Tuli tyttären E46:een vaihdettua uusi termostaatti (antoi vikakoodia) ja samalla vesipumppu kun ei ollut tietoa onko tuota koskaan vaihdettu ja autolla ajettu jo 280tkm. Pumpun ja termostaatin vaihdon jälkeen alkoi ihmeelliset lämpöongelmat: lämmöt nousee tasaisesti normaaliin käyttölämpötilaan (lämpöviisari keskellä asteikkoa kojetaulussa) ja pysyy tasaisina mutta kun auto on käynyt paikallaan tyhjäkäyntiä 10-15 minuuttia, lämpötila karkaa yhtäkkiä punaiselle. Viimeisimmällä kerralla pukkasi jäähäriä höyrypilven saattelemana jostain paisarin korkin tienoolta, paisuntasäiliön päällä roiskeita, vaikka viisari ei ollut vielä edes punaisella vaan noin "kello yhdessä". Lisäksi huomasin että sisälle puhalta pelkästään kylmää vaikka asetettu kuumalle.
Järjestelmää on ilmattu useampaan kertaan keula ylhäällä, sisälämpö täysillä ja puhallin pienellä, ilmausruuvi auki kunnes ei enää tule kuplia ja tämän jälkeen ruuvi kiinni ja ylimääräiset nesteet imemällä täyttöreiästä pois, kunnes mittatikku on noin puolivälissä asteikkoa.
Paisarin tähän on ilmeisesti edellinen omistaja vaihtanut, epäilen että on joku tarvike koska perinteinen vika että välillä syttyy jäähärin merkkivalo vaikka nestettä on. Roiskeet oli kylläkin paisarin päällä joten tuskin on haljennut. Paisarin korkin toimimattomuus ja paineen nousu kävi mielessä mutta minusta sekään ei selitä yhtäkkistä lämmönnousua tovin käymisen jälkeen. Ulospäin vuotoja ei näy missään.
Tuskin on vikaa kansissa/kannentiivisteissäkään kun oireilu alkoi vasta pumpun ja termostaatin vaihdon jälkeen.
Vesipumppu VAICO V20-50012 metallisilla siipipyörillä ja termostaatti Continental 28.0200-4102.2
Hyviä ideoita otetaan vastaan, mitähän tästä seuraavaksi kannattaisi tarkastaa?
Niin ja tosiaan mitään vikakoodeja ei jää muistiin mitä INPA:lla autoa tutkin.
Järjestelmää on ilmattu useampaan kertaan keula ylhäällä, sisälämpö täysillä ja puhallin pienellä, ilmausruuvi auki kunnes ei enää tule kuplia ja tämän jälkeen ruuvi kiinni ja ylimääräiset nesteet imemällä täyttöreiästä pois, kunnes mittatikku on noin puolivälissä asteikkoa.
Paisarin tähän on ilmeisesti edellinen omistaja vaihtanut, epäilen että on joku tarvike koska perinteinen vika että välillä syttyy jäähärin merkkivalo vaikka nestettä on. Roiskeet oli kylläkin paisarin päällä joten tuskin on haljennut. Paisarin korkin toimimattomuus ja paineen nousu kävi mielessä mutta minusta sekään ei selitä yhtäkkistä lämmönnousua tovin käymisen jälkeen. Ulospäin vuotoja ei näy missään.
Tuskin on vikaa kansissa/kannentiivisteissäkään kun oireilu alkoi vasta pumpun ja termostaatin vaihdon jälkeen.
Vesipumppu VAICO V20-50012 metallisilla siipipyörillä ja termostaatti Continental 28.0200-4102.2
Hyviä ideoita otetaan vastaan, mitähän tästä seuraavaksi kannattaisi tarkastaa?
Niin ja tosiaan mitään vikakoodeja ei jää muistiin mitä INPA:lla autoa tutkin.
Comment