Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 etupään kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #16
    Originally posted by Fabsu View Post
    Itellä kanssa kuuluu kolinaa edestä jostakin. Huomasin eilen vaihtaessani vanteita alle, että eturengas liikkuu hieman, kun ottaa renkaasta kiinni ja heiluttaa klo kolmen ja yhdeksän kohdalta. Pystysuunnassa taas rengas ei heilu mihinkään. Veikkauksia missä väljää?
    Raidetangon sisäpää ois mun paras veikkaus. Siellä suojakumin sisällä oleva nivel. Ota siitä kumin ympäriltä tiukka ote kädellä ja käske jonkun vemputtaa rattia, kun auto on renkaat maassa. Sen kyllä tuntee selvästi, jos se väljä siellä on. Mulla oli sisäpää väljä ja uusin koko raidetangon.

    Myös tukivarsien takapuslat voi olla niin loppu, että rengasta saa liikutettua käsivoimin. Ne saa melkeen parhaiten tarkistettua raudalla vääntelemällä. Uusi pusla ei paljoa jousta. Mulla on niin paskana ne puslat, että kun raudalla väänteli tukavartta takapäästä sivusuunnassa, niin rengas liikkui sentin auton pituussuunnassa. Ja voi se päästä metalli metallia vasten hakkaamaanki, jos on oikein paskana ne puslat.

    Uusin toisen raidetangon ja ne tukivarsien takapuslat niin kaikki väljyydet ja kolinat hävis. Takapuslilla on iso merkitys suuntavakavuuteen. Auto on aivan eri tuntonen ajaa uusilla puslilla.
    E61 525d LCI

    Comment

    • Tume3
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 141
      • Iisalmi

      #17
      Nostetaanhan tätäkin ylöspäin kun alkaa nuo samaiset ongelmat olla edessä.

      Eli kuskin puolelta edestä kuuluu teräviin monttuihin/kanttareihin ajettaessa terävä kolahdus ja jarruttaessa ratti vatkaa välillä aika reilusti.
      Kokeilin tuossa renkaat maassa heilutella ja kuunnella mistä se kolina tulee. Pitkittäis suunnassa heiluttaessa kolina kuulosti tulevan renkaan ja korin välistä. Alatukivarren takimmaiset puslat vaihdettu keväällä molemmille puolille ja koiranluu vaihdettu n. vuosi sitten. Olisikohan mahdollisesti mennyt tuo takimmainen pusla uudestaan, viittaisi tuo kolina siihen suuntaan vai mikähän muu siellä voisi kolista?

      Comment

      • Sampza
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2006
        • 1398
        • Rovaniemi

        #18
        Originally posted by Tume3 View Post
        Olisikohan mahdollisesti mennyt tuo takimmainen pusla uudestaan, viittaisi tuo kolina siihen suuntaan vai mikähän muu siellä voisi kolista?

        No itselläni oli täsmälleen samat oireet ja vika oli juurikin alatukivarren taaemmassa puslassa, mutta vaihdoin samalla molemmat tukivarret eteen + uusin kallistuksenvakaajan puslat siinä samalla. Se taaempi pusla ei ollut omastani mitenkään rikki vaan muutenvaan löysä, vanha ja väsynyt..

        Voi olla että pusla on päässyt särkymään jossain kovemmassa tärskyssä tai sitten se keväällä laittamas pusla on ollut jokin "maanantai kappale".. ,mutta epäilen että olis valmistusviallinen. Mulla on nyt tullut puslarempan jäljiltä noin 15tkm ja mitään kolinoita ei kuulu toistaiseksi.

        Oma ääni vian aiheuttajaksi lähtee jokatapauksessa alatukivarren taaemmalle puslalle / puslille.

        E: ja itse en muita alustaani laittais kun marmoritiskin kamaa ja KL-varaosien Lemförder-laatua.
        Last edited by Sampza; 08-09-2008, 22:10.
        320d touring M-sport -09
        320d -02
        1250 Bandit S

        Comment

        • Ha2
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1786
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Ha2 View Post
          Myös tukivarsien takapuslat voi olla niin loppu, että rengasta saa liikutettua käsivoimin. Ne saa melkeen parhaiten tarkistettua raudalla vääntelemällä. Uusi pusla ei paljoa jousta. Mulla on niin paskana ne puslat, että kun raudalla väänteli tukavartta takapäästä sivusuunnassa, niin rengas liikkui sentin auton pituussuunnassa. Ja voi se päästä metalli metallia vasten hakkaamaanki, jos on oikein paskana ne puslat.

          Uusin toisen raidetangon ja ne tukivarsien takapuslat niin kaikki väljyydet ja kolinat hävis. Takapuslilla on iso merkitys suuntavakavuuteen. Auto on aivan eri tuntonen ajaa uusilla puslilla.
          Originally posted by Tume3 View Post
          Nostetaanhan tätäkin ylöspäin kun alkaa nuo samaiset ongelmat olla edessä.

          Eli kuskin puolelta edestä kuuluu teräviin monttuihin/kanttareihin ajettaessa terävä kolahdus ja jarruttaessa ratti vatkaa välillä aika reilusti.
          Kokeilin tuossa renkaat maassa heilutella ja kuunnella mistä se kolina tulee. Pitkittäis suunnassa heiluttaessa kolina kuulosti tulevan renkaan ja korin välistä. Alatukivarren takimmaiset puslat vaihdettu keväällä molemmille puolille ja koiranluu vaihdettu n. vuosi sitten. Olisikohan mahdollisesti mennyt tuo takimmainen pusla uudestaan, viittaisi tuo kolina siihen suuntaan vai mikähän muu siellä voisi kolista?
          Lainasin tuohon itseäninkin, koska uusin nuo alatukivarsien takapuslat aikanaan. Mulla on autossa matala ja jäykkä alusta. Se syö nuita puslia ku leipää. Ensimmäisen kerran ku niitä vaihdoin, niin ne tosiaan oli aivan väsyneet ja loppu vaikka sinänsä ehjiltä näyttivätkin. Vaihdoin uudet kumiset puslat ja taas oli hyvä ajaa. Kunnes käytin huollossa ja käskin tarkastaa alustan puslat samalla. Tällöin oli kulunut puoli vuotta edelleisestä puslan vaihdosta. Huoltomies kertoi, että toinen pusla edestä ihan löysä ja loppu. Riitti se pelleily mulle ja vaihdoin Powerflexin uretaaniset tilalle. Ei viitti puolen vuoden välein vaihtaa puslia ja käydä aina suunatauttamassa autoa rempan perään. Vaihdoin samalla myös taka-alatukivarsien etupuslat Powerflexeihin. Suosittelen todellakin nuita Powerflexejä.

          Kolinahan voi tulla silti muualtakin, vaikka koiranluista, raidetangosta, hammastangosta, iskarin yläpäänlaakereista, katkenneesta jousesta jne.
          E61 525d LCI

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #20
            Originally posted by Ha2 View Post
            Riitti se pelleily mulle ja vaihdoin Powerflexin uretaaniset tilalle. Ei viitti puolen vuoden välein vaihtaa puslia ja käydä aina suunatauttamassa autoa rempan perään. Vaihdoin samalla myös taka-alatukivarsien etupuslat Powerflexeihin. Suosittelen todellakin nuita Powerflexejä.
            Täytyy kyllä yhtyä tähän mielipiteeseen. Omaani vaihdoin myös ensin orkkikset ja loppuivat todella äkkiä sekä olivat löysät jo uutena. Powerflexit ovat kestäneet hyvin eikä hinta ole mikään kynnyskysymys. Pientä eroa on huomattavissa kovuuden lisääntymisenä, eli pienet epätasaisuudet tuntuvat vähän enemmän läpi. 225€ maksoi koko sarja joka sisälsi puslat etualatukivarsiin, taka-alatukivarsiin sekä kallistuksenvakaajiin eteen ja taakse.

            Kolinoita voi hakea aiemmin mainituista kohteista sekä lisäksi iskarin ylätukilaakerit loppuessaan voivat alkaa kolisemaan.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • Ha2
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1786
              • Oulu

              #21
              Jees, ja ne väljät paikat saa järkeä käyttämällä selville, kun ottaa katsastajan raudan mukaan ja ajaa auton vaikka TI-hallin ajosiltanosturille, siis niin, että renkaat on "maassa" kun auto on ylhäällä.

              Raidetangon sisä- ja ulkopäiden välykset selviää, kun menee auton alle ja ottaa kädellä kiinni sisäpään suojakumista tai ulkopään pallonivelestä. Välys tuntuu käteen ku kaveri vemputtaa rattia. Välykset eivät välttämättä tunnu, jos renkaat on ilmassa. Jos raidetangon kumpikaan pää ei tunnu väljältä, niin sitte käännetään renkaita vuorotelleen molempiin suuntiin, niin että saadaan hammastangoa molemmista laidoista ulos sen verran, että siitä saa kädellä kiinni. Sitten taas vemputetaan rattia. Näin selviää, on ko hammastangossa väljää. Hammastangon päätä vois myös riuhtoa auton pituussuunnassa. Näin löysin yhdestä E36:sta alkavan hammastangon väljyyden.

              Etualatukivarsien takapuslien väljyys on helppo kokeilla raudalla vääntämällä. Jos se tukivarren tikun pää liikkuu (eli pusla antaa periksi) yli 5-10 mm mihinkään suuntaan, niin vaihtoon vaan ja Powerflexit tilalle.

              Alapallonivelien väljyydet saa selville kun saa sormet siihen ympärille ja kaveri heiluttamaan autoa kunnolla sivuttain. Edelleen auto nosturilla ja renkaat "maassa".

              Jos mikään yllämainituista ei kuulosta, näytä tai ennen kaikkea tunnu (siis sormiin tai käsiin) väljältä, niin rengas pois ja tutkimaan jousen kunto. Onko katkennut esim. kierroksen tms? Onko iskarin yläpultit kunnolla kiinni? Heiluuko iskarin yläpää lokarin sisäpuolella iskaritornin läpimenon vierestä (ei siis konehuoneen puolella)? Jos heiluu, niin iskarin yläpään kumit on paskana.

              Näillä eväillä olen E36:sta ja E46:sta löytänyt väljyydet ja osannut paikantaa ne oikeisiin kohtiin, että ei tartte joka kerta ostaa koko alustaa uusiksi. Merkkiliikkeen ammattilaiset tutki aikanaan E36:sen etupäätä ja sanoivat, että "Hammastanko väljä, meillä vaihdettuna 1200 €, varataanko aika?" Ei varattu, koska kävin itse tarkistaan ja vikana oli 40 euron raidetangon sisäpää. Vaihdoin itse tallin lattialla ja kävin suuntauttaan. yht 105 euron remontti.

              Samoilla tutkimusmenetelmillä löytyy kyllä takapään väljät ja kolinoiden aiheuttajatkin ja isännän E39:istäkin löyty oikeat vaihdettavat osat samalla tyylillä.

              Oho, "skriv en bok om det".
              E61 525d LCI

              Comment

              • Tume3
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 141
                • Iisalmi

                #22
                Kyllähän sitä välystä on tarkoitus tosiaan paikallistaa tarkemmin, jotta ei tule alustaa uusittua ihan turhaan. Täytyy hommata auto nosturille ja kattoa mitä sieltä on mennyt. Kiitti hyvistä vinkeistä

                Comment

                • arska84
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1356
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Helteet tuli ja alkas itselläkin narisemaan tuo E46 vasemmalta edestä. Eli kun kääntää varsinkin vasemmalle niin kuuluu narinaa. Iskarin suojakupin kun ottaa pois ja laittaa sormen siihen tolppaan ja painaa autoa alas niin ei sormessa tunnu mikään ja tuntuu muutenkin että narina tulee jostain alhaalta. Molemmat koiranluut on vaihdettu. Kun ilma jäähtyy eli aamuisin niin ei kuulu mitään ääntä. Joku kai kuivana, mutta mikä ja pystyykö antamaan tekohengitystä vai meneekö osaa vaihtoon?
                  BMW PREMIUM

                  BMW E46 318

                  Comment

                  • Jimbpjackson
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2007
                    • 51
                    • Helsinki

                    #24
                    Joo, niin alkoi e46 täälläkin narisemaan ja ehkä vaimeaa kolahteluakin kuuluu. Kuoppiin ajaessa ei kuitenkaan kuulu. Nostin keulan ylös ja renkaista käännellessä kuului aikamoista narinaa. Enemmän tosiaan vasemmalle käännettäessä. ATF-öljyjen vaihdolla kannattanee aloittaa vai voisiko vika olla iskarin yläpäässä?

                    Originally posted by arska84 View Post
                    Helteet tuli ja alkas itselläkin narisemaan tuo E46 vasemmalta edestä.

                    Comment

                    • arska84
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1356
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Eipä taida öljyillä olla merkistystä kun ääni kuuluu vaikka ei auto ole käynnissäkään. Nyt kun on viileempää niin ei taas kuulu yhtään mitään Eli kuivana sielä kai joku nivel tms on. No ens viikolla katsastamaan ja saa inssi ettiä
                      BMW PREMIUM

                      BMW E46 318

                      Comment

                      • WnBasisti
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 69
                        • Nastola

                        #26
                        Osaisikos joku kertoa suurpiirteisesti että minkälainen homma tuo e46:sen iskareiden yläpäiden vaihtaminen on ja mitähän mahtavat maksaa marmoritiskillä? Mitkä kaikki osat sinne olisi noista syytä vaihtaa?

                        http://www.realoem.com/bmw/showparts...08&hg=31&fg=10
                        E91 318i Touring -All show&no go-
                        Corvette C5 -Got Vortech?-

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          #27
                          Originally posted by WnBasisti View Post
                          Osaisikos joku kertoa suurpiirteisesti että minkälainen homma tuo e46:sen iskareiden yläpäiden vaihtaminen on ja mitähän mahtavat maksaa marmoritiskillä? Mitkä kaikki osat sinne olisi noista syytä vaihtaa?

                          http://www.realoem.com/bmw/showparts...08&hg=31&fg=10
                          Tolppa irti autosta ja puristimilla jouset kasaan, jonka jälkeen yläpään laakeri pois ja uusi tilalle ja tolppa takaisin autoon. Oliko tarpeeksi suuripiirteisesti

                          Laakeri on osassa 1. En usko että muita tarvitsee alkaa vaihtamaan, ellei ole vääntynyt ym. mitä tuskin on. Ja muista lyödä laakerissa oleva lukitustappi pois jo ennen kuin laitat paikalleen, onnistuu etupään camber-säätö hieman helpommin.

                          Ei tarvita erikoisempia tarvikkeita, jousipuristimet ja normaalit hylsysarjat riittävät. Laakereiden tarkkaa hintaa en muista, mutta eivät montaa kymppiä maksa kappaletta kohden marmoritiskilläkään.
                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          • P10neer1
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 114

                            #28
                            Originally posted by NokiLeka View Post
                            Tolppa irti autosta ja puristimilla jouset kasaan, jonka jälkeen yläpään laakeri pois ja uusi tilalle ja tolppa takaisin autoon. Oliko tarpeeksi suuripiirteisesti

                            Laakeri on osassa 1. En usko että muita tarvitsee alkaa vaihtamaan, ellei ole vääntynyt ym. mitä tuskin on. Ja muista lyödä laakerissa oleva lukitustappi pois jo ennen kuin laitat paikalleen, onnistuu etupään camber-säätö hieman helpommin.

                            Ei tarvita erikoisempia tarvikkeita, jousipuristimet ja normaalit hylsysarjat riittävät. Laakereiden tarkkaa hintaa en muista, mutta eivät montaa kymppiä maksa kappaletta kohden marmoritiskilläkään.


                            Minullakin kuuluu pientä kolinaa edestä, noiden laakereiden vaihto varmaan auttaisi. Pitääkö jotain camber kulmia tai muuta säätää noiden laakereiden vaihdon jälkeen? Minkälaiset puristimet tuohon hommaan käy?

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              #29
                              Originally posted by P10neer1 View Post
                              Minullakin kuuluu pientä kolinaa edestä, noiden laakereiden vaihto varmaan auttaisi. Pitääkö jotain camber kulmia tai muuta säätää noiden laakereiden vaihdon jälkeen? Minkälaiset puristimet tuohon hommaan käy?
                              Kyllähän se hyvä olisi säätää, ellei saa tolppia juuri samaan asentoon kuin pois otettaessa. Ihan normaalit jousipuristimet käyvät hommaan oikein hyvin.
                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by arska84 View Post
                                Eipä taida öljyillä olla merkistystä kun ääni kuuluu vaikka ei auto ole käynnissäkään. Nyt kun on viileempää niin ei taas kuulu yhtään mitään Eli kuivana sielä kai joku nivel tms on. No ens viikolla katsastamaan ja saa inssi ettiä
                                Ei ole bemarista kokemusta narinan osalta, mutta muissa merkeissä ainakin alkava alapallonivelen väljyys on alkanut tuolla narinalla. Tekohengitystä voi antaa laittamalla rasvaa niveleen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎