Moro,
Alkaa usko loppua ja apuakin kaivattaisiin. Potilas 316i vm. 2005, n46b18a, eli 1.8 litrainen. Seissyt pari vuotta, ennen kuin itse ostin sen kesällä, edeltäjällä oli suuret suunnitelmat, ja auto oli purettu kuulemma toimivana suoraan ajosta.
Kasasin ja käynnistin, kävi hetken ihan ok, sitten alkoi kolina, hyvin dieselmäinen. Ei venttiileistä, huomattavasti raffimpi. Antoi koodit "sytyshäiriö kaikissa sylintereissä" sekä 3 ja 4 erikseenkin muistaakseni. Nollasin, pysyi poissa.
Kolina jatkui ilman koodeja, piti sitä kolinaa tyhjäkäynnillä, sekä vedoilla. Hävisi, kun otti vanos-solenoidin irti, mutta ilmaantui taas uudelleen. Avasin venakopan ja pyörittelin konetta käsin, kaikki tuntui olevan ok. Lähdin testiajolle ja pam. Kävi todella huonosti ja vilkutti jälleen noita sytytyksen koodeja. Tulppia irrottaessani huomasin nelospytyn tulpan menneen kärjestä rikki, oskiloskoopilla reiästä paljastui sen verta hurja näky, että purkuun meni. Kannen irrotuksessa paljastui, että samaisen nelospytyn pakopuolen toinen venttiili on mennyt poikki ja kansi sitä myöten on valmistunut. Myös pakopuolen nokka-akselin päästä oli lähtenyt pala alipainepumpun kolon/ohjurin vierestä.
Ei lannistuta...
Löysin torista "uuden", käytetyn kannen, laitoin sen ja varmuudeksi uuden jakoketjusarjan kaikkine hilppeineen. Ajoituskaluilla työskennellen jako on varmasti nyt oikein. Purkaessani kantta huomasin, että pakopuolen nokka oli jonkin verran väärässä asennossa. Ajattelin tämän aiheuttaneen tuon aiemman venttiilin katkeamisen.
Nyt käsin pyörittäen kone pyörii hienosti, ei kolinoita. Käynnistin, ja sama saatanan kolina alkoi. Sammutin ja tein Delphillä valvetronikin sekä jonkun toisen löytämäni "ohjelman/nollauksen". Sen jälkeen kävi monta minuuttia kuin unelma, mutta jälleen noin 5 minuutin jälkeen alkoi kakomaan ja tärisemään. Ei ainakaan heti lyönyt mitään vikakoodia tauluun.
Mitähän seuraavaksi kannattaisi tehdä? Vanoksen solenoidit liikkuvat kun niihin antaa virtaa, eli ovat käsittääkseni kunnossa? Eivätkä ne kai ihan tämmöistä aikaan saa, vaikkeivat mitään tekisi. Valvetronicin moottorin edeltäjä on kuulemma joskus vaihtanut, eikä se tosiaan mitään koodiakaan anna. Tuntuu, ettei kone käy kaikilla, mutta en viitsisi millään käytellä, ettei tass mene jotain rikki... Millähän tuo valvetronicin toiminnan voisi varmistaa?
Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan. Pahoittelut pitkästä viestistä ja suurkiitos avusta!
Alkaa usko loppua ja apuakin kaivattaisiin. Potilas 316i vm. 2005, n46b18a, eli 1.8 litrainen. Seissyt pari vuotta, ennen kuin itse ostin sen kesällä, edeltäjällä oli suuret suunnitelmat, ja auto oli purettu kuulemma toimivana suoraan ajosta.
Kasasin ja käynnistin, kävi hetken ihan ok, sitten alkoi kolina, hyvin dieselmäinen. Ei venttiileistä, huomattavasti raffimpi. Antoi koodit "sytyshäiriö kaikissa sylintereissä" sekä 3 ja 4 erikseenkin muistaakseni. Nollasin, pysyi poissa.
Kolina jatkui ilman koodeja, piti sitä kolinaa tyhjäkäynnillä, sekä vedoilla. Hävisi, kun otti vanos-solenoidin irti, mutta ilmaantui taas uudelleen. Avasin venakopan ja pyörittelin konetta käsin, kaikki tuntui olevan ok. Lähdin testiajolle ja pam. Kävi todella huonosti ja vilkutti jälleen noita sytytyksen koodeja. Tulppia irrottaessani huomasin nelospytyn tulpan menneen kärjestä rikki, oskiloskoopilla reiästä paljastui sen verta hurja näky, että purkuun meni. Kannen irrotuksessa paljastui, että samaisen nelospytyn pakopuolen toinen venttiili on mennyt poikki ja kansi sitä myöten on valmistunut. Myös pakopuolen nokka-akselin päästä oli lähtenyt pala alipainepumpun kolon/ohjurin vierestä.
Ei lannistuta...
Löysin torista "uuden", käytetyn kannen, laitoin sen ja varmuudeksi uuden jakoketjusarjan kaikkine hilppeineen. Ajoituskaluilla työskennellen jako on varmasti nyt oikein. Purkaessani kantta huomasin, että pakopuolen nokka oli jonkin verran väärässä asennossa. Ajattelin tämän aiheuttaneen tuon aiemman venttiilin katkeamisen.
Nyt käsin pyörittäen kone pyörii hienosti, ei kolinoita. Käynnistin, ja sama saatanan kolina alkoi. Sammutin ja tein Delphillä valvetronikin sekä jonkun toisen löytämäni "ohjelman/nollauksen". Sen jälkeen kävi monta minuuttia kuin unelma, mutta jälleen noin 5 minuutin jälkeen alkoi kakomaan ja tärisemään. Ei ainakaan heti lyönyt mitään vikakoodia tauluun.
Mitähän seuraavaksi kannattaisi tehdä? Vanoksen solenoidit liikkuvat kun niihin antaa virtaa, eli ovat käsittääkseni kunnossa? Eivätkä ne kai ihan tämmöistä aikaan saa, vaikkeivat mitään tekisi. Valvetronicin moottorin edeltäjä on kuulemma joskus vaihtanut, eikä se tosiaan mitään koodiakaan anna. Tuntuu, ettei kone käy kaikilla, mutta en viitsisi millään käytellä, ettei tass mene jotain rikki... Millähän tuo valvetronicin toiminnan voisi varmistaa?
Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan. Pahoittelut pitkästä viestistä ja suurkiitos avusta!
Comment