Originally posted by NokiLeka
View Post
E46 etupään kolina
Collapse
X
-
e46 etupää kolisee
Eli ongelma on otsikon mukainen. Auto kolahtelee etupäästä ajettaessa hitaalla vauhdilla kuoppiin, korokkeeseen tms, lisäksi ohjaus vapisee toisinaan jarruttaessa ja ohjaus vetää välillä hieman suuntaan tai toiseen. Tänään yritin hakea vikaa tallilla ilman nosturia tunkin avulla ja saatiin vika paikannettua raidetankoon. Lisäksi huomattiin, että rattia kääntelemällä nopeasti edestakaisin kuuluu selvää kolina jokaisella kerralla, kun ratti muuttaa suuntaa. Vika on siis todennäköisesti jossain päin raidetankoa. Pitämällä kiinni raidetangosta, tuntui käteen selvä välys, muttei saatu varmuutta vielä missä se tarkalleen on. Tuohon autoon saa uusittua raidetangon sisä- ja ulkopäitä, mutta vikahan täytyy olla ulkopäässä, sillä sisäpää on puslaton. Eli vika on joko ulkopäissä tai hammastanko/ohjaustanko paketissa?
Huomenna yritän päästä nosturille, jotta pääsee paremmin vääntelemään paikkoja ja laitan sitten lisäinfoa miten kävi.
Comment
-
-
Raidetangon sisäpäässä on pallonivel, joten kyllä sekin voi olla väljä. Parhaan lopputuloksen saa joka tapauksessa kun vaihtaa molemmat päät samalla kertaa, menee sitä paitsi samalla vaivalla. Sisäpään väljyydestä oli itsellä melko hyvä esimerkki kun vääntelin -71 mallin Mantan rengasta, niin heilui useamman sentin sisäänpäin, pallo oli niin väljä että hyvä kun ei ollut tullut kokonaan ulos"I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Originally posted by racingred View PostJoo eli auto saatiin nosturille ja väljyydet löytyivät: raidetangon sisäpäät: vasen ja oikea, koiranluut: vasen ja oikea. Puslat tuntuivat hyviltä, kaikki olivat ehjiä ja jämäköitä.
Tietääkö joku Oulusta hyvää ja edullista paikkaa missä saisi osat vaihdettua ja auton suunnattua?
Originally posted by mikkob View PostKysymys keulan alatukivarren takapään puslasta. Voiko kuluneen kumipuslan vaihtaa ilman että joutuu suuntaamaan pyöränkulmat uudestaan? Saako sen jotenkin vaihdettua ilman että irroittaa koko alatukivartta? Kyseessä E46 auto.
Niin ja sitä ennen kannattaa purkaa pohjamuovi sekä sen alla oleva ristituki pois edestä."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Ruosteenpoisto ja suojaus?
Ok.
Kun tuossa katselin auton takaosaa, niin osa raudoista on melko ruosteisen näköisiä. Eli ne raudat, jotka ovat perän ympärillä, joihin pusliakin tulee kiinni. Kannattaisiko noille raudoille tehdä jotain samalla, jos saa autoa nosturille? Edes kevyesti maalata tms.? Saako kyseisiä rautoja edes varaosina?
Comment
-
-
Originally posted by racingred View PostOlisiko ruosteen irrotuksen jälkeen koriliima hyvä laittaa noihin tukivarsiin?
http://juubi.hlan.net/index.php?page...ouring/repair5 Tuossa Juubin tekemä projektijuttu alusta rempasta. Kannattaa lukasta läpi.sigpic
Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89
Comment
-
-
Mitäs mieltä olette kun vika on seuraavaa:
rattia kääntäessä hammastanko pääsee nousemaan aavistuksen ylöspäin ja kolahtaa rumasti tippuessaan takaisin hampaaseen. Kolina häviää heti kun raidetangon sisäpäätä painaa alaspäin. Olisiko järkevää uusia ensin raidetangon sisäpää vaikka siinä ei selvää välystä tunnukkaan?
Hammastangon säätö eli sen torxin kiristäminen ei tuntunut vaikuttavan suuntaan taikka toiseen.E91 318i Touring -All show&no go-
Corvette C5 -Got Vortech?-
Comment
-
-
Originally posted by NokiLeka View PostVoihan sen puslan vaihtaa ilman säätöäkin, mutta onko se enää samoissa säädöissä uudella puslalla onkin toinen juttu. Puslan saa vaihdettua ilman koko alatukivarren irroittamista. Auto nosturille tai vaihtoehtoisesti etupää ylös. Irroittaa helan pultit, ulosvetäjällä ja melkoisella kiroilemisella vanha irti ja uuden saa joko käsin tai pienellä nuijimisella paikoilleen. Saippua ym. voi helpottaa uuden laittamista. Uusi hela takaisin paikoilleen ja auto alas.
Niin ja sitä ennen kannattaa purkaa pohjamuovi sekä sen alla oleva ristituki pois edestä.
Kun nuo helan pultit nappaa irti, saako sen tosiaan vedettyä tukivarresta kivuitta pois? Ja onko tosiaan mahdollista painaa uusi pusla/hela paikalleen tukivarteen ihan ilman konevoimia? Eli ei tarvinne alatukivarren alapalloja alkaa irroittelemaan jne?BMW 530 xd
Porsche 911
MB C123 230ce
Comment
-
-
Originally posted by HBD View PostKun nuo helan pultit nappaa irti, saako sen tosiaan vedettyä tukivarresta kivuitta pois? Ja onko tosiaan mahdollista painaa uusi pusla/hela paikalleen tukivarteen ihan ilman konevoimia? Eli ei tarvinne alatukivarren alapalloja alkaa irroittelemaan jne?
Pari viikkoa sitten vaihdoin omaani alatukivarret ja tarkistin samalla powerflexien kunnon, niin ihan käsivoimin irtosi ja meni paikalleen.
Mutta siihen tarvitset prässiä tai ruuvipenkkiä kun laitat ne powerit niihin heloihin kiinni. Vanha pusla vaikka rikkomalla pois, ulompi holkki rautasahalla varovasti poikki ja pois, sen jälkeen prässillä/ruuvipenkillä poweri helaan."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
Comment