Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 valomuisti + jälkiasennus xenonit - Turhaa räpsyttelyä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sassi
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2008
    • 412
    • Nivala

    E46 valomuisti + jälkiasennus xenonit - Turhaa räpsyttelyä?

    Terve!

    Olen lueskellut foorumia pitkään ja saanut monta hyvää vinkkiä sekä linkkiä.

    Etsiskelin haulla ja olen lueskellut varmaan kolme tuntia juttuja jälkiasennusxenoneista ja mahdollisista ongelmista mitä niiden kanssa voi tulla, mutta kukaan ei ole tuntunut kiinnittävän huomiota yhteen seikkaan, niinpä piti kirjautua foorumille ja alkaa kyselemään itse:

    Auto on siis 330D -03, jossa on alkuperäiset halogen valot, oma poltin lyhyille ja pitkille valoille. Olen aikeissa vaihtaa jälkiasennusxenonit H7 polttimoiden tilalle (joo, tiedän määräykset; pesurit, automaattinen korkeussäätö, umpioiden hyväksyntä xenoneille jne.) mutta yksi asia askarruttaa:

    Tässä kun on valomuisti, eli kun ajovalokytkin on päällä -asennossa, valot syttyvät heti kun laittaa virran päälle, mutta sammuvat moottorin käynnistyksen ajaksi.
    Minun käsityksen mukaan Xenon -polttimot kuluvat ja himmenevät jos niitä räpsytellään koko ajan?

    Saako tuon valomuistin toimimaan niin, että ainoastaan parkit syttyvät kun laitetaan virta päälle ja vasta kun moottori on käynnissä (ja laturi alkaa lataamaan) syttyvät varsinaiset ajovalot?

    En haluaisi alkaa räpläämään valokatkaisinta tuon takia välttääkseni xenoneiden turhia sytyttelyitä, kun valomuisti on juuri sitä varten ettei valoista tarvitse välittää tai nappuloida valokatkaisijaa koko ajan... :think

    Toisesta viestiketjusta löysin taulukon, jossa on kaikki huollossa ohjelmoitavat asetukset ja siellä oli mm. tuo valomuisti sekä valoautomatiikka. Miten valoautomatiikka eroaa valomuistista, olisiko siitä apua tähän ongelmanpoikaseen?
    --
    Sassi
    - F10 530d
    - KTM 690 Enduro
    Ex. E90 330d, E46 330d
  • Tomppa123
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1980
    • Salo

    #2
    Minulla ainakin toimi ihan hyvin vaikka on tuo valomuisti!

    Comment

    • Kurre
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 384
      • Veteli

      #3
      Ei itsellänikään xenonit sammu, vaikka ovat päällä autoa startatessa. Virransaanti on toteutettu releiden kautta.
      sigpic
      Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
      ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

      Comment

      • hattiwatti
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 255
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by sassi View Post
        Toisesta viestiketjusta löysin taulukon, jossa on kaikki huollossa ohjelmoitavat asetukset ja siellä oli mm. tuo valomuisti sekä valoautomatiikka. Miten valoautomatiikka eroaa valomuistista, olisiko siitä apua tähän ongelmanpoikaseen?
        Mutta laitatko linkkiä tuohon ketjuun. Olen itse tuota kaipaillut enkä osu haullakaan kohdalleen

        Comment

        • Tomppa123
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1980
          • Salo

          #5
          Originally posted by hattiwatti View Post
          Mutta laitatko linkkiä tuohon ketjuun. Olen itse tuota kaipaillut enkä osu haullakaan kohdalleen
          Tämä kenties?

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17508
            • Turku

            #6
            Itse olen ratkaissut asian niin, että starttaan auton aina valokatkaisin off-asennossa. Ajattelen siten pidentäväni xenonien elinikää.. Laskeeko jännite xenoneille startin aikana? Eikö sekin siinä tapauksessa voi vaikuttaa xenonin elinikään. Voi olla, että koko touhuni on turhaa penninvenyttämistä, mutta köyhän täytyy yrittää
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9990
              • KVLA

              #7
              Originally posted by Laku View Post
              Itse olen ratkaissut asian niin, että starttaan auton aina valokatkaisin off-asennossa. Ajattelen siten pidentäväni xenonien elinikää.. Laskeeko jännite xenoneille startin aikana? Eikö sekin siinä tapauksessa voi vaikuttaa xenonin elinikään. Voi olla, että koko touhuni on turhaa penninvenyttämistä, mutta köyhän täytyy yrittää
              Mitä ihmettä sitten valoautomatiikalla tekee,jos niitä valoja on kuitenkin räplättävä.

              Comment

              • sassi
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2008
                • 412
                • Nivala

                #8
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Mitä ihmettä sitten valoautomatiikalla tekee,jos niitä valoja on kuitenkin räplättävä.
                Juuri tämä on pointtini
                Tokihan katkaisijan voi kääntää 0-asentoon aina startatessa, mutta koko valoautomatiikan idea katoaa siinä samalla.

                Onko Kurrella ja Tomppa123:lla jotain muuta erikoista, kuin releiden kautta virran saanti?
                En ole tarkemmin mittaillut, mutta näyttää siltä että startatessa virransaanti lähivaloille katkeaa kokonaan, jolloin jos releiden ohjaus tulee lähivalojen kautta, sammuuhan ne nekin...

                Mutta tuolla relekytkennällä voisi toimiakin, jos laittaisi releille sopivan kokoiset kondensaattorit, jotka ylläpitäisivät releiden vetokäämejä sen aikaa että moottori käynnistyy? Tuota kun ei ole koskaan tarvinnut startata sekuntia kauempaa, vaikka kerran piti startata -28 pakkasestakin ilman esilämmitystä

                Tuossa rele-konkkavirityksessä ainut haittapuoli olisi se, että moottorin sammuttamisen jälkeen ajovalot jäävät palamaan siksi aikaa, että konkat tyhjentyvät. Mutta jos mitoittaa konkat niin, että riittävät 1-2 sekunniksi ylläpitämään releitä, niin sepä ei haittaa... :think
                --
                Sassi
                - F10 530d
                - KTM 690 Enduro
                Ex. E90 330d, E46 330d

                Comment

                • sassi
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2008
                  • 412
                  • Nivala

                  #9
                  Originally posted by hattiwatti View Post
                  Mutta laitatko linkkiä tuohon ketjuun. Olen itse tuota kaipaillut enkä osu haullakaan kohdalleen
                  Tällainen tarina löytyi, kun oli puhe E46:n valoautomatiikasta:

                  Originally posted by jrenv View Post
                  Hinnasta ei ole tietoa, mutta hommahan on huollossa tosi simppeli. Auto kiinni piuhaan ja hetki naksutellaan tietokoneella. http://www.e38.org/E38-Options.pdf kertoo nimestään huolimatta myös E46:sen kaikki ohjelmointioptiot.

                  Mun vakikorjaaja naureskelee että tiedän nuo paremmin kuin hän, kun ollaan tehty muutoksia meikäläinen kertoo mistä valikosta optio löytyy :P
                  --
                  Sassi
                  - F10 530d
                  - KTM 690 Enduro
                  Ex. E90 330d, E46 330d

                  Comment

                  • tac
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 154

                    #10
                    Originally posted by sassi View Post
                    Juuri tämä on pointtini
                    Tokihan katkaisijan voi kääntää 0-asentoon aina startatessa, mutta koko valoautomatiikan idea katoaa siinä samalla.

                    Onko Kurrella ja Tomppa123:lla jotain muuta erikoista, kuin releiden kautta virran saanti?
                    En ole tarkemmin mittaillut, mutta näyttää siltä että startatessa virransaanti lähivaloille katkeaa kokonaan, jolloin jos releiden ohjaus tulee lähivalojen kautta, sammuuhan ne nekin...

                    Mutta tuolla relekytkennällä voisi toimiakin, jos laittaisi releille sopivan kokoiset kondensaattorit, jotka ylläpitäisivät releiden vetokäämejä sen aikaa että moottori käynnistyy? Tuota kun ei ole koskaan tarvinnut startata sekuntia kauempaa, vaikka kerran piti startata -28 pakkasestakin ilman esilämmitystä

                    Tuossa rele-konkkavirityksessä ainut haittapuoli olisi se, että moottorin sammuttamisen jälkeen ajovalot jäävät palamaan siksi aikaa, että konkat tyhjentyvät. Mutta jos mitoittaa konkat niin, että riittävät 1-2 sekunniksi ylläpitämään releitä, niin sepä ei haittaa... :think
                    Eipä ainakaan omat originaaliksenonit välky käynnistyksessä. Siitä en tiedä laskeeko jännitteet vai ei, mutta valot tuntuvat palavan tasaisesti koko startin ajan. Säästöstä sen verran, että kuluuhan se valokatkaisijakin jos sitä jokaisessa käynnistyksessä ja sammutuksessa ropeltaa...
                    Rahaa on niin paljon ettei paskalle taivu

                    Comment

                    • jokke28
                      Newbiemmer
                      • Jan 2008
                      • 12
                      • Pori

                      #11
                      xenon

                      Laitoin omaan vm-97 e39 lyhyille originaalit hellat joissa on ilmeisesti virtaa varaavat konkat koska pienintäkään välähdystä ei ilmene käynnistäessä,pitkillä taas on AMP-tarvike xenonit jotka taas välkkyy kävi auto tai ei,joskin ekan käynnistyksen jälkeen nekin syttyvät uudelleen nopeasti. Hellat romikselta 250e pari sekä amp.t katuautosta olisko ollut 149e vuosi sitten ja kyllä näkyy
                      Vikakoodinlukua Porin alueella.

                      Comment

                      • sassi
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2008
                        • 412
                        • Nivala

                        #12
                        Originally posted by jokke28 View Post
                        Laitoin omaan vm-97 e39 lyhyille originaalit hellat joissa on ilmeisesti virtaa varaavat konkat koska pienintäkään välähdystä ei ilmene käynnistäessä,pitkillä taas on AMP-tarvike xenonit jotka taas välkkyy kävi auto tai ei,joskin ekan käynnistyksen jälkeen nekin syttyvät uudelleen nopeasti. Hellat romikselta 250e pari sekä amp.t katuautosta olisko ollut 149e vuosi sitten ja kyllä näkyy
                        Hmm... :think

                        Tuohan voisi tosiaan olla toinen ratkaisu, konkat suoraan ballastien virransyöttöön. Vai onko niissä jo jopa vakiona jonkinlaiset estämässä juuri tuota turhaa räpsimistä?

                        Kertokaapa te, jolla on noita jälkiasennussarjoja, että onko niissä sammuttamisen jälkeen viivettä, ennen kuin sammuvat kokonaan?
                        --
                        Sassi
                        - F10 530d
                        - KTM 690 Enduro
                        Ex. E90 330d, E46 330d

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17508
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Mitä ihmettä sitten valoautomatiikalla tekee,jos niitä valoja on kuitenkin räplättävä.
                          Niin no... mitä helvettiä sillä automatiikalla oikeasti tekee? Onpa iso vaiva laittaa kytkimestä päälle/pois ! Joo, ja kytkinhän "kuluu" tosi paljon. Sitä paitsi onneksi järjestelmä varoittaa, jos valot on unohtua päälle.
                          Näillä mennään:
                          - BMW E81 118i since 2017
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Lallevihtinen
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2006
                            • 690
                            • Tampere

                            #14
                            Kyllä ne xenonit pienen räpsymisen kestää...ite ainakin oon niin valomuisti kannattaja etten jaksa kytkintä käännellä. Ei ne polttimotkaan nyt niin kalliita ole jos parin vuoden välein joutuskin vaihtaan...
                            sigpic
                            BMW E93 335i & BMW M550Dx
                            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17508
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Lallevihtinen View Post
                              Kyllä ne xenonit pienen räpsymisen kestää...ite ainakin oon niin valomuisti kannattaja etten jaksa kytkintä käännellä. Ei ne polttimotkaan nyt niin kalliita ole jos parin vuoden välein joutuskin vaihtaan...
                              Mun mielestä on tosi kalliita. Ennen H4 makso 10 Suomen markkaa. Nyt maksaa kymmeniä euroja. Tiedän, eri polttimo, paljon parempi valoteho .
                              Sigun ässässä ei tarvinnut vaihtaa 8 vuoden aikana edes kertaakaan sitä 10mk:n hoonelkkua...
                              Näillä mennään:
                              - BMW E81 118i since 2017
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎