Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330ci kabiinin lämpeäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikalkai
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 308
    • Oulu

    E46 330ci kabiinin lämpeäminen

    Morjesta,

    Elikkäs saksan tuonti E46 330:n on kyseessä. Kun sain auton kabiini lämpesi todella hyvin säästä riippumatta. Päätin kuitenkin tehdä ison huollon ja vaihdoin kaikki nesteet mitä autosta oli vaihdettavissa mukaan lukien jäähdytin nesteet. No kaikki oli ihan hyvin paitsi kerran vilkutti nestepinnan valoa.

    Tämän jälkeen muutaman päivän päästä ei meinannut enää koneen lämpö nousta normaaliin tasoon. Ajattelin että varmasti termari temppuilee ja vaihdoin sen. Jälleen lämpesi hyvin kone sekä kabiini mutta jälleen vilkutti nesteen valoa. No lisäsin sitä hieman n. 5d ja vika valo ei ole sen jälkeen palanut.

    No mutta mitä taasen. Nyt kyllä kone lämpeää normaaliksi hyvin ja suht nopeasti mutta jälleen tuntuu että kabiiniin ei enään puhalla niin lämmintä kuin aiemmin. Normaalisti 22c asteessa tuli joa oikeasti kuuma mutta nyt on saanut pitää 24c asteessa eikä meinaa lämmetä sisätila kunnolla ollenkaan.

    Missä siis vika? Onko noissakin vielä se vesiventtiili, mikä E36:ssa voi aiheuttaa moista? Nesteitä en vielä ole tarkastanut uudelleen, mutta sen menen tekemään juurikin kohta. Vai onko kyseessä vain normi saksan tuontiauto, että kovalla pakkasella on hieman "hyistä" olla kyydissä :think

    -Mika K
    Ajossa:
    E39 530i Touring M-Sport
  • Janssoni
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 370
    • Helsinki

    #2
    Kyllä siellä on nyt jäänyt ilmaa reippaasti sinne jäähdytysjärjestelmään kun nesteet vaihdettu, ilmasitko kunnolla vaihdon jälkeen? Ei meinaan tee tosissaan hyvää tollaset ilmataskut pitkällä kutoskannelle..
    .



    sigpic

    Comment

    • 10+
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2084
      • Nivala

      #3
      Kato nesteet nyt ihan ekana ja ihmetellään sitten lisää. Ja kato tuleeko sinne miten kova paine, siis paisuntasäiliöön
      E39 M5 -00

      Ex E60 530Da M-Sport -04
      Ex E39 M5 -00
      Ex E39 M5 -00 Individual
      Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
      Ex E36 3.0 M3 -93
      Ex E36 2.5 Cabrio -94
      Ex E36 3.2 M3 -97
      Ex E36 2.5 Coupe -93

      Comment

      • mikalkai
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 308
        • Oulu

        #4
        Kyllä siellä nestettä oli minun ymmärtääkseni ihan tarpeeksi. Siinä kohossa oleva punainen keppi oli melkein sen paisuntasäiliön korkinsuun tasolla.. pikkaisen sen alapuolella.

        Mikä ihme tuossa nyt oikein sitten mättää? Villejä veikkauksia? Onneksi käytin kuitenkin autoa liikkeessä, niin vien sen sinne takaisin, ellei tuo tuosta ala tokenemaan.

        -Mika K
        Ajossa:
        E39 530i Touring M-Sport

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          #5
          Jos kojelaudan kohdalla lorisee kun kierrättää konetta pumppaamalla niin ilmaa kennossa ja paljon.
          Jos näin niin lisäät nestettä samaan aikaan kun kaverisi kierrättää konetta ~3000RPM samalla tarkkailen lämpötilamittaria, niin ja lämmöt kojelaudasta täysille (en tiedä vaikuttaako mihinkään?).

          Jos ei lorise niin en suosittele tota ylempää neuvoa, saattaa olla pumppu joka vetää viimesiä ja tuo ei ainakaan paranna asiaa.
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • mikalkai
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 308
            • Oulu

            #6
            Ei oo kyllä lorinaa kuulunut eikä sen jälkeen kun nestettä lisäsin termarin vaihdon jälkeen ole kyllä nesteet minnekään "kadonneet". Koneen lämmöt ei seilaa ja muutenkin mittari tapittaa niin keskellä kuin olla ja voi. Pitääpä seurailla tuota. Jos ei huomennakaan meinaa lämmetä, niin ens viikolla vien auton takaisin pajalle.

            Matka ajoa tulee kyllä yhteen suuntaan sellainen 12km joten eiköhän sen tuossa ajassa pitäisi jo lämmetä? Ainakin aiemmin kyllä lämpesi hyvin, tosin silloin hieman vähemmän pakkasta. Autokaan kun ei ole aamulla roikassa lainkaan, kun ei viitsinyt tälle talvelle enään lämmitintä laittaa. Laittelen sitten ensi syksynä.

            -Mika K
            Ajossa:
            E39 530i Touring M-Sport

            Comment

            • Dani
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 3847
              • Espoo

              #7
              Siis jos lämpömittari tapittaa suoraan ylös kuten pitääkin niin lämmintä tulee ja paljon

              Onko keskipuhaltimen rulla punaisella (3 punaista pistettä)?
              Puhaltaako keskipuhaltimet lainkaan ilmaa?
              sigpic
              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

              Comment

              • mikalkai
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 308
                • Oulu

                #8
                Jep kolme punaista täppää on päällä ja kyllä lämmintäkin tulee mutta luulisi nyt perkele jossakin välissä tulevan oikeasti kuumaakin Jos pistää puhaltimet manuaalille niin silloin puhaltelee paremmin. Jos tuo automaatti ilmastointi tuossa sekoilee ja puhaltelee lehmän hönkäystä? Voi myös olla että raitisilmasuodatin kaipaa myös vaihtoa.

                Onko muuten hajuakaan missä se on tuossa E46:ssa? Siellä hanskalokeron takana niinkui E36:ssa?

                -Mika K
                Ajossa:
                E39 530i Touring M-Sport

                Comment

                • takatalvi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 1019
                  • Jokela

                  #9
                  Originally posted by mikalkai View Post
                  Jep kolme punaista täppää on päällä ja kyllä lämmintäkin tulee mutta luulisi nyt perkele jossakin välissä tulevan oikeasti kuumaakin Jos pistää puhaltimet manuaalille niin silloin puhaltelee paremmin. Jos tuo automaatti ilmastointi tuossa sekoilee ja puhaltelee lehmän hönkäystä? Voi myös olla että raitisilmasuodatin kaipaa myös vaihtoa.

                  Onko muuten hajuakaan missä se on tuossa E46:ssa? Siellä hanskalokeron takana niinkui E36:ssa?

                  -Mika K
                  BMW i3

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    #10
                    Raitisilmasuodattimen löydät kun avaat konepellin, katsot keskelle tuulilasin alareunaa ja löydät mustan laatikon, avaat pari lukitusruuvia sormilla ja se on siinä.
                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • mikalkai
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 308
                      • Oulu

                      #11
                      Kiitoksia vastauksista. Pitääpä käydä vähän shoppailemassa. Ottas samalla uudet tulpat, ilmanputsarin ja tuon raitisilmasuodattimen. Eiköhän tuohon 330:een saa noitakin ihan tarvikeliikkeestä vai pitääkö ihan wetterin tiskillä käydä :think
                      Ajossa:
                      E39 530i Touring M-Sport

                      Comment

                      • Panu.K
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 824
                        • Salo

                        #12
                        Onko auto varmasti ilmattu kunnolla ? Eli keula ylämäkeen ja kokis pullon avulla vettä sisään, hemin ohjeiden mukaan (toimii varmaan myös e46, korjatkaa jollei toimi).

                        Last edited by Panu.K; 07-03-2008, 11:01.
                        Kulkuvälineet:
                        Etsintä käynnissä
                        ex BMW:t
                        e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                        ex muun merkkiset:
                        Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                        Comment

                        • Ha2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1786
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by mikalkai View Post
                          Vai onko kyseessä vain normi saksan tuontiauto, että kovalla pakkasella on hieman "hyistä" olla kyydissä :think

                          -Mika K
                          Ei se sitä pitäs olla. Mulla oli termarissa häikkää ja lömmöt jäi alas mutta termarin vaihdon jälkeen on lämpöä piisannut joka kelillä. Ajelen yleensä automaatti-ilmastoinnin puhallus ohjattuna naamaan ja laseilla ja lämpötila on asetettu lukemaan 18. Hyvin tarkenee. Jos haluaa äkkiä lämmintä niin se tuulilasimoodi päälle ja 5 minuutin päästä on ihan sauna.
                          E61 525d LCI

                          Comment

                          • mikalkai
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 308
                            • Oulu

                            #14
                            Hetkinen.. siis automaatti puhallin päällä ja vielä erikseen niistä kolmesta vasemmalla sivulla olevista napeista voi säätää minne puhaltaa? Heh.. no eihän mulla ole niissä yksikään päällä! Ajattelin fiksusti, että jos on automaatilla niin ei tarvitse lainkaan käyttää noita kolmea namiskaa.

                            Itse asiassa tänään jälleen oli ihan lämmin auto. Eilen lisäsin jäähdytinnesteen loput eli n, 1d koneeseen mutta eihän tuo määrä nyt vielä vaikuta mihinkään?

                            OT: Tuli vain tässä mieleen kun lävin hakemassa uutta ilmanputsaria, raitisilmasuodatinta, tulppia ja pyyhkijän sulat. On varmaan saatana kullasta tehty nuo sulat kun lähtöhinta oli 90e!! No sain onneksi puoleen hintaan mutta kuitenkin
                            Ajossa:
                            E39 530i Touring M-Sport

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by mikalkai View Post
                              Hetkinen.. siis automaatti puhallin päällä ja vielä erikseen niistä kolmesta vasemmalla sivulla olevista napeista voi säätää minne puhaltaa? Heh.. no eihän mulla ole niissä yksikään päällä! Ajattelin fiksusti, että jos on automaatilla niin ei tarvitse lainkaan käyttää noita kolmea namiskaa.

                              Ajattelit ihan oikein, tuo Auto korvaa nuo kolme sivulla olevat namiskat mutta jos vaikka sivulasit huurtuu niin sitä tää automaagi ei osaa poistaa vaan silloin pitää siirtyä manuaalin puolelle eli painaa ylin+keskinappula päälle.
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎