Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 -99 320i. Vaihteet vaihtuvat kahdella naksulla (Lisäys #17)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alhimiq
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 194
    • Helsinki

    E46 -99 320i. Vaihteet vaihtuvat kahdella naksulla (Lisäys #17)

    En tiedä suoranaisesti, onko tämä ongelma vai mikä, mutta minua ainakin ärsyttää seuraava seikka. Kun vaihdan vaihdetta, niin vaihde menee päälle ikäänkuin kahdella naksautuksella. Toisin sanoen kunnes vaihde on silmässä, niin se osuu johonkin. Tämä tuntuu vaihteilla 1,2,3, välillä 4. Viitosella ei tunnu. Lämpimänä ei tunnu kolmosessa tuota tupla naksautusta vaihtaessa.
    Ehkä naksautus on väärä sana. Pikemminkin tuntuuu siltä, että vaihde menee kahteen hammaspyörään. Kun työnnän vaihdetta eteenpäin, niin pienen liikkeen päästä se tyssää johonkin, josta hieman painamalla sitä vaihde menee eteenpäin ja tuntuu ihan kuin työntäisin jonkin läpi tai että työntäisin hammaspöyrät liikkeelle. Hel****i, hankala selittää. Vaihdatin muuten laatikon öljyt, sama juttu kuitenkin jatkuu.

    Ihmettelen siksi, koska veli ajelee e36 -91 316 ja sen vaihteet vaihtuu ilman ylimääräisiä naksuja, eli menee kerralla ja nätisi paikoilleen.

    Sama juttu oli kaverin 520 -96 e39:ssä (tai mikä e? se sitten onkaan, uudemman näköinen vehje kuitenkin).

    xzxz
    Last edited by Alhimiq; 19-02-2008, 10:20. Reason: Lisäys
    "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"
  • MooMoo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 169
    • Forssa

    #2
    ittellä on vähän samaa hommaa 2 vaihteessa, ja autona 320 e36. Laatikon öljyt kans just vaihdettu..

    Comment

    • KV1
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 410
      • Suomi

      #3
      Kai siellä tuntuu kun synkronit eka kohtaa. Taitaa kakkonen kulua yleensä nopeimmin ja vitonen taas paras kun sille ei niin usein vaihdeta.
      E36 M3 -osia myynnissä
      E36 M3 -projekti

      Comment

      • Alhimiq
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 194
        • Helsinki

        #4
        No niin, päivitystä. Jos ajaessani vaihdan esim kakkoselta kolmoselle niin, että otan kakkosen nopeasti neutraaliin asentoon, niin kolmonen menee vaivatta sisään. Jos otan normaalivauhdilla, niin kolmosessa tuntuu tuo tuplanaksu. Sama juttu kaikkien vaihteiden kanssa. Otanko mä sitten liian "rennosti ne vaihteet pois". 7 vuotta ajanut, koskaan ei tällaista ongelmaa ollut
        "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

        Comment

        • Lege
          Newbiemmer
          • Dec 2007
          • 13

          #5
          Mulla on muuten ihan sama juttu, E46 '99 316 1.9i. Tuntuu erityisesti kylmänä, ykkönen ja pakki menee vaivalloisesti sisään, vaihteilla 2-4 tuntuu pykälä ennenku menee kunnolla vaihteelle. Vaihteiston öljyt myöskin vaihdettu ja kytkinremppa tehty, ei mitään vaikutusta. Synkkarenkaat oli kuulemma ihan kunnossa kun huoltopenat oli laatikon avannu.

          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #6
            Itsellä kanssa samantapaista "ongelmaa" . Eli 316i E46 vm. 2000, vaihteet hyvin jäykät varsinkin 1,2 ja pakki. Laatikon lämmettyä ehkä hieman vetreytyy. Ajettu n. 90tkm. Laatikon öljyt juuri vaihdettu, eikä vaikutusta. Taitaa olla E46:n ominaisuuksia, ainakin mitä on muiden kommentteja lukenut.
            Mitä öljyjä olette muuten E46:n manuaali laatikoissa käyttäneet, itse laitoin Redlinen MTL öljyt, menikö valinta metsään? E36:ssa ainakin käytin tuota Redlinen MTL:ää ja siinä toimi hienosti. Tosin eri juttu näiden E46 "ikiöljyjen" kanssa???
            Last edited by antti79; 13-02-2008, 18:04.
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • arska84
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1356
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by antti79 View Post
              Itsellä kanssa samantapaista "ongelmaa" . Eli 316i E46 vm. 2000, vaihteet hyvin jäykät varsinkin 1,2 ja pakki. Laatikon lämmettyä ehkä hieman vetreytyy. Ajettu n. 90tkm. Laatikon öljyt juuri vaihdettu, eikä vaikutusta. Taitaa olla E46:n ominaisuuksia, ainakin mitä on muiden kommentteja lukenut.
              Mitä öljyjä olette muuten E46:n manuaali laatikoissa käyttäneet, itse laitoin Redlinen MTL öljyt, menikö valinta metsään? E36:ssa ainakin käytin tuota Redlinen MTL:ää ja siinä toimi hienosti. Tosin eri juttu näiden E46 "ikiöljyjen" kanssa???
              Itellä on kanssa samaa.. Pakki menee paremmin päälle kun nakkaa ensin 3 vaihteen päälle ja sitten pakille:think Kun pysähtyy ja on esim 2 vaihde päällä ja kun siitä yrittää 1 vaihdetta niin pitää pikkusen lujempaa painaa että menee päälle Mutta kai se on ominaisuus jos 90tkm ajetuissakin tuota on itsellä ajettu vähän yli 200tkm
              BMW PREMIUM

              BMW E46 318

              Comment

              • soldia
                Banned
                • Feb 2006
                • 725
                • Planet X

                #8
                Originally posted by arska84 View Post
                Itellä on kanssa samaa.. Pakki menee paremmin päälle kun nakkaa ensin 3 vaihteen päälle ja sitten pakille:think Kun pysähtyy ja on esim 2 vaihde päällä ja kun siitä yrittää 1 vaihdetta niin pitää pikkusen lujempaa painaa että menee päälle Mutta kai se on ominaisuus jos 90tkm ajetuissakin tuota on itsellä ajettu vähän yli 200tkm
                Kokeilepa tätä.

                Jos joku vaihde ei mene heti helposti päälle...

                Niin nosta kytkin ylös ja paina uudestaan alas...

                Ja kokeile laittaa sen jälkeen uudestaan vaihde päälle...

                Jos menee ongelmitta päälle sitten niin joko kytkin finaalissa tai aski noiden vaihteiden osalta kulunut.

                Yleensä vika kytkimessä ja siitähän ongelma kertautuu...
                Last edited by soldia; 13-02-2008, 21:29.

                Comment

                • 535SD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 1068
                  • Lahti

                  #9
                  Kytkinakselin kuivuminen aiheuttaa vaihteiden takkuilua.
                  Last edited by 535SD; 13-02-2008, 21:38.
                  Olleita ja menneitä
                  1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                  Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                  Comment

                  • soldia
                    Banned
                    • Feb 2006
                    • 725
                    • Planet X

                    #10
                    Originally posted by ammattimies View Post
                    Kytkinakselin kuivuminen aiheuttaa vaihteiden takkuilua.
                    Abropoo.

                    Kytkinakseli?

                    Missähän tuo sijaitsee?
                    Last edited by soldia; 13-02-2008, 23:00.

                    Comment

                    • soldia
                      Banned
                      • Feb 2006
                      • 725
                      • Planet X

                      #11
                      Originally posted by antti79 View Post
                      Itsellä kanssa samantapaista "ongelmaa" . Eli 316i E46 vm. 2000, vaihteet hyvin jäykät varsinkin 1,2 ja pakki. Laatikon lämmettyä ehkä hieman vetreytyy. Ajettu n. 90tkm. Laatikon öljyt juuri vaihdettu, eikä vaikutusta. Taitaa olla E46:n ominaisuuksia, ainakin mitä on muiden kommentteja lukenut.
                      Mitä öljyjä olette muuten E46:n manuaali laatikoissa käyttäneet, itse laitoin Redlinen MTL öljyt, menikö valinta metsään? E36:ssa ainakin käytin tuota Redlinen MTL:ää ja siinä toimi hienosti. Tosin eri juttu näiden E46 "ikiöljyjen" kanssa???
                      Kytkin kuluu käytössä.

                      Jopa 90tkm ajetussa autossa voi olla kytkin loppu.

                      Kaupunki-ajo kuluttaa varmaankin sitä enemmän kuin matka-ajo?
                      Last edited by soldia; 13-02-2008, 23:05.

                      Comment

                      • -PT-
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 580
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by soldia View Post
                        Abropoo.

                        Kytkinakseli?

                        Missähän tuo sijaitsee?


                        Yllä olevassa linkissä booritettu akseli. Ostin biltemasta litium rasvaa. Aattelin sillä rasvata tuon akselin
                        Peugeot 407 HDi 136 -04
                        Ex: E46 320i -00
                        Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                        Comment

                        • antti79
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 2499
                          • Littoinen

                          #13
                          Originally posted by soldia View Post
                          Kytkin kuluu käytössä.

                          Jopa 90tkm ajetussa autossa voi olla kytkin loppu.

                          Kaupunki-ajo kuluttaa varmaankin sitä enemmän kuin matka-ajo?
                          Toki kytkin kuluu, mutta en usko että kyse on nyt siitä. Tiedän kyllä millainen on loppuun ajettu kytkin.
                          Kyse on nyt todennäköisesti tuosta kytkinakselista, josta on ollut juttua toisaalla foorumissa ja muuallakin netissä.
                          En kuitenkaan ole vielä löytänyt vikaan ratkaisua, onko joku muu? Ilmeisesti vain väliaikaisesti saadaan rasvaamalla toimimaan. Miten rasvaus tapahtuu, ilmeisesti vaihdelaatikko joudutaan irroittamaan?
                          sigpic
                          Originally Posted by jari kihlman
                          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                          Comment

                          • arska84
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1356
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by soldia View Post
                            Kokeilepa tätä.

                            Jos joku vaihde ei mene heti helposti päälle...

                            Niin nosta kytkin ylös ja paina uudestaan alas...

                            Ja kokeile laittaa sen jälkeen uudestaan vaihde päälle...

                            Jos menee ongelmitta päälle sitten niin joko kytkin finaalissa tai aski noiden vaihteiden osalta kulunut.

                            Yleensä vika kytkimessä ja siitähän ongelma kertautuu...
                            Ei auta.. Lämpimänä nuo vaihteet menevät normaalisti päälle. Kytkinakseli on vissiin itsellä ainakin kuiva koska narisee aina kun painaa kytkintä Mitäs tolle vois tehdä?
                            Last edited by arska84; 14-02-2008, 20:57.
                            BMW PREMIUM

                            BMW E46 318

                            Comment

                            • Juhutti
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 633
                              • Tampere

                              #15
                              Mullakin samaa tahmeutta alkanu ilmenemään, ja autohan ei ole BMW vaan 120tkm ajettu Celica. 100tkm kohdalla toimi vielä suht jouhevasti, nyt rupee jo oikeasti häiritsemään. Täytyy tutkia asiaa.
                              Skoda.

                              ex.
                              e63 645ci
                              e38 730iA
                              e36 325i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎