Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw E46 318 tai 320 bensa, käyttökokemuksia, tyyppiviat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2561
    • .

    #16
    Jos pilkkua aletaan oikein kunnolla nusaisemaan, niin tokihan e46 korista Bemaria on saanut myös yhden vanoksen m52-moottorilla. Harvinaisia toki enkä ainakaan itse käyttikseksi sellaista haluaisi antaa edes tyttärelleni.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • nupaha
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 276
      • Pohojanmaa

      #17
      Kiitos kaikille vinkeistä tähän asti. Bemua tekis mieli laittaa, mutta pitää vähän miettiä muitakin vaihtoehtoja, koska dieselit on poissa laskuista. Itse olin aikoinaan tyytyväinen N47-dsl koneen omistaja monta vuotta, vaikka sitäkin on kovasti parjattu. Toki vaihtelin öljyt 10tkm välein.
      työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
      kauppakassina Audi A3 sedan
      kesäkissana Jaguar XKR
      tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17853
        • PKS

        #18
        Minä taas en rankaisisi tytärtä millään vanhalla E46 korisella BMW:llä. Onhan se nyt nolon vanha auto jo semmonen, kuitenkin 26v iässä. Sitten kun katsellaan sellaisia millä kehtaisi itse ajaa vielä valoisan aikaan niin ovat harrasteautoja ja hintakin sitten sen mukainen.

        Loppupään E87 tai E90 kori jos on ihan pakko olla BMW, ja ollaan tuollaisessa hintaluokassa ostoksilla. Mutta itse kyllä ottaisin samalla rahalla uudemman ja ihan toisen merkkisen auton ensiautoksi.

        Jos budjettia on varaa nostaa järkevästi ja edelleen BMW haaveissa niin katselisin oikeasti F20 korisia autoja, niiden hinnat on hyvin kohtuullisia minusta.

        Kovaa pelottelua ja parjaamista N43 moottorista tuli yllä. Itselläni on ollut nyt sellainen yli 12v käyttöautona ja kokemukset ovat täysin päinvastaisia. Hieno moottori ja 20i mallissa on myös upea luonne huipputehon tullessa vasta yli 7000rpm kohdalla. Tottakai jos katsellaan autoja joilla on menty 2-3 numeroisia lukemia ilman jakopääremontteja, käytetty pätkäajoon ja vaihdettu öljyt huolto-ohjelman mukaan on tilanne varmasti toinen. Jos jotain pitää moittia niin huonosti kestävää Nox-anturia, se ei ole hyvä, vaikka anturia on tässä vuosien varrella paranneltu moneen otteeseen.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • nupaha
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2008
          • 276
          • Pohojanmaa

          #19
          Originally posted by Dualfun View Post
          Minä taas en rankaisisi tytärtä millään vanhalla E46 korisella BMW:llä. Onhan se nyt nolon vanha auto jo semmonen, kuitenkin 26v iässä. Sitten kun katsellaan sellaisia millä kehtaisi itse ajaa vielä valoisan aikaan niin ovat harrasteautoja ja hintakin sitten sen mukainen.

          Loppupään E87 tai E90 kori jos on ihan pakko olla BMW, ja ollaan tuollaisessa hintaluokassa ostoksilla. Mutta itse kyllä ottaisin samalla rahalla uudemman ja ihan toisen merkkisen auton ensiautoksi.

          Jos budjettia on varaa nostaa järkevästi ja edelleen BMW haaveissa niin katselisin oikeasti F20 korisia autoja, niiden hinnat on hyvin kohtuullisia minusta.

          Kovaa pelottelua ja parjaamista N43 moottorista tuli yllä. Itselläni on ollut nyt sellainen yli 12v käyttöautona ja kokemukset ovat täysin päinvastaisia. Hieno moottori ja 20i mallissa on myös upea luonne huipputehon tullessa vasta yli 7000rpm kohdalla. Tottakai jos katsellaan autoja joilla on menty 2-3 numeroisia lukemia ilman jakopääremontteja, käytetty pätkäajoon ja vaihdettu öljyt huolto-ohjelman mukaan on tilanne varmasti toinen. Jos jotain pitää moittia niin huonosti kestävää Nox-anturia, se ei ole hyvä, vaikka anturia on tässä vuosien varrella paranneltu moneen otteeseen.
          Niin no, makuasioitahan on moni asia, mutta minä ja tytär olemme sitä mieltä, että sopivalla laitolla E46 on paremman näköinen kuin E90, varsinkin coupena. M tech puskuria, pikkuspoikka takakonttiin ja ehkä M-style etulokasuojat niin alkaa olla aika jees ja jos vielä kuusmukinen niin .
          Muitakin merkkejä katellaan, Golf, A3, A4…
          F20/30 en viitsi budjettia venyttää, kun pitäisi tuo oma Mb Glc dsl päivittää bensahybridiin.
          N43-kone ei pois suljettu, jos jakopää tehtynä.
          työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
          kauppakassina Audi A3 sedan
          kesäkissana Jaguar XKR
          tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17853
            • PKS

            #20
            Originally posted by nupaha View Post

            Niin no, makuasioitahan on moni asia, mutta minä ja tytär olemme sitä mieltä, että sopivalla laitolla E46 on paremman näköinen kuin E90, varsinkin coupena. M tech puskuria, pikkuspoikka takakonttiin ja ehkä M-style etulokasuojat niin alkaa olla aika jees ja jos vielä kuusmukinen niin .
            Muitakin merkkejä katellaan, Golf, A3, A4…
            F20/30 en viitsi budjettia venyttää, kun pitäisi tuo oma Mb Glc dsl päivittää bensahybridiin.
            N43-kone ei pois suljettu, jos jakopää tehtynä.
            Hyviä ajatuksia ja selvästi jäsennelty, tuosta on hyvä jatkaa
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 3906
              • Finnland

              #21
              Originally posted by ritariässä View Post

              Juurikin tämä ja tämä näköjään jargerilta jäänyt huomaamatta milloin m52 saanut ja 52tu aikalailla jo erilainen ja tässä keskustelussa kysellään e46 korimallin perään, ei e36.
              Puhuessa M57:sta, viittaan sen moottorin mihin tahansa painokseen.

              En tiennyt, että E46 saa M52:lla, joten viittasin ihan tuplavanokseen.

              Mikään ei pelasta foorumilaisen päivää paremmin kuin nippelitiedon pedantti päteminen

              On E46 kyllä aika vanha käyttöautoksi, ruosteettomat taitaa olla aika harvassa tai hinnakkaita. Coupena kyllä aika hieno, korimallina klassikko
              Last edited by Jarger; 09-03-2024, 15:06. Reason: E46 mielipide
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • nupaha
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2008
                • 276
                • Pohojanmaa

                #22
                Originally posted by Dualfun View Post

                Hyviä ajatuksia ja selvästi jäsennelty, tuosta on hyvä jatkaa
                Aika näyttää mihin päädytään. Pitäis ensin se mopoauto saada myytyä… tai saahan sen, mutta millä hintaa niin aika näyttää.
                työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
                kauppakassina Audi A3 sedan
                kesäkissana Jaguar XKR
                tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

                Comment

                • Atsu
                  BTCF Member
                  • Jul 2012
                  • 83
                  • Helsinki

                  #23
                  Kyllä nuo e46 vaatii tässä iässä jo harrastuneisuutta. Itse tullut merkattua kaikki huollot 12v e46 omistuksen ajalta (180tkm -> 380tkm) ja aikalailla joka 10tkm on jotain hajonnut. Toki tuo on saanut kenkää, mutta välillä noita muiden huoltokirjanpitoja nähneenä näyttää olevan aika linjassa. Joku nätillä pidolla ollut saksantuonti voisi olla tuohon hintaluokkaan sopiva, jos on pakko saada. Jos itse saisi valita niin kattelisin e90 japanintuonteja, ne on vasemmalta ohjattavia ja vaikuttaneet ihan fiksuilta, esim 323 automaatteja on tänne raahattu useampia.
                  e46 330i
                  e36 m50b25
                  e34 540i/5

                  Comment

                  • Wespa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2016
                    • 1851
                    • Karjaa

                    #24
                    Turhaan te sitä E90:ä tyrkytätte edelleen kun se on niin susiruma nelikuutioon verrattuna, joillekin sekin merkkaa aika paljon.
                    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                    Porsche 944 -86 (DE)
                    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3633
                      • Raisio

                      #25
                      Ikä näitä autoja rampauttaa ja suuri riesa varaosien laatu, markkinoilla osia jotka just sen vuoden pari kestävät käytössä ja onhan se surkeaa laatua kun alkuperäiset olleet 20 vuotta paikallaan.

                      vanhemmissa ikä tekee omat jännityksensä ja uudemmissa tekniikan monimutkaistumaan tulee jo ennen 10 vuoden ikää ns kalliita tyyppivikoja näin yleisesti lokeroiden.

                      e46 kiusaa ruoste, e9x ei juurikaan rakenteellisia ruosteongelmia, mutta onhan se esim e46 coupena äMsportilla ja kivalla värillä aina nätti peli ja moottorina tosiaankin vähintäänkin 2,5L. Pikkukutonen on ihan tuhnu, joten kannattaa unohtaa ellei muuten helmipeli.
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • nupaha
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 276
                        • Pohojanmaa

                        #26
                        Originally posted by Wespa View Post
                        Turhaan te sitä E90:ä tyrkytätte edelleen kun se on niin susiruma nelikuutioon verrattuna, joillekin sekin merkkaa aika paljon.
                        Ei se E90 nyt susiruma ole oikealla värillä ( mikä se nyt kellekin sitten on ), mutta nuo neloskoneiden jakopääongelmat alkoi hirvittää. Jos E90 päädytään niin jakopää pitää olla tehtynä suht hiljan tai sitten sovitaan kauppahetkellä tehtäväksi.
                        Tokihan se niin on, että näillä merkkifoorumeilla nuo tyyppiviat korostuu, kun ”vain” vioista kysellään… Mullakin oli tosiaan 5-srj parjatulla N47-dieselillä ja vielä softattuna ja hienosti pelas eikä jakopää rallattanu 186tkm kohdalla, jolloin se multa lähti.
                        työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
                        kauppakassina Audi A3 sedan
                        kesäkissana Jaguar XKR
                        tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

                        Comment

                        • aakeprkl
                          BTCF Member
                          • Oct 2023
                          • 2
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by nupaha View Post
                          Terve!
                          Tyttärelle meinasin ostaa autoksi E90 bensakoneella 318 tai 320, mutta kun luki palstaa niin jakopää on niissä aika pommi. Alunperinkin mietin E46 vaihtoehtona, mutta aika vähän niitä on tarjolla kohtuu kilsoilla. Tekstiä on tällä palstalla niin paljon, että kahlaamiseen menee ikuisuus niin ajattelin kysyä käyttökokemukset E46 bensakoneista. Ruostehan noissa on ongelma korin puolella, mutta ne viat on helpommin havaittavissa, kun autoa käy katsomassa.
                          Kiitollinen kommenteista ja vihjeistä mitä kannattaa tsekata ensimmäiseksi autosta tekniikkapuolella. Työkalut pysyy käsissä eli pikkujutut hoituu, mutta isompien kanssa tulee vastaan tilakysymykset ja osaaminen.
                          Itellä on 316i e46 jossa iskutilavuutta vaille sama kone ku 318issä (N42) ja muuten se on ihan ok mutta valvetronicista kannattaa huolehtia enemmän ku jakopäästä (jollai 90° piikillä tms saa tarkistettua öljyntäyttökolosta onko ketju kireellä). Mulla valvetronicin anturin liitin irti koska joku siellä rallattaa ku on liitin kiinni ja öljyä nuo yleensä vuotaa venttiilikopan tiivisteen välistä pakosarjan päälle tai öljynjäähyn jalan tiivisteen välistä sekottuu jäähytinnesteeseen. Kyllä se muuten on ihan luotettava ollu. Mutta en aio ite ainakaa toista hankkia ellei pakko oo.

                          Comment

                          • Maikhou
                            Newbiemmer
                            • May 2024
                            • 1
                            • Oulu

                            #28
                            Multa löytyy tuollanen ysikakkonen juurikin kyseisellä n43:lla, jonka nyt oon vähän päälle vuoden omistanut.

                            Autolla ajettu kirjoittaessa sen 285tkm, mutta moottori vaihdettu 110tkm taaksepäin kuiteista päätellen jakopään leviämisen takia. Vajaa 10tkm tuolla tullu nyt ajettua ja ainakin omasta mielestä varsin pätevä nelimukiseksi. Ei syö juurikaan öljyä eikä bensaa! Moottoritieajossa aika yleinen lukema mittarissa on sen 4-6l/100km.

                            Huoltojen kanssa saa olla tähdellinen. Se on tullut tässä opittua kantapään kautta, aiemmat omistajat olleet hiukan huolimattomia huoltojen suhteen joten kaikenlaista näpräilyä on tullut harrastettua mm. suutinhuolto, perän laakereiden vaihto sekä kehnon tyhjäkäynnin korjaus (viimeinen vieläkin hiukan hakusessa että mikä siellä tärisyttää).

                            Jälkiviisaana katsoisin yksilöä jossa jakopää sekä suuttimet on vaihdettu, niin suurimmat vaivat on poissa tieltä. Myös sport-penkit on monta kertaa paremmat istua kuin lättypenkit..

                            N43:n tehomaailma on suht. lattea. Kaupunkiajossa hyvä, mutta 100km/h+ ohitustilanteissa tuntee kun teho alkaa loppua kesken, tiedä sitten vaikuttaako ohjelmointi asiaan ollenkaan kun ei näyttäisi saavan kuin 15hp lisätehoa. Kierrosalueen alapäässä tehoa kuitenkin kivasti ja pystyy donitsit pyöräyttämään suhteellisen helposti halutessa.

                            Itse kuitenkin sanoisin että ei se nyt aivan niiin kauhean paska moottori ole mitä monet sanovat, kunhan huolto/ylläpito historia ovat kohdillaan. Siitä saa kyllä aivan tarpeeksi irti ennen kuin vaihtaa autoa uudempaan

                            Comment

                            • jj5
                              BTCF Member
                              • Aug 2012
                              • 1351
                              • pks

                              #29
                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Mutta itse kyllä ottaisin samalla rahalla uudemman ja ihan toisen merkkisen auton ensiautoksi.
                              Eikös tällaisella kommentilla ansaitse jo bännit foorumilta ainakin vuodeksi.


                              Aiheesee: Hyvät (=ei mädät / ei ongelmamoottorilla olevat) E46 on kyllä vähän harvassa tai hinnakkaita. Ehkä kohtuuhintaan aikansa kytättyään voisi löytää vielä M43 koneisen 318i tai 316i siistin yksilön. Myös 2.0 litrainen 320i voisi olla edullinen, paitsi polttoaineen kulutukseltaan suhteessa moottorin tarjoamiin voimavaroihin. Myöskään ei pidä unohtaa parasta vaihtoehtoa, eli dieselkoneista vompattia, jos sellaisen sattuisi löytämään.
                              sigpic

                              Comment

                              • Danukos
                                Alueaktiivi
                                • Feb 2011
                                • 1129
                                • pks

                                #30
                                Täällä alkaa haisemaan omakehu aika hyvin niin laitetaan myös pari omaa ajatusta

                                Kokemusta löytyy useammasta E46 ja yhdestä E90.

                                Vielä pari vuotta sitten pidin E46 tarpeeksi modernina täyttämään talouden kakkosauton virkaa. Mutta kuten Dualfun ylempänä hyvin kiteytti, alkaa E46 olemaan jo liian vanha käyttikseksi.
                                Tai vähintään vaatii jo harrastelijaisuutta pitää 25 vuotta vanha auto päivittäisessä tieliikennekelpoisessa kunnossa.

                                Mitä tulee käyttövoimaan niin ylivoimaisesti paras E46 minkä omistin oli 330d 6v manuaali 3.0 M57TU moottorilla eli ihan loppupään facelift E46 ja tietysti m-sport tehdasvarusteilla. Kilometrejä oli taulussa vajaa 300tkm mutta auto tuntui vasta sisäänajetulta Ohjelmoitukin oli muistaakseni Karalan softalla ja kulkupuoli oli kyllä kunnossa. Tälläisen kun vielä löytäisi alle 200tkm ajettuna niin

                                Yksi N42B20 yksilö oli myös hetken aikaa. Ihan kiva moottori luonteeltaan mutta jakopääongelmat ja valvetronic aiheutti stressiä.

                                Yksi M52TUB20 + 5HP automaatti yksilö oli vuoden ajan talouden kakkosautona. Kuten jj5 ylempänä osasi kertoa, kulutus/teho-suhde on niin surkea että enää en viitsisi itseäni moisella kiduttaa. Lisäksi M52TU ja M54 moottoreille tyypilliset imuvuodot on rasittavia.

                                Nykyään ajelen E90 LCI:llä. On mielestäni yksi parhaimman näköisestä 3-sarjalaisesta. Näyttää ja tuntuu edelleen modernilta ja IMHO sisustaltaan laadummaan oloinen kuin seuraaja F30. Toki LCI ja tehtaan m-sport on pakollinen osa yhtälöä ja sama koskee oikeastaan melkein jokaista BMW-mallisarjaa.

                                Oma autoni sattuu olemaan myös japanintuonti (tätäkin teemaa ylempänä hieman sivuttiin) kohtuullisilla kilsoilla, vasemmalta ohjattava ja riittävän kivoilla varusteilla. Japanintuonneissa hyvänä puolena korin ja alustan ruostevapaakunto sekä pienet kilometrit. Miinuksena taas kovan auringonpaisteen aiheuttamat kosmeettiset viat sisustassa kuten paneeleissa, kojelaudassa yms. Oma autoni on onneksi näiltä osin hyvässä kunnossa, joskin auringon aiheuttamia haalistumia mm. hattuhyllyssä ja takapenkin niskatuissa on havaittavissa.

                                Lyhyenä yhteenvetona, N42 4-koneiset E46 suosittelen skippaamaan niin säästyy ylimääräiseltä stressiltä. Jos sattuu löytymään siisti yksilö M43 1.9l koneella niin mieluummin ehkä sellainen vaikka onkin aivan patalaiska moottori.
                                Käyttöautoksi kuitenkin E90 hands down. Kunhan on LCI.






                                E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                                Ex - E34
                                ///M5 -90 Alpin Weiss II

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎