Announcement

Collapse
No announcement yet.

Apua kaivataan, 316i kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mppa
    Bimmer Rookie
    • May 2018
    • 64
    • Tampere

    Apua kaivataan, 316i kolisee

    Moro,

    Alkaa usko loppua ja apuakin kaivattaisiin. Potilas 316i vm. 2005, n46b18a, eli 1.8 litrainen. Seissyt pari vuotta, ennen kuin itse ostin sen kesällä, edeltäjällä oli suuret suunnitelmat, ja auto oli purettu kuulemma toimivana suoraan ajosta.

    Kasasin ja käynnistin, kävi hetken ihan ok, sitten alkoi kolina, hyvin dieselmäinen. Ei venttiileistä, huomattavasti raffimpi. Antoi koodit "sytyshäiriö kaikissa sylintereissä" sekä 3 ja 4 erikseenkin muistaakseni. Nollasin, pysyi poissa.

    Kolina jatkui ilman koodeja, piti sitä kolinaa tyhjäkäynnillä, sekä vedoilla. Hävisi, kun otti vanos-solenoidin irti, mutta ilmaantui taas uudelleen. Avasin venakopan ja pyörittelin konetta käsin, kaikki tuntui olevan ok. Lähdin testiajolle ja pam. Kävi todella huonosti ja vilkutti jälleen noita sytytyksen koodeja. Tulppia irrottaessani huomasin nelospytyn tulpan menneen kärjestä rikki, oskiloskoopilla reiästä paljastui sen verta hurja näky, että purkuun meni. Kannen irrotuksessa paljastui, että samaisen nelospytyn pakopuolen toinen venttiili on mennyt poikki ja kansi sitä myöten on valmistunut. Myös pakopuolen nokka-akselin päästä oli lähtenyt pala alipainepumpun kolon/ohjurin vierestä.

    Ei lannistuta...

    Löysin torista "uuden", käytetyn kannen, laitoin sen ja varmuudeksi uuden jakoketjusarjan kaikkine hilppeineen. Ajoituskaluilla työskennellen jako on varmasti nyt oikein. Purkaessani kantta huomasin, että pakopuolen nokka oli jonkin verran väärässä asennossa. Ajattelin tämän aiheuttaneen tuon aiemman venttiilin katkeamisen.

    Nyt käsin pyörittäen kone pyörii hienosti, ei kolinoita. Käynnistin, ja sama saatanan kolina alkoi. Sammutin ja tein Delphillä valvetronikin sekä jonkun toisen löytämäni "ohjelman/nollauksen". Sen jälkeen kävi monta minuuttia kuin unelma, mutta jälleen noin 5 minuutin jälkeen alkoi kakomaan ja tärisemään. Ei ainakaan heti lyönyt mitään vikakoodia tauluun.

    Mitähän seuraavaksi kannattaisi tehdä? Vanoksen solenoidit liikkuvat kun niihin antaa virtaa, eli ovat käsittääkseni kunnossa? Eivätkä ne kai ihan tämmöistä aikaan saa, vaikkeivat mitään tekisi. Valvetronicin moottorin edeltäjä on kuulemma joskus vaihtanut, eikä se tosiaan mitään koodiakaan anna. Tuntuu, ettei kone käy kaikilla, mutta en viitsisi millään käytellä, ettei tass mene jotain rikki... Millähän tuo valvetronicin toiminnan voisi varmistaa?

    Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan. Pahoittelut pitkästä viestistä ja suurkiitos avusta!
    320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
    Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
    Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

    Ex-bimmerit:
    525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
    130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005
  • Mppa
    Bimmer Rookie
    • May 2018
    • 64
    • Tampere

    #2
    Tässä vielä videon pätkä äänestä: https://youtu.be/9Pd7HP4Bbe4

    Piti, ja pitää aivan tätä samaista ääntä ennen ja jälkeen remontin.
    320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
    Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
    Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

    Ex-bimmerit:
    525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
    130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

    Comment

    • Mppa
      Bimmer Rookie
      • May 2018
      • 64
      • Tampere

      #3
      Lisäinfona ja hiipivänä vitutuksena vaikuttaisi siltä, että kun valvetronicin moottorin vieressä olevan pyöreän liittimen ottaa irti, kolina häviää. Jos tämä kaikki nyt johtuu "vaan" valvetronicin jostain mekaanisesta viasta niin voi vee sanon minä. Mitähän tuosta kokonaisuudesta kannattaisi alkaa uusimaan?

      Lisäksi kylläkin huomasin myös, että hieman lämmettyään auto savutti kyllä melkoisesti....
      320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
      Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
      Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

      Ex-bimmerit:
      525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
      130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16226
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by Mppa View Post
        Mitähän tuosta kokonaisuudesta kannattaisi alkaa uusimaan?

        Lisäksi kylläkin huomasin myös, että hieman lämmettyään auto savutti kyllä melkoisesti....
        Paaliin.

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3349
          • Raisio

          #5
          Dieselikään noin pahasti rohise.
          E39&E93

          Comment

          • Mppa
            Bimmer Rookie
            • May 2018
            • 64
            • Tampere

            #6
            Tämän pahimman kalkatuksen syyksi paljastui paikaltaan pois hypännyt valvetronic-nostajan jousi. Tai nostajahan se äänen tietysti piti, kunn ei jousen vuoksi paikallaan pysynyt.
            320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
            Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
            Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

            Ex-bimmerit:
            525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
            130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16226
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Mppa View Post
              Tämän pahimman kalkatuksen syyksi paljastui paikaltaan pois hypännyt valvetronic-nostajan jousi. Tai nostajahan se äänen tietysti piti, kunn ei jousen vuoksi paikallaan pysynyt.
              Miten se pääsee hyppäämään pois ?

              Comment

              • Mppa
                Bimmer Rookie
                • May 2018
                • 64
                • Tampere

                #8
                Originally posted by jr66 View Post

                Miten se pääsee hyppäämään pois ?
                Se onkin vaikeampi kysymys, eihän sen sieltä periaatteessa pitäisi mitenkään päästä. Tässä tapauksessa epäilen, että olisiko tuossa venttiilin katkeamisen hetkellä se lautanen voinut jotenkin jumittaa koneen hetkellisesti, jossa samalla tuo pakonokkakin olisi sitten mennyt sieltä alipainepumpulta paskaksi... tiedä häntä.
                320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

                Ex-bimmerit:
                525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
                130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

                Comment

                • Mppa
                  Bimmer Rookie
                  • May 2018
                  • 64
                  • Tampere

                  #9
                  Toki kone kalkatti jo ennen sitäkin, tiedä sitten kuinka kauan on ollut tuossa tilassa...
                  320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                  Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                  Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

                  Ex-bimmerit:
                  525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
                  130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎