Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 -01 Vakionopeudensäädin jälkiasennuksena?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kilofasu
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 127

    E46 -01 Vakionopeudensäädin jälkiasennuksena?

    Mitä mahdollisuuksia mulla on? Niin ja on hyvä sanoa tässä vaiheessa, että Bemareista ei oo mitään kokemuksia aikaisemmin, sillä oon omistanut tuon vasta 1. viikon. Eli ei ole vielä sisäpiirin tietoa. Auto on 320 Ci vm. 2001. Selkokielisiä vastauksia kaivataan. Itse pyrin tekemään mahdollisimman paljon, sillä aikaisemmin olen ajanut vanhoilla opeleilla, joten olen kohtuullisen ammattitaitoinen automekaanikko.
    Last edited by kilofasu; 03-07-2008, 01:14.
    Kalusto:
    e39 530dA -02 M-Sport
    e46 320ciA -00
    Yamaha FZS1000 Fazer -03
    Opel Ascona B 2.0S -80
    Tunturi Automat

    "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

    Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
    Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.
  • Max
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 994
    • Kotona

    #2
    Search:llä löytyy juttua mm. E46 -99 328i vakionopeudensäätimen jälkiasennus ja Vakionopeudensäädin jälkiasennuksena...

    Comment

    • miccou
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 488
      • Iisalmi

      #3
      Searchillä tosiaan löytyy n+1 threadiä aiheesta....

      Mutta ensin pitää tietää minkälainen ratti autossa on. Nelipuolaiseen rattiin halvin vaihtoehto on koko ratin vaihto:




      Nelipuolaiseen saa myös laitettua pelkät napit, mutta silloin pitää myös vaihtaa airbägi. Jos osat tilaa esim. Laakkoselta niin hintaa pelkille osille tuli muistaakseni 470€ + asennus jos ei itse asenna.... -01 mallin E46:ssa on tietysti erilainen tuo sporttiratti ja liekkö sitten erihintaiset osatkin.

      Jos autossa on 3-puolainen sporttiratti, voi siihen vaihtaa pelkät napit. Itse vaihdoin pari viikkoa sitten ja hintaa tuli n. 140€. Napit tilasin ebaystä:



      Vaihto-ohje esim. tuolta, tässä uudemman mallinen sporttiratti:

      Last edited by miccou; 03-07-2008, 09:35.
      VW Passat 1.8t -04


      X1 20Da X-Drive -13
      E39 530Da Touring -01
      E39 525iA Touring -01
      E46 325iA Sedan -01
      E46 320D Touring -00
      Audi A3 1.9TDI -01
      VW Multivan 2.5 TDI -05

      Comment

      • kilofasu
        Bimmer Rookie
        • Jun 2008
        • 127

        #4
        Kiitti paljon. Kai mulla toi 3-puolainen sitten on (ks. kuva. muuten samanlainen, paitsi kokonaan musta), joten aika edullisesti kai onnistuu. Hommaa vain näyttäis olevan aika paljon. Ymmärsinkö oiken, että homma toimii lopulta vain elektroniikan ohjauksella, eikä mitään mekaanista ohjausta ole? Teitkö itse tuon ohjeen mukaan ja hyvin pelittää?

        Last edited by kilofasu; 04-07-2008, 01:43.
        Kalusto:
        e39 530dA -02 M-Sport
        e46 320ciA -00
        Yamaha FZS1000 Fazer -03
        Opel Ascona B 2.0S -80
        Tunturi Automat

        "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

        Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
        Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.

        Comment

        • miccou
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 488
          • Iisalmi

          #5
          Joo, ihan itse tein asennuksen.

          Ensin pitää ottaa pois toi airbag (rattia ei tarvitse irroittaa) ja sitten pääset irroittamaan tuota airbagin yläpuolen muovista paneelia (laittamassasi kuvassa siinä on noi napit). Ensin pitää irroittaa kuvassa hopean värinen alaosa ja sitten saat yläpuolen paneelin irti. Sitten kaapeli kiinni ja siihen paneelin tilalle napillinen paneeli, osat takaisin käännetyssä järjestyksessä ja napit on paikallaan.

          Sitten pitää vielä asentaa johtosarja, joka asennetaan aivan samalla tavalla kuin tuossa ohjeessa jonka olen tehnyt. Ohjelmointia ei tarvitse suorittaa vaan napit pitäisi ruveta toimimaan suoraan. Koska autosi on vuosimallia -01, on siinä sähköinen kaasupoljin ja vakkarin ohjaus tapahtuu sähköisesti.

          Kyseisestä sporttiratista tuon airbägin irroitus oli hieman hankalaa, koska siinä pitää saada jollakin pitkällä esineellä painettua ratin sisällä olevia jousia joilla airbäg "puristuu" rattiin kiinni. Ratin takana sivuilla on pieni reikä molemmilla puolilla joka on peitetty. Näistä rei'istä pitäisi sitten pystyä painamaan jousta, että airbäg vapautuu. Minulla meni aika paljon aikaa ennenkuin sain sattumaan jousen kohdalle...

          Johtosarjan mukaan voi saada myös asennusohjeen jos ostaa osat esimerkiksi Laakkoselta. Pyytää vaan tiskiltä tulostamaan ohjeen mukaan.
          VW Passat 1.8t -04


          X1 20Da X-Drive -13
          E39 530Da Touring -01
          E39 525iA Touring -01
          E46 325iA Sedan -01
          E46 320D Touring -00
          Audi A3 1.9TDI -01
          VW Multivan 2.5 TDI -05

          Comment

          • kilofasu
            Bimmer Rookie
            • Jun 2008
            • 127

            #6
            Kysymys vielä tosta sähköisestä kaasupolkimesta. Mulla toi 320Ci on 2.2 litraisella koneella. Vanhemmat mallit on 2.0 litraisella koneella. Olenko ymmärtänyt oikein, että noi 2.2:set on sähköisellä kaasupolkimella?
            Kalusto:
            e39 530dA -02 M-Sport
            e46 320ciA -00
            Yamaha FZS1000 Fazer -03
            Opel Ascona B 2.0S -80
            Tunturi Automat

            "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

            Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
            Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.

            Comment

            • kilofasu
              Bimmer Rookie
              • Jun 2008
              • 127

              #7
              No niin. Tilasin sitten kuitenkin käyttöautolta vakkarisarjan. Hintaa sille tulee 160€. Tulevana perjantaina saa hakea. Lupasivat vielä printata asennusohjeet mukaan. Eikä tuo tule kuin pari kymppiä kallimmaksi. Homma pitää saada äkkiä toimimaan, kun pitää lähtee lomareissulle jo tulevana lauantaina. Koitin selailla tuolla Ebay:ssä ja totesin, että riskit on ehkä hieman pienemmät kuitenkin, kun ostan käyttöautolta. Olen hieman ennakkoluuloinen tuon Ebayn suhteen, kun en ole koskaan kokeillut. Kirjauduin sinne jokatapauksessa.

              Kiitoksia kaikille vastaajille.
              Last edited by kilofasu; 09-07-2008, 13:16.
              Kalusto:
              e39 530dA -02 M-Sport
              e46 320ciA -00
              Yamaha FZS1000 Fazer -03
              Opel Ascona B 2.0S -80
              Tunturi Automat

              "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

              Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
              Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Selvitä se bagin irroitus ensin mikäli on kiire....

                Comment

                • kilofasu
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2008
                  • 127

                  #9
                  Kiitti vinkistä

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Selvitä se bagin irroitus ensin mikäli on kiire....
                  Kalusto:
                  e39 530dA -02 M-Sport
                  e46 320ciA -00
                  Yamaha FZS1000 Fazer -03
                  Opel Ascona B 2.0S -80
                  Tunturi Automat

                  "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

                  Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
                  Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.

                  Comment

                  • kilofasu
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 127

                    #10
                    Nyt on asennettu ja kaikki toimii, kuten odotettiinkin. Koko operaatio kesti 3.5 tuntia, johon ikäänkuin ylimääräisenä sisältyy: Naapurilta 16mm hylsyn lainaaminen, sen rikkominen (Ratin pultti oli aika tiukalla) ja Clas Ohlsonilta uuden hylsysarjan ostaminen. Kiitos "miccou" linkittämistäsi hyvistä ohjeista.
                    Kalusto:
                    e39 530dA -02 M-Sport
                    e46 320ciA -00
                    Yamaha FZS1000 Fazer -03
                    Opel Ascona B 2.0S -80
                    Tunturi Automat

                    "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

                    Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
                    Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.

                    Comment

                    • AlpinWeiss
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2007
                      • 927
                      • West coast

                      #11
                      Nyt on täälläkin paikallaan 320ci:ssä... 2h ja paikallaan. suhteellisen simppeli homma! ihan siihen bmw ohjeen yhteen tuntiin ei pystynyt...
                      MBCLK240 -02
                      E36 318 -93
                      E46 320 Ci -01
                      E46 330 CiA -01
                      E60 520i -04
                      E93 325i -07
                      F36 420xi -16

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #12
                        Mikäli jollain samanlainen tarve monitoimiratille niin löytyy vielä muutama orkkis setti ja tarvittaessa asennuskin onnistuu.
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Rpnt
                          Newbiemmer
                          • Aug 2006
                          • 23

                          #13
                          Morosta lainaan vähän tätä topikkia..

                          Itellä kävi nyt niin että mulla on e46 01vm 316i ja tuohon ei kerta kaikkiaan saa vakkaria rattiin.. soitin käyttöautoon ja laakkoselle kummankaan koneet ei tuntenut kyseistä varaosaa kyseiseen autoon eli autossa ei ole valmiuksia vakkarille .. (rekkarilla ja alusta numerolla kattoivat).. :

                          Kuulemma koko ratinkaan vaihto ei tietenkään auta..

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #14
                            Ja tuohon edelliseen viestiin viitaten niin autossahan on se uudemman mallinen sport- ratti jo valmiina. Auto on muuten koriltaan pre-facelift. Eli eikö tuohon muka siltikään saa vakkaria?

                            Itse ainakin kun realoem:stä katsoin niin nappulat rattiin osanumerolla: 61316949754

                            Suomalaiset merkkiliikkeet on kuitenkin sitä mieltä ettei siihen moisia saa.
                            Last edited by Antsah; 27-10-2009, 12:26.

                            Comment

                            • zeniitti
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 574
                              • 127.0.0.1

                              #15
                              Lainataan vanhaa topikkia. E46 -98 318 sedan tulee perheeseen kakkosautoksi ja onkin ensimmäinen bmw-kokemus tässä elämässä.

                              Autossa on ratti mallia tämä kuva:


                              On varmaankin mahdollista vaan vaihtaa tämä ratti paikoilleen, mutta käyköhän airbag vanhasta ratista uuteen nappularattiin?


                              Auton saan tulevana maanantaina eli tarkempia tietoja konehuoneesta tahi elektronisesta kaasusta ei ole. Osaako joku sanoa konehuoneen kuvan perusteella jotain?


                              Vai mikä olisi järkevää?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎