Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw E46 318 tai 320 bensa, käyttökokemuksia, tyyppiviat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nupaha
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 268
    • Pohojanmaa

    Bmw E46 318 tai 320 bensa, käyttökokemuksia, tyyppiviat?

    Terve!
    Tyttärelle meinasin ostaa autoksi E90 bensakoneella 318 tai 320, mutta kun luki palstaa niin jakopää on niissä aika pommi. Alunperinkin mietin E46 vaihtoehtona, mutta aika vähän niitä on tarjolla kohtuu kilsoilla. Tekstiä on tällä palstalla niin paljon, että kahlaamiseen menee ikuisuus niin ajattelin kysyä käyttökokemukset E46 bensakoneista. Ruostehan noissa on ongelma korin puolella, mutta ne viat on helpommin havaittavissa, kun autoa käy katsomassa.
    Kiitollinen kommenteista ja vihjeistä mitä kannattaa tsekata ensimmäiseksi autosta tekniikkapuolella. Työkalut pysyy käsissä eli pikkujutut hoituu, mutta isompien kanssa tulee vastaan tilakysymykset ja osaaminen.
    Tällä hetkellä Bemariton
    työmatkakiiturina MB Glc 220d
    kauppakassina Audi A3 sedan
    kesäkissana Jaguar XKR
  • IiroU
    BTCF Member
    • Oct 2021
    • 276
    • Rauma

    #2
    E46 320i on joko M52TUB20 tai M54B22. Taattua BMW kutoskonetta tuttuine ongelmineen ja imuvuotoineen. Foorumilla lisää niistä kirjoiteltu.

    Muut mallit (E90 318i ja 320i, E46 318i) ovatkin neloskoneita eri variantein. Niistä ei itsellä kokemusta, mutta jättäisin välistä. Tehottomia ja ainakin tuossa N43 moottorissa voi kallista suutinremonttia olla.

    Itse valkkaisin kuutoskoneen.
    E65 745d Individual -07

    Ex:
    E39 530dA Touring M-Sport -02
    E39 528i Sedan -00

    Vikadiaknostiikkaa oman osaamisen rajoissa
    Rauma ja lähialueet, YV saa kiinni

    Comment

    • nupaha
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 268
      • Pohojanmaa

      #3
      Eka autoksi tuo tehottomuus ei ole ongelma, mutta mopoautoa sai sen verran paljon ruuvata mm moottorinvaihto, että haluaisi päästä auton kans vähemmällä. Kutoskonehan olis hieno peli, mutta valitettavan vähän tarjolla alle 10k€ ja kohtuu kilsoilla. Ruotsin puolelta löytyy jo vähän paremmin. Haku-toiminnolla ja kattelinkin tyyppivikoja ja joku johtosarjan korjaus takaluukun saranasta ei oo ongelma tai muut pikkujutut. Mutta kun luki tarinoita tuolla E90/91 puolella jakopääongelmista niin se ajoi mut kyselemään täältä kokemuksia. Jakopään kanssa ei ilmeisesti oo niin paljon ongelmia kuin E90/91?
      Tällä hetkellä Bemariton
      työmatkakiiturina MB Glc 220d
      kauppakassina Audi A3 sedan
      kesäkissana Jaguar XKR

      Comment

      • Wespa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2016
        • 1759
        • Karjaa

        #4
        Ei ole käytännössä ollenkaan jakopääongelmia E46:sen kutoskoneisissa, ja niiden tyyppiviat on hyvin dokumentoitu ja kuitenkin kohtuu helppoja ja edullisia korjata. Kyllä niitä vähäruosteisia nelikuutioitakin kohtuuhintaan löytyy kun hetken kyttäilee, voin suositella, aikanaan 2000-luvun alussa autokouluni ajoin enimmäkseen sellaisella (tosin 318i), enkä parempaa autoa siihen tarkoitukseen olisi osannut kuvitella. Muut autokoulun autot (Volvo, Audi yms.) olivat ihan letkuja tuohon verrattuna.
        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
        Porsche 944 -86 (DE)
        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16226
          • Asikkala

          #5
          Kun pysyy irti nxx-koneista niin elämä on paljon helpompaa.

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2490

            #6
            Pre-facelift neloskoneiset ovat ikiluotettavalla m43 moottorilla. Se ei juurikaan tarjoa yllätyksiä puoleen taikka toiseen. Kohtuu taloudellisiakin ovat siistillä ajotavalla, mutta ei niistä räppäilyyn oikein olekaan kuin talvisaikaan. Hyviä käyttiksiä kuitenkin.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3347
              • Raisio

              #7
              E46 ja M54 on se vähiten isoja/kalliita yllätyksiä tuova tekniikka, e46 kohdalla vaan se ikä tuo enemmän tyyppivikoja kuin e9x korisiin.

              N52/53 hyviä koneita, toki kun ikää ja kilsoja paljon, tyyppivikoja korjattu ja tulee lisää, paljolti tuurista kiinni. Kannattaa lukea netistä mitä noissa voi tulla vastaan ja N53 kohdalla hyvä muistaa polttoainepuolen korkeapainesuus ja korkeahinnoitteöu jos esim suuttimet kilahtaa.

              Hyvä e46 pienillä kilsoilla jo harvinaisuus ja tuleva ( nykyinen ) klassikko, e9x vielä hyvässä käyttöautoiässä, mutta varatouhutonnit hyvä olla varalla. E9x autona paljon e46 modernimpi ja vähäruosteisempi, selkeästi.
              E39&E93

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3272
                • Finnland

                #8
                M52 on kyllä väistämättä viattomampi kuin M54, mutta toisaalta M54 on parempi. Ruosteita katselisin ensiksi ja ihan vaan takavetona. Hieno auto, itse en ole omistanut, ajanut kyllä.
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5128
                  • Pirkkala

                  #9
                  Älä hyvä ihminen rankaise tytärtäsi ainakaan n43 tai n46 moottorilla.
                  ovat AIVAN paskoja.
                  ja viat on semmosia että pitää olla todella vihkiytynyt että niitä osaa korjata, varsinkin n43
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3347
                    • Raisio

                    #10
                    Originally posted by Jarger View Post
                    M52 on kyllä väistämättä viattomampi kuin M54, mutta toisaalta M54 on parempi. Ruosteita katselisin ensiksi ja ihan vaan takavetona. Hieno auto, itse en ole omistanut, ajanut kyllä.
                    Vaikeaksi menee e46 etsintä m52 koneella ja ei nyt sekoiteta m52/52tu toisiinsa

                    E39&E93

                    Comment

                    • nupaha
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2008
                      • 268
                      • Pohojanmaa

                      #11
                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Älä hyvä ihminen rankaise tytärtäsi ainakaan n43 tai n46 moottorilla.
                      ovat AIVAN paskoja.
                      ja viat on semmosia että pitää olla todella vihkiytynyt että niitä osaa korjata, varsinkin n43
                      Kyllä mä ittiäni rankaisen joko rasvaisina käsinä tai kevyempänä lompakkona. Oli tosiaan aika karua luettavaa tuo E90/91 puoli jakopään osalta. Ja tosiaan jakopää jutut alkaa olla oman osaamisen ulkopuolellakin.
                      Tällä hetkellä Bemariton
                      työmatkakiiturina MB Glc 220d
                      kauppakassina Audi A3 sedan
                      kesäkissana Jaguar XKR

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5128
                        • Pirkkala

                        #12
                        Jakopääjuttu on ihan pintaa verrattuna nox ja suutin, ja käyntihäiriöiden kanssa etenkin n43 tapauksessa.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Jarger
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 3272
                          • Finnland

                          #13
                          Originally posted by ritariässä View Post

                          Vaikeaksi menee e46 etsintä m52 koneella ja ei nyt sekoiteta m52/52tu toisiinsa
                          Kun M52 Wardin parhaiden moottoreiden listoille päätyi, sinne ei kirjoiteltu mitään kummempia perään. Joten viittaan ihan niihin moottoreihin joita auton pellin alta löytyy. Käsittääkseni M54 voi syödä mm. öljyä hyvin paljon useammin kuin M52, vaikka on uudempi moottori. Tai ainakin yleisempää. Saa täsmentää jos olen väärässä?
                          Negatiiviset kauppakokemukset:
                          Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

                          Comment

                          • Wespa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2016
                            • 1759
                            • Karjaa

                            #14
                            M52TU on ihan eri kone kuin M52, käytännössä M54:sen esiversio. Siinä olet oikeassa että M52TU:lla ei ole M54:sen öljynsyöntiongelmaa, mutta vähäruosteisen alkupään E46:sen löytäminen M52TU:lla varustettuna alkaa olla jo aika hankalaa.
                            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                            Porsche 944 -86 (DE)
                            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3347
                              • Raisio

                              #15
                              Originally posted by Wespa View Post
                              M52TU on ihan eri kone kuin M52, käytännössä M54:sen esiversio. Siinä olet oikeassa että M52TU:lla ei ole M54:sen öljynsyöntiongelmaa, mutta vähäruosteisen alkupään E46:sen löytäminen M52TU:lla varustettuna alkaa olla jo aika hankalaa.
                              Juurikin tämä ja tämä näköjään jargerilta jäänyt huomaamatta milloin m52 saanut ja 52tu aikalailla jo erilainen ja tässä keskustelussa kysellään e46 korimallin perään, ei e36.

                              E39&E93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎