E46 Jurina

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Malagutisti
    replied
    320dA jyrinät ja nykimiset

    Lainaillaas vanhaa topicia; eli potilaana sigustakin löytyvä 2003 320dA. Oireena jäätävä nykiminen ajettaessa tasakaasulla, toimii normaalisti mutta välillä pudottaa kierroksia n.100-300 rpm ja auto nykäisee selvästi. Oireilee nopeusalueella 10-105km/h.

    Inpalla livedataa tutkaillessa ei näy mitään erikoista muuten kuin momentinmuuntimen lukko käväisee nykäyksen aika hetkellisesti pois päältä (EDS4 arvo pyörii tasaisessa vauhdissa 40-50% ja käväisee hetkellisesti nollassa) ja moottorin arvot luonnollisesti sukeltavat kierrosten laskiessa. Lisäksi maantienopeudesta 100-110km/h kiihdyttäessä rauhallisemmin alkaa pienehkö jurina, lukko kuitenkin pysyy kiinni.
    Ei vikakoodeja mistään.

    Vaihdettu on:
    -Momentinmuunnin käytetty auki repconin toimesta, ei mainittavaa kulumaa, ainoastaan vähän lasittumaa kitkapinnoissa. Kitkapinnat uusittu ja samalla vaihdettu laatikkoon suodatin ja öljyt. Ei metallimujua tai kitkapintamateriaalia suodattimessa
    -Moottorin ja laatikon tukikumit
    -Värinänvaimenninhihnapyörä

    Momentinmuuntimen vaihdon yhteydessä tuli todettua rättinivel ja tukilaakeri ehjiksi, mutta tuo kardaanin ristinivel jäi tarkistamatta, joten lienee potentiaalinen tarkastuksen kohde? Samalla tietenkin voisi nuo muut kardaanin romut vaihtaa uusiin. Lisäksi kannattanee vetoakselit käyttää pöydällä ja huoltaa nivelet?

    Kaikki ajatukset vianaiheuttajista tervetuilleita .

    Leave a comment:


  • 530dA Touring
    replied
    Osaisko joku varmistaa, että onko kyseisen kuvan osa nro.14 vakionopeusnivel?
    Oli aika hyvässä kunnossa omassa tuo perässä kiinni oleva nivel, kun tippui kuulat lattialle irrottaessa

    Ootteko miten saanut vaihdettua tuon perän kannatin puslan(siis sen isoimman ja takana olevan)? Ei meinaa irrota sitten millään. Etummaiset puslat lähti helposti pois, mutta takimmainen ei sitten millään Peräkään ei mahdu pois tulemaan purkamatta koko takakelkkaa alas

    Leave a comment:


  • maukka86
    replied
    Autosta alkanut kanssa kuulua jurinaa, mutta ainoastaan 100-110km/h nopeualueella. Tätä hiljaisemmissa tai kovemmissa vauhdeissa ääniä ei kuulu tai ne vaimentuvat muun taustakohinan alle. Ääntä voisi kuvailla korkeataajuuseksi jurinaksi ja se kuuluu ainoastaan yllä olevalla nopeusvälillä kiihdytettäessä, ei tasakaasulla tai moottorijarrutuksella. Mitään ylimääräisiä tärinöitä ei tunnu, ainoastaan ääni. Äänen tarkkaa lähdettä en ole pystynyt paikallistamaan, tuntuu että se kaikuu ympäri auton koria.

    Autoon on jo vaihdettu rättinivel ja perän kannatinpuslat, mutta niillä ei ollut vaikutusta tähän ongelmaan. Auto on manuaalivaihteinen e46 320i vm-98. Kellään mitään ideoita?

    Leave a comment:


  • Antsa320
    replied
    Originally posted by Esal View Post
    Joo, tarkoitin sitä klonks-klonks ääntä kun päästää kaasua ja painaa uudelleen.

    Ei tuo perämurikan vaihto (käytetty -05) omassani kovin suurta apua tuonut, tosin tässä on vielä jakolaatikko ja etuperä...Omassa jurina on suurinta 50-65 kmh nopeuksilla ja kierrokset 1500 molemmin puolin, turbiinilukko on tässä modatussa vaihteiston ohjauksessa tulloin jo kiinni, eli itse aiheutettu "vika" tältä osin, vielä kun vääntöä on lisätty vakioon verrattuna.
    Ok, mulla menee turbiini korjaukseen ensi viikolla. Alkoi murauttamaan tosissaan. (14.12 vaihdettu ja ei murinoita)

    Onko sulla Eduardon moodi askin ohjauksessa? Olen harkinnut omaan lastutettuun 320d:hen vastaavaa. Onko ollut hyvä?
    Last edited by Antsa320; 14-12-2013, 14:40.

    Leave a comment:


  • juxo
    replied
    Omassakin tuo kolahdus ja jurinat häiritsi viimetalveen asti.... Vasen vetari oli n.30tkm ajettu ja oikean vaihdoin uuteen, jakolaatikon-takaperän kardaaniin vaihdettiin ristikot ja tukilaakeri+keskitysholkki, jakolaatikon kannakekumi myös. Auttoi jonkun verran, mutta edelleen huomasi kolahduksen/tymähdyksen, toki vaimeampana kuin ennen...
    Jakolaatikossa oli kuitenkin myös klappia ja etukardaanin ristikossa. Enään en jaksa välittää pienestä jurinasta. Tulee nimittäin kalliiks rempata eikä asiaan auta omassa tapauksessa ainakaan se että keulaa on reilusti madallettu ja syö etuvetareita niiden kulmien takia.
    Yhteenvetona, jos et halua mahdollisesti upottaa remonttiin hirveää summaa euroja suhteessa auton arvoon niin jätä vaihtamatta...

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Originally posted by Antsa320 View Post
    Miten tämä vetovälys todetaan? Mulla jurisee vain hana tiskissä ja satunnaisesti moottorijarrutuksella, auto on sigun .

    Autossa alkaa olee muut korjattu, paitsi murikka, vetarit ja turbiini. kilsoja on kohta 310tkm.

    Vetareissa oli mielestäni muissa paitsi kuskin puolen ulkonivelessä pientä klappia. Testasin siten, että irroitin vetarit murikasta ja pyörittelin käsin. Pieni kolahdus tuntui kolmesta..
    Joo, tarkoitin sitä klonks-klonks ääntä kun päästää kaasua ja painaa uudelleen.

    Ei tuo perämurikan vaihto (käytetty -05) omassani kovin suurta apua tuonut, tosin tässä on vielä jakolaatikko ja etuperä...Omassa jurina on suurinta 50-65 kmh nopeuksilla ja kierrokset 1500 molemmin puolin, turbiinilukko on tässä modatussa vaihteiston ohjauksessa tulloin jo kiinni, eli itse aiheutettu "vika" tältä osin, vielä kun vääntöä on lisätty vakioon verrattuna.

    Leave a comment:


  • Antsa320
    replied
    Originally posted by Esal View Post
    Perämurikka menee vaihtoon jurinan ja reilun vetovälyksen takia. Itse en pysty asialle mitään tekemään, joten minkälainen homma tuo on vaihtaa? Paljonko tunteja korjaamolla menee?
    Miten tämä vetovälys todetaan? Mulla jurisee vain hana tiskissä ja satunnaisesti moottorijarrutuksella, auto on sigun .

    Autossa alkaa olee muut korjattu, paitsi murikka, vetarit ja turbiini. kilsoja on kohta 310tkm.

    Vetareissa oli mielestäni muissa paitsi kuskin puolen ulkonivelessä pientä klappia. Testasin siten, että irroitin vetarit murikasta ja pyörittelin käsin. Pieni kolahdus tuntui kolmesta..

    EDIT: Turbiini vaihdettu ja auto toimii kuin karkki
    Last edited by Antsa320; 14-12-2013, 14:40.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Tuolta voi arpoa työmäärää: KLIK.

    Ei tuo nyt ihan pahalta vaikuta, vaikee veikata kyllä tarkkaa tuntimäärää, jos lonkalta heittäis niin 3-4 tuntia? :think

    Vaihdattaisin tukikumit samalla.

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Perämurikka menee vaihtoon jurinan ja reilun vetovälyksen takia. Itse en pysty asialle mitään tekemään, joten minkälainen homma tuo on vaihtaa? Paljonko tunteja korjaamolla menee?

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Rättinivel vaihtoon ehdottomasti. Kenties keskitukilaakeri kardaanista. Jos on perämurikan edessä vakionopeusnivel niin mahdollisesti ahtaa se täyteen uutta CV-rasvaa.

    Jos vaihdekeppi heiluu pahasti niin kepin siirtomekanismin muovihelat.

    Leave a comment:


  • Hasse
    replied
    320D -01 vauhtipyörän vaihto

    Tervehdys arvoisa BTCF:n väki!


    Auto on 320d -01 (M47N) manuaali, johon menossa vaihtoon vauhtipyörä kytkimineen. Kysymys: mitä muuta kannattaa vaihtaa/tarkastaa samalla kun vaihdelaatikko on irti?

    Kiitoksia etukäteen!

    Leave a comment:


  • janneyliranta
    replied
    pistäkkö linkin, mistä osia saa edullisesti, ei tarvi ettii.

    Leave a comment:


  • abject
    replied
    No Käyttöautoa edullisempi ja palvelualttiimpi paikka on vaikkapa Pielmeier. Täällä ainakin loppu päässä juttua.

    Maililla osanumeroa menemään ja vastauksessa lasku... Osanumeronhan saat vaikka realoem.com

    Onneksi on vaihtoehtoja, ettei ainakaan Vaasan Käyttikselle tarvi mennä.

    Leave a comment:


  • janneyliranta
    replied
    330da touring vm. 00 tärinä kiihdyttäessä

    Moi. Itse kans tuon tärinän kans olen paininut. Rättinivel, keskitysholkki ja kardaanin tukilaakeri nyt vaihdettu, eikä vika poistunu. Keskimmäinen ristikko kardaanissa pelaa hyvin, mutta takimmainen ns.vakionopeusnivel takertelee, vaikka putsasin sen ja vaihdoin uudet vaseliinit. Olen melkein 100 varma,että vika on nyt siinä. Mistä tuon nivelen sais kaikista edullisemmin, vai onko käyttöauto ainut paikka?

    Leave a comment:


  • tomppa84
    replied
    Kardaanin tärinä ratkaistu

    Originally posted by tomppa84 View Post
    Ei tietääkseni 320 d omista vakionopeusniveltä. eikös kaksoismassapyörä kolahda kun sammuttaa auton jos se kerta on rikki. itse painin saman ongelman kanssa ja olen miettinyt, että voisko kardaanin ristikot olla kuivat ja näin ollen rasituksesta takertelee?! Talvipakkasella kardaani alkaa ujeltaa kun lähtee liikkuu. kun ajaa jonkiaikaa nii ujellus loppuu. Kardaanin tukikumit laakereineen uudet, sekä kumilimppu.
    Tärinät poissa kiihdytyksessä ja auto hiljanen kun mikäki. Oli takimmainen ristikko väljä hiukan ja ennenkaikkea takerteli kun käsillä tunnusteli.
    Suosittelen muillekin tärinän kanssa taisteleville ottaa osa pöydälle ja käyttää kardaani ristikon vaihdossa sekä tasapainotus.

    Leave a comment:

Working...
X