Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pyöränkulmat (e46) löytyykö asiantuntijoita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17829
    • PKS

    #31
    Originally posted by MLehto
    Tunnin säätöjen jälkeen kaikki oli vihreällä. Eniten päänvaivaa tuotti etuakselin camberin säätö. Säätövaraa on kuulemma äärimmäisen vähän ja etupäätä säädettäessä piti ensin napauttaa jokin iskarien päässä oleva sinetti taltalla sisään (?).
    Oho! Aika rankka veto!

    Etupään camberihan ei periaatteessa ole säädettävissä ilman ihan oikeita säädettäviä iskarin yläpäitä. Säätömahdollisuus kuitenkin tulee mahdolliseksi jos yläpään laakerista pamauttaa sisään tapin, joka pitää asetelmaa paikallaan. Tämän jälkeen yläpäätä pystyy liikuttamaan iskaritornissa.

    Vaarana on, että nyt säätö ei säily mikäli yläpää pääsee liikkumaan (pultit enää pitää sitä kireydellään paikallaan). En osaa sanoa kuinka todennäköistä tämä on. Oliko tästä mitää puhetta, takeita toimivuudesta?

    Minulla on omassa E46 omaan ajotarkoitukseeni lapsellisen vähän camberia (häiritsee erityisesti radalla) ja samaa toimenpidettä olen arponut. Mieluusti kuulisin asiasta lisää, vaikka monen kanssa siitä on jo julteltu. Ja mielipiteet vaihtelevat...
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #32
      Ilmoittautukoon ensimmäinen jolla Dualin mainitsema säätö on liikkunut.....
      Mielipiteeni ja kokemukseni jo tiedätkin.
      Onhan siinä ruuvien puristusvoiman lisäksi vielä etuakseliston paino joka on enemmän tai vähemmän päällä koko ajan. E46 yläpää ei esim liiku käsivoimin tai pienellä vänkäämiselläkään mihinkään jos etupyörät on maassa , vaikka ruuvitkin on pois. Erimerkkisten autojen alustat on väärällään soikeita ruuvinreikiä joissa ei vehkeitä pidä kohdallaan kuin ruuvin puristusvoima. Mm monet apurungot on näin kiinnitetty. Ihan uusissa keskikokoisissa autoissa..

      e46:ssakin löytyy tällainen its as., takakynkän "kehdon" kiinnitys koriin.


      -Jarno
      Last edited by petrolhead; 28-07-2010, 23:16.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        #33
        Joo siis eihän tuo "nypy" oli kiinni ku juottamalla ja on kiinni aika hepposasti, riittää että tökkäsee talttapää ruuvarilla niin nypy on pois.
        Itse en nää syytä olla huoleti siitä että nypyn pistamisen jälkeen camber säädöt muuttuis..
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • unskelotti
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 92
          • Espoo

          #34
          Originally posted by Dani View Post
          Itse en nää syytä olla huoleti siitä että nypyn pistamisen jälkeen camber säädöt muuttuis..
          Et näe syyytä olla huoleti = näet syyn olla huolissaan?

          Käytitkö muuten jo auton suuntauksessa, ja jos käytit, niin missä? Todennäköisesti tarttis viikonlopun tukivarsijumpan jälkeen käydä ainakin tsekkauttamassa jossain.
          E91 325d (04/2008)
          Ex: E46 330iAT (10/2000)

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            #35
            Siis en olis huolissani siitä että camberit muuttuu ajossa kun ottaa sen nypyn pois paikoiltaan.

            En ole vielä käynnyt, töissä vähän kiirus ja aika pitäis varata.
            Konalan Shelliä ajattelin.
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • nyyppa
              Bimmer Rookie
              • Apr 2010
              • 43
              • Etelä-suomi

              #36
              Kävin säädättämässä kulmat konalan shellillä (tai itse asiassa paikka on RS super huolto). En ole ehtinyt pahemmin kulmien säädön jälkeen ajaa (vain muutama kilsa takaisin kotiin), joten en vielä voi kommentoida oliko tuosta mitään apua uraherkkyyteen. Etuakselin Casteria ei ilmeisesti voi säätää, ainakaan numerot eivät muuttuneet mihinkään.

              Ohessa tulokset, voiko noista kommentoida mitään? Minä en tajua muuta kuin vihreä=hyvä, punainen=paha .

              E92 - 325xi N53 - 2008

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #37
                Originally posted by nyyppa View Post
                Kävin säädättämässä kulmat konalan shellillä (tai itse asiassa paikka on RS super huolto). En ole ehtinyt pahemmin kulmien säädön jälkeen ajaa (vain muutama kilsa takaisin kotiin), joten en vielä voi kommentoida oliko tuosta mitään apua uraherkkyyteen. Etuakselin Casteria ei ilmeisesti voi säätää, ainakaan numerot eivät muuttuneet mihinkään.

                Ohessa tulokset, voiko noista kommentoida mitään? Minä en tajua muuta kuin vihreä=hyvä, punainen=paha .

                Casteria voi säätää vain jos tekee säädön. Tuossa lapussa se ei ole muuttunut koska castermittausta ei ole suoritettu säädön jälkeen. Noin pieni caster-ero on hyvinkin OK. Se että sitä on ohjearvoa vähemmän ei sulla vaikuttane (puhut uraherkkyydestä joten oletan että alustan pitää olla hyvä enemmän normiajoon kuin Nordschleifelle). Ihan OK e46 kulmat jos kulkukorkeus on mitattu ja tarvittaessa korjattu / kuormattu oikein. Etuaurauksissa on vähä heittoa , ne saa tarkemminkin samoiksi. Joku heittää takapäässä (kulkukorkeus?) kun antaa noin vähän camberia. Oletan että toisella puolella ei ole saatu tarpeeksi ja siksi on tyydytty tekemään about sama kulma oik/vas.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17829
                  • PKS

                  #38
                  Tavanajoon takuulla ok, ja mikä tärkeintä etu- ja taka-auraukset on nyt ohjearvoissa. Ilmeisesti säädetty "ei madalletun" arvoihin, tämä lienee oli tarkoituskin?

                  Taakse olisin henk.koht. laittanut lisää camberia, ellei sitten tuossa ole säädetetty sen mukaan että vasen puoli laitettu tappiin.

                  Mitäs etucamberi, olitko katsomassa operaatiota, tehtiinkö sille mitään (konehuoneen puolelta yläpään pultit auki ja asennon muutos)?

                  Mitä makso, oliko ruuhkaa ajansaamisessa?
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet:
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • nyyppa
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2010
                    • 43
                    • Etelä-suomi

                    #39
                    Joo, auto ihan vakioajoon tarkoitettu, ei madalluksia tms.
                    En ollut katsomassa toimenpidettä, kävin siinä välissä lounaalla.
                    Soitin maanantaina ja ajan sai torstaille, koko lysti kustansi 69 euroa.
                    Hienot laserhässäkät niillä oli jolla noi mittailtiin.
                    Sillä meni noiden laittamisessa kauemmin kuin mitä alustava arvio oli (puoltuntia). Tulin paikalle ehkä noin kolmen vartin päästä ja silloin se vielä sääteli etuakselin kulmia pariin otteeseen kun ei heti osunut kohdalleen.
                    (=teki jotain, käpisteli rattia tms., tuli takaisin, kulmat ei kohdallaan)
                    E92 - 325xi N53 - 2008

                    Comment

                    • nyyppa
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2010
                      • 43
                      • Etelä-suomi

                      #40
                      Kommenttina viikonlopun ajeluista: nyt ei ole enää ihan niin tajuttoman uraherkkä kuin ennen, tai sitten vain kuvittelen. Kyllä toi silti vetelee tajuttomasti, mutta siitä kiitos bridgestone turanzan (josta keskusteltu toisessa säikeessä).
                      E92 - 325xi N53 - 2008

                      Comment

                      • ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 921
                        • Sotkamo--Oulu

                        #41
                        Mikähän on vakiokorkuisen 320d touringin ( vm. 2001) tehtaan ohjearvo ja vaihteluväli etupään Camberien osalta?

                        Pitäis tuo kolarikorjauspirssi viedä nelipyöräsuuntaukseen ja katselin noita kulmia alustavasti vatupassin avulla. Aiempi omistaja on jo tehnyt säädöt perssonien yläpäihin ja pistin nyt alustavasti molemmat puolet mahdollisimman pienelle camberille. Siltikään en saanut kumpaakaan rengasta täysin pystyyn eli oikealla renkaan sivusta mitattuna jäi pyörä noin 5mm negatiiviselle camberille ja kuskin puolella noin 13mm. Mielestäni jos laskin noista arvoista oikein niin apparin puolella ois noin -0,5 astetta ( 30 minuuttia) ja kuskin puolella sitten jossain - 1,0 - 1,5 välissä tuo camber.
                        Kaiken mielenkiintoisinta tässä koko hommassa ehkä on se, että aiemman omistajan jäljiltä cambereiden säätövaraa oli vigutettu lisää negatiiviselle puolelle ja molemmat renkaat oli säädetty niin paljon negatiiviselle camberille kuin mahdollista. Mittauksieni mukaan Camberit edessä oli jossain -1,5 - 2 asteen hujakoilla.


                        Eli onko normaalia, että noihin tehtaan arvoihin ei kovin helposti pääse, vai pitääkö tässä alkaa vielä kuskin puolen napaa vaihtamaan. Itse eturungossa tai tukivarsissa en ole huomannut vääntymiä vaikka olen niitä yrittänyt kovasti etsiä.
                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

                        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1313
                          • Tornio

                          #42
                          etupään camber

                          Originally posted by ockelbo4500 View Post
                          Mikähän on vakiokorkuisen 320d touringin ( vm. 2001) tehtaan ohjearvo ja vaihteluväli etupään Camberien osalta?

                          Pitäis tuo kolarikorjauspirssi viedä nelipyöräsuuntaukseen ja katselin noita kulmia alustavasti vatupassin avulla. Aiempi omistaja on jo tehnyt säädöt perssonien yläpäihin ja pistin nyt alustavasti molemmat puolet mahdollisimman pienelle camberille. Siltikään en saanut kumpaakaan rengasta täysin pystyyn eli oikealla renkaan sivusta mitattuna jäi pyörä noin 5mm negatiiviselle camberille ja kuskin puolella noin 13mm. Mielestäni jos laskin noista arvoista oikein niin apparin puolella ois noin -0,5 astetta ( 30 minuuttia) ja kuskin puolella sitten jossain - 1,0 - 1,5 välissä tuo camber.
                          Kaiken mielenkiintoisinta tässä koko hommassa ehkä on se, että aiemman omistajan jäljiltä cambereiden säätövaraa oli vigutettu lisää negatiiviselle puolelle ja molemmat renkaat oli säädetty niin paljon negatiiviselle camberille kuin mahdollista. Mittauksieni mukaan Camberit edessä oli jossain -1,5 - 2 asteen hujakoilla.


                          Eli onko normaalia, että noihin tehtaan arvoihin ei kovin helposti pääse, vai pitääkö tässä alkaa vielä kuskin puolen napaa vaihtamaan. Itse eturungossa tai tukivarsissa en ole huomannut vääntymiä vaikka olen niitä yrittänyt kovasti etsiä.
                          moro

                          Camper -20" (+/-20" ) ja keskinäinen ero oikea/vasen MAX 30"
                          Meylen etupään osilla mitä olen vaihtanut pääsee helposti noihin arvoihin

                          ja loput arvot etupäästä
                          Caster 5* 26" +/- 30"
                          auraus 0* 14" +/-8"

                          Mitenkäs JOS vaihtaisit ne kääntölaakerit sinne yläpäähän ??
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 921
                            • Sotkamo--Oulu

                            #43
                            Originally posted by e46touring View Post
                            moro

                            Camper -20" (+/-20" ) ja keskinäinen ero oikea/vasen MAX 30"
                            Meylen etupään osilla mitä olen vaihtanut pääsee helposti noihin arvoihin

                            ja loput arvot etupäästä
                            Caster 5* 26" +/- 30"
                            auraus 0* 14" +/-8"

                            Mitenkäs JOS vaihtaisit ne kääntölaakerit sinne yläpäähän ??

                            Kiitti arvoista.

                            Juurikin tämä kuskin puolen yläpään laakerin kävin jo tänään hakemassa uuden kaupasta kun entinen oli vähän resu. Ei se silti niin paljon väljä mielestäni ollut, että tuo kokonaan sillä korjautuisi, mutta pitää katsoa. Alatukivarret tuohon on mielestäni vasta vaihdettu ja näyttävät kaikin puolin uuden veroisilta.
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎