Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 vesihävikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Defi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 34
    • nokia

    e46 vesihävikki

    Eli vm 2000 e46 1.9 koneella kadottaa jäähdytysnesteet. Voiko vika olla vesipumpussa? Pumppu pitää välillä hieman autoa ääntä,mutta nesteet kiertävät..Termostaatti on uusi. Letkuissa ei näyttäisi olevan vuotoja. Pitää vielä tarkistaa ilmanpuhdistimen alla oleva y liitos(mahdollinen vuoto).
    Ensin luulin,että vika on termostaatin jumittamisessa,mutta uusi termostaatti toimii kuten pitää.Voivatko paineet nousta muista syistä niin,että nesteet katoavat? Tosin lämpöanturia en vielä ole uusinut,mutta siitä tuskin löytyy ratkaisu jäähdytysnestehävikkiin.

    Jos joku on ongelmaan perehtynyt,niin apuja kaivataan. Ja ei,ei ole paisuntasäiliössä vika,kuten amatöörit väittävät Eikä korkissa... Totuus iänikuisesta "Vika paisuntasäiliössä aiheesta" Pist. jos joku epäilee paisarin halkeamista,niin tiedoksi: Paisari halkeaa viallisen ylipaineventtiilin takia(Jäähdytysnestesäiliön korkissa). Ajon aikana,tai jälkeen koneen jäähdytysjärjestelmään saattaa kiertyä ylimääräisiä paineita. Silloin ylipaineventtiili päästää paineet ulos,mutta samalla katoaa myös jäähdytysnestettä(Keittäminen). Jos venttiili on viallinen paineet halkaisevat paisuntasäiliön. Paineiden lisääntyminen taas johtuu yleensä viallisesta termostaatista. Itselläni termostaatin vaihto ei kuitenkaan tuonut ratkaisua,joten vikaa on haettava muualta.
    Last edited by Defi; 06-06-2008, 12:28.
  • piedro
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 5

    #2
    Mulla oli sellanen pieni muovi putken pätkä hajonnut sieltä ihan koneen taka osasta, oli o-renkaan ura lahonnut siitä muovi putkesta ja o-rengas ei enään pitänyt.

    Comment

    • Janza182
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4987
      • 013

      #3
      Isäukon autossa samaa ongelmaa.. Kadottaa vettä mut kosteeta ei näy eikä jätä läikkää eikä tuntus menevän öljyjen sekaankaan. (myös 316 1.9i E46)

      Kerrotko lisää tuosta koneen takana olevasta jutusta

      Comment

      • JNIJNI
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1481

        #4
        Niin, missä ajassa tuo häviäminen tapahtuu? Itse olin huolissani systerin auton (e46 316i -99) nestehävikistä, joka on noin 1litra/ 6kk. Huollossa sanoivat, että ei kannata olla laisinkaan huolissaan, varsinkaan kun silmiinpistävää vuotokohtaa ei ole näkyvissä. Nestettä vaan lisää aika ajoin.
        G21 LCI 330e xDrive 2022
        E93 M3

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Kyllä korjaamoilla yleensä ymmärretään tehdä vuotavaan järjestelmään koeponnistus, eli paineistetaan järjestelmä raja-arvoonsa. Tällöin painemittarista ja sen laskemisesta nähdään suoraan vuotaako vai pitääkö järjestelmä. Lisäksi paineistettuna pienikin vuoto on paljon helpompi havaita.

          Comment

          • Tume3
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 141
            • Iisalmi

            #6
            Viime viikolla vaihdettiin tuohon mun E46 (1.9) tuo koneen takaosassa oleva muoviputki johon kiinnittyy kaksi letkua
            http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=35.tuosa linkissä nro 9.

            Muovi oli halkeillut ja o-rengas murentunut ihan pilalle (alla kuva). Ihmettelin kun välillä ajon aikana kun pysähtyi esim. risteykseen niin tupsautti sellaisen oudon hajun ohjaamoon. Veikkaisin että tuo neste vuoti sen verran et sit valuessa lämpimään pakoputkeen tai koneen takaosaan tupsautti sen oudon hajun. Osan vaihdon jälkeen tätä hajua ei ole tullut. Myös nestettä joutui lisäilemään tietyin väliajoin.

            Viime syksynä vaihdettu vesipumppu, paisuntasäiliö (joka oli halki) ja korkki. Viime viikolla laitettu myös uusi termostaatti.

            Osan vaihto oli helppo, ei muuta kuin raitisilmasuodatin ja sen kotelo pois ja sitten pääsikin jo tuohon "jakotukkiin" käsiksi.

            Toivottavasti tästä oli jotain apua.
            Attached Files

            Comment

            • Janza182
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4987
              • 013

              #7
              Pitääpäs tuo tarkistaa.
              Niin isän autossa hävikkiä tyyliin reilu puolilitraa noin kolmessa kuukaudessa

              Comment

              • Defi
                Bimmer Rookie
                • Apr 2008
                • 34
                • nokia

                #8
                Hävittää välillä nopeasti ja välillä ei ollenkaan

                Hävittää välillä nopeasti ja välillä ei ollenkaan,voi olla ,että ongelma korjautuu uudella anturilla ja ilmauksella,tuon putken yritän vielä jostain saada

                Comment

                • konejotti
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 45

                  #9
                  Originally posted by Defi View Post
                  Hävittää välillä nopeasti ja välillä ei ollenkaan,voi olla ,että ongelma korjautuu uudella anturilla ja ilmauksella,tuon putken yritän vielä jostain saada
                  Miten on hommma edennyt,mitä anturia tarkoitat?
                  Itsellä lähipiirissä samanlainen tapaus.

                  Comment

                  • wexfly
                    Newbiemmer
                    • Feb 2008
                    • 19

                    #10
                    Mulla on sama vika vm;99 316i: ssa. Ensin räjähti paisuntasäiliö. sitten 1kk ajon jälkeen nestettä hävinnyt vajaa litra. Se paisuntakorkki kannattaa ihan vaan varoiksi uusia jollei jo ole uusittu. n. 18-20€. Se on pää vika kuitenkin, nostaa paineet liijaksi ja O- rengas tiivisteet vuotaa. Todella ikävä mallivika 4 sylinterisissä E46: ssa. Jos vehkeessä ei olisi integroitua termostaattia olisin laskenut käyntilämpötilaa n.90 c- asteeseen. Kysynkin: Paisuntasäiliön pohjassa on jäähdytin-neste pinnan korkeusanturi? Mun bimmerissä se ei kyllä pelaa, vai kuinka muilla.
                    Ex:bemarit

                    E46 316i
                    E30 320i
                    E30 316i
                    E28 518i
                    E34 520i

                    Nyt: E39 523ia touring

                    Comment

                    • soldia
                      Banned
                      • Feb 2006
                      • 725
                      • Planet X

                      #11
                      Bmw käyttää joissain muovisissa jäähdytysjärjestelmän osissa materiaalia, joka ns. murenee vanhetessaan.

                      Esim. mustat paisuntasäiliöt ja kumiletkujen samanväriset liitososat.

                      Usein juuri noissa osissa on pieni vuoto joka ei näy helposti, koska lämmin moottori paineenalaisena aiheuttaa sen ja myös usein höyrystää sen pois eli vuotoa ei näy. Neste tietenkin vähenee ja sitten mietitäänkin että miksi.

                      Ratkaisu löytyy usein sitten kun kyseinen osa hajoaa lopullisesti. Ja toivottavasti ei ehtinyt nestevajaus aiheuttaa lisäongelmia...

                      Ps. Vahvuus materiaalilla on hajoamispaikassaan ja sen lähellä kuin apteekin salmiakilla. Materiaalivirhe?
                      Last edited by soldia; 07-07-2008, 23:04.

                      Comment

                      • dsl Bimmer
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 358

                        #12
                        Originally posted by wexfly View Post
                        Mulla on sama vika vm;99 316i: ssa. Ensin räjähti paisuntasäiliö. sitten 1kk ajon jälkeen nestettä hävinnyt vajaa litra. Se paisuntakorkki kannattaa ihan vaan varoiksi uusia jollei jo ole uusittu. n. 18-20€. Se on pää vika kuitenkin, nostaa paineet liijaksi ja O- rengas tiivisteet vuotaa. Todella ikävä mallivika 4 sylinterisissä E46: ssa. Jos vehkeessä ei olisi integroitua termostaattia olisin laskenut käyntilämpötilaa n.90 c- asteeseen. Kysynkin: Paisuntasäiliön pohjassa on jäähdytin-neste pinnan korkeusanturi? Mun bimmerissä se ei kyllä pelaa, vai kuinka muilla.
                        Mä laskin omassa autossa lämpötiloja. Ohjaan sarjavastuksen kautta suoraan termostaattia. Nyt lämpötila pysyttelee 93C. Vetoa on tullut (mukavasti) lisää, jonka huomasi ennen kaikkea viime hellejaksolla.

                        Comment

                        • jap179
                          Newbiemmer
                          • Dec 2008
                          • 17
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by Tume3 View Post
                          Viime viikolla vaihdettiin tuohon mun E46 (1.9) tuo koneen takaosassa oleva muoviputki johon kiinnittyy kaksi letkua
                          http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&fg=35.tuosa linkissä nro 9.

                          Muovi oli halkeillut ja o-rengas murentunut ihan pilalle (alla kuva). Ihmettelin kun välillä ajon aikana kun pysähtyi esim. risteykseen niin tupsautti sellaisen oudon hajun ohjaamoon. Veikkaisin että tuo neste vuoti sen verran et sit valuessa lämpimään pakoputkeen tai koneen takaosaan tupsautti sen oudon hajun. Osan vaihdon jälkeen tätä hajua ei ole tullut. Myös nestettä joutui lisäilemään tietyin väliajoin.

                          Viime syksynä vaihdettu vesipumppu, paisuntasäiliö (joka oli halki) ja korkki. Viime viikolla laitettu myös uusi termostaatti.

                          Osan vaihto oli helppo, ei muuta kuin raitisilmasuodatin ja sen kotelo pois ja sitten pääsikin jo tuohon "jakotukkiin" käsiksi.

                          Toivottavasti tästä oli jotain apua.
                          Paljos tuo "jakotukki" maksoi ja millä nimekkeelä sitä kyselis liikkeestä?
                          Carina II 1.6 -87 21vuotta > 318i Touring E46 -00 5,5 vuotta > 520i Touring E39 -01

                          Comment

                          • Pete83
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2008
                            • 120
                            • Raahe

                            #14
                            Originally posted by jap179 View Post
                            Paljos tuo "jakotukki" maksoi ja millä nimekkeelä sitä kyselis liikkeestä?
                            Ota tuosta Realoemin kuvan alaosassa olevasta taulukosta osan numero ylös ja sen kanssa sitten liikkeeseen joka myy/"välittää" bemarin osia. Hinta on tuskin kaukana 20€, mutta tuo hinta on tosiaan "mutua"
                            Toyota Avensis (=huoleton)
                            ex: E46 320D Touring

                            Comment

                            • tonez
                              Newbiemmer
                              • Feb 2008
                              • 12
                              • Alavus

                              #15
                              Onko joku vaihtanut osan nro 5? Onnistuuko ilman imusarjan purkua ja miten?


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎