Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pyöränkulmat (e46) löytyykö asiantuntijoita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asvirkku
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 514
    • Bern

    Pyöränkulmat (e46) löytyykö asiantuntijoita

    Terve,

    Säädätin hiljattain e36 M3 kulmat Laakkosella ja e46 320d kulmat Autokeskuksessa (uusi paikka testin vuoksi).

    Tässä on raportti molemmista kuvafiluna:


    Onko e46 kulmien säätö tehty päin puita, pitääkö reklamoida?
    Onko noilla heitoilla käytännön merkitystä?
    Miksi M3 on saatu symmetriseksi ja 320d ei?

    Molemmissa autoissa on tuoreet urheilualustat puslia myöden.

    Tietääkö joku näistä sen verran, että voisi antaa vinkkiä?

    T: AV
    Last edited by asvirkku; 18-07-2008, 22:18.
    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren
  • Sampza
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 1398
    • Rovaniemi

    #2
    Asiantuntioista viis mutta muutama sana itseltäkin aiheeseen..

    Oman lapun kuitenkin vaikka vertailun vuoksi heitän näkösälle, katsoppa Asvirkku minun lapusta etu camber kulmien ohjearvot ja lopputilanne? -ei vissiin ihan nappiin ole mennyt? Asiasta kuitenkin kysyin merkkiliikkeessä ja siellä sanoivat että edestä camberia EI VOI SÄÄTÄÄ! -onko tosi?

    ja minkä takia mulla on säädetty normaalin pappa alustan arvoilla noi kulmat, varustelistassa kun lukee kuiten et sport suspension settings -20mm Onko tossakin joku kämmi tullut??

    kuva1:


    kuva2:

    320d touring M-sport -09
    320d -02
    1250 Bandit S

    Comment

    • Muuli
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 113

      #3
      Enemmän olisin huolissani tosta M3:en lapusta kun se on melkein liiankin hyvä.
      Ja tosta E46:en lapusta sen verran että jonkin sortin moka on tullut ainakin siinä vaiheessa kun on mitattu lähtökohta niin arvoja ei ole tallennettu.

      Sampzalle:sun kannattais mennä tarkistuttamaan kulmat uudelleen,koska BMW:en ohjauskulmat pitäisi tarkastaa ja säätää oikeaan korkeuteen kuormattuna.Arvoissa sportti ja normialustalla ei varmaan ihan mahdottomia eroja ole mutta todennäköisesti kuitenkin.Mikä taas etupäässä johtaa renkaiden kulumiseen perseelleen.

      Bemarissa kaikkea muuta pystyy säätämään paitsi casteria.Tai pystyy sitäkin muttei ihan virallisilla keinoilla.Camberin säätö tosin on melko pieni joka useimmiten ei riitä.Eli jos caster ja camber ovat persiillään niin tod.näk. se pyörä on saanut jonkun kolauksen.

      Ja sen verran vielä että jos autossa on älyttömän matala alusta niin harvoin säädöt ovat riittävät.Mutta jos normiautossa ei saada takapäätä kohdalleen
      niin joku on kierossa,säätöpultit jumissa ja asentaja ei ole niihin pidellyt.
      Mutta tosta pitäisi kyllä tulla asiakkaalle info.

      Etucambereiden säätöjen riittävyydestä en välttämättä olisi niin huolissani,koska säätö todellakin on niin pieni.

      Comment

      • Jaghaath
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1273
        • Helsinki

        #4
        On kyllä todella tarkka kaveri ollut säätämässä tuossa ensimmäisessä lapussa, jos pitää paikkansa. Vehkeistä riippuen sellaisen parin minuutin heiton saa aikaan ihan vain rengasta vähän tönäsemällä tai väärillä rengaspaineilla. Toinen lappu näyttää jo siltä miltä ne yleensä näyttää tuota takana olevaa haritusta lukuunottamatta, josta kannattaisi kyllä ehkä jo käydä valittamassa.

        Comment

        • asvirkku
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 514
          • Bern

          #5
          Originally posted by Jaghaath View Post
          On kyllä todella tarkka kaveri ollut säätämässä tuossa ensimmäisessä lapussa, jos pitää paikkansa. Vehkeistä riippuen sellaisen parin minuutin heiton saa aikaan ihan vain rengasta vähän tönäsemällä tai väärillä rengaspaineilla. Toinen lappu näyttää jo siltä miltä ne yleensä näyttää tuota takana olevaa haritusta lukuunottamatta, josta kannattaisi kyllä ehkä jo käydä valittamassa.
          OK, summa rumma

          Sampsza: Camberia saa säädettyä iskarien ylämpäästä ainakin joten varmaan jätetty tekemättä osaltasi? Varmaan madallettu auto kyseessä... anyways, raportin mukaan huonompaan suuntaan mennyt.

          Pitää ottaa puheeksi toi perän auraus samalla kun reklamoin tuulilasin.

          Mitä M3 arvoihin tulee, mulle tuli soitto: tässä on kisa-alusta - laitetaanko rata- vai katusäädöt (Laakkoselta?!), joten voi olla, että siellä on ollut joku Espoon Laakkosen kisakuskeista säätämässä vimosen päälle.

          En ole näitä aiemmin tuijotellut, että noi e46 arvot oli ton m3-lapun jälkeen vähän karut...

          T AV
          e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

          Comment

          • Blacksatin
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2007
            • 954
            • Mäntsälä

            #6
            Kävin tänään säädättämässä kulmat ja autona e46 330d touring vm02. Alustaksi vaihdoin Eibachin pro-street-s setin. Ongelmaksi muodostui juuri tuo caster kulma. Ohjearvo on +5 47 (+/- 0 30). Alkumittaus oli vasen -12 56 ja oikea -4 43 ja lopullinen mittaus vasen -4 05 ja oikea -1 19. Eli ei menny lähellekkään tuohon ohjearvoon. Säätäjä sanoi ettei sitä vaan kuulemma saa säädettuä. Rengastus on 255/40/18. Eli alusta pitäisi muutos katsastaa mutta mutta, ei varmaan mene läpi kun noi arvot ei ollu ohjearvon sisällä. Mistä kiikastaa??? Toivottavasti noista mun laittamista arvoista saa selvää kun en löytänyt noita erikoismerkkejä. Nyt fiksut jeesiä tarvitaan.

            Comment

            • Blacksatin
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2007
              • 954
              • Mäntsälä

              #7
              Kävin tänään säädättämässä kulmat ja autona e46 330d touring vm02. Alustaksi vaihdoin Eibachin pro-street-s setin. Ongelmaksi muodostui juuri tuo caster kulma. Ohjearvo on +5 47 (+/- 0 30). Alkumittaus oli vasen -12 56 ja oikea -4 43 ja lopullinen mittaus vasen -4 05 ja oikea -1 19. Eli ei menny lähellekkään tuohon ohjearvoon. Säätäjä sanoi ettei sitä vaan kuulemma saa säädettuä. Rengastus on 255/40/18 ja madallusta edessä noin 50mm. Eli alusta pitäisi muutos katsastaa mutta mutta, ei varmaan mene läpi kun noi arvot ei ollu ohjearvon sisällä. Mistä kiikastaa??? Toivottavasti noista mun laittamista arvoista saa selvää kun en löytänyt noita erikoismerkkejä. Nyt fiksut jeesiä tarvitaan.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Hehee, vai että casteri miinuksella. Taitaa olla tukivarret aika perkeleesti vääntyneet jos tolppa on jo väärinpäin kallellaan

                Se on ihan se ja sama minkä alustan mukaan säädetään, sieltä tulee vain ne ohjearvot eri alustalle. Sporttialustassa voidaan jättää vaikkapa enemmän camberia paremman mutkapidon saamiseksi, mutta rengasta se sitten syö normiajossa sisäreunasta.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Blacksatin
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2007
                  • 954
                  • Mäntsälä

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Hehee, vai että casteri miinuksella. Taitaa olla tukivarret aika perkeleesti vääntyneet jos tolppa on jo väärinpäin kallellaan

                  Se on ihan se ja sama minkä alustan mukaan säädetään, sieltä tulee vain ne ohjearvot eri alustalle. Sporttialustassa voidaan jättää vaikkapa enemmän camberia paremman mutkapidon saamiseksi, mutta rengasta se sitten syö normiajossa sisäreunasta.
                  No juu. Siis kuulostaa mahdottomalta toi -12 ja risat. Ettei nyt vaan ollu niiden vehkeissä jotain mätää. Ja tukivarret vaihdettu vähän aikaa sitten.hmmm:think

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Sampza View Post
                    Oman lapun kuitenkin vaikka vertailun vuoksi heitän näkösälle, katsoppa Asvirkku minun lapusta etu camber kulmien ohjearvot ja lopputilanne? -ei vissiin ihan nappiin ole mennyt? Asiasta kuitenkin kysyin merkkiliikkeessä ja siellä sanoivat että edestä camberia EI VOI SÄÄTÄÄ! -onko tosi?
                    Näinhän jopa merkkihuolloista annetaan mm.e46:n kohdalla ymmärtää, vaikka Saksalainen insinööri on jopa säädöt perssonitunneleihin piirtänyt ja BMW ne sinne valmistanut. Perssonin ylälautasen "kuplastoppari" vain pois, niin camberin säätö/hienosäätö kyllä onnistuu. Lähemmäksi nollacamberia pyrittäessä(yli 17" rengastus+madallus), pitää ko.säätöihin tehdä hieman lisää säätövaraa, mutta luonnollisesti Laakkosella ei tätä tehdä vaan suositellaan mielummin vakiorengastusta(15"-17").

                    Comment

                    • tumppi$
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 457
                      • Päijät-Häme

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Näinhän jopa merkkihuolloista annetaan mm.e46:n kohdalla ymmärtää, vaikka Saksalainen insinööri on jopa säädöt perssonitunneleihin piirtänyt ja BMW ne sinne valmistanut. Perssonin ylälautasen "kuplastoppari" vain pois, niin camberin säätö/hienosäätö kyllä onnistuu. Lähemmäksi nollacamberia pyrittäessä(yli 17" rengastus+madallus), pitää ko.säätöihin tehdä hieman lisää säätövaraa, mutta luonnollisesti Laakkosella ei tätä tehdä vaan suositellaan mielummin vakiorengastusta(15"-17").
                      Hieman OT: Entäpä E39? Miten tapahtuu etucambereiden säätäminen E39:ssä?
                      Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 21:16.

                      Comment

                      • ongelmalapsi
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1063
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Ei ole tainnut ihan olla tekijällä homma kirkkaana mielessä, camber ja caster arvot lähes rajoilla, ei tallennettua alku lukemaa. ym. tuossa E46 farkussa siis
                        -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                        -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                        -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                        -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                        -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                        Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                        GMC Topkick C6500 rollback -95
                        Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                        E46 330xiA -02
                        Chrysler neon -99

                        Comment

                        • newport
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2006
                          • 58
                          • Kerava

                          #13
                          Meniköhän mullakaan kaikki oikein??

                          Vein auton suuntaukseen ja kun sain sen abaut 3 tunnin jälkeen niin tiskillä kerrottiin että kaikki saatiin ohjearvojen sisään, Ok, kun tsekkasin dokumentin mittauksesta niin huomasin että osa arvoista ei ollut ohjearvojen sisällä ja osa arvoista joissa lähdöt oli pielessä oli mennyt huonompaan suuntaan. Ja taka akselilla jonne juuri vaihdettu itse alatukivarret ja laitettu ilman mitään kulmien tsekkausta juurikin tämän suuntauksen takia oli kaikki kunnossa???
                          Ja kaiken lisäksi auton tiedoissa oli ainoastaan yksi tieto oikein joka oli vuosimalli.
                          Auto jonka ohjearvot lapussa on on E39 535/540 mutta auto joka säädössä kävi oli E46 330d.

                          Kannattaako ehkä käydä varmistamassa kyseessä olevasta likkestä menikö kaikki oikein?
                          330daT M-Sport II -02 170kw/520nm

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by newport View Post
                            Meniköhän mullakaan kaikki oikein??

                            Vein auton suuntaukseen ja kun sain sen abaut 3 tunnin jälkeen niin tiskillä kerrottiin että kaikki saatiin ohjearvojen sisään, Ok, kun tsekkasin dokumentin mittauksesta niin huomasin että osa arvoista ei ollut ohjearvojen sisällä ja osa arvoista joissa lähdöt oli pielessä oli mennyt huonompaan suuntaan. Ja taka akselilla jonne juuri vaihdettu itse alatukivarret ja laitettu ilman mitään kulmien tsekkausta juurikin tämän suuntauksen takia oli kaikki kunnossa???
                            Ja kaiken lisäksi auton tiedoissa oli ainoastaan yksi tieto oikein joka oli vuosimalli.
                            Auto jonka ohjearvot lapussa on on E39 535/540 mutta auto joka säädössä kävi oli E46 330d.

                            Kannattaako ehkä käydä varmistamassa kyseessä olevasta likkestä menikö kaikki oikein?
                            Todellakin, koska ei ole ihan ensimmäinen kerta kun bemarin mallinumerot menee kesähessulta sekaisin tietoja koneelle syötettäessä.

                            Comment

                            • makkenakke
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2008
                              • 121

                              #15
                              Missäs noita kulmia kannattas säädättää että sais kerralla kaikki oikein ja ei tarvis myöhemmin ihmetellä? Teetkö sä hemi noita jossain? :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎