovat hyväksyttäviä.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎