Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46, perä vahvemmaksi vaahdolla. Terästäkin lujempi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • UPI
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 115
    • Oulu

    E46, perä vahvemmaksi vaahdolla. Terästäkin lujempi?

    No nyt tulee outoa tekstiä, joten suhtautukaa varauksella. Luin tuosta perän repeämisestä, joka koskee ainakin E36 ja E46 malleja. Autoissa joissa ei ole vielä revennyt, on ehdotettu, että laitetaan sinne perä onteloon vaahtoa, joka vahventaa sen tyhjän tilan metallien välissä. Ei pääse metallit notkumaan ja väsymään, eli ongelma olisi näinollen ehkäisty. Vaahto on eräänlaista kovavaahtoa, eli kovettuu sinne metallien väliin:

    - "Filling unibody cavities with structural foam is a commonly used procedure and will definitely add stiffness"

    - "The foam fills the area between the sheetmetal, it bonds to it and is stronger than steel. So it should prevent the sheet metal from bending thus preventing the subframe mount damage caused by metal fatigue"

    Olisko joku kuullut tästä kikasta? Tulisi samalla äänieristystä lisää! Joku Teracore tms. on ko. aine...
    Last edited by UPI; 21-05-2008, 09:14.
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    #2
    Johan on taas ratkaisu

    Eikös samalla vaivalla sinne hitsailisi vahvikepalat niin kestäisi ainakin varmasti (vaatinee aikamoista puhdistusta tuo vaahdotus, tuskin tarttuu kauhean hyvin massattuun pohjaan). Eipähän jäisi kaikki vesi ja kurakaan mihinkään muhimaan..
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • pmv
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2032
      • tornio

      #3
      Ymmärrykseni mukaan tuo vaahto tulee kahden teräslevyn väliin ja kovettuu sinne tiiviisti.
      Tämähän vastaa (tai toteutetaan samaa ideaa kuin) perinteisesti kilpa-autoissakin tunnettua sandwich-rakennetta. Jos kahden levyn väli täytetään täydellisesti ja täyttöaine pysyy kontaktissa levyjen kanssa, niin onhan sen lujuus jossain mielessä merkittävästi lujempi. On tuollaisia täyttöaineita olemassa ihan teollisissakin ratkaisuissa.

      Comment

      • UPI
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 115
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Jonsku View Post
        Johan on taas ratkaisu

        Eikös samalla vaivalla sinne hitsailisi vahvikepalat niin kestäisi ainakin varmasti (vaatinee aikamoista puhdistusta tuo vaahdotus, tuskin tarttuu kauhean hyvin massattuun pohjaan). Eipähän jäisi kaikki vesi ja kurakaan mihinkään muhimaan..
        Jep. Tuolla on ainakin yksi kitti, jolla voi vahvistaa:
        http://www.turnermotorsport.com/html..._ID=TDR4675412

        Comment

        • CH3OH
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 52
          • Satakunta

          #5
          MUTUA: Kyllähän tuollainen ydinaine jäykistää kotelorakennetta merkittävästi, mutta ei välttämättä tee siitä juurikaan lujempaa. Jos (ja kun) repeämiset johtuvat resonanssin aikaansaamista väsymismurtumista, niin tuo vaahto auttanee lähinnä uudehkoon/vähän ajettuun autoon. Jos murtumat ovat siellä pellissä jo, mutta lopullinen repeäminen ei ole vielä tapahtunut, niin ei muuta kun jäykistelevyä hitsaamaan. Joku sitä paikkaa joutuu kuitenkin hitsaamaan, eikä varmaan ole mielissään vaahdon aiheuttamista tuhoista.
          E28 520i:Timantinmusta vikamagneetti
          ex: e30 M40

          Comment

          • kt10734
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2008
            • 370
            • Uusimaa

            #6
            Liittyen hitsaamisvahvistukseen: kannattaako perän kiinnitys vahvistaa ennen repeämistä hitsaamalla peltilätkiä sinne tänne vai antaa ensin revetä ja sitten korjata?


            Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

            Comment

            • antti
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2002
              • 789
              • Espoo

              #7
              Originally posted by kt10734 View Post
              Liittyen hitsaamisvahvistukseen: kannattaako perän kiinnitys vahvistaa ennen repeämistä hitsaamalla peltilätkiä sinne tänne vai antaa ensin revetä ja sitten korjata?
              Muistan nähneeni netissä ulkomaalaisen firman, joka myy ko. vahvistussarjoja. Paketissa tulee paksut oikeaan muotoon leikatut metallinpalat, jotka sitten kotona hitsataan paikalleen. Jollakin taisi olla jo valmiit kaavatkin oikeaoppisten palojen tekemiseen.

              Kaipa nuo voi itsekin suunnitella
              Last edited by antti; 21-05-2008, 14:28.
              E46 325ti Compact

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #8
                Tätähän se tehdaskin muistaakseni suosittelee..
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • Silvio
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 293
                  • *

                  #9
                  Ainakin e36 M-malleissa on käsittääkseni ollut semmoset vahvikelätkät jo tehtaalta, eli periaatteessa niitä vois saada osanumerolla tilattua maahantuojaltakin..?

                  RealOEM, osat 3 ja 4?
                  ...

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Onhan tällaista täyttämis kikkaa käytetty iät ja ajat, lähinnä japseihin, kun on täytetty kotelot sementillä jottei inssin piikki mee pellistä läpi.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • Hammu
                      Moderator
                      • Nov 2006
                      • 3971
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Silvio View Post
                      Ainakin e36 M-malleissa on käsittääkseni ollut semmoset vahvikelätkät jo tehtaalta, eli periaatteessa niitä vois saada osanumerolla tilattua maahantuojaltakin..?

                      RealOEM, osat 3 ja 4?


                      Aivan oikein.

                      Mun pommiin on hitsattu nuo lätkät ja ne on noin 3,5mm paksut.

                      Comment

                      • Silvio
                        BTCF Member
                        • Feb 2007
                        • 293
                        • *

                        #12
                        Eli niitä siis saa. Pakko kysyä vielä että mistä ja paljonko kustansi?
                        ...

                        Comment

                        • Hammu
                          Moderator
                          • Nov 2006
                          • 3971
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by Silvio View Post
                          Eli niitä siis saa. Pakko kysyä vielä että mistä ja paljonko kustansi?
                          Tais olla viiskytä dollaria ku tilasin ameriikan poijilta kun sieltä tuli samalla muutakin tavaraa.

                          Bimmerworld ainakin myy noita lätkiä.
                          Varmaan kannattaa kysästä laakkoselta hintoja kans, ei noi voi mitkään maailman kalleimmat osat olla

                          Comment

                          • NokiLeka
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2341
                            • Eurajoki

                            #14
                            e46:een pitäisi saada Turner Motorsportilta vahvikelätkä-sarjaa. TUOSTA katsomaan hintoja ym.
                            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎