Originally posted by tomppa84
View Post
E46 Jurina
Collapse
X
-
juupelin tärinä!
Auto 320d E46 -00 305000km. eilen vaidoin kardaanin kuminivelen ja aivan juupelin moinen jyrinä vauhdikkaasti kiihdyttäessä eikun jatkuu.. tuntuu et kardaani lie tippuu..het kun höllää kaasua niin helpottaa! Onkos kellään varmuutta missä mättää ettei tarvii suuresti hukkaa tehä..?Last edited by tomppa84; 30-07-2009, 13:45.
Leave a comment:
-
Osaisko joku näyttää realoemista, missä sijaitsevat autossa e46 320i 11/1998
1. vakionopeusnivel
2. tukilaakeri
3. rättinivel
4. vetonivel
??
Eikös tuo tukilaakeri ole jotenkin yhdessä kiinni kumijutun kanssa?
xzxz
Leave a comment:
-
lainataas taas tätä.. eli nuo edelliset kysymykset tärinästä johtui runkovikaisista renkaista ja loppu kun vaihdoin takaa eteen.. ens talveksi sit uudet
... nyt oireet hieman erit.. täristää aina matkaajossa vaihdejarrutuksella (kun vaikka risteys lähestyy ja vaihdan kolmosen ja rupean vaihteella jarraamaan, kylillä ei niinkään tunnu mitään) vain sen ajan kun kytkintä nostaa.. heti kun kytkin täysin ylhäällä niin vaimenee ja loppuu.. sama homma välillä liikkeelle lähtiessä jos ei tarpeeksi kaasua paina.. tärinä tulee melko varmasti takapäästä autoa mutta vaikea mennä sanomaan tarkkaan.. nii ja mainittakoon nyt että auto tuli juuri pari viikkoa sitten nelipyöräsuuntauksesta ja vaihdettuja osia oli takaa alatukivarsien etummaiset puslat... ja edestä joitain puslia mutta ne tuskin vaikuttaa... kiitos jo etukäteen jos joku osais sanoa mistä lähteä vikaa etsimään.. 
EDIT: autohan oli siis e36
Leave a comment:
-
Onko selvinnyt mitään mistä asia johtuu/johtui? Itselläni saattaa olla sama ongelma. Auto 530dA Touring E61 2005, 124tkm. Eilen (4.4.2009) havaitsin asian ensimmäisen kerran kun ajoin moottoritietä 30km ja sen jälkeen saavuin kaupunkiin. Ensin kuullosti siltä että esim. pakoputki olisi vähän rikki jostain, mutta se kun ei ole. Ja moottoritiellä ajaessani saattoi olla että auton eteneminen olisi ollut välillä vähän "nihkeää"...?Originally posted by hanes View PostHain Ruotsista 320da vm2003 ajettu 120000km. Erittäin siisti ja uuden auton oloinen. Jo koe ajossa huomasin noin 60-70 vauhdisssa matalataajuksista jurinaa/kuminaa ja aivankuin auton veto olisi hieman heikentynyt. Vääntelin Stereoita pienemmälle ja samalla tietenkin hölläsin kaasua ja kumina hävisi. Nyt ostettuani auton ilmiö toistuu usein ja jos antaa olla samat kierrokset eikä vedätä niin kumina jatkuu. Pieni vedon lisäys tai kaasun nosto niin kumina häviää. Ajattelin että tulee talvirenkaista kun ovat 18" ja paine korkea. Laskin painetta mutta oireet jatkuu. Voisiko olla kardaanissa, ristikkonivelessä vai vaihteistossa vikaa.
Muuten huippu auto ajaa toistaiseksi.
Olin parkissa reilun tunnin (kylässä) ja sen jälkeen kun lähdin liikkeelle ei ääntä enää kuulunut, eikä myöskään tänään aamulla töihin tullessani.
Olisi kiva saada tietää syitä tähän, ettei tulisi vaihdatettua "turhia" osia.
Leave a comment:
-
matala taajuuksien jurina
Hain Ruotsista 320da vm2003 ajettu 120000km. Erittäin siisti ja uuden auton oloinen. Jo koe ajossa huomasin noin 60-70 vauhdisssa matalataajuksista jurinaa/kuminaa ja aivankuin auton veto olisi hieman heikentynyt. Vääntelin Stereoita pienemmälle ja samalla tietenkin hölläsin kaasua ja kumina hävisi. Nyt ostettuani auton ilmiö toistuu usein ja jos antaa olla samat kierrokset eikä vedätä niin kumina jatkuu. Pieni vedon lisäys tai kaasun nosto niin kumina häviää. Ajattelin että tulee talvirenkaista kun ovat 18" ja paine korkea. Laskin painetta mutta oireet jatkuu. Voisiko olla kardaanissa, ristikkonivelessä vai vaihteistossa vikaa.Originally posted by sassi View PostOireet kuulostaa tutulta.
Varmuuden asialle saat, kun käytät pohjamuovit irti ja vaihde päällä nitkuttelet kardaania puolelta toiselle, huomaat kyllä jos kuminivelessä on väljää.
Tukilaakeri ilmeisesti hajoaa sitten, jos tuo kuminivel on riittävän kauan rikki. Minulla tukilaakeri ja sen kumituenta oli vielä uudenveroinen, vaikka rättinivel olikin finaalissa.
Toinen ei niin yleinen värinän aiheuttaja on luetun perusteella se kardaanin takaosassa oleva vaikionopeusnivel, eli jos se takertelee, aiheuttaa myöskin värinää.
Muuten huippu auto ajaa toistaiseksi.
Leave a comment:
-
Originally posted by dumppi View Postjoo pitääpä purkaa tuossa ensviikon aikana jos ehtii... ilmeisesti tämä rättinivel ja tukilaakerin gummi kannattanee vaihtaa molemmat samaan aikaan??:think
Itsellä oli tosiaan tuo jurina ongelma ja vaihdoin rättinivelen sekä molemmat kannatinlaakerit ja jurina senkuin jatkui! Vika kuitenkin selvisi ja se johtui vetonivelistä. Varsinkin sisemmät vetonivelet olivat jumineet ja sisällä oleva rasva kovettunut. Käytin vetoakselit pöydällä, purin ne ja laitoin grafiittirasvat sisään ja jurina loppu siihen...
Leave a comment:
-
joo pitääpä purkaa tuossa ensviikon aikana jos ehtii... ilmeisesti tämä rättinivel ja tukilaakerin gummi kannattanee vaihtaa molemmat samaan aikaan??:think
Leave a comment:
-
Oireet kuulostaa tutulta.Originally posted by dumppi View Postkertokaapas viisaammat ja asiasta kokemusta omaavat voisko mulla olla kans tuo rättinivel/tukilaakeri/molemmat paskana tai menossa paskaks kun kiihdyttäessä vaimea jurina/tärinä tuntuu perseessä... Tärinä esiintyy parhaiten ku risteyksestä/valoista lähtee 2vaihteella liikenteeseen (pitäis jaksaa vääntää ja lähteä liikenteeseen ihan ilman mitään jurinoita, ainakin ex 325 jaksoi) ja jos kiihdyttää vaikka kakkosella reippaammin ja kolmosellakin kiihdyttäessä vielä tuntuu... Isolla vaihteella vedätettäessä tuntuu myös tärinää mutta erilailla ku pienellä vaihteella.... Auto tuo sigun 323
Varmuuden asialle saat, kun käytät pohjamuovit irti ja vaihde päällä nitkuttelet kardaania puolelta toiselle, huomaat kyllä jos kuminivelessä on väljää.
Tukilaakeri ilmeisesti hajoaa sitten, jos tuo kuminivel on riittävän kauan rikki. Minulla tukilaakeri ja sen kumituenta oli vielä uudenveroinen, vaikka rättinivel olikin finaalissa.
Toinen ei niin yleinen värinän aiheuttaja on luetun perusteella se kardaanin takaosassa oleva vaikionopeusnivel, eli jos se takertelee, aiheuttaa myöskin värinää.
Leave a comment:
-
kertokaapas viisaammat ja asiasta kokemusta omaavat voisko mulla olla kans tuo rättinivel/tukilaakeri/molemmat paskana tai menossa paskaks kun kiihdyttäessä vaimea jurina/tärinä tuntuu perseessä... Tärinä esiintyy parhaiten ku risteyksestä/valoista lähtee 2vaihteella liikenteeseen (pitäis jaksaa vääntää ja lähteä liikenteeseen ihan ilman mitään jurinoita, ainakin ex 325 jaksoi) ja jos kiihdyttää vaikka kakkosella reippaammin ja kolmosellakin kiihdyttäessä vielä tuntuu... Isolla vaihteella vedätettäessä tuntuu myös tärinää mutta erilailla ku pienellä vaihteella.... Auto tuo sigun 323Originally posted by sassi View PostEilen vaihdettiin kadaanin kuminivel ja jo purkamisvaiheessa kävi selväksi että siinä se vika on.
Limppu oli entinen, ne metalliholkit oli liki irrallaan, vaikka itse kumi olikin ehyt.
Tukilaakeri oli myös tarkoitus vaihtaa samalla purkamisella, mutta olipa sitten varaosapulju tilannut liian pienen laakerin, se ei sopinut kuin viereen. Mutta alkuperäinen laakeri oli kuin uusi, niin en jättänyt sen takia levälleen vaan kasasin entisellä laakerilla.
Samalla tuli vaihdettua myös vaihteiston ja perän öljyt, vaikka ns. ikiöljyt ovatkin. Vaihteistoöljy oli mustaa kuraa ja mukana tuli metallihilettäkin ihan kiitettävästi.
(Autolla ajettu nyt 167 000km)
Peräöljy näytti ja tuntui kuin purkista kaadetulta, vaihdoin silti nekin.
Vaihteistoon meni öljyä (Castrol SMX-S 75W-85) 1,9l ja perään 1,1l (Castrol SAF-XJ 75W-140).
Ja nyt jyrinä on tiessään!
Nyt on taas mukava kiihdytellä kun veto on tasaista ilman ylimääräisiä värinöitä, varsinkin ohituksissa tuon huomasi kun veto lähtee yleensä aina alle 80km/h nopeudesta isolla vaihteella...
Laatikon öljynvaihdon vaikutusta en osaa sanoa, kun ei ole sen jälkeen tullut ajettua kuin about 30 km, laatikko on toiminut vanhoillakin öljyillä kuin ajatus. Mutta ei se varmasti ainakaan huononna tilannetta, eikä se vanhan öljyn mukana tullut metallihile ainakaan auta voitelussa
Onpahan ainakin itsellä levollisempi mieli painella kaasua.
Leave a comment:
-
Hyvä tietää ja kiitos.Originally posted by JTP View PostEiköhän vika ole vain ja ainoastaan renkaissa, eli ei kannata vikaa muualta etsiä!
Omassa autossa just samat oireet, tosin kovemmassa vauhdissa tuo jurina hieman vaimenee. Ja uudella sileällä asfaltilla ei metelöi hitaammillakaan nopeuksilla.
Eli renkaan jäykkä runko, kova kumiseos ja Suomen tunnetusti karkeat tienpinnat tuon melun aiheuttaa..
Jos vaan sullakin on alla Bridgestonen Potenzat, niin vikaa ei tarvitse muualta etsiä!
Leave a comment:
-
Eiköhän vika ole vain ja ainoastaan renkaissa, eli ei kannata vikaa muualta etsiä!Originally posted by mrcrowley View PostMistä mahtaa johtua outo jurina (voimakas matala ääni). Ääni kuuluu joka nopeudella, mutta kovemmilla nopeuksilla tietenkin kovempaa. Ihan uudella tasaisella asfaltilla auto on äänetön, mutta karkeammalla pinnalla kuuluu kova jurina ja vaihtelee tien karkeuden mukaan. Varsinaiselta rengasääneltäkään se ei kuulosta, vaan on paljon matalampi. Takarenkaat on 255 ja eturenkaat 225 -matalaprofiilirenkaat. Ja jossain luki, että michelinit toimis bemareis parhaiten, mutta nuo eivät ole misukat.
Ääni kuulostaa lähinnä siltä, että kaikki renkaan resonanssi pääsee suoraan runkoon. Mikä voisi olla kyseessä?
Autoni 320Ci -99 aj. 210tkm
Omassa autossa just samat oireet, tosin kovemmassa vauhdissa tuo jurina hieman vaimenee. Ja uudella sileällä asfaltilla ei metelöi hitaammillakaan nopeuksilla.
Eli renkaan jäykkä runko, kova kumiseos ja Suomen tunnetusti karkeat tienpinnat tuon melun aiheuttaa..
Jos vaan sullakin on alla Bridgestonen Potenzat, niin vikaa ei tarvitse muualta etsiä!
Leave a comment:
-
Mistä mahtaa johtua outo jurina (voimakas matala ääni). Ääni kuuluu joka nopeudella, mutta kovemmilla nopeuksilla tietenkin kovempaa. Ihan uudella tasaisella asfaltilla auto on äänetön, mutta karkeammalla pinnalla kuuluu kova jurina ja vaihtelee tien karkeuden mukaan. Varsinaiselta rengasääneltäkään se ei kuulosta, vaan on paljon matalampi. Takarenkaat on 255 ja eturenkaat 225 -matalaprofiilirenkaat. Ja jossain luki, että michelinit toimis bemareis parhaiten, mutta nuo eivät ole misukat.
Ääni kuulostaa lähinnä siltä, että kaikki renkaan resonanssi pääsee suoraan runkoon. Mikä voisi olla kyseessä?
Autoni 320Ci -99 aj. 210tkmLast edited by mrcrowley; 09-10-2008, 12:43.
Leave a comment:
-
Eilen vaihdettiin kadaanin kuminivel ja jo purkamisvaiheessa kävi selväksi että siinä se vika on.
Limppu oli entinen, ne metalliholkit oli liki irrallaan, vaikka itse kumi olikin ehyt.
Tukilaakeri oli myös tarkoitus vaihtaa samalla purkamisella, mutta olipa sitten varaosapulju tilannut liian pienen laakerin, se ei sopinut kuin viereen. Mutta alkuperäinen laakeri oli kuin uusi, niin en jättänyt sen takia levälleen vaan kasasin entisellä laakerilla.
Samalla tuli vaihdettua myös vaihteiston ja perän öljyt, vaikka ns. ikiöljyt ovatkin. Vaihteistoöljy oli mustaa kuraa ja mukana tuli metallihilettäkin ihan kiitettävästi.
(Autolla ajettu nyt 167 000km)
Peräöljy näytti ja tuntui kuin purkista kaadetulta, vaihdoin silti nekin.
Vaihteistoon meni öljyä (Castrol SMX-S 75W-85) 1,9l ja perään 1,1l (Castrol SAF-XJ 75W-140).
Ja nyt jyrinä on tiessään!
Nyt on taas mukava kiihdytellä kun veto on tasaista ilman ylimääräisiä värinöitä, varsinkin ohituksissa tuon huomasi kun veto lähtee yleensä aina alle 80km/h nopeudesta isolla vaihteella...
Laatikon öljynvaihdon vaikutusta en osaa sanoa, kun ei ole sen jälkeen tullut ajettua kuin about 30 km, laatikko on toiminut vanhoillakin öljyillä kuin ajatus. Mutta ei se varmasti ainakaan huononna tilannetta, eikä se vanhan öljyn mukana tullut metallihile ainakaan auta voitelussa
Onpahan ainakin itsellä levollisempi mieli painella kaasua.
Leave a comment:
Leave a comment: