Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Huolto 2:ssa säästäminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rode
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 150
    • Pirkanmaa

    E46 Huolto 2:ssa säästäminen?

    Huolto 2 tässä lähenee E46 318i -98 biimeriin, tossa kun tutkailin huoltokirjasta että mitä kaikkea tarkistetaan ja vaihdetaan, niin mietin että tuleeko huomattavaa säästöä jos tekisit seuraavat itse, tarpeet motonetistä hankittuna:

    Öljyt + suodatin n. 50e
    Ilmansuodatin n. 9e
    Sytytystulpat n. 36e
    Raitisilmasuodatin (aktiivihiili) n. 26e
    (Polttoainesuodatin n. 24e)

    Nämä maksaisivat n. 145e, lisäksi omasta takaa löytyisi vielä peräöljyt (n. 23e) mutta niitten vaihto jäisi liikkeelle, esim Benkara Tampereella. Ei ole kyllä tietoa mitä tuo huolto 2 kustantaisi jos tyhjin käsin veis auton pajalle ja teettäis kaiken.. Benkaran sivuilla esimerkkitapauksessa 520 E39 bemarille huolto 2 hinnaksi muodostuisi 430e, eli oliskohan tuohon 318siin huolto inansa halvempi, ja kuinka pajon tulisi kustantaan ilman edellä mainittuja osien ja öljyjen vaihtoja (paitsi peräöljy)? Jos esim. benkara selviäisi lopuista toimenpiteistä vaikka alle 200 eurolla niin säästyä ilmeisesti syntyisi?:think
    E91 LCI 330dA Xdrive
  • arska84
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1356
    • Seinäjoki

    #2
    Originally posted by Rode View Post
    Huolto 2 tässä lähenee E46 318i -98 biimeriin, tossa kun tutkailin huoltokirjasta että mitä kaikkea tarkistetaan ja vaihdetaan, niin mietin että tuleeko huomattavaa säästöä jos tekisit seuraavat itse, tarpeet motonetistä hankittuna:

    Öljyt + suodatin n. 50e
    Ilmansuodatin n. 9e
    Sytytystulpat n. 36e
    Raitisilmasuodatin (aktiivihiili) n. 26e
    (Polttoainesuodatin n. 24e)

    Nämä maksaisivat n. 145e, lisäksi omasta takaa löytyisi vielä peräöljyt (n. 23e) mutta niitten vaihto jäisi liikkeelle, esim Benkara Tampereella. Ei ole kyllä tietoa mitä tuo huolto 2 kustantaisi jos tyhjin käsin veis auton pajalle ja teettäis kaiken.. Benkaran sivuilla esimerkkitapauksessa 520 E39 bemarille huolto 2 hinnaksi muodostuisi 430e, eli oliskohan tuohon 318siin huolto inansa halvempi, ja kuinka pajon tulisi kustantaan ilman edellä mainittuja osien ja öljyjen vaihtoja (paitsi peräöljy)? Jos esim. benkara selviäisi lopuista toimenpiteistä vaikka alle 200 eurolla niin säästyä ilmeisesti syntyisi?:think
    Mulla oli huolto2 jotain 260€ kun vein omat tulpat.. Kyllähän tuossa säästää kun itse tekee.. Itse lopetan ainakin nuo merkkiliikejutut ja teen kaiken itse..
    BMW PREMIUM

    BMW E46 318

    Comment

    • olaus
      Bimmer Fanatic
      • May 2003
      • 687
      • jyväskylä

      #3
      Ite en kyllä yli 10vuotta vanhaa autoa veisi enää noihin määräaikais-merkkiliike-huoltoihin vaan hoitaisin asianmukaisesti huollot itse tai jossain muualla..

      Comment

      • Rode
        Bimmer Rookie
        • Jun 2008
        • 150
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by olaus View Post
        Ite en kyllä yli 10vuotta vanhaa autoa veisi enää noihin määräaikais-merkkiliike-huoltoihin vaan hoitaisin asianmukaisesti huollot itse tai jossain muualla..
        Joo voishan noi suurinpiirtein kaikki tehdä itsekin. Käykös vaihdelaatikkoöljyks motonetin (http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-0202) automaattivaihteistoöljy vaikka manuaali kyseessä? Ja paljonko noita öljyjä tarvii, sekä perä- että tuo vaihteistoöljy ovat 1L puteloita..? Mitenkäs tuo inspection ilmoituksen poistaminen mittaristosta, tuskin siitä hirveää veloitusta tulee liikkeestä vai onnistuuko kotikonstein helpostikin?
        E91 LCI 330dA Xdrive

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #5
          Ei se merkkihuollossa käyttäminenkään ihan rahan haaskausta oo. Muuten homma menee helposti siihen ettei enää kohta tehdä muuta kuin öljynvaihtoa. Aina vaan aatellaa että ei nyt totakaan tartte kun vielä toimii jne. ja pikkuhiljaa autosta tulee se mitä monet +10v autot ovat eli huonosti huollettu ja ajan mittaa paska. Musta on ainakin ihan jees käyttää merkkihuollossa. Tietää, että on ainakin tarvittavat jutut tehtynä ja ei tuu säästeltyä väärässä paikassa. Kuluneet osat vaihdetaan aina ja kerran kun on laskun kärsiny saa ajella tyytyväisenä, eikä tartte miettiä että mistähän auto seuraavaks laukee. Alustaa nyt en huollossa ehkä alkais vaihdattaan mut mun puolesta saavat tehdä kaikki perus jutut.

          Comment

          • Rode
            Bimmer Rookie
            • Jun 2008
            • 150
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by arska84 View Post
            Mulla oli huolto2 jotain 260€ kun vein omat tulpat.. Kyllähän tuossa säästää kun itse tekee.. Itse lopetan ainakin nuo merkkiliikejutut ja teen kaiken itse..
            Jos toi huolto ei ton enempää maksa pelkkien omien tulppien viemisellä niin ei ole liian kallis operaatio, n. 300e toimitus yhteensä. Sit jos noi loputkin mainitut vie niin säästäis ehkä enemmänkin, tarvis vaan tietää noista öljyistä ettei hirveesti metsään menis..
            E91 LCI 330dA Xdrive

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1961
              • Hki

              #7
              Huolto-ohjelman sisällöstä 80% on erilaisia tarkastuksia. Jos itse vaihtaa vaan nesteet ja tulpat niin moni asia jää tekemättä. Eria-asia on tietty tehdäänkö noita tarkastuksia kaikissa merkkiliikkeissäkään.

              Comment

              • Rode
                Bimmer Rookie
                • Jun 2008
                • 150
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Vanquish View Post
                Huolto-ohjelman sisällöstä 80% on erilaisia tarkastuksia. Jos itse vaihtaa vaan nesteet ja tulpat niin moni asia jää tekemättä. Eria-asia on tietty tehdäänkö noita tarkastuksia kaikissa merkkiliikkeissäkään.
                Tuo Benkara Tampereella jonka olen maininnut mahdolliseksi huollon tekijäksi lupailee verkkosivuillaam tekevänsä seuraavat:

                HUOLTO II
                Moottoriöljy, öljynsuodatin, takavetopyörästön öljynvaihto, vaihteistoöljyn tarkastus/lisäys/vaihto (manuaali), jarrunesteen vaihto, jäähdytysnesteen tarkastus (vaihto tarvittaessa), sytytystulpat, ilmansuodatin, raitisilmasuodattimet, huoltokirjassa mainitut tarkastukset, huoltotarpeenilmaisimen nollaus.

                Noita tarkastuksia todellakin on melkoisesti mitä huoltokirjasta vilkaisin, eli kyllä siinä kevyempi olo tulee kun ne kaikki ammattimies tarkistaa. Ja asiahan on niin että auton huoltoon kyllä vien joka tapauksessa, mutta OSAN töistä voisi tehdä itse tai hankkia edes vermeet valmiiksi, pienestä säästämisestä siis kysymys, ei huollon laiminlyömisestä
                E91 LCI 330dA Xdrive

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  #9
                  Hyvä kompromissi voi olla se että vie itse kaikki osat ja teettää työn, tulee se inspection-leimakin huoltovihkoon. Hyvä vain siinä tapauksessa että on löytänyt osaavan huoltamon. Tuolla tavalla voi säästää satasia tinkaamatta laadusta tärkeissä paikoissa. Öljyt on monesti älyttömän hintaiset merkkihuollossa ja sieltä voi saada vain sellaista laatua jota on turha työntää vanhempaan mottiin, just jotain tällaista Castrol Magna Gold Finger 0W-100 "all you need".

                  Osista, voisin laittaa tarvike raitisilmasuodattimet mutta en välttämättä enää öljynsuodatinta (Fordiin ehkä, Bemariin ei). Ja joskus taas original teile voi yllättää kohtuullisella hinnallaan. Pieni vertailu siis kannattaa.
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • Rode
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 150
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Kentsu View Post
                    Hyvä kompromissi voi olla se että vie itse kaikki osat ja teettää työn, tulee se inspection-leimakin huoltovihkoon. Hyvä vain siinä tapauksessa että on löytänyt osaavan huoltamon. Tuolla tavalla voi säästää satasia tinkaamatta laadusta tärkeissä paikoissa. Öljyt on monesti älyttömän hintaiset merkkihuollossa ja sieltä voi saada vain sellaista laatua jota on turha työntää vanhempaan mottiin, just jotain tällaista Castrol Magna Gold Finger 0W-100 "all you need".

                    Osista, voisin laittaa tarvike raitisilmasuodattimet mutta en välttämättä enää öljynsuodatinta (Fordiin ehkä, Bemariin ei). Ja joskus taas original teile voi yllättää kohtuullisella hinnallaan. Pieni vertailu siis kannattaa.
                    Tähän väliin vois sit kysästä että mitkä ne oikeat ja riittävät öljyt (vaihteisto,perä,motti) ovat ettei mitä tahansa tule hankittua, ja sen suodattimen vaihdon vois jättää huollolle.
                    E91 LCI 330dA Xdrive

                    Comment

                    • arska84
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1356
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by Rode View Post
                      Jos toi huolto ei ton enempää maksa pelkkien omien tulppien viemisellä niin ei ole liian kallis operaatio, n. 300e toimitus yhteensä. Sit jos noi loputkin mainitut vie niin säästäis ehkä enemmänkin, tarvis vaan tietää noista öljyistä ettei hirveesti metsään menis..
                      Joo, mutta tuossa ei vaihdettu jäähdytinnesteitä,jarrunesteitä,perä/laatikkoöljyjä.. Eli periaatteessa oilservice+tulpat ja tarkastukset.. Ja sielä on tota mobilin kuraa jota ei mun autoon enää tule.. Tein juuri itse oilservicen ja tuli kustantamaan noin 70-80€ muistaakseni..
                      BMW PREMIUM

                      BMW E46 318

                      Comment

                      • -Peltsi-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 208
                        • Pori

                        #12
                        ot, mut kuinka usein noita peräöjyjä pitäs vaihtaa?huomaako jostain jos on vaihtokunnossa? ku ei oo tietoo koska tohon omaan on viimeks vaihdettu.

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by Rode View Post
                          Tähän väliin vois sit kysästä että mitkä ne oikeat ja riittävät öljyt (vaihteisto,perä,motti) ovat ettei mitä tahansa tule hankittua, ja sen suodattimen vaihdon vois jättää huollolle.
                          Jos katsoo käyttöohjekirjasta BMW:n suosituksen ja sitten turvautuu johonkin tunnetumpaan merkkiin niin ei voi metsään mennä. En vanno mutta tuossa koneessasi taitaa olla vaatimus BMW Longlife 98, ja niitä löytyy esim. Teboil Diamond 5W-40 (TM testivoittaja) ja Shell Helix 5W-40, en usko että Mobilkaan on kuraa. Löytyy tätä LL98:a myös halpamerkkejä mutta tiedä niistä sitten, ei oikein testeissä ainakaan ole häikäisseet. Näistä öljyistähän täältä pitäis löytyä lisää juttua. Toiset kertoo korjaavansa koneen naputuksia vaihtamalla öljymerkkiä, minä en vieläkään usko että terve kone ääntää ihmeellisesti + syö öljyä jos öljy vain täyttää moottorin valmistajan vaatimukset.

                          Peräöljyjen vaihto muuten hävisi E39:n huolto-ohjelmasta jossain vaiheessa (Niin, eipähän tehtaan mukaan edes automaagilaatikon öljyjä tarvitse vaihtaa ja tämä on taas toisen väittelyn aihe ).
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • Rode
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2008
                            • 150
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Kentsu View Post
                            Jos katsoo käyttöohjekirjasta BMW:n suosituksen ja sitten turvautuu johonkin tunnetumpaan merkkiin niin ei voi metsään mennä. En vanno mutta tuossa koneessasi taitaa olla vaatimus BMW Longlife 98, ja niitä löytyy esim. Teboil Diamond 5W-40 (TM testivoittaja) ja Shell Helix 5W-40, en usko että Mobilkaan on kuraa. Löytyy tätä LL98:a myös halpamerkkejä mutta tiedä niistä sitten, ei oikein testeissä ainakaan ole häikäisseet. Näistä öljyistähän täältä pitäis löytyä lisää juttua. Toiset kertoo korjaavansa koneen naputuksia vaihtamalla öljymerkkiä, minä en vieläkään usko että terve kone ääntää ihmeellisesti + syö öljyä jos öljy vain täyttää moottorin valmistajan vaatimukset.
                            Mitäs jos heittäis mottiin TB:n Diamond 5w-40, perään Teboil Hypoid 75w-90 ja askiin Teboil Ep 75w-90 tai 80w-90? Olisko sinnepäinkään?
                            E91 LCI 330dA Xdrive

                            Comment

                            • arska84
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 1356
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by -Peltsi- View Post
                              ot, mut kuinka usein noita peräöjyjä pitäs vaihtaa?huomaako jostain jos on vaihtokunnossa? ku ei oo tietoo koska tohon omaan on viimeks vaihdettu.
                              En oo täysin varma,mutta olisko olut joka toisessa huolta2:ssa??
                              BMW PREMIUM

                              BMW E46 318

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎