memebuy23buy

E46 etupään kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • P10neer1
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 114

    #31
    Originally posted by NokiLeka View Post
    Kyllähän se hyvä olisi säätää, ellei saa tolppia juuri samaan asentoon kuin pois otettaessa. Ihan normaalit jousipuristimet käyvät hommaan oikein hyvin.
    Onnistuuko säätäminen omassa tallissa perus työkaluilla vai pitääkö viedä säädettäväksi?

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #32
      Säädettäväksi, ei onnistu kotikonstein luotettavasti.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • vesku61
        Newbiemmer
        • Jul 2006
        • 16

        #33
        Klassinen syy narinalle niin sanotusti ohjauksesta johtuu usein siitä, että jompi kumpi etujarru laahaa, tarkista ajon jälkeen onko levyt lämmenneet.

        Comment

        • racingred
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 256

          #34
          e46 etupää kolisee

          Eli ongelma on otsikon mukainen. Auto kolahtelee etupäästä ajettaessa hitaalla vauhdilla kuoppiin, korokkeeseen tms, lisäksi ohjaus vapisee toisinaan jarruttaessa ja ohjaus vetää välillä hieman suuntaan tai toiseen. Tänään yritin hakea vikaa tallilla ilman nosturia tunkin avulla ja saatiin vika paikannettua raidetankoon. Lisäksi huomattiin, että rattia kääntelemällä nopeasti edestakaisin kuuluu selvää kolina jokaisella kerralla, kun ratti muuttaa suuntaa. Vika on siis todennäköisesti jossain päin raidetankoa. Pitämällä kiinni raidetangosta, tuntui käteen selvä välys, muttei saatu varmuutta vielä missä se tarkalleen on. Tuohon autoon saa uusittua raidetangon sisä- ja ulkopäitä, mutta vikahan täytyy olla ulkopäässä, sillä sisäpää on puslaton. Eli vika on joko ulkopäissä tai hammastanko/ohjaustanko paketissa?

          Huomenna yritän päästä nosturille, jotta pääsee paremmin vääntelemään paikkoja ja laitan sitten lisäinfoa miten kävi.

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #35
            Raidetangon sisäpäässä on pallonivel, joten kyllä sekin voi olla väljä. Parhaan lopputuloksen saa joka tapauksessa kun vaihtaa molemmat päät samalla kertaa, menee sitä paitsi samalla vaivalla. Sisäpään väljyydestä oli itsellä melko hyvä esimerkki kun vääntelin -71 mallin Mantan rengasta, niin heilui useamman sentin sisäänpäin, pallo oli niin väljä että hyvä kun ei ollut tullut kokonaan ulos
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • racingred
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 256

              #36
              Joo eli auto saatiin nosturille ja väljyydet löytyivät: raidetangon sisäpäät: vasen ja oikea, koiranluut: vasen ja oikea. Puslat tuntuivat hyviltä, kaikki olivat ehjiä ja jämäköitä.

              Tietääkö joku Oulusta hyvää ja edullista paikkaa missä saisi osat vaihdettua ja auton suunnattua?

              Comment

              • mikkob
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 32

                #37
                Kysymys keulan alatukivarren takapään puslasta. Voiko kuluneen kumipuslan vaihtaa ilman että joutuu suuntaamaan pyöränkulmat uudestaan? Saako sen jotenkin vaihdettua ilman että irroittaa koko alatukivartta? Kyseessä E46 auto.

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  #38
                  Originally posted by racingred View Post
                  Joo eli auto saatiin nosturille ja väljyydet löytyivät: raidetangon sisäpäät: vasen ja oikea, koiranluut: vasen ja oikea. Puslat tuntuivat hyviltä, kaikki olivat ehjiä ja jämäköitä.

                  Tietääkö joku Oulusta hyvää ja edullista paikkaa missä saisi osat vaihdettua ja auton suunnattua?
                  Jos saat auton nosturille, tai edes tunkille, niin vaihtaminen itsekin käy aika nopeasti. Säädettyä saa sinne päin kun mittaa vanhan pituuden, mutta lopullinen säätö kannattaa teettää.

                  Originally posted by mikkob View Post
                  Kysymys keulan alatukivarren takapään puslasta. Voiko kuluneen kumipuslan vaihtaa ilman että joutuu suuntaamaan pyöränkulmat uudestaan? Saako sen jotenkin vaihdettua ilman että irroittaa koko alatukivartta? Kyseessä E46 auto.
                  Voihan sen puslan vaihtaa ilman säätöäkin, mutta onko se enää samoissa säädöissä uudella puslalla onkin toinen juttu. Puslan saa vaihdettua ilman koko alatukivarren irroittamista. Auto nosturille tai vaihtoehtoisesti etupää ylös. Irroittaa helan pultit, ulosvetäjällä ja melkoisella kiroilemisella vanha irti ja uuden saa joko käsin tai pienellä nuijimisella paikoilleen. Saippua ym. voi helpottaa uuden laittamista. Uusi hela takaisin paikoilleen ja auto alas.

                  Niin ja sitä ennen kannattaa purkaa pohjamuovi sekä sen alla oleva ristituki pois edestä.
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • racingred
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 256

                    #39
                    Ruosteenpoisto ja suojaus?

                    Ok.

                    Kun tuossa katselin auton takaosaa, niin osa raudoista on melko ruosteisen näköisiä. Eli ne raudat, jotka ovat perän ympärillä, joihin pusliakin tulee kiinni. Kannattaisiko noille raudoille tehdä jotain samalla, jos saa autoa nosturille? Edes kevyesti maalata tms.? Saako kyseisiä rautoja edes varaosina?

                    Comment

                    • racingred
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 256

                      #40
                      Olisiko ruosteen irrotuksen jälkeen koriliima hyvä laittaa noihin tukivarsiin?

                      Comment

                      • Kurre
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 384
                        • Veteli

                        #41
                        Originally posted by racingred View Post
                        Olisiko ruosteen irrotuksen jälkeen koriliima hyvä laittaa noihin tukivarsiin?
                        Ei niitä varmaan mihinkään liimata tarvi, mutta esim. hiekkapuhalluksen jälkeen vedät vaikka jonkun runkomaalin siihen päälle tms. Maalikaupasta kysymällä löytyy oikea aine, mikä kestää alustassa talven rasitukset jne

                        http://juubi.hlan.net/index.php?page...ouring/repair5 Tuossa Juubin tekemä projektijuttu alusta rempasta. Kannattaa lukasta läpi.
                        sigpic
                        Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                        ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                        Comment

                        • WnBasisti
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 69
                          • Nastola

                          #42
                          Mitäs mieltä olette kun vika on seuraavaa:

                          rattia kääntäessä hammastanko pääsee nousemaan aavistuksen ylöspäin ja kolahtaa rumasti tippuessaan takaisin hampaaseen. Kolina häviää heti kun raidetangon sisäpäätä painaa alaspäin. Olisiko järkevää uusia ensin raidetangon sisäpää vaikka siinä ei selvää välystä tunnukkaan?

                          Hammastangon säätö eli sen torxin kiristäminen ei tuntunut vaikuttavan suuntaan taikka toiseen.
                          E91 318i Touring -All show&no go-
                          Corvette C5 -Got Vortech?-

                          Comment

                          • HBD
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 269
                            • Hämeenlinna

                            #43
                            Originally posted by NokiLeka View Post
                            Voihan sen puslan vaihtaa ilman säätöäkin, mutta onko se enää samoissa säädöissä uudella puslalla onkin toinen juttu. Puslan saa vaihdettua ilman koko alatukivarren irroittamista. Auto nosturille tai vaihtoehtoisesti etupää ylös. Irroittaa helan pultit, ulosvetäjällä ja melkoisella kiroilemisella vanha irti ja uuden saa joko käsin tai pienellä nuijimisella paikoilleen. Saippua ym. voi helpottaa uuden laittamista. Uusi hela takaisin paikoilleen ja auto alas.

                            Niin ja sitä ennen kannattaa purkaa pohjamuovi sekä sen alla oleva ristituki pois edestä.
                            Tässä itselle tuoreessa kulkineessa (e46, 320cd, m-sport) on alatukivarret vaihdettu 20tkm sitten, mutta tukivarren takaheloihin ei ollut tarvetta koskea. Nyt sitten ohjaus hieman vetelee, tuntuu pieni nyppäys kun jarruttaa ja ehkä jopa pientä ääntäkin mukulakivikadulla. Katsastuskonttorilla inssin kanssa kummasteltiin että kaikki on aivan priimaa, takahelakin, mutta liikettä siellä kyllä on luvattoman paljon, eli vaihtoon. Powerflexin puslat on tilattu ja lauantaipäivä varattu auton alla hikoiluun.

                            Kun nuo helan pultit nappaa irti, saako sen tosiaan vedettyä tukivarresta kivuitta pois? Ja onko tosiaan mahdollista painaa uusi pusla/hela paikalleen tukivarteen ihan ilman konevoimia? Eli ei tarvinne alatukivarren alapalloja alkaa irroittelemaan jne?
                            BMW 530 xd
                            Porsche 911
                            MB C123 230ce

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              #44
                              Originally posted by HBD View Post
                              Kun nuo helan pultit nappaa irti, saako sen tosiaan vedettyä tukivarresta kivuitta pois? Ja onko tosiaan mahdollista painaa uusi pusla/hela paikalleen tukivarteen ihan ilman konevoimia? Eli ei tarvinne alatukivarren alapalloja alkaa irroittelemaan jne?
                              Ulosvetäjällä melkein joutuu vanhan irroittamaan, se on melko tiukassa siinä tukivarressa. Mutta Powerflexi menee paikalleen ilman konevoimia. Painat sen käsin niin pitkälle kuin se menee, siitä kun se alatukivarsi alkaa laajenemaan niin pusla kyllä toppaa siihen ja syvemmälle sitä ei ole tarvetta työntää.

                              Pari viikkoa sitten vaihdoin omaani alatukivarret ja tarkistin samalla powerflexien kunnon, niin ihan käsivoimin irtosi ja meni paikalleen.

                              Mutta siihen tarvitset prässiä tai ruuvipenkkiä kun laitat ne powerit niihin heloihin kiinni. Vanha pusla vaikka rikkomalla pois, ulompi holkki rautasahalla varovasti poikki ja pois, sen jälkeen prässillä/ruuvipenkillä poweri helaan.
                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              • HBD
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2003
                                • 269
                                • Hämeenlinna

                                #45
                                selvä homma ja kiitokset vinkeistä. Pääseekö tuota helaa irroittamaan alatukivarresta heti kun pohjamuovin ja ristituen on purkanut sekä irroittanut helan 2 pulttia, eli tarviiko jotain muuta irroittaa tai löysätä?
                                BMW 530 xd
                                Porsche 911
                                MB C123 230ce

                                Comment

                                Working...
                                X