Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330d jyristää (täälläkin)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • parviainenp
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 57
    • espoo

    e46 330d jyristää (täälläkin)

    Elikkäs kahlailin foorumia, mutta eipä löytynyt ihan tarkkaa infoa ks. ongelmasta. Lähinnä oli ehkä tämä thredi:


    Siinä vissiin käsiteltiin kuitenki pääasiallisesti automaagilaatikkolla varusteltuja ja mulla olis manuaalilla varusteltu. En sitten tiedä paljonko sillä on eroa, mutta kuiteski... ongelma olisi seuraavanlainen:
    Vauhtia on noin 80km/h vaihde on 5:lla ja painan kaasua... alkaa jyrinä. Vauhti kiihtyy ja kun on lasissa 95km/h niin jyrinä lakkaa. Jos nostan kaasun pois jyrinä loppuu. Jos painan kytkimen pohjaan jyrinä loppuu. alkaa jostain noin 1600 kierroksesta ja loppuu siinä 2000 kieppeillä ehkä jo vähän allekin. Ongelman havaitsin motarilla ajettaessa vakkari päällä. Jyrinä on voimakkainta minimaalisella pintakaasulla. Pienemmilläkin vaihteilla samaa havaittavissa (tolla kierrosluku välillä)... ehkä :think .. niin paljon heikompana efektinä, että vaikea havaita.. tai sitten kuvittelen.


    Ideoita? Kenelläkään. On tää autoilu niin kivaa
    Kiitostamme jo etukäteen kaikkia vastanneita.
    BMW e46 330D Touring -03
  • uti
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 195

    #2
    Kardaanin tukilaakeri

    Kardaanin tukilaakeri kulahtanut.

    Comment

    • parviainenp
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 57
      • espoo

      #3
      Lisää havaintoja:

      Tyhjäkäynnillä normaalia voimakkaampaa tärinää/vatkausta... tulee sillai pulssimaisesti eli noin kolme pulssia sekunnissa / sekuntti tasaista jne.
      Tänä aamuna käynnistäessä rupesi vielä voimakkaampana ... ja kierrokset heitteli suurinpiirtein välillä 600-800 ... ei muuta kun ajoon. Lämpimänä tyhjäkäynnin heittelyä (ainakaan mittarin mukaan) ei enää ilmennyt, mutta vatkaus oli silti tallella...
      BMW e46 330D Touring -03

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        #4
        Heilutteles niitä suuttimien johtoja, ettei olis johto menossa poikki ja siksi jyrisee ja hytkyy. Jos jonkun johdon pitelemisellä käynti tasaantuu niin uusi johtosarja hankintaan, ei ole kallis, muistaakseni 19€.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • parviainenp
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 57
          • espoo

          #5
          carsoftilla vikakoodit luettu... dme koodi 11520. vielä kun tietäis mitä se meinaa... :think

          Selvitys on kuitenki päällä. Nyt jussia viettämään.
          BMW e46 330D Touring -03

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #6
            Originally posted by parviainenp View Post
            carsoftilla vikakoodit luettu... dme koodi 11520. vielä kun tietäis mitä se meinaa... :think

            Selvitys on kuitenki päällä. Nyt jussia viettämään.
            Googlea minuutti ja tulos: "B" Camshaft Position Actuator Bank 1
            E61 525d LCI

            Comment

            • parviainenp
              Bimmer Rookie
              • Nov 2007
              • 57
              • espoo

              #7
              Hahaa ... jaa toi eka ykkönen oli ns. turha?

              No sitte... kiitämme tästä... eli nokka-akseli-johdannaista vikaa mahdollisesti..
              BMW e46 330D Touring -03

              Comment

              • parviainenp
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 57
                • espoo

                #8
                Joo, elikkäs ei oo ehtiny paljoa tässä homma viemään etiä päin, mutta tulipahan kokeiltua piruttaan vielä ne suuttimien johdot.. eipä tuntunu olevan vaikutusta.

                Selailtuani nettiä ni löysin noi vika koodit tosiaan itsekkin, mutta löysinpähän myös toisen sivuston josta löyty seuraavanlaista:

                11520013 Fan blades Broken
                11520039 Fan blades Unpleasant noises
                115200XX Fan blades
                11520114 Fan clutch (mechanical) Occasional malfunction
                11520115 Fan clutch (mechanical) Permanent malfunction
                11520139 Fan clutch (mechanical) Unpleasant noises
                11520148 Fan clutch (mechanical) Leaking
                115201XX Fan clutch (mechanical)
                1152XXXX Fan

                Jos jotain kiinnostaa niin löytyy:


                P1520 "B" Camshaft Position Actuator Bank 1 (***(May not be applicable for Honda / Acura)***)

                Eli ihan vaan tulevan varalle, niin nää "p"-koodit on ilmeisesti jotain vakio obd-2 koodeja? vai täh?

                Tyhmäks tässä tuntee ittensä, mutta haluaa vaan varmuutta ennen ku sinkoo tiskille ostelemaan osia. Jotenkin vaan epäillyttää nokkakselin tunnistin .... luulis olevan käynnistysongelmaa, mut kun lähtee ku palmun alta.


                Tilanteeseen muuten updatea sen verta, että:

                • Auto täryttää myös paikallaan kaasutellessa samoilla alueilla kun liikkessäkin, kuitenkin heikommin.
                • Vatkaa mukavasti välillä 700-1000 sitten 1600-1900 ja uudelleen 2200-2300
                • Erikoisia nytkähdyksiä aina välillä rajuissa moottorijarrutuksissa
                • Kylmänä käynnistäessä kierrokset jotain 800rpm sitten tavallaan "romahtelee" parisataa kiekkaa alemmas ja takasi 800. toistaa tätä hetken. tärinä on sillo voimakkaampaa. Hetken ajon jälkeen kiekat ei enää huoju (ainakaan mittarin mukaan) mutta tärinä/tutina jatkuu
                • Tuntuis ehkä pientä tehojen häipymistä ajoittain täyskaasutuksessa 3:lla ylämäkeen ... aika harvoin kuiteski, mut välillä tuntuu ihan selvästi ihan ku vääntö häviäis hetkeks...


                Ps. kuuluuko ominaisuuksiin, että esim. tyhjäkäynnillä kun surraa hetken niin aika vahva diesel-katku valtaa auton ympäristön. kyllähän se kaasu haisee aina kaikissa autoissa, mutta tulee kyl tän auton kanssa tosi vahvana.... aattelin vaan, että jos liittyy tapaukseen jotenki.


                Kiitos,

                Nyt on taas vuodatettu, auttakkee
                BMW e46 330D Touring -03

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9139
                  • Oulu

                  #9
                  Liekö tässä kaksi erillistä vikaa, jotka nyt sekoittavat pakkaa.

                  Suurimman väännön alueella ~2000 RPM tuntumassa tuntuva selvä jyristys tulee todennäköisesti voimansiirrosta, esim. rättinivel/kardaanin tasapaino, kaksoismassa vauhtipyörä/kytkin. Jyrinän pitäisi kuitenkin olla riippuvainen kaasujalan asennosta.

                  Tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla esiintyvät tärinät ja tyhjäkäynnin heittely ovat tyypillisiä vikaantuneen suuttimen aiheuttamia oireita. Toinen mahdollinen aiheuttaja voi olla jakotukin paineanturi/liitin (heittelevä rail-paine). Pätkivät suuttimien liittimet käytiinkin jo läpi.

                  Nokka-akselin anturin vikaantuminen vaikuttaa ainoastaan käynnistymiseen. Tähän käyntiongelmaan tai jyrinään sillä ei voi olla mitään vaikutusta.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • sassi
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2008
                    • 412
                    • Nivala

                    #10
                    Originally posted by parviainenp View Post

                    ongelma olisi seuraavanlainen:
                    Vauhtia on noin 80km/h vaihde on 5:lla ja painan kaasua... alkaa jyrinä. Vauhti kiihtyy ja kun on lasissa 95km/h niin jyrinä lakkaa. Jos nostan kaasun pois jyrinä loppuu. Jos painan kytkimen pohjaan jyrinä loppuu. alkaa jostain noin 1600 kierroksesta ja loppuu siinä 2000 kieppeillä ehkä jo vähän allekin.

                    Jyrinä on voimakkainta minimaalisella pintakaasulla. Pienemmilläkin vaihteilla samaa havaittavissa (tolla kierrosluku välillä)
                    Omallani manuaaliaskisella 33D:llä ajettu 160 000 (eilen pyörähti mittariin ) ja samaa tärinää havaittavissa juuri samoilla kierroksilla. Olen foorumia lueskellessa tullut johtopäätökseen, että kardaanin tukilaakeri on vaihdon tarpeessa.

                    Vai onko jollakulla vielä parempaa tietoa tuosta?
                    --
                    Sassi
                    - F10 530d
                    - KTM 690 Enduro
                    Ex. E90 330d, E46 330d

                    Comment

                    • parviainenp
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2007
                      • 57
                      • espoo

                      #11
                      Tosiaan toi tärinä ei varmaankaan liity mun kohdalla voimansiirtoon (eli vauhti pyörästä etiä päin) ku painamalla kaasua paikallaankin kone tärisyttää. Tällöinhän kytkin ja kardaani ja muut kaverit sen jälkeen ei osallistu homman mitenkään. Keskitukikumikin on vaihdettu muutama kuukaus sitte.

                      Eli vois kuvitella, että onkelma on akselilla vauhtipyörä (aiheuttaako paikallaanki vatkausta?)/suuttimet(ei vissii kuitenkaan liittimet)/railijakotukinpaineanturi(tästä en tiedä mitään)

                      Moottorin jotain kannakekumeja vois epäillä vatkausefektin syyksi, mut ne ei taas selitä tota tyhjäkäynnin heiluntaa...

                      Meitsillä mittarissa 161tkm

                      Eka pemari paras pemari ... mut hei kyllä tää mun vanhan nismon voittaa miten päin vaan

                      Ei vaan vikakoodeja näy (paitsi se yks, mut ilmeisesti tuulettimeen liittyvä .. pyörii meinaa lämpimänä koko ajan, nyt kun tarkemmin miettii).. eli ei muuta ku jäljittämään jotain pätevää autokorjaamoa ... ehdotuksia espoon seudulta? (ei laakkosta kiitos tai muitakaan isoja taloja kun ei niitä oikeesti kiinnosta)
                      Last edited by parviainenp; 26-06-2008, 16:04.
                      BMW e46 330D Touring -03

                      Comment

                      • NokiLeka
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2341
                        • Eurajoki

                        #12
                        Jos joku suuttimista pätkii, niin kyllä sieltä kuuluisi ilmoitusta tulla, ei välttämättä vikakoodin muodossa, mutta muistaakseni pystyvät testerillä katsomaan erot suuttimien tuotoissa käynnin aikana. Tällä konstilla paikansivat mun autosta rikkinäisen johtosarjan, kone ilmoitti yhden suuttimen antavan erikoisia lukemia ja johtojen heiluttelulla lukemat korjaantuivat --> uusi johtosarja.

                        Vika saattaa myös viitata tuonne railpumpun suuntaan, jos pumppu on antautumassa niin saattaa aluksi aiheuttaa häiriötä käynnissä kun paine ei pysy yllä.

                        Melkein suosittelisin hakeutumaan sellaiseen pajaan, jossa osaavat katsoa niillä laitteilla muutakin kuin vikakoodit. Itse olen käyttänyt autoani Porin Rinta-Joupilla ja viat on paikannettu nopeasti ja oikein, ilman täälläkin kerrottuja osien random-vaihtoa.
                        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                        Comment

                        • parviainenp
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 57
                          • espoo

                          #13
                          Juttelinkin tossa Clavurionin kanssa, ja tuli juttua tästä tärinähommasta. kuuntelin uusiks vähän noita jyrinöitä ja hahaa .. tosiaan se jyrinä 2200-> vähän yli tuntuis olevan vain vauhdissa. eli on varmaankin voimansiirtoon liittyvää. ehkäpä juurikin se vauhtipyörä... se saa kuitenkin odottaa, sillä ei oikeastaan häiritse mua toistaiseks. Mutta tosiaan toi jyrinä sinne about 1800 kiekkaan asti on varmastikkin suuttimeen liittyvää, ainakin jos Clavurionia on uskomista (ja miks ei olis? )
                          Eli yli 1800 jyrinät on jotain muuta, siitä alas päin suutin hommia ja toi tyhjäkäynti on suutinhommaa. Se voi olla, että nyt kun on päällystetöitä tuolla teillä meneillään, niin sen huomaa tollaisella tasaisella uudella pinnalla paljon paremmin kuin roudan raiskaamallla reikäisellä tiellä... peittyy ne auton tärinät ja jyrinät rengasmelun ja tien epätasaisuuden aiheuttamien tärinöiden alle.
                          BMW e46 330D Touring -03

                          Comment

                          • parviainenp
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 57
                            • espoo

                            #14
                            Nonni, nyt on sitte koodit luettu oikeesti, eli kaarsoftin koodit oli jollain lottokoneella arvottuja.

                            Smoothrunning control näytti olevan vikatilassa sielä oli muistaakseni ykkös suutin näytti arvoa 5,3 (pitäis olla vissii rajoissa -4 .. 5) ja toinen oli muistaakseni 6 pytty olisko ollu jotain -3,8. No saamaan settiin tuli todettua, että neljä hehkua kuudesta tuntuis olevan paskana ... en tiedä miten tää kaikki on tapahtunu parissa kuukaudessa. Sillo ei ollu mitään vikaa. No Nyt on mahdollisesti sit 1 tai 2 vikaa. Voiskohan toi hehkupuoli vaikuttaa kuinka paljon tonne smoothrunning controllin puolelle. Selviäähän toi vissiin kun rupee noita hehkuja vaihtamaan jos testais sen suuttimien ylivuodon samalla... Jos ongelma poistuu pelkkien hehkujen vaihdolla niin jees. muuten saa varmaan sitte ruveta tutkimaan josko ongelma olis tuola suuttimissa taikka railianturissa.

                            Seuraan tilannetta ja raportoin kun tulee lisää tietoa tästä.
                            Kaikki kommentit tervetulleita.

                            Ei muuta ku kovaa ajoa
                            BMW e46 330D Touring -03

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9139
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by parviainenp View Post
                              Nonni, nyt on sitte koodit luettu oikeesti, eli kaarsoftin koodit oli jollain lottokoneella arvottuja.

                              Smoothrunning control näytti olevan vikatilassa sielä oli muistaakseni ykkös suutin näytti arvoa 5,3 (pitäis olla vissii rajoissa -4 .. 5) ja toinen oli muistaakseni 6 pytty olisko ollu jotain -3,8. No saamaan settiin tuli todettua, että neljä hehkua kuudesta tuntuis olevan paskana ... en tiedä miten tää kaikki on tapahtunu parissa kuukaudessa. Sillo ei ollu mitään vikaa. No Nyt on mahdollisesti sit 1 tai 2 vikaa. Voiskohan toi hehkupuoli vaikuttaa kuinka paljon tonne smoothrunning controllin puolelle. Selviäähän toi vissiin kun rupee noita hehkuja vaihtamaan jos testais sen suuttimien ylivuodon samalla... Jos ongelma poistuu pelkkien hehkujen vaihdolla niin jees. muuten saa varmaan sitte ruveta tutkimaan josko ongelma olis tuola suuttimissa taikka railianturissa.

                              Seuraan tilannetta ja raportoin kun tulee lisää tietoa tästä.
                              Kaikki kommentit tervetulleita.

                              Ei muuta ku kovaa ajoa

                              Niin Carsoftihan ei näytä suuttimien korjausarvoja. Jos suuttimen korjausarvo > +4, se on vaihtokunnossa. "Vastakkaisten" suuttimien ruiskutusarvoja yritetään pienentää käynnin tasaamiseksi. Hehkuilta tulee sama vikakoodi yhdestäkin rikkinäisestä hehkusta tai niiden releestä. Hehkut voi mitata suoraan hehkujen releen liittimestä. Vaikka kaikki hehkutulpat olisivat pimeänä, ne eivät voisi aiheuttaa tuota kuvattua ongelmaa.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎