Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M54B30 lämmöt nousee termostaatin vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sweich
    Newbiemmer
    • Jul 2024
    • 6
    • Tornio

    E46 M54B30 lämmöt nousee termostaatin vaihdon jälkeen

    Tuli tyttären E46:een vaihdettua uusi termostaatti (antoi vikakoodia) ja samalla vesipumppu kun ei ollut tietoa onko tuota koskaan vaihdettu ja autolla ajettu jo 280tkm. Pumpun ja termostaatin vaihdon jälkeen alkoi ihmeelliset lämpöongelmat: lämmöt nousee tasaisesti normaaliin käyttölämpötilaan (lämpöviisari keskellä asteikkoa kojetaulussa) ja pysyy tasaisina mutta kun auto on käynyt paikallaan tyhjäkäyntiä 10-15 minuuttia, lämpötila karkaa yhtäkkiä punaiselle. Viimeisimmällä kerralla pukkasi jäähäriä höyrypilven saattelemana jostain paisarin korkin tienoolta, paisuntasäiliön päällä roiskeita, vaikka viisari ei ollut vielä edes punaisella vaan noin "kello yhdessä". Lisäksi huomasin että sisälle puhalta pelkästään kylmää vaikka asetettu kuumalle.

    Järjestelmää on ilmattu useampaan kertaan keula ylhäällä, sisälämpö täysillä ja puhallin pienellä, ilmausruuvi auki kunnes ei enää tule kuplia ja tämän jälkeen ruuvi kiinni ja ylimääräiset nesteet imemällä täyttöreiästä pois, kunnes mittatikku on noin puolivälissä asteikkoa.

    Paisarin tähän on ilmeisesti edellinen omistaja vaihtanut, epäilen että on joku tarvike koska perinteinen vika että välillä syttyy jäähärin merkkivalo vaikka nestettä on. Roiskeet oli kylläkin paisarin päällä joten tuskin on haljennut. Paisarin korkin toimimattomuus ja paineen nousu kävi mielessä mutta minusta sekään ei selitä yhtäkkistä lämmönnousua tovin käymisen jälkeen. Ulospäin vuotoja ei näy missään.

    Tuskin on vikaa kansissa/kannentiivisteissäkään kun oireilu alkoi vasta pumpun ja termostaatin vaihdon jälkeen.

    Vesipumppu VAICO V20-50012 metallisilla siipipyörillä ja termostaatti Continental 28.0200-4102.2

    Hyviä ideoita otetaan vastaan, mitähän tästä seuraavaksi kannattaisi tarkastaa?

    Niin ja tosiaan mitään vikakoodeja ei jää muistiin mitä INPA:lla autoa tutkin.

  • azlakki
    Bimmer Rookie
    • Oct 2015
    • 94
    • Tampere

    #2
    Vesiventtiili jumittunut kiinni kun puhkuu pelkästään kylmää. Vaikuttaisiko myös moottorin lämpöihin että liialliseen paineeseenkin... Erikoinen sattuma jos jumi osuu juuri pumpun ja termarin vaihdon yhteyteen.

    Comment

    • Sweich
      Newbiemmer
      • Jul 2024
      • 6
      • Tornio

      #3
      Tokihan tässä on kesää jo takana hyvä tovi että voihan tuo vesiventtiili voinut olla jumittuneena jo pitempäänkin kun ei ole tarvinut lämpöjä pitää hytässä. Jos ei ole vain kiinnittänyt kuskin huomiota. Häätyy huomenna jatkaa tutkimuksia.

      Häätynee kertaalleen tarkastaa vielä jäähärin määräkin, tuli yhtäkkiä mieleen että oli keula pukkien päällä kohtuu jyrkässä kulmassa kun ilmailin ja tyhjensin paisaria. Ei tullut enää tarkastettua uudelleen auton ollessa vaakassa. Josko olisikin vain liikaa jäähytysnestettä.

      Comment

      • Peksu_M20
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 2121
        • Lahti

        #4
        Noi keulan nostamiset ja ym ylimääräiset kikkailut on yleisti ottaen turhaa. Säiliötäkään ei tyhjennetä ilmauksen jälkeen. Ilmaus suoritetaan aivan kylmällä koneella. Säiliön neste asettuu itsestään aikalailla oikeaan tasoon ensimmäisen käytön jälkeen. Sitten kone taas aivan kylmäksi ja nesteen määrän tarkistus
        Mahtiala kustom - No connection
        Bmw E21 320A -81 "330i"
        Bmw e30 318is

        Comment

        • Sweich
          Newbiemmer
          • Jul 2024
          • 6
          • Tornio

          #5
          Originally posted by Peksu_M20 View Post
          Noi keulan nostamiset ja ym ylimääräiset kikkailut on yleisti ottaen turhaa. Säiliötäkään ei tyhjennetä ilmauksen jälkeen. Ilmaus suoritetaan aivan kylmällä koneella. Säiliön neste asettuu itsestään aikalailla oikeaan tasoon ensimmäisen käytön jälkeen. Sitten kone taas aivan kylmäksi ja nesteen määrän tarkistus
          Taas kerkesi ilmaukseen perehtymään parin muun vian korjauksen jälkeen ja tehty ilmaus tuon ohjeen/vinkin mukaisesti, eli ilmausruuvi auki, nesteen täyttö kunnes ilmausreiästä ei tule enää kuplia ja ruuvi kiinni. Jätin tällä kertaa paisariin sen verran nestettä mitä sattui jäämään. Reilusti oli yli ylärajan mutta niin tuo vaan asettui lähelle ylärajaa kun oli koneen ajanut lämpimäksi ja antanut jäähtyä yön yli. Ei enää nostellut lämpöjäkään ainakaan toistaiseksi. Nyt tuli sisällekin lämmintä ilmaa. Voi tuo vesiventtiilikin olla tiensä päässä ja välillä jumitella mutta häätynee seurailla ja vaihtaa sekin jos vielä oireilee.

          Vieläkin nestettä on kylmällä koneella ehkä aavistuksen yli ylärajan, kuinka tarkkoja nämä on jos on hitusen liikaa jäähäriä? Pitäisikö tuo ylimääräinen kuitenkin imaista vielä pois? Kuullut ja lukenut kauhutarinoita haljenneista paisareista...

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1269
            • Kajjjaani

            #6
            Imaise se ylimääräinen jäähäri pois nimenomaan koneen ollessa kylmä. Ainoastaan silloin sen nesteen oikean tason voi tarkastaa, ei lämpimällä koneella.
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16448
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Sweich View Post

              Taas kerkesi ilmaukseen perehtymään parin muun vian korjauksen jälkeen ja tehty ilmaus tuon ohjeen/vinkin mukaisesti, eli ilmausruuvi auki, nesteen täyttö kunnes ilmausreiästä ei tule enää kuplia ja ruuvi kiinni. Jätin tällä kertaa paisariin sen verran nestettä mitä sattui jäämään. Reilusti oli yli ylärajan mutta niin tuo vaan asettui lähelle ylärajaa kun oli koneen ajanut lämpimäksi ja antanut jäähtyä yön yli. Ei enää nostellut lämpöjäkään ainakaan toistaiseksi. Nyt tuli sisällekin lämmintä ilmaa. Voi tuo vesiventtiilikin olla tiensä päässä ja välillä jumitella mutta häätynee seurailla ja vaihtaa sekin jos vielä oireilee.

              Vieläkin nestettä on kylmällä koneella ehkä aavistuksen yli ylärajan, kuinka tarkkoja nämä on jos on hitusen liikaa jäähäriä? Pitäisikö tuo ylimääräinen kuitenkin imaista vielä pois? Kuullut ja lukenut kauhutarinoita haljenneista paisareista...
              Korkin kautta pääsee ylim. paine pois, jännäkakka pois housuista ja kovaa ajoa. Jos jotain hajoaa niin ei liiallisen nestemäärän takia.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11111
                • Oulu

                #8
                Jep. Ei muuta ku vetoja

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Sweich
                  Newbiemmer
                  • Jul 2024
                  • 6
                  • Tornio

                  #9
                  Ja vika jatkuu: katsastuskonttorille ja dynamometrille asti toimi kunnes taas lämmöt punaiselle ja paineet korkin kautta pihalle. Ei sitten saanut katsastaja päästöjä otettua kun ei uskaltanut kierrättää konetta ettei keitä. Huomasin tuossa katsastustoimitusta auton ulkopuolelta seuratessani että sähköinen flekti syylärin edessä ei pyörinyt ollenkaan. Kai tuon pitäisi pyöriä myös moottorin lämmöistä eikä ainoastaan kun ilmastointi on päällä vai mikä tuota ohjaa? Pyörii kyllä kun ilmastoinnin laittaa päälle. Voisiko olla siis että siksi nostelee lämpöjä lämpöisellä kelillä paikallaan? Mikä anturi tuota ohjaa? Onko se tuo alavesiletkussa oleva?

                  Kotiin ajellessa lämmöt taas ihan normaalit.

                  Comment

                  • Elätti
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2009
                    • 159
                    • Great Kuopio Area

                    #10
                    Mun mielestä se syylärin vänkärin puolen letkun anturi ohjaa puhallinta.

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1837
                      • Karjaa

                      #11
                      Olikos tää automaatti? Eli löytyy sähköflektin lisäksi viskoropelli? Jos sähköflekti osoittautuu entiseksi niin itse ostaisin sen uusimisen sijaan manuaalimallin sähköflektin ja deletoisin viskon ellei se ole ihan uusi. Huonoja puolia ko. muutoksessa ei oikeastaan ole, mistä kertoo sekin että tehdaskin siirtyi myöhemmissä malleissa siihen että myös automaattivaihteisissa ilmastoiduissa malleissa on yksi sähköflekti, ei muuta.
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • Sweich
                        Newbiemmer
                        • Jul 2024
                        • 6
                        • Tornio

                        #12
                        Originally posted by Wespa View Post
                        Olikos tää automaatti? Eli löytyy sähköflektin lisäksi viskoropelli? Jos sähköflekti osoittautuu entiseksi niin itse ostaisin sen uusimisen sijaan manuaalimallin sähköflektin ja deletoisin viskon ellei se ole ihan uusi. Huonoja puolia ko. muutoksessa ei oikeastaan ole, mistä kertoo sekin että tehdaskin siirtyi myöhemmissä malleissa siihen että myös automaattivaihteisissa ilmastoiduissa malleissa on yksi sähköflekti, ei muuta.
                        Joo automaatti ja konehuoneen puolella on tuo viskolla oleva rupeli. Kävi tuokin muutos mielessä.

                        Comment

                        • Sweich
                          Newbiemmer
                          • Jul 2024
                          • 6
                          • Tornio

                          #13
                          Noniin. Nyt on nelikuutiossa tuore leima. Loppujen lopuksi syyläristä löytyi reikä kuskin puolen päädystä paisarin kulmilta. Hämäsi kun näytti että höyrypilvi tulee paisarin korkista. Syy vai seuraus, se jäi epäselväksi mutta nyt on uusi syyläri ja samalla laitettu sähköflekti konehuoneen puolelle ja poistettu keulilla oleva toimimaton flekti, sekä vaihdettu varoiksi vielä uusi paisarin korkki.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎